Změna dodavatele energií – jak se vyvarovat rizik

Změna dodavatele energií se v našich končinách stala takřka národním sportem. Stále však platí, že není vhodné důvěřovat každému podomnímu prodejci, nebo elektronickým aukcím, ani slibům tradičních dodavatelů. Jak si tedy vybrat toho „pravého“ a jak se vyhnout rizikům? Níže několik praktických rad z mé praxe

Cena

Nevěřte na „atraktivní“ nabídky, ani na sliby obchodních zástupců. Jednoduše svěřte své starosti googlu. On Vám nalezne celou řadu kalkulaček, kde uvidíte během několika vteřin, kdo nabízí nejlevnější cenu.

Buďte ale opatrní – i z kalkulátorů se stal výnosný byznys a je zcela běžné, že portál zvýhodňuje některého dodavatele (za provizi), nebo zobrazuje jen některé dodavatele apod.

Fixace ceny

To není dobrý nápad. Jistý majoritní dodavatel, který jako jediný vydal ceník elektřiny pro rok 2014, nabízí fixaci nejen na příští rok, ale i na ten další. Zatímní prognózy napovídají, že cena komodity půjde i nadále dolů, to se Vás ale nebude týkat, pokud uzavřete dodatek s fixací ceny na 2, 3 nebo i 5 let.

Doba určitá

Nevažte se. Stále jsou na trhu obchodníci a produkty na dobu neurčitou se solidní cenou. Jakákoli nabídka na vázanost sebou nese ze strany dodavatele jistý kalkul a obavu, abyste mu náhodou neunikli ze spárů.

Stálý měsíční plat

Pozor – někteří novináři rádi píší, že jediná proměnlivá položka je cena za samotnou komoditu, ani u elektřiny, ani u plynu tomu tak není. Druhou položkou, která jde za dodavatelem a jedná se o jeho zisk, je paušální měsíční poplatek (solidní firmy jej mají u elektřiny v rozmezí 50 – 60 Kč / 1 měsíc bez DPH, u plynu 90 – 110 Kč / 1 měsíc bez DPH)

Obchodní podmínky

Tady je třeba dát největší pozor. Solidní dodavatel nemá v obchodních podmínkách sankce, to je dnes však už spíše fikcí. „Běžný“ dodavatel uplatňuje sankce za předčasné ukončení smlouvy (většinou ve čtyřciferných řádech).

Nesolidní dodavatel vybírá poplatky za upomínky, opravné vyúčtování, ale třeba i za SMS nebo dokonce za e-mail.

Proto doporučuji důkladně prostudovat všechna ta malá písmenka, než cokoli podepíšete.

Zákaznický servis

Zkuste jim zavolat, napsat e-mail, navštívit je osobně.  Je to Vaše volba a měli byste si být jisti, že Vámi vybraný obchodník umí reagovat na dotazy pružně a transparentně. Dodavatel by Vám měl být schopen zodpovědět i takové otázky, jaký je jím používaný fakturační systém, počet zaměstnanců apod. Může se stát, že Vámi vybraná firma je tříčlenná a fakturaci řeší v excelu – to není dobrý start spolupráce, úplně stejně tak velký moloch nemusí být schopen rychle pomoci i s banální záležitostí.

Shrnutí

Změna dodavatele se vyplatí. Dá se uspořit i v desítkách procent.  Je však třeba prověřit více kalkulátorů energií, kontaktovat vybraného dodavatele. Požádat jej, zda ještě sleví, protože máte na stole ještě jiné konkurenční nabídky.

Uzavřít produkt na dobu neurčitou, bez fixace, ideálně bez sankcí.

Rozhodně se nevyplatí zůstávat u tradičního obchodníka, být pasivní.

Úspora je Vaše právo, její výše je Vaše volba.

Pokud se Vám nebude cokoli zdát transparentní, neváhejte se ozvat. Energetický regulační úřad dělá vše pro posílení práv zákazníka a tvrdě trestá nekalé praktiky.

Vaše dotazy rád zodpovím nebo předám ERÚ i sám (kontakty na mne na www.michaleisner.cz).

Snad Vám tento článek byl nápomocen. Mnoho štěstí všem i při podstatnějších rozhodováních, než jen výběru vhodného dodavatele energií.

 

Autor: Michal Eisner | sobota 5.10.2013 2:24 | karma článku: 11,67 | přečteno: 872x