Velké, malé Česko.

  Dosavadní neefektivní hospodaření Českých drah - potažmo státu - s příjmy od daňových poplatníků připomíná neustále hladového Otesánka. Stejně jako on, ČD by hltaly a hltaly, v jejich případě, nejraději všechny příjmy, kterými je stát sycen. Přitom náš stav železniční infrastruktury unikátně a nevhodně    

determinuje způsob a úroveň dopravy, provozované i kreativními soukromníky. Myslím, že nebylo a ani není v možnostech našeho byrokraticky bujného státu nabídnout, v této oblasti, vyšší standarty, než jaké v současnosti existují.

Nejbližším cílem by proto mělo být, vybudování státu v minimalistickém pojetí, který hospodaří úsporně a dobře slouží ku prospěchu všem občanům. Jenom takový stát má šanci, být schopen vytvářet a rychleji plnit jasné centrální koncepce. Pokud jde např. o železniční infrastrukturu, byla by snažší možnost vybudovat nové hlavní tahy pro provoz vysokorychlostních vlaků, které již dávno fičí napříč, i malými státy, evropského vnitrozemí. Takový způsob dopravy se pro Českou republiku přímo nabízí a je bezesporu ideální. Můžeme rozvíjet a navázat na úsilí i odkaz našich předků, kteří vybudovali jednu z nejhustějších železničních sítí v evropském měřítku. Snad by nebylo problémem část těchto tratí propojit s nově vybudovanými vysokorychlostními sítěmi, pravděpodobně by poté ani nedocházelo k vylidňování obcí, jaké vidíme dnes. Ti, kteří dávají přednost železnici, by mohli pohodlně a rychle cestovat směrem k Jadranu, Baltu i k bráně Orientu. Byla by to jedinečná příležitost, jak rychle a ve velkém objemu přepravovat export do velkých přístavů Rijeky, Gdyně, Hamburku, příp. někam k Černému moři a importovat či tranzitovat další zboží. Navíc železniční doprava je šetrná k nám lidem i k přírodě - méně smogu, hluku, obětí na životech, stresů řidičů a, v případě rozlohy ČR, je nezanedbatelný i malý nárok na území.

V této souvislosti si nemyslím, že podpora představitelů Olomouckého kraje, využít  a rozšířit t.č. vojenskou letištní základnu v Bochoři i pro civilní provoz, je tou správnou cestou. Zmíněné letiště má být dobudováno, prostřednictvím finančních prostředků ze strukturálních fondů EU. Úmyslem je možnost uskutečňovat i soukromou, charterovou a nákladovou dopravu. V případě nákladové dopravy se počítá s tím, že nad hlavami Moravanů budou hřmít obrovská letadla, jako je např. Ruslan. Jak známo devastující hluk jakéhokoliv letadla a jím znečištění prostoru i vzdálenějšího okolí letiště, není vítaným společníkem místních občanů, kdekoliv na světě, natož nedaleko železničního uzlu v Přerově.

V historii byla záměrně osídlována místa, ležící u vodních toků, později u silničních a železničních sítí, aby mohla i obchodně expandovat, rozkvétat a bohatnout. Také do zmíněného Přerova přišli první lidé podél   řeky. Mám zato, že poetika krajiny je a bude zrcadlem stavu společnosti i ve velkém, malém Česku.

 

 

 

 

Autor: Jana Fraitová | pondělí 8.8.2011 21:09 | karma článku: 6,74 | přečteno: 779x