Neznámá místa 18: Letiště na pláži
Těžko to soudit, ale žádné jiné takové letiště jsem nenašel. Říká se, že Barra je jediné letiště, které má místo runwaye pláž. Tedy vlastně mořské dno – a tak může fungovat jen za odlivu.
Na ostrov se dá dostat v podstatě třemi způsoby. Trajektem ze skotské „pevniny“, z městečka Oban (cca 5 hodin), nebo krátkým trajektem z ostrůvku Eriskay, který je dalším v řadě ostrovů Vnějších Hebrid.
My jsme zvolili první variantu a prohlídku Vnějších Hebrid jsme zahájili právě na ostrově Barra (jak to říct česky: na Bařře?). Odsud jsme trajektem pokračovali na Eriskay, pak na Jižní Uist, Benbeculu, Severní Uist (propojené mosty nebo náspy) a dále trajektem na největší ostrov souostroví, „Lewis and Harris“, což vypadá jako ostrovy dva, ale nejsou.
Ostrov Barra není vlastně ničím příliš zajímavý. Tedy nebyl by, kdyby právě tady nebyl ten třetí způsob, jak se sem dostat: letiště pod hladinou moře. Tedy, letišní budova je samozřejmě nad hladinou, a „dráhy“ jsou tu vyznačené jen v pilotních mapách a navigacích. Fungují jen, když je odliv, a taky letové řády se mění v podstatě každý den podle toho, jak se mění přiliv a odliv. Zvláštní to místo, v podstatě je to turistická atrakce.
Létají sem osmimístné stroje dvou společností a nám zrovna vyšel den, kdy se tu oba stroje potkávají. Nejvější myslitelný šrumec. Přiletí letadlo, z něho se vysype osm lidí, dalších osm už postává, že by chtěli nastupovat – a odletět do jediné destinace, Glasgow – když do toho začne přistávat další letadlo s dalšími až osmi lidmi na palubě a na jejich místo se třese dalších osm nedočkavých poutníků. No prostě chaos.
Do toho se kolem terminálu a pláží rozmisťují příbuzní s auty, kteří zrovna někoho přivezli nebo odvážejí, motá se tu i autobus, který tuto zvláštní událost pokrývá logisticky pro všechny ostatní, a do toho se tu pohybují další čumilové, kteří se na tu událost přijeli podívat jen tak.
A mezitím my. Koukáme na nebe, studujeme v mobilech letové řády a aktuální provoz a hledáme nejlepší místo, odkud fotit. Máme jen jeden pokus. Tedy vlastně dva. Až celá tahle show skončí, odjíždíme z ostrova na již zmíněný Eriskay a následně na Jižní Uist.
Co mě osobně překvapilo, že místní letištní „terminál“ opravdu trochu vypadá, jako letištní terminál. Je tu parkoviště, odbavovací přepážky, prostě to tady – odmyslíme-li miniaturní provoz, vypadá jako na letišti. Zejména ve srovnání s letišti na Orknejích, jako jsou Westray, Papa Westray nebo North Ronaldsay. To jsou mnohem větší garáže (tedy myšleno menší budovy), byť s podobným provozem.
No ale co dál: nic. Letadla odletí, za chvilku se začne zvedat voda. Zaměstnanci naskočí do svých aut a potažmo druhých a třetích zaměstnání. Ten rozvážet pizzu, ten poštu, ten prodávat jízdenky v přístavu nebo se pustí do práce na svém hospodářství. Letiště bude zase fungovat až zítra. Možná přiletí jedno, možná dvě letadla. A zase přijedou nějací čumilové, blázni, které tahle letecko-přírodní anomálie zajímá. Možná přiletí a odletí stejným letadlem.
Aleš Gill
Milión kilometrů
Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.
Aleš Gill
Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu
Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.
Aleš Gill
První roadtrip elektrickým autem
Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.
Aleš Gill
Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě
Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.
Aleš Gill
Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru
Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Ve středních Čechách je nejohroženější Posázaví, řeka možná překoná stoletou vodu
Na většině území Středočeského kraje aktuálně hrozí třetí, tedy nejvyšší stupeň povodňové aktivity....
Podvodník sliboval desetinásobek v kryptoměnách, téměř 13 milionů si nechal
Kriminalisté stíhají třicetiletého muže z Hradce Králové, že vylákal z důvěřivců miliony. Sliboval,...
Na záplavy se připravuje i Německo a Polsko, Rakouské dráhy vyzvaly, aby lidé necestovali
Východní a jihovýchodní části Německa se připravují na lijáky provázené silným nárazovým větrem,...
Zanesenou tůň opouštěli vzácní živočichové, čištění začalo po dekádě řečí
Zanesená tůň, která se nachází u záplavového mostu v Lounech a poskytuje útočiště řadě živočichů,...
Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell
Redakční tým eMimina navštívil salon ToWell, aby osobně otestoval dvě z nejpopulárnějších procedur. Jaké výsledky přinášejí, jak probíhá celý...
- Počet článků 249
- Celková karma 15,39
- Průměrná čtenost 1418x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.