- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jj, pryč se všemi těmi Pythagory, Euklidy, Newtony, Ohmy, Mendělejevy Einsteiny a spoustou dalších. Je to staré, vyčpělé, více než sto let staré, něco dokonce více než tisíc let staré. Dnes před námi stojí jiné výzvy. Gender, kulturní antropologie, sociální ekologie...
Mladý muži!
Vaše moderní úvahy o zbytečnosti výuky na střední škole jsou moderní, ale nebudou pro člověka přínosné.
Od gymnasia očekávám všeobecný rozhled absolventa, získání dovednosti biflování, bez kterého na medicíně neuspějete, získání dovednosti logického myšlení a znalost základů latiny, která je jazykem vzdělanců. Kdo ty základy má, rozumí i odbornému textu oboru, který nestudoval, a zpola umí anglicky, protože většina slov v angličtině je odvozena z latiny. A bez té latiny se hodně těžko učíš medicíně.
Bez znalosti chemie a fysiky nebudeš schopen jako lékař zhodnotit věrohodnost alternativní medicíny. A to bude Tvoje minus, pokud budeš lékařem.
Registruji, že taková je doba. Žák chce diktovat učiteli, co ho má učit. Pacient diktuje lékaři, jaký chce lék, jaké chce vyšetření. A nějak ani nepozorujeme, že to nesouvisí s kvalitní vzděláním nebo kvalitní medicínou. Taková je dnes doba.
Počkejte, až budete vstávat do práce. To budete teprve koukat....
Moc pochopení nesklízíte, ale já vám radostí dávám KARMU.
Prožívám studium již s třetím dítětem a myslel jsem, že se výuka od mé doby zásadně změnila, jenže se obávám, že příliš ne.
Z naší vysoké školy jsem kdy využil asi 10% informací tam získaných; pravda, velký podíl byl marxák, který byl z hlavy vypláchnut hned po zkoušce. Jenže i dnes je na vysoké škole značný podíl "balastních" informací, což v kombinaci s nižší kvalitou "profesorů" považuji za nebezpečné. Ano, uznávám, že to je poznatek z jedné fakulty a jednoho studenta, ale je pravděpodobné, že to bude obdobné i u dalších studentů a fakult a možná i na jiných školách.
Berte to, prosím, jako názor jednotlivce.
Myslím si, že jakkoliv je pravda, že ze vzdělání si zapamatujeme jen desetinu, uvědomme si, že požadujeme-li omezit vzdělání na tu desetinu, že si z té desetiny opět zapamatujeme jen desetinu. Nebude to naše vzdělání upadat?
tak Vy musíte vstávat, chodit do školy ráno a učíte se učivo, které se učily generace před vámi ... to je pech, ale nechcete-li být dutý, musíte to vydržet. Nevydržíte-li to, dejte se na politologii
Nu, Dominiku, co s Vámi? Nepotěšil jste mne, ani já Vás nepotěším.
I v zaměstnání po Vás bude s největší pravděpodobností požadováno využívání mozkových závitů již od rána...
A RVP - četl jste jej? Pokud jej hodnotíte, měl byste to nejdříve udělat. A pokud jste jej četl, máte možná zásadní problém v oblasti čtenářských kompetencí. Je totiž skutečně velmi volný (učitel má široký prostor nejen pro využití vhodných metod výuky) , nevyžaduje memorování, naopak je zaměřen na pochopení souvislostí mezi studovanými jevy.
A že nebudete chemii a fyziku v životě potřebovat? Možná Vám dokáží ulehčit život znalosti o skládání sil podle momentové věty, velmi pravděpodobně se ve svém životě setkáte i s indukovaným proudem a napětím a díky znalostem z chemie Vás možná nenapadne lít vodu do kyseliny...
Navíc, gymnázium je příprava na studium vysoké školy, lze tedy předpokládat, že poté, co se student gymnázia vyprofiluje, může si vybrat k dalšímu studiu právě jeden z těchto oborů.
A doporučuji Vám zapracovat na gramatice
Možná vás překvapím, ale mnoho lidí vstává do práce už na šestou hodinu a nejde jen o dělníky u pásu. Vím, že tehdy panoval z vašeho pohledu těžký středověk, ale já třeba během svého dospívání v osmdesátých letech chodíval v týdnu spát před desátou hodinou večerní, abych byl ráno do školy svěží, a kupodivu jsem žádné problémy soustředit se na výklad během prvních hodin neměl.
Co se týče zbytku vašeho článku tak vám závidím vaši jistotu, že porozumění zákonu elektromagnetické indukce nebudete v životě nikdy potřebovat, já neustále narážím na problémy, k jejichž řešení potřebuji i zdánlivě nedůležité a zastrčené vědomosti, které jsem se naučil kdysi dávno. Pokud totiž o dané problematice nebudete mít ani páru, nebudete ani vědět, co si máte vygooglit, natož abyste byl schopný posoudit, zda jsou dané informace pravdivé, nemluvě o schopnosti dané znalosti poté aplikovat v praxi.
Příběh malé školy v Anglii jménem Summerhill mně učaroval. Není to obyčejná škola. Svoboda a respekt jsou ústředním principem téhle okouzlující školy.
Děti, pokud samy nechtějí, nemusí chodit na vyučovací hodiny. Nejsou zde uměle separovány podle věku. Co je hlavní, děti i dospělí si jsou zde rovni. Podléhají stejným právům a povinnostem, o kterých rozhoduje školní rada složená z dospělých i dětí. Dospělák i dítě má při hlasování jeden hlas. O trestech nerozhodují svévolně dospělí, ale znovu školní rada jako celek nebo její pomocný orgán.
Tahle škola není zajímavá jen principy svobody, které jsou pro současné školství těžko představitelné, ale i bezmála 100 let trvající praxí. Praxí, kde stovky dětí v několika generacích vyrůstaly ve svobodě a respektu. Tahle malá svobodná laboratoř nám může napovědět, jak by fungovala svobodná společnost a jak by se lidé vystaveni svobodě a respektu chovali.
Jsou děti ve škole průměrným vzorkem populace, nebo jsou tam umísťovány na základě cílené úvahy rodičů?
Si tacuisses, philosophus mansisses, mladý muži. A ten pravopis!
Od titulku jsem tušil, že to je inspirované tím článkem v Respektu:) Když to shrnu po svém, tak Respekt říká: "naše školství je kostnaté, neumí učit a vůbec stojí zaprt. Vyřešme to tak, fyzika bude dobrovolná, protože ta nikoho nebaví, jsou v ní ty divné vzorečky a vlastně není potřeba".
Výborně, nechme studenty, ať se přestanou učit tvrdá data (máme přeci Google). Důležité je, že budou umět svou neznalost plynule a sebevědomě vyargumentovat (opět parafráze jedné myšlénky z článku).
Já trumpeta si myslel, že gymnázia jsou výběrové školy, které mají studentům poskytnout širokou všeobecnou(!) základnu pro další vzdělávání (říkám tomu "povědomí o tom, jak funguje svět"), k čemuž holt pochopení elektromagnetické indukce patří stejně jako znalost volebního systému, například.
Ale ne, místo toho abychom začali učit lépe, povídejme si o svých pocitech a tím se to vyřeší.