Subjektivní úvaha o tom, že média podpořila Miloše Zemana

Říkala jsem si, že politiku a volbu prezidenta komentovat nebudu. Už toho bylo dost a neměla jsem potřebu přispívat k mnoha vyřečenému. Ale v této chvíli, kdy vrcholí sčítání výsledků a mě trápí, že nevítězí mnou volený kandidát (ačkoliv s tím počítám už od počátku kampaně, která mi nepřipadala šikovně cílená) se mi mlčet nechce. Mám velikou potřebu vykřičet do světa můj názor, který je nejspíš málo sečtělý, rozhodně nevyzrálý a nevyvratitelně subjektivní.A to názor, že kampaň pana Schwarzenberga podpořila Miloše Zemana. A média jakbysmet. Všude jsem počas kampaní četla: média podporují Karla. Proboha: kde a kdy? Copak jsou všichni slepí?

Karlova kampaň

Volební kampaň Karla Schwarzenberga měla hezký nápad a zpočátku jsem i já propadla iluzi, že byla dobře cílená. Po dvou dnech, kdy jsem jela na Moravu, do malé vesničky, odkud pocházím, mi ale došlo, že je to absolutní blbost.

Kampaň vedli mladí lidé a cílili na mladé lidi. Že to nebyl úplně nejlepší krok, to asi dochází všem. Spousta mladých k volbám nejde. Možná z lenosti, možná, že je to nezajímá a také proto, že v této zasněžené době vyráží na lyže a zařídit si možnost volit ze svahu mimo Vaše bydliště nelze úplně jednoduchou cestou. Ale velká většina mladých nežije tam, kde má trvalé bydliště. A to je, řekněme si narovinu, pro Karla průšvih.

Setkávám se s mladými lidmi (18 – 28 let), kteří žijí ve městech, kam se přestěhovali za studii či za prací. S mnoha z nich jsem o volbách mluvila a od mnoha z nich jsem před volbami slyšela: „Domů kvůli volbám nepojedu, ale zařídím si, abych mohl/a volit odsud.“ Skvělé! Říkala jsem si, v mladých volba prezidenta probudila odpovědnost. Ani náhodou. V den voleb nebo po nich jsem s nimi mluvila znova: „no, já jsem to nestihl/a,“ nebo „nikde jsem nenašel/šla informace, jak se to dělá“. Naštvalo mě to, mrzelo mě to, ale nic s tím neudělám...

A ti, kdož vedli volební kampaň pana Schwarzenberga s tím měli počítat a pracovat. Vyzývat aktivně mladé, ať tak učiní. Uvést na webové stránky informace o tom, jak se volební lístky na místo přechodného bydliště převádí, „sypat to na ně“ na sociálních sítích, které byly plné „Schwarzenbergovců“.

A co na takovou kampaň starší lidé z vesnic? No jasně, že šli volit Miloše. Proč by volili někoho, kdo utrácí tolik peněz za volební kampaň? (A je jedno, jak to bylo reálně, Karlova kampaň byla mnohem víc vidět). Proč by volili někoho, kdo si na placku přidal číro? Chápu záměr kampaně a všechny nápady byly skvělé. Nic proti těm, co ji vedli, ani proti designu, který byl dle mého skvělý. Ale vždyť bylo jasné, že vesnice půjdou volit Miloše a že Miloš má spolehlivé voliče. Proč mi tedy připadá, že se s tím vůbec nepracovalo?

Vyvraťte mi to někdo, prosím, bude se mi lépe usínat.

 

Média masírují. A masírují pro Miloše.

A zase. Nechápu, kdo kdy přišel na to, že média podporovala Karla. Všimli jste si, jak média škatulkují společnost?

Neustále opakují (v přeneseném smyslu slova): „Staří nebo méně inteligentní, chudí a ti z vesnic volí Zemana, mladí nebo inteligentní, bohatí a ti z měst volí Schwarzenberga.“ Co tím média působí? Že moji prarodiče (a mnoho dalších) jdou automaticky volit Zemana. Protože si nepřipadají ani přehnaně inteligentní, ani bohatí, ani mladí a žijí na dědině. Takže proč by volili Karla, když tak činí ta opoziční škatulka obyvatel? A takových je víc, k tomu nemusíme zkoumat statistiky dlouho. Všichni víme, že je víc seniorů, než mladých, všichni víme, že je víc lidí z nižších a středních vrstev, všichni víme, že většina žije v menších městech a obcích, než v Praze...

A mimochodem, jako holka z Moravské vesničky žijící v hlavním městě moc dobře vnímám, jak se staví obyvatelé těchto vesniček k Praze: "tam žijí samí arogantní blbci a nikdy bych tam bydlet nechtěla." Kdysi jsem říkala to samé.

Všimli jste si, že když televize (samozřejmě i nezávislá ČT 1, 2, 24) vysílaly přenosy z pohostinských zařízení a činily rozhovory se zastánci Miloše nebo Karla, jasně přispěly Zemanovi? Proč?

1. Přenosy ze zařízení, kde fandili Milošovi

- TV pro každý takový přenos nasadila moderátora ve svetru nebo v košili ve středním věku.

- Vždy vysílala z hospody v regionu (malé obce, vesničky).

- Plná hospoda pánů ve středním věku, plná hospoda seniorů.

2. Přenosy ze zařízení, kde fandili Karlovi

- Televize nasadila mladou moderátorku s výstřihem nebo mladého moderátora.

- Vždy vysílali z baru z centra Prahy (dobrá, párkrát z hospody v Ostravě).

- Plný bar mladých, bohatých a dobře oblečených, kteří sledují zpravodajství na tabletech.

V kom se asi uvidí většina obyvatel ČR?

Jak to, že štáby české televize nehledaly i opačné varianty? Netvrďte mi, že nikdo na vesnici nevolil Karla a naopak.

 

Prosím, berte mou úvahu s nadsázkou, není podložená fakty a je psaná v návalu emocí při sčítání volebních výsledků. Nechci nikoho urazit, škatulkovat ani házet do jednoho pytle. A už vůbec neodsuzuji nikoho, kdo volil Miloše, je to každého věc a každého volba. A nešťastní občané musí nést odpovědnost za celou svou společnost, kterou tvoříme. Jako jednotlivci, ale především jako masa.

Moc mě ale štve, že téměř všechno, co kde bylo při rozhodování napsáno, řečeno nebo učiněno, ať v médiích nebo kdekoliv jinde, nepřímo podpořilo Miloše Zemana. A asi to tak má být. Minimálně to odpovídá obrazu naší společnosti.

Miloši, gratuluji. Překvapte mě, prosím.

Autor: Gabriela Sedláčková | sobota 26.1.2013 18:55 | karma článku: 23,99 | přečteno: 1584x