"Ví se vůbec v umění, kdo je blázen?"

Posypejte pisoár růžemi, pomalujte ho otazníky, omotejte ostnatým drátem a celé to odvážně nazvěte třeba 'Uvězněná zahradníkova zpověď', nebo podobně. Jste cvok? Možná jen umělec..

Rád bych si například popovídal s (nad)člověkem, který se vydrží dívat pět a půl hodiny (tuším) na Warholova Spáče a po shlédnutí 'filmu' bude nadšeně tvrdit, že se jedná o umělecký počin, který vyzařuje silnou intimitu, působí magicky a já nevím, jaká všechna 'bla-bla-bla' ještě.. Takový 'znalec' umění je podle mě pan pozér, pokrytec a nevidí si do..řekněme pusy. Než hrát podobné hry na velké umění, to si raději pustím slušnou komedii (a třeba americkou..to se někdy i nevylučuje..), které možná schází ambice býti zařazena mezi skvosty světové kinematografie, chce zkrátka 'jen' dobře bavit a...někdy i baví. Třeba takoví 'Banditi'.. Doporučuji a nestydím se za to, přestože film má trapně obvyklou délku, nikdo tam pouze nespí, režisérem není démonizovaný A. Warhol (co v tom svém spícím muži sakra režíroval?) a jistě nejde ani o 'light' umění. Ale co většinou našinec (a vašinec) žádá víc, než nápaditý děj, vtipné a uvěřitelné dialogy a solidní herectví? Ovšem není-li 'blázen'..samozřejmě. 

Výstřednost autorská bývá zhusta zastíněna bláznovstvím jejich obětí. Jak moc 'normální' můžou býti lidé, kteří jsou ochotní dát závratnou sumu za dílo sestávající ze shluku několika divokých (popř. dokonce naprosto mírných..) čar? Budou asi jen bohatí. A skutečně v tom spatřují umění, nebo jde už spíše o cosi jako sport? Prostě jsme se domluvili, že si budeme hrát na to, který šílenec vydá co nejvíc milionů za co nejméně srozumitelnou čmáranici. Přičemž mezi zaplacenou částkou a výší-vahou umění panuje přímá úměra.. (Nemohu na tomto místě jinak..snad to není nic proti nějakému kodexu, či co..přichází mi to totiž velmi trefné: http://wiener.blog.idnes.cz/clanok-42376.html) Odpusťte nevzdělanému ignorantovi, ale to už bych si raději pořídil poctivě naivní kresbičku F.R.Čecha. Třeba 'Babička se vykecává s panem Proškem', nebo 'Sraz neúplatných fotbalových rozhodčích' (na obrázku je pouze zelená louka bez jediného človíčka..) Nejspíš tomu nerozumím, nebo co.. Zcela jistě ne. 

K tématu trochu jinak a z jiné strany: "Kdyby Shakespeare vstal nazítří z mrtvých a zjistilo by se, že s oblibou znásilňuje holčičky v železničních vagónech, nikdo by ho v tom nepodporoval, jen aby mohl napsat nového Krále Leara. Naneštěstí ty nejhorší zločiny se nedají vždycky potrestat.. Možná, že podporováním nekrofilních vizí se dopouštíme stejných škod na společnosti, jako kdybychom okrádali diváky na dostizích.. Měli bychom mít vždy na paměti obě skutečnosti současně: Dalí je skvělý kreslíř i opovrženíhodná lidská bytost. Obě tvrzení se přitom nijak nevylučují. ... Pokud mluvíte s lidmi, kteří dokáží vidět Dalího přínos a řeknete-li, že Dalí, třebaže skvělý kreslíř, je sprostý darebák, dívají se na vás jako na divocha. Řeknete-li, že se vám nelíbí hnijící mrtvoly a že lidé, kterým se líbí, jsou duševně nemocní, rozumí se tím, že vám chybí estetické cítění. Jelikož 'Mrtvola hnijící v taxíku' je dobrá kompozice (a to nepochybně je), nemůže to být nechutný, degradující obraz; zatímco jiní by vám řekli, že protože je to nechutné, nemůže to být dobrá kompozice.. Na to, aby byli lidé schopni definovat vztah mezi uměním a morálkou, se příliš bojí, že buď budou vypadat, že je šokuje, anebo, že je nešokuje..."(G. Orwell) Dnes se na to už tolik nekouká, nikdo se ničeho nebojí a autor nemusí být ani skvělým kreslířem. Hlavně aby šokovala částka, která je (morálka-nemorálka, kompozice-nekompozice) za výtvor zaplacena. O nějaké definice se nikdo nepokouší..

Uměleckým novotvarům bylo proniknouti do všech odvětví. Třeba takový 'Ballet Mécanique', napsaný pro devět klavírů, xylofony, reproduktory, píšťalky a leteckou vrtuli.. A těžké (hodně těžké..kdo to unese?) umění zabloudí občas už i na blog. Nutno říci, že prozatím s nevelkým úspěchem.. Nedávno jsem měl tisíc a jednu chuť reagovat na vskutku objevnou a brutálně avantgardní báseň s názvem 'mallá' podobně nestandardním a odvážným dílkem 'vellká', nakonec jsem si to ohleduplně zakázal. Škoda. Snad příště..

"..lehnu si a čtu něco lehčího. Bývá to časopis 'Naše řeč', nebo 'Vesmír', ale nejvíc bych si přál mít pěknou detektivku, takovou však nemám. Camusovo 'Obležení' není žádná detektivka. A už mám těch symbolických dramat, kde jedná Mor, nebo Všudybud, po krk. Už to nepište.." Taky bych se za to mocným způsobem přimlouval-už to nepište, netočte, nemalujte, netvořte. A bláznivě nekupujte. (Věru marné volání..) Ale hlavně už to nehulte..    

Psáno jest: "Zdaž hrnec dí hrnčíři: Proč's mě tak udělal?" Některé 'hrnce' by se svých 'hrnčířů' na pár věciček zeptaly jistě rády.. Proč jste nás takto udělali? Nikdo neví... Jen pár vytrvalých 'fajnšmekrů' se bude bezpochyby nadále tajuplně tvářit, že ano..    

   

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Fišer | úterý 24.2.2009 20:55 | karma článku: 18,73 | přečteno: 1012x
  • Další články autora

Petr Fišer

Fenomén Vlasta Beneš.

3.7.2016 v 12:16 | Karma: 26,08

Petr Fišer

Hele, Svěrák!

27.6.2016 v 19:30 | Karma: 18,62

Petr Fišer

Pan demagog: Břetislav Olšer.

5.1.2013 v 12:10 | Karma: 27,79

Petr Fišer

Pátý přes devátý..

16.11.2012 v 11:53 | Karma: 14,42