Chytrá tramvaj v Plzni
Má jít o první krok k soupravě bez řidiče – a já jsem velkým skeptikem!
Byl jsem v Paříži jako tramvaják s kolegou autobusákem (oba řidiči pražského DP) na pozvání CGT roku 2004. Tehdy tu byla téměř novinkou (fungovala teprve 5 let) linka metra č. 14, která autonomní je a jezdí bez strojvedoucích. Tuto linku nám představily dvě strojvůdkyně místního metra, aby se nás na závěr zeptaly, jak dalece bychom něčemu podobnému důvěřovali.
Tedy já osobně měl problém i v metru, kde se z čela vlaku díváte na soupravu jedoucí až osmdesátikilometrovou rychlostí v hodině v černé rouře, jež se nepotká s žádnou křižovatkou, nemají na koleje před ní šanci vjet žádná auta a i cestující ve stanicích jsou od soupravy odděleni skleněnou stěnou s dveřmi, jež se otevřou až ve chvíli, kdy vlak zastaví.
Autonomní tramvajová doprava (mimochodem pražské metro je dnes také schopné jezdit bez strojvedoucích na linkách A a C – přesto tak nejezdí) je dle mého názoru vizí velmi vzdálené budoucnosti. Její vývoj je zatím obyčejným mrháním penězi.
Jestliže totiž plzeňská Škodovka tvrdí, že (cituji:)
potom nám pravdu neříká.
Můžeme mít tisíc senzorů, miliónkrát komunikovat s dalšími systémy kolem tramvajových tratí, reagovat na ně tramvaj sama nedokáže. Pouze v případě, že se bude pohybovat po přísně samostatném tělese a nikoli v souběhu s individuální automobilovou dopravou, navíc kde může přijít do kontaktu s nejneukáznějšími účastníky silničního provozu, jimiž jsou bez diskuse chodci.
Kde v téhle zemi takovou tramvajovou trať máme?
Vstoupil-li jsem na sklonku minulého století do školy elektrických drah jako adept budoucího řidiče tramvaje, první, co nám naši školící řekli, bylo: „Budete bourat, připravte se na to!“ Což je věta, jíž vám neřeknou v žádné jiné „autoškole“ na světě.
Mluvili pravdu. Kde nám bez skrupulí lhali, to bylo, když se nám pokoušeli vysvětlit, že jsme dělali psychotesty z toho důvodu, aby věděli, že jsme natolik zodpovědní, že tu tramvaj řídit můžeme. Já jsem přesvědčen naopak o tom, že celé psychotesty neměly prokazovat vysokou míru naší zodpovědnosti, ale pravý opak – protože zodpovědný člověk, který pochopí, že má řídit stroj těžší čtyřiceti tun, v městském provozu, v souběhu s individuální dopravou a v kontaktu s chodci, jež se chovají jako pomatení, který navíc brzdí tak mizerně, že si to žádný s řidičů s gumovejma pneumatikama vůbec neumí představit – do tramvaje ne snad nevleze, ale nikdy jí nerozjede.
Práce, myslím dobrá, kvalitní práce řidiče tramvaje, spočívá v jeho schopnosti předvídat. Odhadovat! Být připraven na možná příští řešení. A já se obávám, že tady člověka ani desetitisíce strojů ještě dlouho nenahradí.
Pavel Ďuran
Státní rozpočet – a zákony této země
Že naše ministerstvo financí netradičně až na konci srpna představilo návrh asi nejdůležitějšího zákona země, státního rozpočtu, okomentovali už mnozí. Moudřejší, než jsem já. Nadšeni nebyli...
Pavel Ďuran
Stovky škol na odstřel
Nejenom předevčírem, včera, ale i dnes hrozil desítkám a desítkám našich škol teroristický útok. Přijímala se řada opatření, pochopitelně byli v akci jak státní, tak městští policisté.
Pavel Ďuran
Zvýšení koncesionářských poplatků mi nevadí
Nezvýšily se od roku 2008 a nezvedají se ani o nijak závratnou částku. Alespoň pro mne jako poplatníka za jednu domácnost.
Pavel Ďuran
Kampaň pražského dopravního podniku
Již před mnoha a mnoha lety tehdejší primátor hlavního města Prahy Jan Kasl (ve funkci v letech 1998 – 2002) docela odvážně prohlásil, že dopravní podnik naší metropole jest černou dírou.
Pavel Ďuran
Korespondenční volba – ano či ne?
Po Poslanecké sněmovně korespondenční volbu schválil i Senát. Nechápu, proč mu to trvalo bezmála tři měsíce, ale budiž.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Policie hledá první pohřešované. Muž zmizel v potoce, voda vzala auto s lidmi
Policie kvůli povodním pohřešuje muže, který při uklízení naplavenin u domu na Uherskohradišťsku...
Dva kraje vyhlásily stav nebezpečí. Voda ohrožuje 244 míst v Česku
Kvůli extrémním srážkám vyhlásil jako první v Česku stav nebezpečí Moravskoslezský kraj, o pár...
Pomoc krajům nejvíce ohroženým povodněmi projedná Ústřední krizový štáb
Možné nasazení armády na pomoc v krajích nejvíce ohrožených povodněmi, kde byl již vyhlášen stav...
Zemřela Věra Kunderová, vdova po spisovateli pomáhala s překlady jeho děl
V sobotu ráno zemřela ve Francii vdova po spisovateli Milanu Kunderovi Věra Kunderová. Informaci...
Pronájem, byt 2+kk v RD, Majetín, ul. Náves
Náves, Majetín, okres Olomouc
15 000 Kč/měsíc
- Počet článků 431
- Celková karma 23,70
- Průměrná čtenost 1423x