Provoz tram obnoven!

Téměř před dvěma týdny jsem se ohradil proti novotám rekonstrukce tramvajové trati ve foto-blogu "Pozor, obnovuje se provoz tram!" Objektivně vzato: jak to dopadlo?

V článku "Pozor, obnovuje se provoz tram!" jsem tuto trať zrovna nechválil. Vadila mi především a zejména psychologicko-estetická stránka, ale měl jsem i obavy z nadměrné hlučnosti, prašnosti, množení drobných odpadků a praktické nemožnosti jejich úklidu... o nadějích, že se v pražském Hloubětíně skutečně dočkáme kvalitní tramvajové trati nemluvě.

Co z toho se tedy potvrdilo a kde byly mé obavy liché?

Začnu hned první obavou a tou je hlučnost. Musím uznat, že na to, jak hrozivě ty koleje vypadají, provoz na nich je opravdu tichý. Pořídil jsem pro vás nahrávku průjezdu tramvaje. Vypůjčil jsem si pro tento účel profesionální diktafon Marantz PMD-620. A takto to vyšlo - záznam nebyl nijak upravován, s výjimkou zkrácení délky na začátku a na konci:

 


 

Takže to je skutečně velkým plusem. Bez ironie. Každé snížení hlučnosti v této dopravou sužované lokalitě je vítáno.

Obávám se, že však to je plusem jediným. Zbylé obavy se naplnily nebo začínají naplňovat. A to i přes to jaká se seběhla bouřlivá diskuse pod původním článkem - jak se snažil zejména jeden diskutér horovat pro výhody nové tratě jako by ho za to platili.

Obava další - vzhled. Celá trať je skutečně ránou do estetického vazu už tak nepříliš urbanisticky vydařeného regionu, kdy z původně malebné vesnice se podařilo nejprve komunistům vybudovat panelákový paskvil, posléze novodobé demokratické úpravy, přestavby a zejména dostavby to vylepšily jen minimálně, pokud se nejednalo o lukrativní staré objekty typu hospoda či fara... no a teď ty železniční koleje to jen dorazily. Neustále se mi vybavuje hloupá dětská říkanka: "Koleje, bába tě poleje."

Při spatření téhle vyvedené tramvajové trati je člověku opravdu jakoby ho někdo polil studenou vodou. Možná se za ty tři-čtyři roky dočkáme opakovaného "podbití trati" (a výluk?), optimisticky pochybuji, že zbudou peníze na nikterak levné zatravení.

Účelnost? Opravdu mne pobavily výtky zmiňovaných disktutérů, že přecházet přes koleje se nemá. Ono se "nemá" věcí. Na druhou stranu, když někdo něco dělá, měl by u toho také trochu přemýšlet o těch co, budou jeho dílo užívat. Kdysi byla populární historka, jak na Západě stavějí sídliště. Postaví domy a nechají lidi chodit. A teprve kde si lidi vyšlapou cestičky, tak tam je opravdu udělají a vydláždí. U nás se právě toto všechno zanedbává. U nás se vždy všechno řeší až "po"... v horším případě, až když se něco stane. Tady se stačí podívat, jak otřesné jsou hrany zastávek... no a lidi pochopitelně přecházejí a budou přecházet. Někdo na loudání se podchodem nemá čas, jiný síly...

 

Čistota prostředí - to je bude evidentně jedna z nejbolestivějších obav. Pochybuji, že budou na úklid nastupovat specializované čety, jako jsem jednu dnes viděl na Palmovce - ta zdejší ovšem prováděla opravu podloží. U nás by se spíše uživila četa s napichovátky na četné odpadky. A zase se spíše mohu útrpně zasmát nad různými diskutéry, že odpadky se mají házet do koše... a přechází se na zelenou, a vůbec: nekrade se, nelže, nesmilní a dodržují se i ostatní zákony Božího Desatera. Každému, kdo hodlá opět vyslovovat podobné další "inteligentní teze," doporučuji, ať si jde na ta místa stoupnout a říkat lidem, že nemají např. házet špačky na zem - za obzvláště užitečnou rovněž považuji poznámku, že kouřit se nemá a že to škodí zdraví. To určitě těm lidem zabrání házet ty špačky mezi kamení.
Ale kdo ví? Třeba si tím město dopředu zajišťuje aktivity pro tzv. veřejné práce pro příslušně odsouzené, které patřičně vybaví pracovními nástroji a tito budou kolejiště čistit...

A tyto odpadky jsou každý den čerstvé...

  

Připadá mi, jako by se nad Hloubětínem vznášelo nějaké letité prokletí... všechny "výdobytky" civilizace se tam dostávají až jako poslední nebo ze všech možných variant se tady objeví pokud možno ta horší. Stačí když připomenu pár detailů, jako že

  • v 50. letech sem byli umělci posíláni za trest do tzv. Vesnického divadla, nechvalně proslulého svým hrůzostrašně budovatelským repertoárem, který byli nuceni stvárnit takové hvězdy jako Zita Kabátová nebo Raoul Schánil v režii samotného (rovněž tak pykajícího) Alfreda Radoka;
  • díky průmyslu, který "spojoval" tuto bývalou vesnici s vnějším okrajem Prahy, tradičně zde byla největší spádová prašnost, takže děti z tohoto regionu byly jako jedny z prvních posílány do školy v přírodě, aby se nadýchaly čerstvého vzduchu - ČKD, Spalovna a jiné jsou již úspěšně zlikvidovány, ale jinak - viz ony koleje - se zde toho pro čistotu ovzduší příliš nedělá;
  • i ta tzv. vybavenost služeb a zásobování vždy v Hloubětíně pokulhávala, což se sice trochu zlepšilo, ale vybrané boutiky či hypermarkety zde nehledejte;
  • stanice metra se tu otevírala jako poslední, i v okamžiku když už byla dostavěna konečná "Černý most", tak tudy ještě hezký pár měsíců vlaky metra jen projížděly.

Inu, ne nadarmo zpívával Miroslav Horníček v Člověku z půdy:
"Cesta dlouhá, zarubaná - bydlíval jsem v Hloubětíně."

  • No a teď zde tedy máme vyvedenou novou tramvajovou trať. Podle nejvíce křičících diskutujících, trať nesmírně kvalitní, užitečnou a máme za ni být patřičně vděčni. Jak v tom filmu Bílá paní, když farář posílá Blažkovou, které Bílá paní přes noc udělala vodovod, aby Blažková šla projevit vděčnost předsedovi na obecní výbor.

Dál už bych se musel jen nutně opakovat. Tramvajová trať rychle a levně postavená má zřejmě někde někomu něco nějak vykompenzovat - možná právě náklady na tzv. vysočanskou cyklistickou cestu, která se nalézá jen pár desítek metrů za křižovatkou - otázkou je, co z toho platí město a co Dopravní podnik a co stát, tedy my všichni, neboť DP je dotován z rozpočtů.

Ale: buďme za tu trať vděčni. I když mi to celé poněkud připomíná slavnou definici slova "Pumprdentlich" od Oty Pavla.

Těším se opět na bohatou diskusi.

 

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 29.4.2010 14:55 | karma článku: 11,83 | přečteno: 1294x

Další články autora

Martin Faltýn

Den spěchu Beze spěchu

Dnes je tady ten den kdy se na chvilku zastaví i Staroměstský orloj, aby se připojil ke Dni beze spěchu. Pomineme-li známý výrok Jana ‚Ámose Komenského o kvaltování, musím dodat, že závěr tohoto Blogu je poněkud drastický.

23.4.2025 v 9:38 | Karma: 7,40 | Přečteno: 143x | Ostatní

Martin Faltýn

Příroda, ta mocná čarodějka

Tedy, přírodu máme rádi všichni. Otázka je, zda je tomu opačně. Ale dnes všechno kvete a my se radujeme.

19.4.2025 v 12:00 | Karma: 13,59 | Přečteno: 179x | Diskuse | Ostatní

Martin Faltýn

Mezinárodní den zdraví

Jak zákon praví. Tedy, zákon spíše káže, ale to by se to nerýmovalo. Slaví se sice až zítra, v pondělí - ale to už jistě budete všichni zaneprázdněni pracovním procesem a nebudete mít na čtení blogů čas.

6.4.2025 v 9:37 | Karma: 9,34 | Přečteno: 127x | Diskuse | Ostatní

Martin Faltýn

Na apríla trocha zábavy

Kdo by se rád nebavil. A tak mi dovolte nabídnout vám opět hrstku YouTube odkazů na videa, kterými se bavím já... a není to „apríl“.

1.4.2025 v 8:08 | Karma: 11,98 | Přečteno: 339x | Diskuse | Ostatní

Martin Faltýn

Na skok v Alès, ve Francii - III.

Pro mne jsou zajímavější bezprostřední zážitky, než data z encyklopedií a průvodců. Tentokrát jsem ve francouzském Alès. Pobyt má člověk ovšem takový, jaký si ho udělá.

18.3.2025 v 11:11 | Karma: 13,69 | Přečteno: 204x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Vlak u Berouna srazil a zabil chodce. Provoz na trati je pozastavený

27. dubna 2025  21:22

Osobní vlak v neděli krátce před devátou hodinou večer v katastru obce Tetín na Berounsku srazil a...

Mírová dohoda se musí uzavřít příští týden. Máme i jiné starosti, varoval Rubio

27. dubna 2025  21:04

Sledujeme online Mírová dohoda mezi Ruskem a Ukrajinou musí být uzavřena brzy a následující týden se administrativa...

Pražští policisté pátrali po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem

27. dubna 2025  11:41,  aktualizováno  20:49

V neděli policisté úspěšně vypátrali třináctiletého chlapce se sníženým intelektem, který den...

Rodiče hledají v taškách svých dětí zbraně. Kriminalita ve Švédsku klesá

27. dubna 2025  20:03

Švédsko zaznamenává dramatický pokles násilné kriminality, zejména co se týče bombových útoků a...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA KVALITY (30 - 45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

  • Počet článků 1358
  • Celková karma 12,99
  • Průměrná čtenost 1132x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.