Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dá se sedět na dvou židlích současně?

Jak americké, tak i evropské tradiční automobilky se topí v problémech zatímco některé elektromobilní startupy jen kvetou. Důvodů může být mnoho a názory se různí.

Četl jsem na téma úpadku tradičních výrobců automobilů hodně názorů a většinou se dělí na dvě skupiny. Jedni tvrdí, že za to může rychlý přechod na elektromobily, druzí, že za to může pomalý přechod na elektromobily. Dovolil bych si takové malé shrnutí.

Jak to tak sleduji, tak svět ICV (internal combustion vehicles) a svět BEV (battery electric vehicles) se hodně liší. Dokonce i hybridní automobily (HEV) se také dají rozdělit do dvou zcela odlišných kategerií a to bez ohledu na to, jestli jde jen o hybrid nebo plug-in hybrid (PHEV).**

Začněme ICV. ICV jsou modely, které kolem spalovacího pohonného ústrojí jsou obestavěné skeletem a dalšími náležitostmi, jakými jsou například i pokročilé technologie – řídící jednotka, infotainment, elektronické prvky.... Tato auta se vyrábějí už přibližně sto let a od doby Henry Forda se jejich paradigma příliš neproměnilo. To je jejich obrovskou výhodou a současně i nevýhodou. Moderní technologie a to i ty výrobní přebírají s jistou opatrností a všechno se to lepí a kupí na sebe, jako když vlaštovka staví hnízdo. Kromě toho vývojáři spálili ohromné množství peněz ve vývoji a mají naplánováno na roky dopředu.

Podívejme se na BEV. Tady je paradigma trochu jiné. Automobil se staví nikoli kolem srdce, tedy motoru (který je samozřejmě v tomto případě elektrický) s dalšími trakčmími součástmi, ale kolem mozku, tedy řídící jednotky (komputeru). Tady je potřeba si uvědomit, že podstatou komputeru není HW, i když je samozřejmě velmi důležitý, ale SW, tj. kódovaný duševní obsah.* Snaha u BEV je, aby všechny elektronicky ovládané komponenty byly řízené z jednoho centra s jednotným protokolem a jasně definovaným rozhraním.

Podívejme se na tyto rozdílné přístupy podrobněji. ICV se tady spíše podobají z hediska HW a SW ke gangliové nervové soustavě s více uzlinami, zatímco BEV spíše ke centrální nervové soustavě s jedním řídícím centrem. Dovolil bych si malou vsuvku. Vzpomeňme na známý případ Boeningu 737-MAX8 se svým neblaze známým SW MCAS, který je spíše na úrovni řebříčkovité nervové soustavy. Též je zřejmé, kam směřuji. Tento naprosto rozdílný přístup nutně mění i pohled a užitnou hodnotu obou typů automobilů. Společná je schopnost přesouvat se z bodu A do bodu B, ale způsob, jakým se toho dosáhne, je a bude poněkud odlišný.

Nejde tedy jen a zejména o druh pohonu, ale i o celou skupinu činností kolem. Oba typy pohonů potřebují servis, ale hodně odlišným způsobem. Podobné je to s užitnými vlastnostmi a výrobními procesy. Některé činnosti jsou podobné, ale mnoho je jich jinak:

  • údržba spalovacího motoru ICV x velmi malá údržba motoru BEV
  • údržba malé baterie ICV x údržba poměrně velkého zdroje elektrické energie v BEV (děje se většinou automaticky BMS – battery management system)
  • možnosti ovládání vozidla přes aplikaci (například v mobilu) jsou diametrálně odlišné
  • způsob výroby skeletu – tradiční svařování ocelových součástí ICV x lehké slitiny, gigacasting BEV
  • naprosto rozdílný přístup k tankování ICV s výrazně delším dojezdem x nabíjení BEV, které je mnohem náročnější na znalosti (pomalá, rychlá nabíječka se výrazně liší užitnými vlastnostmi), ale současně i přináší mnoho výhod
  • z předchozího bodu plyne i možnost využití BEV v energetice x ICV takovou vlastnost mít z principu nemůže

Co z toho plyne? Přechod na BEV není pro člověka, který je zvyklý řídit celý život spalovací auto úplně snadný. Stejně, jako není úplně triviální přejít od Windows k MacOS od Apple; i když je tento systém bude zřejmě lepší, mnoho uživatelů tento krok stejně neudělá, protože to znamená adaptaci na něco jiného. Stejně tak přechod z ICV do BEV je často natolik velký adaptační skok, že ho mnoho lidí udělat nechce, přestože jsou zde jisté nesporné výhody.

Uvidíme, kam se vývoj a hlavně ceny posunou, ale snad je už každému jasné v jak nevýhodné situaci se tradiční automobilky ocitly. [1]*** [2] Valí před sebou balvan spalovacího pohonu a musí přitom dělat i diametrálně jiné vozy, které jim do jejich původní koncepce vůbec nezapadají. Pokusy o sblížení těchto tak rozdílných světů vedou k nepovedeným kompromisům, které nebudou vyhovovat a nepovedou ke spičkové a kvalitní úrovni automobilů. Hybridy jsou právě ukázkou takové snahy, kdy obě technologie se slučují v jednom výrobku za vzniku složitého a proto i poměrně drahého výrobku, který bude nutně náchylný k poruchám. Krávokůň není ani kráva a ani kůň.**

Podívejme se na některé případy. Klasický je případ VW, kde mnozí už několik let upozrňují na to, že se nejspíš dostane do problémů. VW dodnes nemá pro BEV dost kvalitní a hlavně koncepčně dotažený SW a FW (firmware). Bude se muset rychle rozhodnout, co bude dělat. Buď ICV, která umí, nebo BEV, která neumí. Nebo zcela oddělit vývoj ICV a BEV tak, jako by šlo dvě zcela jiné firmy včetně vedení a pravomocí rozhodování. Podobně je na tom Stellantis, s výjimkou asi Peugeotu, General Motors, Ford. Celkem dobře je na tom Mercedes a možná i BMW.

Na druhé straně jsou výrobci jako Tesla, který je typický startup, a který začal když ne v garáži, tak z ničeho - a je to právě Tesla, která tak razantně proměňuje paradigma. Její spoluzakladatel a CEO Elon Musk se stal během několika let nejbohatším člověkem na planetě a Tesla model Y byla v roce 2023 nejprodávanějším autem (bez rozlišení BEV, ICV). Celkem dobře si vede Rivian, čínský BYD, NIO, SAIC, Geely... Je smutné, že kromě poměrně malé chorvatské firmy Rimac v Evropě žádný podobný startup není.

Jak to tedy s našimi tradičními výrobci automobilů dopadne? Ptali se jednoho indického světce, jestli se dá vyléčit nevyléčitelná choroba. Řekl jenom: „difficult“. Možné to asi je, ale snadné to nebude. Na dvou židlích se dá sedět, ale bude to nepohodlné a bude to bolet.

* Slovní spojení duševní vlastnictví nemám v tomto kontextu rád, protože to zavání kradením nápadů a myšlenek.

** HEV se dají stavět tak, že se ke spalovacímu motoru přidá elektromotor, nebo tak, že se spalovací motor použije pro dobíjení baterie. Jde o zcela odlišný přístup a koncept. Jeden HEV (Jeep Cherokee 4x4 PHEV) je klasické spalovací auto s pomocným elektromotorem, druhý HEV (též REEV) je BEV s extenderem (BMW i3 Range Extender).

*** Přidal jsem prognózu, tj. ne všechno, co je tam uvedené, se naplňuje

[1] Elektromobilita Electro Dad – prognóza roku 2024

[2] Pokles zájmu o elektromobily v Evropě

Autor: Petr Hariprasad Hajič | pondělí 9.9.2024 12:00 | karma článku: 6,75 | přečteno: 351x
  • Další články autora

Petr Hariprasad Hajič

Suché poldery by nestačily?

Rovinatá krajina Rádžasthánu neskýtá moc možností k výstavbě přehrad. Přestože by se mohlo zdát, že polopouštní krajina nepotřebuje ochranu před povodněmi, opak je pravdou.

7.10.2024 v 12:23 | Karma: 10,10 | Přečteno: 350x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Petr Hariprasad Hajič

Je ten sanskrt vážně jen pro elitu?

Snažil jsem se nějakou dobu učit sanskrt. Poznávat sanskrt je něco podobného, jako vracet se ke kořenům. Pro mě je v něm něco magického a archetypálního.

29.6.2024 v 6:00 | Karma: 11,04 | Přečteno: 243x | Diskuse | Věda

Petr Hariprasad Hajič

Řekni trpaslíček

Učím se hindsky a zkouším se učit i něco v sanskrtu. Ale mám velmi rád i svůj rodný jazyk a tak mě napadlo, vyzkoušet Indy, jak se popasují s takovým malým milým a bezelstným českým pidižvíkem jakým trpaslík bezesporu je.

17.5.2024 v 6:00 | Karma: 8,89 | Přečteno: 206x | Diskuse | Kultura

Petr Hariprasad Hajič

Největší fujtajbl špindíry jsou Číňani a Američani

Ne, nebude řeč o kulturních návycích těchto tak rozdílných národů a ani o hygieně. Bude to o tom, kdo víc čmoudí, co čmoudí a hlavně, jak dlouho ještě čmoudít hodlá. Pojďme se podívat, kde jsme, co nás čeká a nejspíš nemine.

2.5.2024 v 16:45 | Karma: 8,08 | Přečteno: 428x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 368x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne

9. října 2024  15:24

Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...

Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku

10. října 2024  14:33

Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

9. října 2024  21:41

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...

Šestnáct mrtvých, tornáda a miliony bez proudu. Milton se prohnal Floridou

10. října 2024  3:05,  aktualizováno  11.10 3:45

Americký stát Florida se vzpamatovává z úderu silného hurikánu Milton, který způsobil rekordní...

Jak poznat, že máte před sebou manipulátora, a nestát se jeho loutkou

14. října 2024

Někteří lidé mají potřebu s druhými manipulovat a používají k tomu nejrůznější taktiky. Kdo nechce...

Obchodníci tlačí na ceny krevet. Často nepokryjeme ani náklady, trápí farmáře

14. října 2024

Tlak na co nejnižší ceny při nákupu krevet tlačí drobné chovatele v jihovýchodní Asii na hranu...

Padající mrakodrapy, vybuchující vlaky. Loňský útok Hamásu měl být ničivější

14. října 2024

Premium Palestinské hnutí Hamás plánovalo mnohem rozsáhlejší útok, než jaký uskutečnilo loni 7. října....

Nemocí od klíšťat přibývá. Očkovaných je přesto málo, přitom jde o život

14. října 2024

Premium Lidí nakažených nemocemi od klíšťat je letos nebývale mnoho. Do konce září podle nejnovějších čísel...

Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky

Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 479x
Vychodil jsem ZŠ Boleslavova, která se pak přeměnila zvláštní školu, takže mohu směle prohlásit, že jsem vychodil budoucí zvláštní školu. Pak jsem chodil na Gymnázium Ohradní, do kterého mě nahnali rodiče (asi proto, abych nechodil do gymnázia Na Vítězné pláni s takovými živly, jako je Pavlíček s Kocábem, ale mohl do školy chodit s takovými případy jako je Tomáš Vorel, Mirek Kušiak, David Vávra a Eva Holubová) a marně se pokoušel o studium na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Od roku 1989 jsem žákem svámího Mahéšvaránandy a cvičím Jógu. Profesně se cítím programátorem. Kromě toho jsem hinduistický a ekologický sluníčkář.

Seznam rubrik