"Morální podnikatelé"
Pojem trestného činu jako amorálního chování se stane o to více nejasným, když víme, že neexistuje morální kodex, kterému by se podřídily dobrovolně všechny osoby v jedné komunitě nebo společnosti. Sociologové zkoumají trestný čin jako společenský jev. Dle jejich poznatků tedy jednotlivci a sociální skupiny určují, které chování je „deviační“ neboli „trestné“. Toto označení určuje celý komplex politických a společenských procesů probíhajících s různou intenzitou po určitou dobu. Základ všeho totiž tvoří to, jak se určité chování stává v rámci dané společnosti deviačním či trestným. Jedná se o tzv. „nálepkové stanovisko“. Jde o mechanismus, kdy to, co bylo povoleno ve století osmnáctém už nemusí být povoleno ve století dvacátém, anebo co bylo zapovězeno ve století osmnáctém je povoleno ve století dvacátém atd. Jde o názor, který se opírá o představu, že pravidla, která lze porušovat, se netvoří živelně, nýbrž vznikají jako reakce na chování, které daná skupina chápe jako škodlivé.
„Termín deviace označuje takové chování, které lidé z určité skupiny považují za natolik nebezpečné, provokující či vadné, že pro jeho nositele stanoví zvláštní sankce..“ (sociolog Kai T. Erikson).
Mechanismus, dle kterého se určité chování považuje za deviační je tedy proces objevování, do něhož se pustí vždy nějací reformátoři na křižáckém tažení, tzv. stvořitelé pravidel - „morální podnikatelé“. Křižák nebo reformátor považuje určité jevy ve společnosti za totální, bezpodmínečné a opravdové zlo a má nutně pocit, že společnost nemůže fungovat, když nebudou stanovena pravidla vedoucí k nápravě špatnosti, kterou on objevil. Posláním takového křižáka je pak svatá válka, protože jím objevené špatnosti představují porušení stability společenského řádu a on je přesvědčen, že jedině jejich vymýcení může zajistit lepší život pro všechny. Hlavním úkolem takového křižáka (reformátora) je přivézt zlo do centra pozornosti všemi prostředky. To znamená do pozornosti veřejnosti jako celku přes takové kanály nebo osoby, které vytvářejí veřejné mínění a tím se pozornost přesune do pozornosti i těch, kteří přímo tvoří a vykonávají zákony.
Připomeňme si nejznámější křižácké tažení v devatenáctém století. Tažení proti tvrdému alkoholu, jehož výsledkem bylo schválení 18. dodatku k Ústavě spojených států v roce 1919. Dodatek zakazoval výrobu, prodej a distribuci opojných nápojů. Prohibiční hnutí prosadilo svou protestantskou venkovskou morálku, která se dostala do rozporu s morálkou a kulturou městskou. První koloniální usedlíci označili za nejzdravější, nejčistší a nejlepší život ten farmářský. Jen rolnický způsob života farmáře byl považován za absolutně nejsprávnější. Život ve městech byl považován za hříšný, špatný, nemorální, nezdravý, zkažený, zvrácený a lidé žijící ve městech byli považováni za amorální. Jedině farmář byl tehdy považován za spolehlivého a páteř americké demokracie. Tento agrární mýtus prosákl natolik do ideálů a myšlení dalších Američanů a jejich potomků, že ovlivnil jak jejich vnímání reality, tak i jejich chování. Protiměstské nálady natolik sílily, že bylo jen otázkou času, kdy zacílí i na pití alkoholu a obchod s alkoholickými nápoji. Venkovani organizovali doslova reformní hnutí proti lidem žijícím ve městech. Je zajímavé, že mezi tyto křižácké reformátory patřili i lidé ze středních a vyšších vrstev společnosti. Věřili totiž, že prohibice doslova spasí města. Abstinenční hnutí dosáhlo takových rozměrů, že kdo si dal sklenku alkoholu byl okamžitě častován jako stoupenec „špinavého podhoubí ďábla“ a „zaprodanec pekla“. Šílené hony, které rozpoutali tito křižáci narůstaly do obludných rozměrů. Jako učebnicový příklad tzv. „honu na čarodějnice“ to jistě stačí, neboť je zde naprosto zřetelné, že některé trestné činy mohou vznikat v důsledku vývoje morálky a jiné chování se tedy může trestným stát, když se taková nálepka aplikuje na činy, které předtím nebyly považovány za trestné.
Vraťme se ale ke kouření. Protikuřácký zákon tu už máme, ovšem uvědomme si, že kouření cigaret jako činnost (zatím) není trestná. Mnoho lidí považuje pití alkoholu a kouření cigaret za úchylku (deviaci), ale třeba šťourání se v nose na veřejnosti, nebo prdění v tramvaji, či hromadný sex za deviaci nepovažují. Homosexualitu už většina také nepovažuje za deviaci, přestože byla dlouho označována za úchylku či nemoc. Naproti tomu kouření cigaret bylo do nedávna běžně součástí společenských rituálů. Pak nastal zlom, když nastoupili křižáci. Zde tedy názorně vidíme, že vývoj morálky a chování je vždy naprosto nevyzpytatelný vzhledem k tomu, jací křižáci zrovna jsou na tahu a co je, nebo není, jejich optikou považováno za zlo. Pokud tedy kouření nebude zákonem zcela zakázáno, s tím souvisí zákaz pěstování tabáku, výroby a distribuce tabáku a cigaret, nelze proti kouření cigaret uplatňovat nepřiměřené trestní sankce. Sociálně jsou kuřáci ze středu společnosti vyloučeni už Protikuřáckým zákonem. Kouření cigaret je tedy považováno nyní za protispolečenské. Hon trvá a bude sílit. Podobně se předtím vylučovaly jiné prohřešky proti zažité morálce a chování. Trestný čin vzniká totiž i z nálepkových stanovisek, a mnoho z nich už se jeví jen jako společenský výtvor.
-ed-
Eva Dreyová
Primitivní myšlení aneb za vším hledej Žida
„Pokud by dnes Arabové složili zbraně, neexistovalo by žádné násilí. Pokud by dnes Židé složili zbraně, neexistoval by už Izrael.“ (Benjamin Netanjahu)
Eva Dreyová
Démos-demo-demokracie III.
„Je pro celý svět lepší, když místo toho, aby čekala společnost na popravu degenerovaného potomka za zločin, či místo toho, aby jej nechala hladovět kvůli jeho imbecilitě, zabrání těm, kdo jsou zjevně neschopni..."
Eva Dreyová
Mám jiný názor
Mám jiný názor než někteří diplomaté, kteří tvrdí, že Rusko potřebuje slabou Evropu. Myslím si, že Rusko potřebuje silnou Evropu, nikoliv slabou. Proč?
Eva Dreyová
Démos-demo-demokracie II.
.....„O trestném činu lze říci, že je to bezpráví způsobené v rozporu se zákonem.“ (Aristoteles)....
Eva Dreyová
Démos-demo-demokracie I.
„Existuje jeden univerzální zákon. Tím zákonem je spravedlnost. Spravedlnost tvoří základní kámen práva každé země.“ (Alex de Tocqueville)
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Češi chtěli odříznout proruského Ukrajince, zastání našel na Slovensku
Proruský ukrajinský politik a podnikatel Arťom Marčevskij, kterého česká vláda minulý měsíc...
Měli „rozjasnit každodenní život v boji“. Pávi vyvolali smršť nadávek na Putina
Vedení zoologické zahrady v ruském Lipecku dostalo podivný nápad se taky nějakým způsobem zapojit...
Chceme osvobodit Haiti, říká šéf gangu. Je na seznamu nejhledanějších lidí FBI
Stíhá jej haitská policie, je na seznamu deseti nejhledanějších lidí americké FBI a OSN na něj...
Hackeři nabourali web běloruské KGB. Zveřejnili udání a nabídky, i z Česka
Hackeři sympatizující s opozicí proti autoritářskému režimu běloruského prezidenta Alexandra...
Prodej rodinné domy, 167 m2 - Štětí - Hněvice
Štětí - Hněvice, okres Litoměřice
3 200 000 Kč
- Počet článků 264
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 827x
Hle, člověče, máš bibli uč se, anebo se ji můžeš zříci zcela, přece zůstanu v tvé mysli spící, když mysl vládne zbytku těla, bláznův smích nad moudrými, blízko k srdci láska po ní žal, pasáček s ovcemi zbloudilými mezi vlky pase je dál.
Nuda bohatých spěje ke zločinu stejně jako bída chudých.
Netrap se lidmi ze své minulosti, je důvod proč se nedostali do tvé budoucnosti.
Stoupej tak vysoko aby, až budeš padat, uměl si i plachtit.
Kdo vede lidstvo ústy svými a mé myšlenky za své pokládá, ten není hoden očisty, jen špíny, ten schází tak, jak s čím nakládá.
Kde nestačí filosofie, jsou potřeba důtky.
-ed-