Také jste si toho všimli?
Ano, přiznám se bez mučení - mám zkušenosti práce v reklamě. Tři roky jsem počátkem 90. let pracoval jako produkční ředitel dvou reklamních agentur, z toho jedné česko-americké, která v té době patřila mezi 5 top světových reklamních agentur a jsem si jist, že tam patří dodnes.
Proto mám tak trochu deformovaný pohled na nákupy. Baví mne to, všímat si, jak se snaží hypermarkety, supermarkety, disconty a jiné prodejny přilákat zákazníky a donutit je k nákupu. Tomuto tématu jsem věnoval i pár blogů... pro vás jsem dohledal odkaz na jeden z nich.
Díky této druhdy profesní deformaci mi neuniknou nejrůznější chytáky, baví mne dívat se v televizi na reklamy - podvědomě se stále učím, jaké nové triky si na nás zase reklamní agentury vymyslely.
Jedním z typicky českých marketingových specifik bylo, že Češi dávají přednost výrobku, kde je vždy něco navíc zdarma. To jsou dodnes nějaké ty přílohy do časopisů v podobě vzorků krémů, šamponů... nebo přímo časopisy s přílohami typu sběratelských kolekcí a nebo prostě jen hraček v nich.
Ale byly to i jiné akce.
Již zmiňovaný nůž k sadě paštik, dóza k jogurům, polévkám, kousek výrobku navíc - třeba polévkové kostky a k tomu vzorek koření, k čaji nebo kávě jste dostali lžičku, hrnek či šálek zdarma... a pak třeba sklenici, měchačku, vzorek prášku na praní, CD, malý sáček kávy, kosmetickou kabelku, šampón nebo třeba jen kosmetické kapesníčky...
Všimli jste si, že najednou tyhle bonusy tak nějak vymizely?
Ačkoliv je podzim, a tedy období kdy reklamní agentury mívaly největší žně v podobě shánění, "vyrábění" a jiného zajišťování podobných bonusů... projděte si katalogy supermarketů, projděte si prodejny.
V porovnání třeba ještě s loňským rokem - dárky navíc se prostě vytratily.
Namísto toho věšina obchodů ve většině případů nasadila strategii akčních cen, slev v procentech, v lepším případě 1+1 zdarma.
O čem to svědčí?
Má odpověď je relativně jednoduchá. Nastala další vlna nenápadného (a často i nestoudného)zdražování. Obchodníci vycházejí z logiky, že teď je třeba utlouci zákazníka SLEVAMI... Přičemž, jak si mnozí vybaví... tzv, slevová cena odpovídá ve skutečnosti ceně z minulé nákupní "vlny". A k tomu je škrtnutá tzv. nová cena - o příslušná procenta vyšší, na kterou vyskočí cena zboží po skončení slev.
Příklad? Velmi často kupuji sušenky jisté značky "dobré ráno" - proto si jejich ceny pamatuji nejvíce.
Ještě vloni průměrná cena za balení 8 ks činila 39,-Kč.
Počátkem letoška se jeho cena zvedla na 45,- Kč - kterou mi nyní "prodávají jako slevovou"...
... aby se pak cena vyhoupla na "neslevovou cenu" - nestoudných 69,- Kč za jedno a totéž balení.
Čili ještě jednou, pokud jste si toho ještě nevšimli. Již žádné bonusy, výrobky navíc. Obchodníci vám zalepí ústa % slevami, které ve skutečnosti budou většinou cenou, kterou jsme znali dosud. A následně dojde ke zdražení na novou, pochopitelně vyšší cenu.
Myslíte, že na tento fígl zareagují průzkumy a statistiky přiznané inflace?
Osobně se jen útrpně pousmívám.
A co víc. Jestliže již nyní zdravotníci varují, že se nutnost kupovat levné nekvalitní zboží projeví na zdraví obyvatel, jestliže naši vládní zdražovatelé dosud zavírali oči před tím, že lidé - pokud mají tu možnost - jezdí za nákupy do zahraničí blízko hranic... tak to co se v současné době odehrává a ještě více - co se na nás chystá - to je teprve začátek.
Nyní se totiž naplno projeví síla monopolů a kartelů supermarketů, které dosud tichým dumpingem likvidovali soukromé a menší prodejny, ale i některé z konkurenčních firem (stačí si jen vzpomenout na takové velké společnosti jako Carefour - i když zde došlo k strategické výměně trhů s firmou Tesco, Delvita nebo Electrocity), tak nyní budou mít volné pole působnosti pro svoji cenotvorbu a v novém roce směle vykročí k obrovským ziskům drahým zbožím, jak si to ve své růžové budoucnosti a dlouhodobé strategii plánovali.
Otázkou zůstává, aby nedopadli jak Kalousek s výběrem DPH.
Došlo ke zvýšení cen, ale plánované zvýšené příjmy naopak poklesly. Aby ne, když lidé v kleštích nájmů, cen za energii a zdravotnictví, nemají ani srovnatelné peníze nižších středních vrstev v sousedních zemích... a jen demagogy tvrdící mi cosi o produktivitě práce a krizi odkazuji kamsi dál (známé je porovnání cen mobilních operátorů u nás a u sousedů, že?) neboť jsou jisté hranice, kdy se zkrátka stoupající křivka životní úrovně zlomí a začne klesat dolů...
To už ale obchody plné zboží budou zet v lepším případě polo prázdnotou.
Ne nadarmo se neustále snižuje odhad indexu "růstu" české ekonomiky.
Také jste si toho všimli?
Martin Faltýn
Jo, já se přiznávám - AI není moc pro mne
Musím připustit, že patřím ke generaci, která s AI moc nekoketuje. Ano, mám někde svůj účet, ale použil jsem ho asi třikrát. Dávám totiž přednost kreativitě!
Martin Faltýn
Zážitek z Thajska - splněný slib i šok
Měsíc jsem teď trochu pobýval v Malajsii a Thajsku. Taková jako „pracovní dovolená“. Byl jsem zde před rokem a půl, a kdo by řekl, že mne Osud postrčí, abych splnil slib, který jsem dal.
Martin Faltýn
Blog z mezičasu zatmění Měsíce v Tunisu
Já nevím, jak cestujete právě vy - nebo zrovna vy - ale všimli jste si, že v každé takové destinaci je obloha jiná? A, většinou, jiní jsme i my.
Martin Faltýn
Snad si nemyslíte, že jsem „tydýt“
Mám na mysli můj „vztah“ k politice a názory na ni. Vy, kdo čtete moje blogy, víte, že se raději věnuji věcem „čapkovsky“ obyčejným.
Martin Faltýn
To je typicky boomerský
Tak přesně toto spontánně vyhrklo z jednoho mládence, který byl u nás na návštěvě se svojí matkou, naší známou. A já si potom zpětně uvědomil, nejenom že jsem „Boomer“ i já sám, ale i řadu jiných věcí.
| Další články autora |
Na prodej je vila po Petru Kellnerovi od slavného architekta. Nahlédněte dovnitř
Realitní kancelář WIN & WIN reality inzeruje na svém webu vilu, která se dostala do učebnic...
Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan
Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...
Jak se nakupuje v nizozemské „matce“ českého Alberta. Ceny někdy překvapí
Řetězci Albert Heijn patří zhruba třetina nizozemského maloobchodního trhu s potravinami. V Česku...
Česko má po 13 letech světovou Miss Earth. Korunku získala Natálie Puškinová
Česko má další světovou královnu krásy. Mezinárodní soutěž Miss Earth 2025 vyhrála ve filipínské...
Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video
Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...
Šéf BBC rezignoval po kritice, že stanice upravila Trumpův projev před útokem na Kapitol
Generální ředitel britské veřejnoprávní stanice BBC Tim Davie a šéfka zpravodajství Deborah...
Putinův uran drží svět pod krkem: Turecko si naběhlo a Západ chce snížit závislost
Premium Jaderný průmysl se dá rozdělit na dvě hlavní skupiny aktérů. Do první patří státy, které dokážou...
Aby i normální ženy byly symbolem krásy, komentuje Krejčíková fotografie v prádle
Premium Jsem ráda, že moje postava v Ulici nespadla do výtahové šachty a má možnost se vrátit, komentuje...
Opilec si ve Slaném vypůjčil autobus a naboural několik aut. Měl být ve vězení
Třiatřicetiletý opilý muž si v noci na neděli ve Slaném na Kladensku bez vědomí majitele vypůjčil...
- Počet článků 1379
- Celková karma 15,43
- Průměrná čtenost 1125x
Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.
P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.
Seznam rubrik
- Když doma vaří muž
- Tokyo
- Kočičiny
- Osobní
- Zařazené
- Stojí za to
- Zoon Politikon
- Nezařazené
- Cestovatelské nálady
- Drobné postřehy,ne celý článek






















