Internetové kalkulátory a zprostředkovatelé?

Srovnávače cen nabývají na popularitě. Zdá se, že stačí jen pár kliků a nejlacinější poskytovatel služeb je na světě. Anebo je lépe obrátit se na zprostředkovatele, který se „vyzná“ v oboru? Může na Vás čekat nemilé překvapení.

KALKULÁTORY

Srovnávačů cen energií je celá řada. Specifikem pro české chápání slova „kalkulátor “ nebo „porovnávač“ je fakt, že jeho provozovatelé často těmto termínům buď nerozumí nebo prostě rozumět nechtějí.

Cenové kalkulačky mohou být velmi výhodný byznys a jako cokoli na internetu, i ony podléhají placené reklamě. Tento fakt se projevuje dvěma základními způsoby – často v porovnávači chybí řada dodavatelů energií, popřípadě na prvních místech nejsou zařazeni ti nejlacinější.

Proč tomu tak je? Na většině tzv. „populárních“ kalkulátorů, které jsou provozovány velkými servery nebo médii, je nutné z pozice dodavatele za možnost být vůbec zařazen uhradit vstupní poplatek. Kdo jej z vlastní iniciativy neuhradí, není na kalkulačce vidět a vy si jej tudíž nemůžete vybrat, i když může mít daleko levnější ceny.

Co je zásadnější, pokud odběratel projeví o službu zájem, vzniká tzv. „lead“ nebo „teplý kontakt“. A ten je pak prodáván stejně jako zboží.

Jsou dokonce i tací (naše nejhloupější televizní stanice), kde na žádost o zařazení do kalkulátoru ani nereagují (tzv. velikostní omezení).

Nejnebezpečnější pastí může být takový srovnávač, kde se nedozvíte výsledky jednotlivých poskytovatelů služeb, ale po uvedení Vašeho telefonu a e-mailu „Vás budou kontaktovat“. Takto vzniká „lead“. A jak již bylo řečeno, ten se dá prodat.

Srovnávače cen dokáží velmi dobře pomoci, jen je třeba přesně vědět kam (a na co) se dívat. Nezávislým kalkulátorem je např. portál TZB info, popřípadě přímo kalkulátor ERÚ.

http://kalkulator.tzb-info.cz

 

ZPROSTŘEDKOVATELÉ

Zprostředkovatelé mohou a nemusí být poctiví a mohou a nemusí svému řemeslu rozumět. Při jakékoli službě je už z hlediska logiky lépe se prostředníkovi vyhnout. Řada (i renomovaných) společností nabízí aukce energií, aniž by se dokázaly vypořádat se zcela základními problémy takovýchto aukcí (soutěží se jen cena, ale už ne třeba obchodní podmínky, které díky sankcím v nich uvedených dokáží úsporu zcela devalvovat, složitě se řeší ti klienti, kteří mají u stávajícího dodavatel úvazek na dobu určitou apod.).

 

JAK NA TO?

Velmi prostě – vybírat si sám a dávat si pozor na zdánlivě výhodné nabídky. Před vlastní změnou neřešit jen cenu ( i když ta by měla zůstat důležitou motivací), ale také servis dodavatele. A nebojte se říci si o slevu. Vztah dodavatel versus odběratel je obchod – a obchod je o vyjednávání.

Nezbývá než doufat, že těch nepoctivých, co zhoršují úroveň trhu, bude stále méně a odběratelů, kteří si sami diktují podmínky, zase stále více. Jen tak můžeme ovlivnit kvalitu a konkurenci.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Eisner | pondělí 18.1.2016 17:14 | karma článku: 10,00 | přečteno: 336x