Jaká bude cena plynu pro rok 2013?

Na začátku prosince zveřejnili dominantní hráči na trhu nové ceníky pro 1. kvartál roku 2013. Kolik nás bude stát plyn první tři zimní měsíce v roce? Připlatíme si opět? A jak se bude cena vyvíjet nadále? Tyto otázky se pokusím zodpovědět níže.

Proč cena stoupá/klesá?

Cenu plynu mimo jiné ovlivňuje cena ropy a kurz dolaru. Pokud jsou tyto hodnoty nepříznivé, je nákup komodity dražší.

Plyn je možno koupit nejen na burze, ale i přes tzv. vzorcovou cenu, dá se pořídit na jediný den, ale i dlouhodobě.

Pro zákazníka je vždy zásadní fakt, zda stoupá cena za komoditu a zda se zvedají směrem vzhůru paušální poplatky.

 

Proč mi obchodník nabízí fixaci ceny a mohu tak uspořit?

Fixací ceny u energií jsem se zabýval částečně již minule:

http://eisner.blog.idnes.cz/c/308405/Podrazi-elektrina-a-proc-platime-za-obnovitelne-zdrojeFixace-ceny.html

takže jen heslovitě: fixace ceny obvykle znamená, že zůstane po dobu trvání úvazku nezměněna pouze jedna část plateb a tou je skutečná/reálná spotřeba /u elektřiny tzv. „silová elektřina“, u plynu „platba za odebraný zemní plyn“ či např. „platba za komoditu“/.

Fixace standardně nijak neovlivňuje navýšení paušálních poplatků.

Podepíšete – li takovou dohodu, cena paušálních plateb bude nadále stoupat a je možné, že sazba za komoditu klesne a budete tak tratit.

V současném liberalizovaném prostředí je však fixace ceny často jen zástupný jev, vtipně prezentovaný jako to zásadní „dobro“ pro klienta – všimli jste si někdy, že spolu s fixací ceny se logicky smluvně uvážete setrvat u stávajícího dodavatele 2,3, nebo i 5 let?

Fixace ceny tedy znehodnocuje právo volby – resp. díky standardně vysokým sankcím ji minimalizuje – odchod si obvykle rozmyslíte, když se za ním skrývá minimálně čtyřciferná pokuta.

Osobně se domnívám, že sankce za odstoupení od smlouvy jsou nemorální a právo odejít, pokud jsem nespokojen, by měl mít každý.

Dokonce věřím v to, že pokud Váš klientský servis je dobrý, tak zákazník zůstane a pokud má naopak důvod Vaši společnost zavrhnout, sankci si zasloužíte Vy, nikoli klient.

A věřte, že existují firmy, které sankce neuplatňují a o své klienty se starají.

 

Jaké jsou ceny pro 1. Kvartál roku 2013?

Asi vás příliš nepřekvapím s informací, že konečná částka za cenu plynu opět vzrostla a připlatíme si v řádu stovek i tisícovek – dle výše Vaší spotřeby.

Cena za komoditu /skutečně odebraný zemní plyn/ zůstala v drtivé většině zachována, naopak navýšení se nevyhnuly paušální poplatky.

Navýšení ceny je tedy v řádu jednotek procent.

 

Proč cena za komoditu zůstala stejná a jaká je prognóza do budoucna?

Liberalizace trhu s energiemi má za pozitivní následek velkou konkurenci. Společnosti, jež aktivně nabízejí dodávky elektřiny či plynu, se dnes již počítají v trojciferných číslech.

Takováto četnost vyvolala potřebu snížit cenu.

Dalším pozitivem je práce Energetického regulačního úřadu, který vytrvale bojuje za posílení práv zákazníka v souladu s legislativou EU.

ERÚ nemůže tlačit ceny dolů /takováhle „liberalizace“ je možná je na Slovensku, kde existovaly stropy pro výši marží apod., ale už naštěstí ne u nás/, ale může poukázat na kvalitu klientského servisu, pokutovat nekalosoutěžní jednání atd. a také tak činí.

Zachování ceny ze strany dominantů /a to přes fakt, že vývoji trhu by odpovídalo zdražení/ podtrhuje realitu boje o zákazníka a také fakt, že někteří menší obchodníci toto riziko neustojí a ukončí činnost.

Pro zákazníka je toto jen dobře.

Oproti tomu navýšení paušálů je možno považovat za standard.

Vzhledem k tomu, že v druhém a zejména třetím kvartálu bude klesat spotřeba plynu u koncových zákazníků, je možné, že aktuální ceny vydrží až řekněme do září.

Rada na závěr

Nezavazujte se dlouhodobě, vždy hledejte obchodníka, který umožňuje uzavřít smlouvu na dobu neurčitou, který nemá sankce, nebo jsou omezeny, buďte aktivní a naleznete úsporu.

Naše země je, co se liberalizace trhu s energiemi týče, vysoce na výši, s náskokem nejen na východní Evropu v řádu let, konkurenční boj skutečně umožňuje klientům najít o hodně levnější cenu a také „hudbu budoucnosti“, až bude během dvou tří let trh definitivně přebrán a Ti pánové, co prodávali hrnce a mobily a teď jsou z nich „obchodní odborníci“ na prodej energií konečně začnou ustupovat do pozadí, tak zvítězí kvalitní klientský servis a touha pomoci zákazníkovi.

A to je i cílem tohoto blogu – poradit Vám jak na to a pomoci Vám užívat to, co by měl být standard, nikoli extrém – a slušnost, poctivost, morálku a kvalitní servis já za standard považuji.

Děkuji za pozornost a těším se na případné dotazy – neváhejte mne kontaktovat, rád poradím.

Autor: Michal Eisner | čtvrtek 13.12.2012 2:09 | karma článku: 10,19 | přečteno: 1372x