Internetová ekonomika závisí na obrázcích

Přijdete do obchodu a zboží máte v podstatě před nosem (supermarkety, hypermarkety), nebo Vám je prodavač ochotně podá k prohlédnutí (pultové prodejny). Ale co internetové obchody, jak tam si zboží prohlédnete? Podíváme se co nejvíce brání českým zákazníkům aby si v e-shopech mohli zboží při výběru dobře "prohlédnout". Následujících několik nešvarů může brzdit internetovou ekonomiku. Proč? Na to se zaměříme v závěru článku.

 

Pět obrázkových nešvarů v e-shopech

 

První nešvar - příliš malé obrázky zboží, které nejdou po kliknutí zvětšit

Zákazník mžourá do monitoru, a snaží se na malém obrázku poznat, zda ta mikina, kterou si chce koupit, má či nemá zip. Obrázek nejde zvětšit, a tak se může jen dohadovat, jaké zboží vlastně obdrží.

Druhý nešvar - obrázek je jen ilustrační a neodpovídá prezentovanému zboží

Zákazník se opět jen dohaduje, jak vlastně výrobek, který obdrží bude vypadat. Majitel e-shopu nemá čas, a možná ani možnosti si zboží kvalitně nafotit. Pokud je zboží fyzicky k dispozici, nabízí se jako řešení najmutí profesionálního fotografa, který zboží digitálně nafotí v patřičné kvalitě.

Třetí nešvar - obrázek úplně chybí

V této chvíli mnoho zákazníků odchází nakoupit jinam. Někdy za to může nedostatek času majitele obchodu focení řešit. Jindy přímo neexistence fotografií v kombinaci s fyzickou nepřítomností zboží. V takové situaci se nabízí jako jedno z řešení oslovení výrobce se žádostí o dodání kvalitních obrázků zboží.

Čtvrtý nešvar - chybí více pohledů na zboží

U některých druhů zboží je klíčové, aby si zákazník mohl prohlédnout více obrázků. Např. u trika, které má jiný potisk vepředu a jiný potisk na zádech, nebude zákazníkovi stačit fotografie přední poloviny trička. Někdy je třeba přidat ke zboží i technický nákres. Pro majitele internetových obchodů opět k zamyšlení - oni své zboží patrně dobře znají, ale co jejich internetoví zákazníci?

Pátý nešvar - vzájemné kradení obrázků zboží

Pan Novák s velkým úsilím zajistí nafocení zboží, které v e-shopu prodává. Sejde se měsíc s měsícem, a pan Kalousek bez dovolení použije jeho fotografie ve svém e-shopu. A kde je smysl pro férovou hru a dodržování autorských práv? Pokud máte zájem použít cizí fotografie, minimálně je vhodné se autora fototgrafií zeptat a nečekat, že fotografie dostanete zadarmo. Slušné je nabídnout adekvátní platbu. Kvalitní fotografie totiž nelétají samy, jako pečení holubi do úst. Často to znamená hodiny práce, úprav v počítači a investovaných prostředků za fotografa či dobrý digitální fotoaparát.

 

Kdo je na vině?

Majitel internetového obchodu prostě takové detaily mnohdy neřeší. V tom pracovním kolotoči, který naši podnikatelé denně podstupují je většinou ani nenapadne velikost či kvalitu fotografií řešit, či se ohlížet na to, zda je něco fér nebo není. Majitel je rád, že vůbec nějaké fotografie sežene, a že se zvládne poprat s administrací e-shopu, zvlášt když dosud nebyl s počítačem příliš velký kamarád.

Nabízí se i úvaha z druhé strany barikády - co tvůrci e-shopů? Ti, od kterých si podnikatel software pořizuje - snad by se dala očekávat i odtud nějaká podpora. Žel to není vždy standardem, a tak se při zřízení e-shopu majitel mnohdy nedozví ani základní informace o zvyklostech internetových nakupujících a autorských právech k fotografiím. Není upozorněn, že když jeho zboží bude prezentováno tímto způsobem, že budou mít zákazníci problém s nákupem nebo on se zákonem. A nebo si nechce nechat poradit? Na tomto poli jsou určitě také rezervy.

Napadlo Vás někdy, že můžete jako zákazník kontaktovat majitele internetového obchodu a zažádat o lepší, kvalitnější či větší fotografie před nákupem zboží? Ono dost možná když to udělá více zákazníků, tak majitel začne situaci řešit a zajistí pro e-shop kvalitnější fotografie. Někdy totiž jako zákazníci váháme dávat majitelům e-shopů zpětnou vazbu, aby nám - zákazníkům - mohli poskytnout kvalitnější služby. A proč se prostě jen nenaštvat a nejít nakoupit jinam?

Ano, jistě, také to takovým způsobem jako zákazník můžete pojmout. Informační věk přináší denně změny, nové technologie a všichni se učíme. Ti co se učí a přizpůsobují rychle, ti získávájí trh. Trh dnes již nevnímáme jen jako ten český, ale půjde čím dál víc o evropský trh. Kolik z evropského trhu si "ukrojí" české firmy záleží mimo jiné i na zpětné vazbě českých zákazníků vůči místním e-shopům, a na ochotě poskytovatelů software dát majitelům e-shopů klíčové informace o specifickém internetovém trhu. A samozřejmně v neposlední řadě i na ochotě majitelů e-shopů se občas na chvíli zastavit, a naslouchat.

Proč situace s obrázky v e-shopech brzdí internetovou ekonomiku?

1) Zákazníci kteří se už už odhodlají, že konečně na tom internetu také zkusí nakoupit, mohou zrovna na smůlu poprvé přijít do e-shopu, který vykazuje některý z výše uvedených problémů s obrázky zboží. Zákazník může být už v průběhu prvního pokusu o nákup odrazen a odchází zboží shánět do klasické kamenné prodejny, aby si ho tedy mohl prohlédnout.

2) Zákazníci, kteří již několikrát na internetu nakoupili jsou pravděpodobně více obrněni proti takovýmto překážkám. Při hledání zboží se dostanou do určitého e-shopu, a vida, zboží sice podle popisku vyhovuje, ale není možné si jej dostatečně prohlédnout na obrázku. Nakupující tedy jde znovu prohledávat internet a snaží se dobrat někde příslušného obrázku, nebo přímo jde vyhledat jiný e-shop. Tedy výsledkem je ztráta času. Zákazník může vnímat díky problémům s obrázky nakupování na internetu jako zdlouhavé, a uskuteční tam méně nákupů.

3) Snížení důvěry v e-shopy. Zákazníci si stále ještě budují důvěru v tento elektronický způsob nakupování. Pokud si majitel e-shopu nedá záležet s uvedením kvalitních obrázků zboží, zákazník se může cítit ošizen a bude mít pocit, že je vnímán jako méně důležitý než klient klasické kamnné prodejny. 

Tedy každý z nás, ať už patříme do velké skupiny zákazníků, o trochu menší skupiny majitelů e-shopů, nebo do ještě menší skupiny poskytovatelů software můžeme pro rozvoj internetové ekonomiky něco udělat. Možná již dnes...

Autor: Erika Pospíšilová | sobota 26.7.2008 2:52 | karma článku: 12,68 | přečteno: 1037x