Podomní prodejci v energiích a jejich „nejlepší“ prezentace

Známe je všichni. Zvoní u našich dveří, na sobě oblek a nasazený profesionální úsměv, dopředu připravený přednes. Žijí z toho, co Vám prodají a proto se doopravdy snaží, aby na smlouvě skončil Váš podpis. Proč jsou ale stále dokola tak úspěšní? A co bychom měli poradit maminkám či tatínkům, babičkám či dědečkům, aby si pohlídali? Přidávám několik „perel“ z vlastní praxe včetně rad, jak těmhle agitacím včas zamezit.

Ideální je s prodejcem vůbec nekomunikovat, ale bývají často natolik neodbytní, že nám zkrátka dokáží sdělit všechny ty výhody podpisu smlouvy. Povětšinou ti starší z nás, kteří už nakoupili hrnce či vysavače na nějaké předváděcí akci, prostě podlehnou. A co že jim vlastně ten sympatický pán v saku řekl tak úžasného?

 

1)      „Dobrý den, jdu Vám změnit distributora“

Dodnes zcela tradiční omyl. Distributor je ten, kdo má ve vlastnictví elektroměr či plynoměr, trubky či dráty. Účtuje si tzv. distribuční poplatky (za přenos energie k Vám , obnovitelné zdroje, Operátora trhu..). je tedy – logicky –dán územně a změnit se dá jediným způsobem – stěhováním.

Dodavatel je ten, koho můžete volit a kdo Vám může laciněji (nebo i dráže) dodávat komoditu. Od Vás obdrží celou platbu (jeho položky + distribuční paušály), platbu za distribuční položky ale přefakturovává směrem distribuce.

 

2)      „Dobrý den, jdeme Vám zkontrolovat plynoměr/elektroměr a následně doporučit nižší cenu“

Tedy „jdu zkontrolovat majetek někoho jiného a nabídnout Vám svůj (zcela odlišný) produkt“.

 

3)      „Dobrý den, snížíme Vám cenu energií o  40, 50%"

Takové nabídky na trhu nejsou, to by dodavatel kupoval tzv. „pod burzou“ a tedy se zápornou marží. Největší cenový rozptyl v současnosti např. u komodity plyn je 765 Kč /1 MWh až 994,01 Kč/ 1 MWh, ani to skutečně není slibovaných 40%.

 

4)      „Váš dodavatel zkrachoval a my Vás jdeme zachránit, abyste nebyl bez energií“

Pokud by Váš stávající dodavatel skutečně zkrachoval, neznamená to, že přijdete o dodávku energií. Starost o zákazníky by v takovém případě (a v ČR je to zcela ojedinělá událost) přebral tzv. dodavatel poslední instance – tedy majoritní dodavatel (ČEZ, RWE apod.). Nikdo Vás ani na vteřinu neodpojí od proudu. Je pak na Vás, zda zůstanete u tradičního dodavatele, nebo jej změníte.

 

5)      „Byl jste vylosován pro nejlevnější dodávku energií a my Vám jdeme tuto výhru předat“

Pokud by Váš stávající dodavatel skutečně losoval o ceny či slevy, jistě by Vás nejprve upozornil korespondenčně a na svých stránkách a takovou soutěž měl zaevidovánu i podmínkami pro případnou výhru.

 

6)      „Tady to podepište, nic se nemění, to je jen protokol o kontrole měřidla“

Kontrola měřidla zpravidla souhlasí s případnou reklamací. Distributor Vás včas kontaktuje telefonicky, aby zajistil to, že budete kontrole přítomen, nikdy nechodí bez ohlášení.

 

7)      „Nás posílá pan starosta, je v zájmu města kvůli hromadné slevě, aby všichni podepsali – i pan starosta už podepsal“

Povětšinou pan starosta o ničem neví, mám i příklad z praxe, kdy tuto formu obchodníci propagovali městským rozhlasem (aniž by o tom starosta věděl) a přišlo se na ně jen proto, že neuhradili dvouciferný poplatek za použití rozhlasu.

 

8)      „Ihned po podpisu smlouvy získáte atraktivní výhru a budete zařazen do slosování o zájezd do Řecka“

Pokud nemáte jasný důkaz o pořádáni takové soutěže, nevěřte tomu –opět by Vás včas informoval písemně stávající dodavatel.

 

9)      „Promiňte, někdo mi volá (zvedá telefon). Maminka měla infarkt???Tak já běžím do nemocnice hned. Prosím podepište mi to tady, já strašně spěchám…“

Nátlakové jednání a smyšlený hovor, kdy jste tlačeni do situace, abyste bez dalšího rozmýšlení podepsali smlouvu.

 

10)   „Pokud nepodepíšete, tak je možné, že Vás večer někdo vykradne nebo Vám ublíží. A přitom já jediný Vám chci pomoci, abyste uspořili“

To už je bezprávná výhrůžka a bez otálek doporučuji volat policii. Bohužel i takové případy znám ze své praxe.

 

SHRNUTÍ

Už jsem to psal kdysi, ne každý podomní prodejce je nepoctivý. Rada je stále stejná. Vše si důkladně prostudujte, požádejte o další schůzku a mezitím si projděte nejen ceník, ale zejména obchodní podmínky nabízeného dodavatele.

Velmi rád zodpovím Vaše případné dotazy  – kontakty na www. michaleisner.cz. Souběžně se omlouvám, že jsem ještě nezodpověděl všechny Vaše reakce na minulý článek – píše Vás mnoho a jsem za to rád. V nejbližší době všem pošlu reakci.

 

Na závěr pro úsměv – i já měl před dvěma týdny na návštěvě dva podomní prodejce

Obchodník: „Dobrý den, my Vám jdeme zkontrolovat plynoměr“

pouštím je dále a nechávám je udělat „erudovanou kontrolu“

Obchodník: „Máme pro Vás jedinečnou nabídku, slevu 30% ze současné ceny“

Já: "Díky a výborně, jaká je Vaše nabízená cena?“

Obchodník: „1022 Kč za 1 MWh, pokud podepíšete na dva roky a změníte tak distributora“

hledám na internetu, tvářím se zoufale

Já: „Moje cena je 840 Kč/ 1 MWh, na dobu neurčitou a bez jakýchkoli sankcí

vrtím hlavou

Já: „Dáte mi tedy slevu 30%?“

počítám na kalkulačce

Já: „Za 588 Kč? (současná cena na burze převyšuje hranici 700 Kč)

prodejci couvají

Obchodník: „My to zvážíme a ozveme se“

přejdu na svůj blog

Já: „Tady nějaký pán tvrdí, že distributora ale měnit nelze, tak co s tím?“

 

Oba koukají na mou fotku, už značně nejistí.

Už se mi neozvali.

Někdy tedy zákazník může marně nahánět prodejce, ne naopak.

Příjemný večer všem

 

 

 

Autor: Michal Eisner | středa 9.10.2013 1:04 | karma článku: 33,36 | přečteno: 4926x