Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

RJ

Tak se na to pojďme podívat z hlediska součastnosti.

Je blbost pálit chemické suroviny. Potud souhlas. Elektromotor má mnohem větší účinnost než spalovací motor, taky souhlas. Vládám bude chybět daň za fosilní paliva, taky souhlas.

Teď ta druhá stránka. Neumíme uložit smysluplně el. energii. Pokud se přidržím jenom aut ale ten problém je obecný. Jsme společnost založená na mobilitě, v každém okamžiku. Není to jen člověk který jede ráno do práce a odpoledne domů. Jsou to i statisíce kamionů ale třeba i lodí, letadel. Pro které je elektropohon nejen nerentabilní ale i nemožný.

Takže jsou jen dvě varianty. Elektro mobilita, nesoucí spolu s ní hodně brutální změnu společnosti, nezapomínejme na to, že je založená nejen na růstu ale progresivním růstu, který by elektro mobilita vrhla někam o sto let zpět. Nebo v klidu počkat a silně podporovat vývoj alternativ.

Takže ne, nebude, tedy rozhodně ne tak jak si ji představujeme dnes. Protože na brutální změnu společnosti opravdu připraveni nejsme.

IS

Například Německo fakticky nebylo připraveno na nápor muslimských migrantů v r. 2015. Přesto se tak stalo. Chtít totiž po politicích, aby přemýšleli strategicky na delší dobu než jedno volební období, je poměrně naivní. Doba žádá rychlou marketingovou akci, následně ještě rychlejší průzkum veřejného mínění, který vygeneruje další "promyšlenou" akci.

JB

J69a68n 32B10í92l19e49k

14. 8. 2024 13:37

Pane Flaško ... ja vás chápu, jste malý český solární baron. Proto je pro vás elektromobilita (a brusel) Svatý Grál.

Ale zpátky na zem.

Možná jste si nevšiml, ale elektromobilita už se dávno ujala a to ve velkém. Kde? Ve skladech, v obchodech, v dolech. Doby kdy ve vnitřních skladech pelášil ještěr Desta s motorem ze Zetoru je dávno za námi. Naftové ještěrky už slouží vlastně jenom v docích a tam, kde se zvedají břemena o váze 5t a více. Pak tu máme ještě pár přeživších na LPG, ale opět, jsou tam kde se zvedá venku a 2t plus.

A to nemluvím o důlní technice, kde byl provoz "na baterky" žádoucí už z principu a dle toho se pohnul vývoj, nabídka a následně i poptávka.

Naprostá většina manipulační techniky pro vnitřní sklady je dnes akumulátorová. Proč? Protože je to pohodlnější a volný trh zapracoval tak jak má. Někdo přišel s něčím jednoduchým, co nahradilo techniku minulé generace. Bez dotací. Bez zákazů. Bez agitace.

Ano, časem dojde i na auta. Ale mělo by k tomu dojít stejně jako to bylo tenkrát s koňským povozem. Prostě auto na benzín bylo pohodlnější. A přitom koně nikdo nezakázal! Snad jedinou regulací byla nutnost sbírat po nich bobky ze silnice, jinak neznám zemi, kde by bylo nelegální jet s koňským povozem po silnici. Třeba Amish community se tak přepravuje dodnes ...

Až bude na trhu auto na baterky velikosti, řekněme, octávie, za cenu octávie (bez dotací!) a dobiju-li to stejně pohodlně (čti: rychle a skoro všude) jako nyní natankuju plnou, bude-li mít dojezd také 800km na jedno nabití aniž bych studoval elevaci trasy nebo se bál zapnout v zimě topení ... tak jim za to lidi urvou ruce. Ale zatím nic takového na trhu není a obávám se, že za mého života ani nebude.

Takže zatím, pane Flaško ...

"By my deeds I honor him. V8!"

MP

Myslím, že doba, kdy bude na trhu elektrické vozidlo s dostatečným dojezdem a pohodlností srovnatelné s vozidlem se spalovacím motorem moc daleko není. Ovšem asi to bude ta dražší cesta. Tedy ne, jak si možná představujete snižování ceny elektromobilů, ale zvyšováním ceny spalovacích vozidel. Očekávám v nejbližších letech, že bude prodej vozidel se spalovacím motorem zatížen takovou ekologickou daní, že se nevyplatí je kupovat. Nemyslím si, že by byly přímo zakázány, to asi ve výsledu neprojde, ale města budou omezovat vjezd těchto vozidel a i pohonné hmoty budou zatíženy pořádnou daní. Pak nám nezbyde nic jiného, než kupovat elektromobily. Koneckonců pořádný rozvoj techniky spalovacích vozidel nastal až po jejich velkém rozšíření, stejně tak i nyní nastává obrovský posun techniky elektromobilů.

ZH

Demagogie jak vyšitá. Jako bych poslouchal toho exota Hladíka (jeho vystoupení v kotli u Jílkové na téma elektomobilita vřele doporučuji).

"Ropa a plyn jednou dojdou. Lze jen debatovat o tom, kdy."

A to jako kdy, za mého života, ani za života mých dětí to zcela určitě nebude. Tak kolik těch predikovaných ropných zdrojů ještě bude?

"Dobrovolně své splašky taky nebudete vypouštět do potoka. Ale čoudit z výfuku do ovzduší vám špatné nepřipadá."

A jaképak zplodiny vypouští spalováky s Euro6? Zkuste si to Flaško dohledat. A kdyby nemusely řešit nesmysly s neškodným plynem CO2, bylo by to ještě lepší. A to vůbec nezmiňuji externality spojené s výrobou baterií.

Dokud nedojde k přelomovému objevu v oblasti akumulace el. energie jsou OZE (občasné zdroje) v Evropě pouze byznys pro vybrané, který zaplatí všichni občané. Elektromobily by se možná tržně prosadily, kdyby jejich provoz by výrazně levnější než spalováky. Kdyby kWh stála i s daní 2 Kč, bylo by to jiné. Ale dokud tady budeme platit OZE nesmysly, lepší to nebude.

Pokud někomu připadá jako dobrý nápad dát si na střechu soláry a do garáže elektromobil OK, ale za svoje. Autora a jemu podobné bych zavřel někam do rezervace kde by nám mohli ukázat jak se to správně dělá. A toho posledního, který by tam zbyl bych vycpal a postavil do muzea - hle homo stultus viridis.

MB

Amen.

Vždycky, když slyším jásavé regulátory, tak si přeju, aby nám šli příkladem, vybudovali si svou skvělou utopii a tam žili bezemisně. Hned by se vidělo, jak moc životaschopné ty jejich fantazie jsou.

PD

Ropa nedochází, ropa přece už dávno došla v roce 2000,jak tvrdili alarmiste v 70.letech. brat Norsko jako nějaký příklad je chucpe...jednak má výrobu El. Energie z obnovitelných zdrojů a druhak má svou prosperitu založenou na prodeji těch fuj fosilních zdrojů. Může si tedy pokrytecký dovolit dotovat elektromobilu. Pro zbytek evropských ekonomik nepřenositelná skutečnost.

PP

Chápu, že jakmile něco protlačuje EU, tak pro Vás je to automaticky skvělé a musíte to poslušně hájit. Tak si to věcně rozeberme:

"Ropa a plyn jednou dojdou. Lze jen debatovat o tom, kdy."

Už asi 70 let se píše, že za 40 let dojde ropa. Ale víte co? Stále se nacházejí nová ložiška a to se přitom ani nijak zvlášť aktivně nevyhledávají, protože ropy je jednoduše nadbytek. Proč asi OPEC uměle snižuje těžbu? Zamyslete se. Ve skutečnosti ani nevíme, jak ropa vzniká, teorií je více. Ale řeknu Vám tajemství. Slunce taky jednou vyhasne. Náš život vyhasne. Dost možná se zhroutí vesmír. Má kvůli tomu přihlouplý ouřada v Bruselu plánovat další pětilektu?

"Dobrovolně své splašky taky nebudete vypouštět do potoka. Ale čoudit z výfuku do ovzduší vám špatné nepřipadá."

Ne, nepřipadá. CO2 je životodárný plyn, bez něj by nemohly růst rostliny a ve výsledku byste nebyl živý ani Vy. Současná hodnota cca 420 ppm je v historii Země spíše nižší hodnota, což víme spolehlivě například díky bublinkám vzduchu uvězněným ve vrstvách ledu. I při hodnotách řádově vyšších život vzkvétal a Země se vskutku neupekla. Pokud mluvíte o dalších emitovaných látkách, tak pro ně máme třícestné katalyzátory, filtry pevných částic a další technologie. Dnešní spalovací motory jsou velice čisté.

"Pokud by se to přenechalo samovolným tržním principům, tak bude postupně cena ropy se zmenšujícími se zásobami růst k astronomickým výšinám."

A vy víte, kdy ta ropa dojde? Vy víte, jaké budou ceny? Jste geniální věštec, člověče, kam se na Vás hrabe Jolanda. Zatím nám cenu PHM zvyšuje akorát tak EU se svými embargy a již brzy emisními povolenkami. Ne trh, ale EU způsobuje zdražování. Krom toho cca polovina ceny je spotřební daň a DPH. Kromě toho mi ta rétorika přijde jako z dob minulých, kdy stát musel zabezpečovat vše, protože trh by to přece nezvládl.

PP

"Tady již nabízí cestu Norsko, kde podíl elektroaut už (nevím to přesně) překonal polovinu celkového vozového parku."

Moc hezké. Dva body: a víte z čeho Norsko masivně dotuje elektromobilitu? Z prodeje ropy a plynu. Dále má velice levný a čistý zdroj v podobě vodních elektráren. Jak se nás toto týká? To je jak napsat "Co se týče topení v zimě, vemte si příklad ze Sahary. Tam nikdo netopí a díky tomu ušetří." Geniální, pane Flaško.

"A majitelé norských aut jsou již vybaveni aplikacemi, které předpovídají počasí na další den (dny) a predikují cenu elektřiny v jednotlivých hodinách následujícího dne. A podle toho dobíjí."

To zní vyloženě lákavě. Takže nepojedu kam chci a kdy chci, ale budu sedět s appkou v ruce a sledovat ceny na burze. Sorry šéfe, dnes do práce nepřijedu, dnes je to drahý nebo je těch elektronů v síti vyloženě nedostatek...

"Bohužel, kdo se nepopere s novými technologiemi, tak bude jen platit. Hodně platit."

A další překvapení pro Vás. Elektromobil NENÍ nová technologie, naopak je starší než motor s vnitřním spalováním a to o 50 let. Nějak se neuchytil. Ale tak soudruzi z NDR, pardon, z Bruselu, jistě dobře rozumí fyzice, chemii, elektrotechnice a tak dál.

Kupředu, zpátky ni krok! Aneb mráz jde tentokrát ze západu.

Foto

Zdravím, v Norsku je přes veškeré pobídky, které jim umožnuje obchod s plynem a ropou podíl elektroaut na vozovém parku 20% , nikoli 50% a je dán jen těmi pobídkami. Ve chvíli kdy necháme dělat trh svou práci, je zřejmé, že elektromobilita je spíš otázkou delší než brzké budoucnosti... Ale třeba nás vývoj překvapí, kdo ví...

JK

J79a26n 71K40y56š76k32a

14. 8. 2024 20:03

Ten údaj o podílu elektroaut na vozovém parku Norska (20%) je správný, pane Filipe, ALE trochu zavádějící, vzhledem k dlouhé životnosti a tedy dlouhému cyklu obměny vozového parku. (V Norsku je to, řekněme 10 let). Mnohem více vypovídá údaj o podílu elektroaut na prodaných vozidlech. Za poslední rok je to 82%. Není divu, sám uvádíte důvody, proč tomu tak je.

Já to uvádím jenom pro upřesnění, nejsem fanatickým zastáncem elektromobility, ale vývoj sleduji, vidím poměrně rychlý progres ve vývoji nových bateriových technologií (ve srovnání s minulou dekádou) u velkých firem, jako je CATL, Tesla a další, a z toho důvodu koupi nového vozu (spalováku) zatím odkládám. Začátkem října (10.10) by měla například Tesla představit svůj dlouho očekávaný "affordable" model, čili cenově dostupnou Teslu Model 2. Cenovou dostupností se v USA má na mysli cena 25 tis. USD, což i pro nás, Evropany, je přijatelná cena (při kurzu 23 Kč/usd) ve srovnání se spalováky nižší střední třídy, jako je třeba Octavia. Hezký den.

MB

Ropa dochází od 70. let minulého století. A pořád ne a ne dojít.

S tím druhým příměrem jste taky mimo. Nevadí vám, pokrytče, že při těžbě vzácných kovů pro akumulátory dochází ke znečištění například v Africe? Ano, tak daleko váš morální maják nevidí.

Foto

Koukám, že ani technický článek mě tu neuchrání od nálepek. Inu nositelé té jediné správné pravdy se samozřejmě nemýlí. Pochybnost je přeci cenzura, že jo?

Foto

Šéf BMW řekl , zda bude elektromobilita bude anebo nebude rozhodne trh a ne nařízení úředníků. Otevírají se dalš naleziště ropy a plynu jeho konec nehrozí.

IS

Norsko je bohatá země, která si může dovolit dotovat elektroauta samotná a částečně i jejich provoz. Navíc elektřinu vyrábí více než z 90% ve vodních elektrárnách, tak že má dostatečné, stabilní a předvídatelné dodávky energie. Další argumenty o strategické závislosti na čínských surovinách, o "ekologické" těžbě, dopravě a zpracování surovin jak pro samotné elektroautomobily, tak i pro soláry a větrníky (Viděli jste někdy základ pro větrnou turbínu?) ponechme stranou. Není čas na pesimizmus, byli bychom málo "ambiciozní". Zvládneme to!!!

Foto

Perpetum mobile jednou bude, s tím se smiřme.

Stejná hloupost jako název článku.

Fyzikální zákony neobejdete ...

  • Počet článků 1339
  • Celková karma 31,18
  • Průměrná čtenost 2996x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.