Povolit či nepovolit alkohol za volantem?
Oba názorové celostránkové trojsloupky mi připadaly uměřené, bez extrémů. Něco bych však měl na připodotknutí, na vlastní komentář:
Proč, sakra, pořád donekonečna diskutovat? Ano, diskutující mohou ve svých formulacích projevit své ego; ukázat sobě a světu, jak tomu z toho či onoho úhlu pohledu rozumějí lépe než jiní a jak ti ostatní s jiným názorem se šeredně mýlí. Ukájení lidského ega má svůj smysl, papír či harddisk se zaplňuje, může být z toho i sem tam kšeft; noviny s diskusí se prodají, televizní štáb o tom něco natočí a jeho členové jsou za ten den práce zaplaceni… a tak pořád dokola.
Problém však lze také řešit s konečnou platností. Proč nezapojit vědu, není to vůbec složité.
Představte si křivku v kartézské soustavě xy, kde na vodorovné ose x je množství alkoholu v krvi řidiče a na svislé ose y jeho schopnost zvládat auto, koncentrovat se na řízení, být přesný, mít klidné pevné nervy, koordinovat své pohyby, předvídat situaci, rychle reagovat atp. Prostě – sumární schopnost řídit.
Slovní zastánci nuly promile alkoholu v krvi jako by argumentovali tím, že tak křivka má jednoznačně sestupný charakter. Že při nule alkoholu v krvi tak křivka začíná poměrně vysoko na ose y (tj. maximální hodnota schopnosti řídit) a ihned pak prudce klesá – a pak už probíhá doprava stále blízko té osy x. A stále blíže té osy x, až se jí začne dotýkat. Člověk s 20 promile alkoholu v krvi má schopnost řídit nulovou, protože je mrtev, ha.
Ale – co když ta křivka klesá mnohem méně prudce, než „nulovci“ tak vehementně tvrdí. Co když je dejme tomu do 0.2 promile víceméně vodorovná?
Anebo – co když jiné, povolené faktory zhoršují schopnost řídit více než ten nepovolený? Smí se řídit při zvýšené teplotě, dejme tomu kolem 37.5 až 38° C? Nejspíše ano. Obdobně jako závislost schopnosti řídit na množství alkoholu v krvi by jistě mohla existovat závislost schopnosti řídit na horečce řidiče. A co když se s 37.8° C řídit smí a schopnost řídit je přitom jednoznačně nižší než s 0.3 promile alkoholu v krvi?
Desetikorunu ukrást smíte, ale za zcizenou pětikorunu jste citelně trestáni? Co je to za zvrácené zákonodárství??
Jistě existuje řada výzkumných ústavů, které mají kapacity, finance, čas, lidi aj. na to, aby tyto křivky stanovily vědecky. Aby vše vyzkoumaly na dostatečně velkém počtu případů (cca nad tisíc řidičů), ze všech možných aspektů. Závislost schopnosti řídit
- na množství alkoholu v krvi,
- na nejčastějších lécích, zejména na těch uklidňujících,
- na stresu, rozčilenosti řidiče,
- na únavě,
- na době uplynulé od posledního spánku atp.
A nakonec výsledná křivka všech faktorů dohromady.
Kdo ví, jestli by toto vše nezvládla diplomka nebo doktorská disertační práce jednoho šikovného studenta. Asi ne – na důkladné závěry by musel pracovat celý tým. Možná i několik měsíců, ale určitě ne dlouhé roky. Státní peníze se vydávají na mnoho méně užitečných věcí.
A pak by byly vědecky ověřené křivky – s platností přírodního zákona, tedy nadřazené jakýmkoliv lidským ústavním zákonům apod.
Možná by se ukázalo, že samotná křivka závislosti schopnosti řídit na množství vypitého alkoholu má hned po svém startu na svislé ose y malý krátký oblouček nahoru. Že tedy řidič po jednom pivu (= 0.1 – 0.3 promile alkoholu v krvi) je klidnější, méně vystresovaný, méně agresivní, méně sužovaný žízní a tudíž lépe řídící než ten, kdo před jízdou sušil hubu. Kolem 0.4 promile se schopnost z toho optima snižuje – a srovnává na úroveň nuly promile. A problém nastává až třeba od 0.5 promile výše.
Třeba by věda ukázala, že správná je opravdu nulová tolerance alkoholu. Ale bylo by to vědecky podloženo - a nadále diskutovat by bylo směšné.
Ale třeba by vědecký výzkum dopadl jinak. Pak by se mohlo stát, že v nové zákonné normě stát sice toleruje 0.0 promile alkoholu a přimhuřuje oko, ale vřele doporučuje řidičům mít v krvi 0.1 – 0.3 promile, protože toto je podle vědecké křivky prostě nejbezpečnější.
Ale to by musela být naše společnost rozumnější – když už ne masový lid, tak aspoň ti nahoře. Méně tlachání, méně populismu ve prospěch určitých skupin voličů na úkor ostatních lidí - a více zapojit a respektovat vědu.
David Gruber
Kam se ztratil volební potenciál SPD?
Událostí posledních hodin je zveřejnění volebního modelu agentury Median pro letošní blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Jde o hodně, stát je přece největší dojná kráva pro lidi bažící po slávě, moci, penězích za každou cenu...
David Gruber
Zkraťte čas strávený u obrazovek
Jak co nejlépe přežít covidovou dobu? Řeší to celý svět. A z anglosaského světa mne nedávno zaujal slogan: Reduce your screentime! Myslím, že tento anglický novotvar „screentime“ se docela vydařil. Zahrnuje totiž...
David Gruber
Zvyšování penzí je v háji
Daňový balíček má svá pozitiva – když zůstane více z vydělaných peněz lidem, užijí je vhodněji a efektivněji, než tomu zpravidla bývá přes přerozdělování státem. Ale má to i svůj rub – relativně citelně klesnou penze a...
David Gruber
PES je pokrok, ale má ještě blechy
ProtiEpidemický Systém je podle mne velký pokrok vpřed v předvídatelnosti, co, kdy a jak se bude zavírat či otvírat, povolovat či omezovat. Ale když už jej vytvářelo tolik dobře placených hlav, měl být leckde důslednější. Viz dále
David Gruber
Co rok na Lysú
Co rok na Lysú, úkol náš, – až vpustí vpřed turistů smečku. – Až raz tu Lysú vynecháš, - to bude s tebou zle, starečku. (Petr Bezruč) Vrcholové snímky inverzního vysokého slunce a nízkého mlžného moře nikdy neomrzí. Zamyslete se.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady
Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...
Politologové: TOP 09 jen ztrácí, nemá lidi. Tulejův odchod je logický
Premium Poté, co se Pavel Tuleja vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace, nemá podle...
Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy
Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...
Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí
Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...
- Počet článků 332
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2334x
viz též www.gruber.cz