Autoškola národa, aneb jak z nás ČT udělala idioty

Taky jste v sobotu večer usedli k TV obrazovkám a zkusili si test jak jste na tom s řízením? Já ano. Testu jsem se aktivně zúčastnil a obětoval i 45 korun za 5 esemesek á 9 káčé, které tento špás koštoval. A výsledek?

Vážení diváci, připravte si tužku, papír a mobil a za pouhých 45,- Kč z vás uděláme naprosté idioty.Scan MF Dnes

Byl jsem nemile překvapen. Po pořadu mi přišla SMS-ka, která mi sdělovala, že bych měl vrátit řidičák a že jsem naprostý idiot. Teda samozřejmě ne takto doslova, ale v podstatě to jinými slovy řekla. Máte 4 chyby z 20 otázek, 15 trestných bodů a jakýchsi 25 tisíc (naštěstí virtuální) pokuty za přestupky, kterých jsme se prý dopustil.

Když jsem se z dnešních ranních novin dozvěděl, že idiotem nejsem sám, ale je nás téměř 80% (78% zúčastněných  testy neprolezlo), pochopil jsem, že "porucha není na naší straně TV obrazovek", ale úplně někde jinde. Organizátoři soutěže se prostě rozhodli udělat z národa idioty, aspoň bude větší sranda, že?

Co mě k tomuto závěru vede? Zjistil jsem, že stejné tři chyby jako já udělal i drtivá většina z toho zbytku 80% diváků, kteří neprošli. Prostě "stejné chyby, stejné známky" řečeno po svěrákovsku.

Tu 4. chybu beru na sebe. Nevšiml jsem si, že při jízdě po dálnici se v dáli v animaci blyští jakási cedulka! Byla to obec a měl jsem snížit rychlost na 80 km/hod. Osobně jsme se s něčím podobným nesetkal, pokud vím, tak na dálnici bývají v takových případech vždy kulaté, rychlost omezujicí značky.

Ale budiž, měl jsem se více soustředit nebo si konečně koupit širokúhlou plazmu s pořádným rozlišením a HD kvalitou! A pak teprve bych se možná mohl stát super řidičem.

 

A ty zbývající tři chybně zodpovězené otázky? Pojďme si je rozebrat.

 

Chyba č. 1 - Nájezd na dálnici bez připojovacího pruhu

 

Nevím, kolik takových nájezdů je. Sám jsem se s takovým nesetkal. To ale neznamená, že kdybych se setkal, tak bych nereagoval na stopku!, která před dálnici v testu byla. Jenže problém byl v tom, že v okamžiku zastavení animace – okamžik zadávání otázek – ta stopka byla na animaci vidět jako drouboulinká červená tečka! (viz obrázek). Pak při vyhodnocení otázky animace pokračovala a stopka se vyjevila v celé své velikosti a kráse. "Sakra! (použil jsem jadrnější výraz, ale to je vedlejší)," zaklel jsem, "a jak jsem ji asi tak mohl předtím vidět???"

 

Chyba č. 2 – Vzdálenost potřebná k předjetí

 

MF Dnes píše: „Na této otázce se ukázal sklon Čechů k riskování. Neuvědomují si, že aut před nimi jede více, v protisměru je navíc kamión.“ Ano to vše byla pravda, jenže zase ta animace! V okamžiku zastavení jsem kamión neviděl (Ze záznamu, kdy jsem si později obraz stopnul, jsem viděl v dálce zase jen malinkou tečku. Před žlutým autem další auto viděl, ale volná vzdálenost mezi nimi byla minimálně 3 auta! Sám, když řídím, předjíždím jen tehdy, když jsem si stoprocentně jistý, že se včas zařadím a mám i kde, ale v testu by i opatrnost mohla vést k chybě – tedy k špatné odpovědi a tak jsem tedy odpověděl, že mohu předjet. Vyhodnocení a pokračování animace a: „Pozor kamión v protisměru“, který se zničeho nic rychlostí blesku v animaci přiřítil v protisměru. V reálném provozu by se ale ta tečka musela pohybovat rychlostí závodníka Formule 1, aby se stihla za 1 sekundu přiřítit!

 

 

Chyba č.3 – jízda připojovacím pruhem

 

Tak tady mě chybu stála právě opatrnost! Přijíždíte na dálnici připojovacím pruhem (tentokrát, sláva!, jej autoři testu vystavěli), vlevo, vedle vás po dálnici jede stejnou rychlostí jako vy, kamión. Stop. Otázka: Co uděláte? Předjedete jej zprava a vjedete na dálnici? Nebo lehce zpomalíte a zařadíte se za něj? Á chyták, řekl jsem si, určitě řeknou, že zrychlení a předjetí kamiónu zprava je riskantní, dal jsem tedy odpověď, že zpomalím a zařadím se za kamión. Chyba lávky, podle autorů testu jsem měl zrychlit a kamión předjet zprava. A co kdybych to nestihnul, vzdálenost připojovacího pruhu zase nebyla na chabé animaci vůbec zřetelná, nebo co kdyby z levého pruhu se někdo v tutéž chvíli zařadil před kamión také? Podle mého selského rozumu je bezpečnější vjet za kamión s jistotou, že je za ním volno!

A ještě jeden postřeh. Porovnejte výpověď instruktora Patery - viz obrázky - o nájezdech na dálnici. (Připomínám, že to, že jeden z nich je bez připojovacího pruhu a jeden s připojovacím pruhem z testu vůbec nebylo patrné! O neviditelnosti stopky už řeč byla.)

Pan Patera píše:

1) obr.1 "Musím zastavit a dát přednost, protože auta na hlavní mohou svištět i 130 km/hod."

2) obr.3 "Připojovací pruh je k tomu, abych najel na dálnici vysokou rychlostí a plynule se zařadil. Jinak vytvářím kolizní situace."

Ano pane instruktore, přesně tak uvažovala většina diváků i při tom nájezdu prvním! O stopce a o tom, že tam žádný připojovací pruh není, se ale dozvěděli až v okamžiku pokračování vaší animační frašky, a kdy už na správnou odpověď bylo pozdě. Ve skutečnosti je samotná existence nájezdu na dálnici bez připojovacího pruhu velmi neobvyklým a hazardním řešením.

 

Udělat z národa idioty musel být záměr, jinak si to nedokážu vysvětlit

Stejné chyby podle vyhodnocení udělalo ¾národa. To mě uklidnilo minimálně v tom, že idiot nejsem sám, ale je nás drtivá většina anebo, což pokládám za pravděpodobnější, idioty z nás chtěli udělat záměrně autoři testu společně s Českou televizí. Nutno podotknout, že se jim to celkem povedlo.

Autor: Georgis Fasulis | pondělí 30.8.2010 10:37 | karma článku: 47,71 | přečteno: 35463x