Prof. Petr Osolsobě odstoupil z Umělecké rady divadelní fakulty JAMU. Kvůli "inscenaci".

Prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. odstoupil z Umělecké rady kvůli uvedení perverzní "inscenace" v Brně. Tato zpráva mnoha zpravodajským portálům jaksi - pochopitelně náhodou! - unikla. Ačkoliv řadu věcí vysvětluje.

 

Dnes, kdy máme za sebou uvedení inscenace Naše násilí a vaše násilí na českou divadelní scénu, můžeme na internetu nahlédnout jak do názoru erudovaného odborníka, tak trošku i do zákulisí toho, proč vůbec tato hra byla v Brně hrána. Pravdou je, že se musíme internetem trošku pobrouzdat; nejde totiž o informace pro mainstream žádoucí a populární. Právě proto, že i na iDNES mně tato důležitá zpráva (a s ní související dopisy) chybí, píšu dnešní blog. 

Pan Petr Osolsobě je profesorem dramatických umění JAMU, docentem filozofie Masarykovy university, vedoucím semináře estetiky FFMU a doktorem estetiky University Karlovy. Kromě toho byl i režisérem, hercem, hudebníkem a zakladatelem divadla. A aktérem Listopadu 1989 na filozofické fakultě v Brně. 

A 14 let byl také členem Umělecké rady divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. Než ovšem dne 27. května 2018 napsal abdikační dopis. Důvod abdikace: Umělecká rada nebyla schopna zabránit (lépe řečeno ani se nepokusila zabránit) uvedení perverzní hry na scénu brněnského divadla. Pan profesor Osolsobě byl patrně jediný člen Umělecké rady JAMU, který o stažení inscenace žádal, a to přímo organizátory brněnského festivalu, ředitele festivalu Martina Glasera, primátora města Brna Petra Vokřála a náměstka pro kulturu (města Brna) Matěje Hollana:

"Žádný umělec hodný toho jména a našeho uctivého přijetí by se nikdy nemohl snížit k tak podlému a vykalkulovanému prostředku, jakým je pornografické zobrazování Spasitele sestoupivšího z kříže s atributy svého utrpení a přímo přistupujícího k páchání sexuálního násilí! Tyto prostředky nelze ospravedlnit žádnou "uměleckou výpovědí o situaci ve světě"... "

"Prosím vás proto, žádám i vyzývám, ... abyste své pozvání těch, kteří zneužívají umělecké svobody, odmítli, a produkci, nerozvážně již smluvenou, zrušili. Neučiníte-li tak, ukážete touto produkcí rituál útočné nenávisti, bezohledné zlomyslnosti a pyšné prázdnoty..." 

 

Žádost pana profesora Osolsobě se vyslyšení nedočkala. Pan Martin Glaser (a všichni členové dramaturgické rady festivalu!) si dál vedou svou:

"Je zcela legitimní, že současné umění vyvolává diskusi k nejkontroverznějším otázkám současnosti", píší v dopise adresovaném náměstkovi brněnského primátora Petru Hladíkovi, přičemž tato listina svojí neosobností a pokrytectvím připomíná spíše závěry XVI. sjezdu KSČ. 

A otvírají tak falešné kolbiště; politici, ale i lidé v diskusích pod články na internetu, se vášnivě přou, zda je možné a demokratické klást překážky "svobodě umění". Tyto spory jsme si ovšem mohli odpustit; z dopisů pana profesora je zřejmé, že o umění v daném případě nemůže být řeč, což potvrzují taktéž mnohé recenze a samotné odehrání dotyčného kusu v Brně. Namísto umění se diváci dočkali (kromě perverzností) nejrůznějších prohlášení a "moudrých poučení", která nebylo možno vyjádřit uměleckou cestou. Protože se o to nikdo nesnažil. Kvůli konstruování perverzit na to asi nezbyl čas. Takže se hra podobala spíše školení budoucích proimigračních politruků (viz recenze Frljičův teror nevkusem Martiny Ulmanové)

Profesor Osolsobě k tomu poznamenává, že ví jistě, jak by hru označil jeho otec (vynikající divadelní dramaturg, divadelní a literární teoretik, čelný představitel české sémiotiky, občasný režisér, profesor JAMU a  - mimochodem - držitel Ceny města Brna) - a sice "prasárna"... Vzpomíná také co by asi řekl profesor - zakladatel Bořivoj Srba - a sice "morální hnus" ... A pan profesor Petr Osolsobě se zcela zřejmě s obojím označením pro Frljičovu divadelní hru ztotožňuje. 

"... jde o zneužití samotného divadla a umělecké svobody k samoúčelnému rituálu msty a nenávistného hanobení něčeho, na čem stojí celá naše civilizace a kultura..."

 

Dovolím si ještě poznamenat, že Martina Ulmanová ve své recenzi uvádí, že akt vytažení státní vlajky z vagíny nahé herečky má parametry pornografie, jelikož zapojení nahoty a pohlavního orgánu nepřináší ani estetický, ani intelektuální požitek. Tím se ovšem dostáváme ještě zase na jinou úroveň (jak se dnes říká, na jiný levl).

 

Mezi řádky abdikačního dopisu pana profesora se dozvídáme, že rektor JAMU byl pro uvedení hry proto, že na magistrátu se - kromě KDU-ČSL - vyslovili proti i komunisté. To je ovšem pikantní zpráva o rozlišovací schopnosti pana rektora ve věci toho, co je vlastně primární a podstatné. Na vrchol žebříčku pasoval svoje politické justy. Ať to stojí, co to stojí.

Komunisti tady přece nebudou rozhodovat - i kdybychom měli být horší, než oni!!! Když se kácí les, lítají třísky, že.

Ovšem to bylo heslo Vladimíra Iljiče Lenina. 

 

Odkazy:

Abdikační dopis Prof. PhDr. Osolsobě, Ph.D.

Dopis organizátorům festivalu 

 

Tímto blogem panu profesorovi Osolsobě děkuji; za jeho snahu uvedení inscenace v Brně zabránit, i za jeho jasné gesto odchodu z Umělecké rady DIFA JAMU.

Ale i za vyjádření, že pan Glaser by se měl - namísto sprostého ukazování a naznačování souvislostí s "fašisty"- jednoduše OMLUVIT.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Gabriela Janská | sobota 2.6.2018 22:22 | karma článku: 48,10 | přečteno: 10291x