Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

Na první pohled vypadá všechno idylicky, podařilo se přilákat významného jihokorejského investora, výrobce pneumatik pro osobní vozy - společnost Nexen Tire. Významná "obří" investice, píše se v novinách a všichni si mnou ruce, jaká skvělá věc se podařila. Investor přinese peníze, konkrétně tedy postaví továrnu za cca 23 mld. Kč, a zaměstná v ní na tisíc lidí a v návaznosti na to získají práci další tisíce a tisíce lidí. Celková investice by se mohla vyšplhat až na 40 mld. Kč, což by z ní učinilo největší investici v historii ČR. Jenže není všechno tak idylické, jak se na první pohled zdá.

Připomenu, že jednání s touto společností se započala již před více než třemi roky, v květnu roku 2014, kdy byl Ústeckým krajem schválen odprodej pozemku. V říjnu roku 2015 byla symbolicky zahájena výstavba, počítalo se s tím, že výroba začne v únoru 2018, což dneska víme, že se vzhledem k dalším průtahům s prodejem pozemků, nestihne. Se skutečnou výstavbou se započalo teprve letos na jaře a dokončena by měla být v srpnu příštího roku, výroba by tak mohla začít někdy v říjnu roku 2018.

Významné je především to, že pro Nexen Tire se jedná o první evropskou továrnu, usilovala hlavně o dobrou dopravní dostupnost do Německa, Francie a Anglie, kde sídlí přední evropští výrobci automobilů. Strategická průmyslová zóna Triangle se tak stala pro Nexen nakonec nejlepší volbou. Odhady produkce pneumatik se velmi rozcházejí, ale prvotní čísla mluvila asi o dvanácti milionech kusech pneumatik za rok, jaká však bude konečná cifra, není v tuto chvíli jednoduché odhadnout, je však jisté, že bude několikrát převyšovat počet pneumatik nutných pro obutí všech aut, které se v ČR za rok vyrobí.

Každopádně se bude jednat o jednoho z největších evropských výrobců pneumatik, čímž se Nexen na svých stránkách zcela nepochopitelně chlubí již nyní. Nejsem žádný škarohlíd, který by se na neevropské investice díval svrchu. Nakonec, nebude to první asijská investice u nás, ani ve zmíněném Trianglu, je tam už například japonská Hitachi či čínský Yangfeng, který továrnu převzal po americkém Johnson Controls, obě rovněž vyrábějí pro automobilový průmysl, takže se zdá, že se jedná o celkem logický krok. Navíc v zóně působí ještě další německé či španělské společnosti, které jsou rovněž, jak jinak, zaměřeny na výrobu pro automobilismus, takže vše jakoby do sebe zapadá a tvoří harmonický celek. 

V tomto případě však půjde o trochu jinou investici než v případě zmíněných asijských společností, a to nejen pokud jde o rozsah, ale taky pokud jde o strategii a způsob investování. Dovolím si tvrdit, že se jedná o zcela nový způsob investování, který u nás dosud nebyl objeven. Nejde ani tak o to, že hlavním dodavatelem celé stavby je jiná jihokorejská společnost Samsung, ano je to trochu zvláštní, že investor a hlavní dodavatel jsou ze stejné země, ale v souvislosti s dalšími věcmi to je jenom detail.

Už za rok a jeden měsíc se uvidí, co je pravda a co ne, až bude továrna stát, jistě budeme všichni moudřejší, ale pokud jde například o plány celého komplexu, které jsou už nyní k dispozici, je zřejmé, že administrativní části několikanásobně převyšují výrobní část, už na první pohled je to značný nepoměr. Navíc je celkem jasné, i když to samozřejmě nikdo nahlas neříká, že v těchto administrativních částech budou pracovat převážně, ne-li výhradně, Jihokorejci, proslýchá se až o tří stovkách jihokorejských rodin, které by měli v souvislosti s touto investicí víceméně přesídlit do ČR. 

Tento způsob investice je u nás skutečně neznámý fenomén. Je to něco mezi japonským solidním, ušlechtilým, precizním způsobem a čínským agresívním způsobem investování. Čína ho však uplatňuje spíše v Africe než v Evropě a projevuje se hlavně tím, že v podstatě jednoduše řečeno za výstavbu infrastruktury na druhou stranu požaduje nerostné bohatství a do budoucna možná i to, co bychom mohli nazvat "životní prostor". Japonci jsou pokud jde o Evropu spíše konzervativní, a pokud zde stavěli nějakou továrnu, ať už to byl Panasonic, Koito, Hitachi, atd., tak žádnou takovouto věc, v podobě například výstavby jakéhosi městečka pro své lidi, která je v plánu, nepředváděli.

Jihokorejci dále údajně uvažují o výstavbě stadionu a dalších staveb pro volnočasové aktivity, zkrátka nehodlají troškařit. Ve finále, kolik se ze zmíněných 23 miliard ukrojí na výstavbu a kolik půjde do dalších čistě jejich projektů, není v tuto chvíli příliš jasné. Jasné je pouze to, že se jedná o něco nového, pro Česko nepříliš výhodného. Nedá se totiž ani předpokládat to, že by ve výrobní části pracovali samí čeští pracovníci, většinu, jak už to tak bývá, budou tvořit pravděpodobně různí Východoevropané, ale i kdyby zde pracovali převážně Češi, není to žádní výhra..

Nad smyslem takové investice potom visí velký otazník. Možná, že budu opět označen za škarohlída, ale realita je bohužel trochu jiná, než jak se jí vláda, jejíž členové se rádi fotí při slavnostních stříháních nejrůznějších stuh a stužek, snaží předkládat. Nebudu raději zacházet do dalších podrobností, ale investice Nexenu je skutečně velmi odlišná od jakékoliv jiné investice, která byla u nás prozatím uskutečněna, strategická průmyslová zóna Triangle se může proměnit v strategickou zónu v úplně jiném smyslu, možná vznikne jakási severočeská SAPA, tedy úplně něco jiného než co bylo původním záměrem.

Jistě bude extrémně zajímavé tuto záležitost sledovat, protože zde mohou vzniknout zcela nové kulturní a ekonomické fenomény...Nemohu se ale zbavit pocitu, že ČR v tomto procesu plní pouze úlohu takzvaného užitečného idiota, a že z proklamované největší investice v české historii se stane investice, která Česku kromě zhoršených životních podmínek a hustšímu tranzitu na silnicích nepřinese vůbec nic dobrého...

Následují upřesňující informace k článku, oficiální stanovisko společnosti Nexen Tire, které po dohodě se zastoupením společnosti je uvedeno v plném znění:

 

Praha, 3. srpna 2017

 

Upřesnění informací článku na blogu iDnes.cz: Nexen Tire – Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

Na první pohled vypadá všechno idylicky, podařilo se přilákat významného jihokorejského investora, výrobce pneumatik pro osobní vozy - společnost Nexen Tire. Významná "obří" investice, píše se v novinách a všichni si mnou ruce, jaká skvělá věc se podařila. Investor přinese peníze, konkrétně tedy postaví továrnu za cca 23 mld. Kč, a zaměstná v ní na tisíc lidí a v návaznosti na to získají práci další tisíce a tisíce lidí. Celková investice by se mohla vyšplhat až na 40 mld. Kč, což by z ní učinilo největší investici v historii ČR. Jenže není všechno tak idylické, jak se na první pohled zdá.

Připomenu, že jednání s touto společností se započala již před více než třemi roky, v květnu roku 2014, kdy byl Ústeckým krajem schválen odprodej pozemku. V říjnu roku 2015 byla symbolicky zahájena výstavba, počítalo se s tím, že výroba začne v únoru 2018, což dneska víme, že se vzhledem k dalším průtahům s prodejem pozemků, nestihne. Se skutečnou výstavbou se započalo teprve letos na jaře a dokončena by měla být v srpnu příštího roku, výroba by tak mohla začít někdy v říjnu roku 2018.

  • U podobně rozsáhlého projektu je třeba vždy počítat s určitým zdržením. A zejména prodlužující se administrativní řízení byly důvodem, proč se začalo stavět až letos v dubnu. Zejména šlo o nejednoznačnost a zdlouhavost povolovacích řízení. Český stavební zákon až dosud není na podobně rozsáhlé investiční projekty připraven.

Významné je především to, že pro Nexen Tire se jedná o první evropskou továrnu, usilovala hlavně o dobrou dopravní dostupnost do Německa, Francie a Anglie, kde sídlí přední evropští výrobci automobilů. Strategická průmyslová zóna Triangle se tak stala pro Nexen nakonec nejlepší volbou. Odhady produkce pneumatik se velmi rozcházejí, ale prvotní čísla mluvila asi o dvanácti milionech kusech pneumatik za rok, jaká však bude konečná cifra, není v tuto chvíli jednoduché odhadnout, je však jisté, že bude několikrát převyšovat počet pneumatik nutných pro obutí všech aut, které se v ČR za rok vyrobí.

Každopádně se bude jednat o jednoho z největších evropských výrobců pneumatik, čímž se Nexen na svých stránkách zcela nepochopitelně chlubí již nyní. Nejsem žádný škarohlíd, který by se na neevropské investice díval svrchu. Nakonec, nebude to první asijská investice u nás, ani ve zmíněném Trianglu, je tam už například japonská Hitachi či čínský Yangfeng, který továrnu převzal po americkém Johnson Controls, obě rovněž vyrábějí pro automobilový průmysl, takže se zdá, že se jedná o celkem logický krok. Navíc v zóně působí ještě další německé či španělské společnosti, které jsou rovněž, jak jinak, zaměřeny na výrobu pro automobilismus, takže vše jakoby do sebe zapadá a tvoří harmonický celek.

  • Projekt počítá s celkovou výrobní kapacitou závodu v Žatci až 21 milionů pneumatik ročně. Společnost NEXEN Tire je na severočeskou investici patřičně hrdá, nejenže je to totiž její vůbec první závod mimo asijský kontinent, ale bude patřit k největším producentům pneumatik v Evropě. Již od první fáze (výrobní kapacita cca 12 milionů pneumatik) se počítá s tím, že ze žatecké továrny bude NEXEN zásobovat nejenom evropský trh, ale také zákazníky v Africe a na Blízkém východě.

V tomto případě však půjde o trochu jinou investici než v případě zmíněných asijských společností, a to nejen pokud jde o rozsah, ale taky pokud jde o strategii a způsob investování. Dovolím si tvrdit, že se jedná o zcela nový způsob investování, který u nás dosud nebyl objeven. Nejde ani tak o to, že hlavním dodavatelem celé stavby je jiná jihokorejská společnost Samsung, ano je to trochu zvláštní, že investor a hlavní dodavatel jsou ze stejné země, ale v souvislosti s dalšími věcmi to je jenom detail.

  • Výstavba tak rozsáhlého výrobního a logistického komplexu si vyžaduje know-how zkušeného průmyslového developera, který má bohaté zkušenosti s tak rozsáhlými projekty a zároveň minimalizuje rizika plynoucí z kulturních odlišností a jazykové bariéry. Proto se generálním dodavatelem stavby žateckého areálu stala společnost Samsung Engineering. Mezi její reference patří výstavba 11 továren na výrobu pneumatik v Maďarsku a Číně.

Už za rok a jeden měsíc se uvidí, co je pravda a co ne, až bude továrna stát, jistě budeme všichni moudřejší, ale pokud jde například o plány celého komplexu, které jsou už nyní k dispozici, je zřejmé, že administrativní části několikanásobně převyšují výrobní část, už na první pohled je to značný nepoměr. Navíc je celkem jasné, i když to samozřejmě nikdo nahlas neříká, že v těchto administrativních částech budou pracovat převážně, ne-li výhradně, Jihokorejci, proslýchá se až o tří stovkách jihokorejských rodin, které by měli v souvislosti s touto investicí víceméně přesídlit do ČR.

  • Je velkou výhodou, že již od prvopočátku jihokorejští pracovníci účastní všech strategických jednání a dohlíží na výstavbu továrny. To je důkazem, jakou důležitost připisuje investor závodu v Žatci. Na co nejhladším a nejrychlejším spuštěním provozu se podílí a bude podílet několik desítek odborníků z Koreje. Většina z nich se zde, dle potřeb zdrží přibližně 1 rok. Pouze malá část jich zůstane po dobu 3-4 let, kdy se předpokládá, že by celý provoz měl být řízen zejména českým managementem. Toto je praxe, která se využívá u velkých společností napříč celým světem.
  • Je důležité si uvědomit, že součástí žateckého komplexu nebudou jen prostory výrobní, ale také skladovací, logistické a administrativní. Z České republiky se stane centrála společnosti NEXEN Tire pro tři kontinenty. Díky zkušenostem z řízení mateřské firmy a intenzivnímu využití digitálních technologií, budou administrativní a servisní služby tvořit jen nepatrnou část personálního obsazení závodu. Výroba je vysoce technologicky vyvinutá. Její stroje a zařízení zaberou velké výrobní haly.

Tento způsob investice je u nás skutečně neznámý fenomén. Je to něco mezi japonským solidním, ušlechtilým, precizním způsobem a čínským agresívním způsobem investování. Čína ho však uplatňuje spíše v Africe než v Evropě a projevuje se hlavně tím, že v podstatě jednoduše řečeno za výstavbu infrastruktury na druhou stranu požaduje nerostné bohatství a do budoucna možná i to, co bychom mohli nazvat "životní prostor". Japonci jsou pokud jde o Evropu spíše konzervativní, a pokud zde stavěli nějakou továrnu, ať už to byl Panasonic, Koito, Hitachi, atd., tak žádnou takovouto věc, v podobě například výstavby jakéhosi městečka pro své lidi, která je v plánu, nepředváděli.

Jihokorejci dále údajně uvažují o výstavbě stadionu a dalších staveb pro volnočasové aktivity, zkrátka nehodlají troškařit. Ve finále, kolik se ze zmíněných 23 miliard ukrojí na výstavbu a kolik půjde do dalších čistě jejich projektů, není v tuto chvíli příliš jasné. Jasné je pouze to, že se jedná o něco nového, pro Česko nepříliš výhodného. Nedá se totiž ani předpokládat to, že by ve výrobní části pracovali samí čeští pracovníci, většinu, jak už to tak bývá, budou tvořit pravděpodobně různí Východoevropané, ale i kdyby zde pracovali převážně Češi, není to žádní výhra..

  • Součástí firemní kultury společnosti Nexen Tire jsou i společně organizované volnočasové aktivity jejich zaměstnanců. Velmi oblíbené jsou i díky možnosti neformálního sbližování a poznávání nových kolegů. Společnost NEXEN Tire plánuje tuto formu sportovních a volnočasových aktivit nabídnout i svým českým zaměstnancům. Podoba případných sportovišť, kde budou moci naši zaměstnanci provozovat volnočasové aktivity, zatím není upřesněna, nicméně můžeme vyloučit, že by se jednalo o jakýkoli stadión.
  • Kromě strategického umístění je důležitým faktorem, proč se společnost NEXEN Tire rozhodla právě pro průmyslovou zónu Triangle také lokální situace na trhu práce. Kromě snížení nezaměstnanosti v kraji chceme rovněž podpořit vzdělávání mladých. Náborová kampaň je trvale cílena na obyvatele Ústeckého kraje a nejbližšího okolí. Ti, kteří uspěli ve výběrových řízeních, aktuálně vycestovali na pracovní stáže do závodu v Jižní Koreji, kde sbírají zkušenosti z provozu. Nabídka pracovních příležitostí se postupně rozšíří i na specialisty a zkušené odborníky, kteří najdou uplatnění v moderním vývojovém centru.

Nad smyslem takové investice potom visí velký otazník. Možná, že budu opět označen za škarohlída, ale realita je bohužel trochu jiná, než jak se jí vláda, jejíž členové se rádi fotí při slavnostních stříháních nejrůznějších stuh a stužek, snaží předkládat. Nebudu raději zacházet do dalších podrobností, ale investice Nexenu je skutečně velmi odlišná od jakékoliv jiné investice, která byla u nás prozatím uskutečněna, strategická průmyslová zóna Triangle se může proměnit v strategickou zónu v úplně jiném smyslu, možná vznikne jakási severočeská SAPA, tedy úplně něco jiného než co bylo původním záměrem.

Jistě bude extrémně zajímavé tuto záležitost sledovat, protože zde mohou vzniknout zcela nové kulturní a ekonomické fenomény...Nemohu se ale zbavit pocitu, že ČR v tomto procesu plní pouze úlohu takzvaného užitečného idiota, a že z proklamované největší investice v české historii se stane investice, která Česku kromě zhoršených životních podmínek a hustšímu tranzitu na silnicích nepřinese vůbec nic dobrého...

 

Autor: David Evan | čtvrtek 27.7.2017 0:34 | karma článku: 22,72 | přečteno: 1405x
  • Další články autora

David Evan

Šéf žalobců Pavel Zeman končí, kdo jej v horkém křesle nahradí?

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman se rozhodl k 30. červnu skončit ve funkci. Svůj krok zdůvodnil tím, že je na něj v poslední době vyvíjen silný politický nátlak ze strany ministryně spravedlnosti Marie Benešové. Ta to odmítá.

16.5.2021 v 19:57 | Karma: 10,75 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

David Evan

Kauza Vrbětice přehledně: 11 dní rozhodujících skutečností, na kterých je veřejný zájem

Zatímco Jan Hamáček ohledně své cesty do Moskvy stále mlčí, každý den se do veřejného prostoru ke kauze Vrbětice dostávají nové informace. Podle veřejných zdrojů se zdá, že Jan Hamáček svou cestu do Moskvy skutečně plánoval.

9.5.2021 v 15:53 | Karma: 16,67 | Přečteno: 598x | Diskuse| Společnost

David Evan

Obětoval Andrej Babiš česko-ruské vztahy, aby dovládl až do řádných voleb?

Včerejší tisková konference premiéra Andreje Babiše a Jana Hamáčka o tom, že za výbuchem muničního skladu ve Vrběticích stojí ruské tajné služby, přišla jako blesk z čistého nebe. Její načasování vzbuzuje nejrůznější otázky.

18.4.2021 v 18:29 | Karma: 20,41 | Přečteno: 804x | Diskuse| Společnost

David Evan

Online sjezd ČSSD vyřešil otázku předčasných voleb. Opozice na ně může zapomenout

Sjezd sociální demokracie potvrdil v čele strany Jana Hamáčka, napověděl, jak to bude s možnou předvolební spoluprácí se zelenými, a také zřejmě definitivně vyřešil otázku předčasných voleb.

11.4.2021 v 17:53 | Karma: 11,66 | Přečteno: 338x | Diskuse| Společnost

David Evan

Funkcionářka hnutí ANO Vladislava Marschallová brala statisíce, práci ale neodváděla

Bývalá asistentka hejtmana Ústeckého kraje Jana Schillera (ANO) Vladislava Marschallová (ANO) pobírala statisícové odměny za poradenství. Práci však neodváděla a neměla ani potřebnou kvalifikaci. Hejtman Schiller pochybení odmítá.

27.3.2021 v 15:27 | Karma: 32,31 | Přečteno: 1618x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny

2. května 2024

Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  9:52

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 231
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2017x
Píšu hlavně o veřejném dění, ekonomice, ekologii, hudbě a sportu. Příležitostně se věnuju také fotoblogu.

Seznam rubrik