Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JV

A při tom stlačování vzduchu žádné emise nevznikají? A čím je tedy stlačován?

0 0
možnosti
HP

A při nabíjení elektromobilu žádné emise nevznikají? A čím je tedy nabíjen?

0 0
možnosti
Foto

Stlačený vzduch je přesně to, co říká jeho název - je to vzduch, který je stlačený, což znamená, že je vtlačen do malého prostoru. Když je vzduch stlačený, jeho molekuly se pohybují mnohem rychleji. Tím vzniká takzvaná kinetická energie, kterou lze uložit a později podle potřeby uvolnit. Stlačený vzduch je dnes pro moderní výrobní procesy stejně důležitý jako elektřina, voda a plyn, proto se mu také říká "čtvrtá utilita". Bez stlačeného vzduchu by se spousta továren po celém světě musela zastavit. Nepoužívá se však jenom ve výrobním sektoru, řada odvětví na něj tak či onak spoléhá. Stlačený vzduch je nezbytný i pro řadu dopravních prostředků, kde se používá v brzdových systémech, odpružení, nebo airbagu. Kromě toho pohání nářadí od stavenišť a autoservisů až po zubařské ordinace. Jinak řečeno, ať už ho používáme k nafukování pneumatik, nebo k udržování světové ekonomiky v chodu, stlačený vzduch se stal nezbytnou součástí našeho života, i když o jeho významu zpravidla nepřemýšlíme. Není pak divu, že snaha konstruktérů zdokonalit motory na stlačený vzduch, určené k bezemisnímu pohonu automobilů, u laické veřejnosti nebudí důvěru.

0 0
možnosti
Foto

To, že se molekuly plynu (vzduchu) pohybují rychleji, především znamená, že vzroste jeho teplota. Teplota (v Kelvinech) je přímo úměrná druhé mocnině rychlosti molekul plynu.

Pokud takto stlačený plyn uložíte do nádrže, začne už v trubkách a pak i nádrži chladnout a ztrácet teplotu, s ní i energii. To probíhá do doby, než se teplota (a tím i rychlost molekul) zase srovná s teplotou okolí. Tlak se sníží, byť na vyšší hodnotu, než měl vzduch před stlačením.

Právě výše zmíněné tepelné ztráty způsobují, že má uložení energie do stlačení vzduchu malou účinnost. To nevadí v provozech, kde nad efektivitou převáží jiné klady pneumatických mechanismů. Tam, kde jsou vyžadovány malé ztráty, je to ale značný handicap.

2 0
možnosti
Foto

Krásně, odborně a přesto srozumitelně vysvětleno. R^ Ale to zelené ideology z Bruselu stejně nezajímá.Rv

Ceterum autem censeo Unionem Europaeam esse delendam! (parafráze Cato st.)

1 0
možnosti
JK

[...] Krásně, odborně a přesto srozumitelně vysvětleno [...]

vubec ne, kdyz uz, tak je treba podekovat panu Jelenovi zde, ze se snazi vysvetlit, ze ten problem je v te termodynamice a tedy v prirode.

Bezny obcan ale muze zkusit nasledujici:

Beznou pumpickou na kolo napumpuje 30 kol a pak si sahne dole u te pumpicky na tu kovovou cast a muze jit rovnou do nemocnice :-)

0 0
možnosti
JN

Pane autore, ja bych to videl optimisticky. Nemate totiz pravdu pravdu tom, ze elektromobil ma nulove emise CO2. Zatim ma kazde auto vcetne elektromobilu lisdkeho ridice, a da se predpokladat, ze pasazeri budou vzdy, i v samoriditelnych autech.

Pak tedy takovy elektromobil s ridicem pri jisde, dokonce i pri stani v kolone MA emise CO2, zavisle od poctu osob (a domacich zvirat).

A tedy podle toho tvrzeni zelenych bezmozku, ani takovy elektromobil nebude mozno po proce 2035 pouzivat - jedines autonomnim rizenim a bez [pasarezu .... ale to smysl takoveho automobilu ponekud mizi.

A tak konecne nastane budoucnost bez aut, nebo se lidi konecne nastvou a nahazi ty zelene do Labe a jinych rek.

2 0
možnosti
Foto

A ten vzduch se natlakuje kompresorem na jaký ohon?

0 0
možnosti
HP

Nejspíše na liščí. ;-)

0 0
možnosti
KK

Auta na klíček, to je nejekologičtější. A řidič si aspoň procvičí fyzičku, která v naší civilizaci těžce uvadá, když bude každých 20 metrů natahovat pružinu

0 0
možnosti
HP

Kdepak, nejekologičtější jsou šlapací auta, ta jsou dotažena už k dokonalosti, mají je v mnoha našich domácnostech a děti na nich drandí i po dvorku.;-)

0 0
možnosti
Foto

Rozhodnutí Evropského parlamentu, které musí ještě posvětit vlády národních států, je přelomové. Mezi ekologickými aktivisty se už dokonce objevily nápady, že schválený zákaz je málo a je potřeba přitvrdit a rovnou od nějakého data zakázat i provoz aut se spalovacími motory, nejen prodej těch nových. Například v Paříži se uvažuje o zákazu vjezdu všech aut se spalovacím motorem od roku 2030. Podobné nápady padají i ve Španělsku nebo Velké Británii.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-spotrebni-dan-dotace-e.A220624_152303_automoto_fdv?zdroj=vybava_recombee

1 0
možnosti
KK

Tak tedy nebudeme mít CO2, no. A co budou papat chudáci rostliny při fotosyntéze? Pokud tedy není v dalším plánu Green Dealu všechny rostliny vyhubit a natřít beton nazeleno (výhoda - nemusí se sekat)

0 0
možnosti
TD

Při spalování vodíku za přístupu vzduchu z atmosféry opravdu vznikají i NOx a možná i to stopové množství CO2, jak píšete.

Ale problém je v tom, že vodíková auta typicky vodík nespalují jako benzín nebo naftu. Místo toho dochází k elektrochemické reakci v palivovém článku s membránou. Ta zajistí, že se slučuje pouze vodík s kyslíkem a odpadem je opravdu jen voda.

Zbytek článku jsem jen prolétl a musím konstatovat, že společnost MDI je se svými auty na stlačený vzduch pořád zhruba tam, kde před 13 lety, kdy jsem se o ní dozvěděl poprvé. Tehdy sháněli investory, dnes se k tomu ještě živí prodejem licencí. Jejich produktem je golfový vozík a jakýsi podivný minibus, který v roce 2019 pojížděl po parkovišti. Tudy myslím cesta pro masovou mobilitu nevede.

Mimochodem, z běžné 230V zásuvky dostanete max. 3kW. Tedy pokud nabíjíte 3 hodiny, bavíme se o 9 kWh. Pokud tím nabíjíte baterii, uložíte cca 8 kWh. Pokud tím roztáčíte kompresor, tak nejspíš ještě méně. Na 8 kWh ale opravdu těžko ujedete 120 km, to leda právě v nějakém golfovém vozíku, co pomalu jezdí dokola po parkovišti. V normálním autě realisticky do 50 km.

0 0
možnosti
JK

Řeč je o spalovacích motorech. Palivové články jsou hodně drahý a choulostivý špás.

1 0
možnosti
MB

Kdysi dávno na SPŠ strojnické jsem se učil, že nejméně ekonomický je přenos energie stlačeným vzduchem. Proč? Protože

1) ohřev při kompresi, nutno chladit jak kompresor, tak stlačený vzduch

2) po ochlazení dojde ke kondenzaci vlhkosti, vodu nutno odstranit

3) kompresor se musí i mazat, zbytky maziva také nutno odstranit

4) při expanzi (rozpínání vzduchu v nějakém stroji) dochází k silnému ochlazování, zbytky vlhkosti zamrzají ve stroji, zde je třeba někdy ohřívání

Adiabatický diagram v našem vesmíru furt platí a stlačený vzduch se musí napřed pracně vyrobit. Z Číny ho levně nekoupíme...

Prostě to není ve velkém tak jednoduché, jako foukat duši bicyklu ruční pumpičkou. Důlní lokomotiva jezdí v dosti vysoké teplotě, tam zamrzání nehrozí. Z osobního automobilu bude v zimě mrazák na kolečkách ;-D

5 0
možnosti
Foto

Teprve další vývoj a zákonitosti volného trhu ukážou, nakolik je nebo není sériová výroba aut na stlačený vzduch, v rámci pokroku zvaného Green Deal, pouhá utopie. A co si kdo o tom myslí, na věci nic nezmění. ;-)

2 0
možnosti
MP

Myslenka zajimava, ale jak by to bylo s bezpecnosti pri nehodach? Predpokladam, ze takova srazka dvou vysoce natlakovanych nadrzi asi nebude uplne sranda.

0 0
možnosti
Foto

Ale bude rychle uklizeno.

0 0
možnosti
  • Počet článků 387
  • Celková karma 23,27
  • Průměrná čtenost 2421x
příležitostný publicista