Čtvrtek 18. srpna 2022, svátek má Helena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 18. srpna 2022 Helena
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P63a35v67e70l 97D59v54o93ř85á34k 2843808629904

Dokud bude trh křiven dotacemi do jedné technologie, pro kterou se zrovna nějaký úředník rozhodne (doufejme, že alespoň bez motivace "všimným" ze strany výrobce), tak se další technologie, byť o mnoho lepší, budou prosazovat jen velice těžko, ne-li vůbec.

+12/−1
doporučit
30.6.2022 11:34
Foto

M55i15r36e63k 48B72a97u63t95s34c21h 8970955124757

Kdysi dávno na SPŠ strojnické jsem se učil, že nejméně ekonomický je přenos energie stlačeným vzduchem. Proč? Protože

1) ohřev při kompresi, nutno chladit jak kompresor, tak stlačený vzduch

2) po ochlazení dojde ke kondenzaci vlhkosti, vodu nutno odstranit

3) kompresor se musí i mazat, zbytky maziva také nutno odstranit

4) při expanzi (rozpínání vzduchu v nějakém stroji) dochází k silnému ochlazování, zbytky vlhkosti zamrzají ve stroji, zde je třeba někdy ohřívání

Adiabatický diagram v našem vesmíru furt platí a stlačený vzduch se musí napřed pracně vyrobit. Z Číny ho levně nekoupíme...

Prostě to není ve velkém tak jednoduché, jako foukat duši bicyklu ruční pumpičkou. Důlní lokomotiva jezdí v dosti vysoké teplotě, tam zamrzání nehrozí. Z osobního automobilu bude v zimě mrazák na kolečkách ;-D

+5/0
doporučit
30.6.2022 14:27
Foto

L40u44m95í79r 75V94i94t24h96a 2927257336932

Možností ukládání energie je hodně, a to i staletími prověřených. Mechanické hodinky už stovky let používají pružinu jako akumulátor energie. Jezdívaly, byť ne u nás, i trolejbusy se setrvačníkem, který jim pomáhal jezdit i krátkými úseky, kde nevedly troleje.

Jsou i bezemisní tepelné motory, například Stirlingův, který může fungovat třeba jako pohon kompresoru stlačujícího vzduch či natahujícího pohonnou pružinu. Nebo může pohánět čerpadlo, které bude přečerpávat vodu v rámci domácí přečerpávací elektrárny. Ostatně i parní turbína může být poháněna párou "uvařenou" solární energií soustředěnou do jednoho místa pomocí zrcadel nebo lupy.

Chce to jen opustit zažitá schémata a podívat se na celou věc šířeji. Nevidět domácí nebo malou elektrárnu jen jako soustavu solárních panelů, ale jako systém využívající podmínek charakteristických pro to které konkrétní místo.

+3/0
doporučit
30.6.2022 10:17
Foto

J21o46s61e46f 17N97o27v82á78k 8134686642875

Pane autore, ja bych to videl optimisticky. Nemate totiz pravdu pravdu tom, ze elektromobil ma nulove emise CO2. Zatim ma kazde auto vcetne elektromobilu lisdkeho ridice, a da se predpokladat, ze pasazeri budou vzdy, i v samoriditelnych autech.

Pak tedy takovy elektromobil s ridicem pri jisde, dokonce i pri stani v kolone MA emise CO2, zavisle od poctu osob (a domacich zvirat).

A tedy podle toho tvrzeni zelenych bezmozku, ani takovy elektromobil nebude mozno po proce 2035 pouzivat - jedines autonomnim rizenim a bez [pasarezu .... ale to smysl takoveho automobilu ponekud mizi.

A tak konecne nastane budoucnost bez aut, nebo se lidi konecne nastvou a nahazi ty zelene do Labe a jinych rek.

+2/0
doporučit
1.7.2022 11:57
Foto

R10a38d42k59a 10J62o51h27n55o88v88á 4114851955

Krásně, odborně a přesto srozumitelně vysvětleno. R^ Ale to zelené ideology z Bruselu stejně nezajímá.Rv

Ceterum autem censeo Unionem Europaeam esse delendam! (parafráze Cato st.)

+1/0
doporučit
1.7.2022 12:23
Foto

K60a89r38e70l 33W48á14g51n58e72r 4737895969837

Rozhodnutí Evropského parlamentu, které musí ještě posvětit vlády národních států, je přelomové. Mezi ekologickými aktivisty se už dokonce objevily nápady, že schválený zákaz je málo a je potřeba přitvrdit a rovnou od nějakého data zakázat i provoz aut se spalovacími motory, nejen prodej těch nových. Například v Paříži se uvažuje o zákazu vjezdu všech aut se spalovacím motorem od roku 2030. Podobné nápady padají i ve Španělsku nebo Velké Británii.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-spotrebni-dan-dotace-e.A220624_152303_automoto_fdv?zdroj=vybava_recombee

+1/0
doporučit
1.7.2022 9:09

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz