Triky na odběratele energií – od podomního prodeje k aukcím

Odběratel energií by měl být pro dodavatele váženým zákazníkem. Jeho spotřeba a paušální měsíční platba jsou pro tyto společnosti jediným zdrojem příjmů. Ne vždy je však vztah obchodník s energiemi versus odběratel rovnocenný a spotřebitel se často dočká velkých nepříjemností. Jaké triky dodavatelé využívají a jak se proti nim účinně bránit? A jak si vybrat správně mezi přehršlí nabídek?

Podomní prodej

Podomní prodej donedávna byl jednoznačně nejúčinnější zbraní při náboru klientely.

Je to ohraná píseň – mladý muž v padnoucím obleku, v ruce aktovku se spoustou lejster, příjemný úsměv a sliby ve formě tzv. „klíčových slov“ (úspora, snížení nákladů, fixace v nestálé době, pro Váš komfort). Nenechte se mýlit, zákaz podomního prodeje je možno dodnes obejít, obchodník už není obchodník, ale „poradce“ nebo dokonce „konzultant“, mává v ruce pravověrným certifikátem a ohrazuje se celou řadou atestací pro výkon své činnosti – a nakonec Vám stejně podstrčí smlouvu od těch, kteří jej platí. Díky velké medializaci ale podomní prodej ustupuje do pozadí (a často Vám ten samý člověk, co byl dříve již zmíněným konzultantem, zazvoní u dveří třeba s nabídkou pojištění či mobilního tarifu).

Nenechte se do čehokoli natlačit, nic nepodepisujte. Solidní obchodník Vás nechá si nabídku prostudovat a domluví si další schůzku. Pokud na ni nemá čas (nebo mu náhle zazvoní mobil a on spěchá), jedná se s největší pravděpodobností o smlouvu nevýhodnou.

 

„Odborníci“ na internetu

Podomní prodej zaznamenal velmi záhy postupný přesun z ulic na web. Internet je v současnosti na pomyslném vrcholu v reklamním byznysu. Abyste se zorientovali ve změti nabídek a reklam, stačí se držet jednoduchých pravidel:

a)      Reklamu je třeba brát prostě jako reklamu. Každý má dnes „nízké ceny“ a „kvalitní servis“, ale málokdo rozumí tomu, co to vlastně znamená (nebo není ochoten do něčeho takového investovat).

b)      Řada portálů dnes nabízí srovnání cen jednotlivých dodavatelů. Nevybírejte si takové, kteří po Vás chtějí vyúčtovací fakturu, telefon a e-mail a slibují, že se ozvou. Dáváte tak k dispozici své údaje, s nimiž lze obchodovat (nabízet je různým subjektům za provizi). Vyberte si portál, jenž seriózně a ihned zobrazuje ceny, bez zvýhodnění a reklam těch, kteří si je zaplatili (obvykle proto, aby byli vidět výše než lacinější subjekty)

 

Aukce energií

Tady doporučuji obzvláště velký pozor. Jsem spoluautorem nezávislé studie pro Energetický regulační úřad a z tohoto titulu si dovolím následující hodnocení - obecně aukce energií (tedy výběr nejnižší ceny ze zúčastněných elektronickou formou) nejsou špatným nápadem, ale v současné formě mohou být pro odběratele velmi nevýhodné, a to z několika důvodů:

a)      Ani pořadatel aukce, ani představitelé municipalit nejsou za případné problémy odpovědni a je tak velmi složité je řešit

b)      Pořadatel aukce má vždy marži, ale nikdy zodpovědnost

c)       Poměřována je jen jediná složka, a to cena, ale pouze u přihlášených subjektů, dá se tedy často najít i cena nižší

d)      Není poměřováno cokoli krom ceny (např. obchodní podmínky dodavatele, případné sankce, jeho servis apod.)

V praxi tedy můžete ušetřit třeba 1000 Kč ročně a vstoupíte do vztahu, kde je odstoupení od smlouvy klasifikováno sankcí 10 000 Kč, je zpoplatněna i e-mailová komunikace nebo žádost o formulář pro úřady apod. a úspora se tak stane ztrátou. Velmi rád bych se v budoucnu podílel na vzniku nástroje, který hodnotí nejen cenu, ale i ostatní aspekty smluvního vztahu.

Pokud se aukce energií chcete účastnit, je třeba vědět, že předem podepisujete smlouvu o tom, že navážete vztah s vítězem aukce. V lidové řeči kupujete rohlíky, které asi budou relativně laciné, ale možná tak tvrdé, že nepůjdou umlít ani na strouhanku.

 

Jak tedy zvolit nejlépe?

Nevěřte, že majoritní dodavatelé jsou jediní, kteří jsou schopni dostát kvalitním službám. Mají obrovský tým, kvalitní procesní zázemí a... také vysoké ceny.

Zvolte alternativního dodavatele, ale vždy prověřujte, s kým vlastně jednáte. Vyplatí se následující kroky:

a)      Porovnat ceny na nezávislém kalkulátoru

b)      Nefixovat cenu

c)       Neuzavírat smlouvu na dobu určitou

d)      Prověřit dodavatele, a to v následujících bodech:

D1) obchodní podmínky – sankce, doba určitá, zvyšování záloh

D2) zaslat jim e-mail, zavolat a zjistit včas dobu reakcí

D3) podívat se osobně, jak fungují

D4) prověřit jejich web, zkušenosti jiných zákazníků (stačí internet)

 

Obecně: velcí dodavatelé jsou dražší a neosobní, ale svou práci dělají dobře. Alternativní dodavatelé konkurují zejména nižší cenou, ale je třeba si ověřit, jak fungují a zda se nejedná vyloženě o „garážovou firmu“, tedy zda zvedají telefony, jak vypadá jejich sídlo, zda reagují na e-maily, umí vystavit vyúčtování apod.

Pokud Vám nedorazí faktura, rozpis záloh, nebo není včasně reagováno na Vaše požadavky, je lepší zvolit dražší, ale jistější variantu.

Velmi rád Vám poradím, nebo s Vámi navážu spolupráci.

e-mail: info@michaleisner.cz

www: www.michaleisner.cz

Budu se těšit na případné reakce a věřím, že Vám článek poskytne inspiraci.

Autor: Michal Eisner | neděle 23.3.2014 1:26 | karma článku: 13,27 | přečteno: 1042x