Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Návrh už jsem někde napsal. Do každé rodiny pro každého člena rotoped s dynamem (či alternátorem). Moderní TV jde šlapáním uvést do chodu, a to nechme stranou ozdravující účinek a boj proti obezitě.

A vše uvádět v TV jako nejekologičtější pořad: Šlape celá země.

Ekoaktivisté by měli jít příkladem.

0 0
možnosti

No, už od toho aktivistického výroku o politicích kopajících za Rosatom jsem od článku moc nečekal a nespletl jsem se. Krásně se to čte o těch samostatných ostrůvcích, které budou do sítě ještě dodávat. Jen by mne zajímalo, jestli má pan autor představu, jak velkou akumulační kapacitu by potřeboval, pokud by chtěl být skutečně nezávislý a to nejen za slunného jarního dne, kdy fotovoltaika dává maximum, ale také za zimní inverze, kdy FVE nedává ani to málo, co z ní jde v zimě dostat. A jestli se zkusil podívat, kolik by taková skutečná nezávislost stála.

1 0
možnosti

Rozumnější určitě bude cílit např. na pokrytí 80 % vlastní spotřeby. 100 % nezávislost realizovaná jen fotovoltaikou znamená mít na střeše asi 1,3 kWp na každou kWh denní spotřeby. Např. při roční spotřebě 3000 kWh to znamená denní spotřebu 8 kWh, a tedy nějakých 11 kWp ve fotovoltaice. To představuje asi 40 velkých panelů, takže to chce opravdu velkou střechu.

A samozřejmě baterii pro akumulaci. Čím víc zamračených zimních dní chcete přežít, tím větší kapacitu budete potřebovat a stejně se budete v zimě modlit, aby už vyšlo slunko. Naopak v létě budete mít denní výrobu téměř 50 kWh, čili 6násobek vlastní spotřeby.

Stát to bude hodně, jen samotné panely cca 150 tisíc, ale ty představují jen zlomek ceny. Tipl bych to tak na mega, ale budu rád, když to někdo upřesní. Takže to rozhodně není věc pro každého. Na druhou stranu, lidi jsou ochotní dát mega i za prachobyčejné auto, tak proč ne za elektrárnu.

0 0
možnosti

Ostrovní provoz domácnosti není schopen pokrýt naši spotřebu. Pokus se jedná o ostrovní provoz rodinného domu pohybujeme se ve statisících až miliónu Kč a stejně potřebujeme dodávku ze sítě.

Ovšem co už se dnes rozjelo samo od sebe, jsou elektrické miniostrůvky, osvětlení zahrady, zvonku, zádveří, půdy, pergoly a pod. Jedná o investici do 10 tis. Kč, bez nutnosti povolení, kolaudace, revizí a bez dodávek do sítě.

Spotřebiče s velkým příkonem ze slunce nenakrmíte, to je jistota, takže zůstanete napojeni na síť, nebo se vzdáte komfortu. Pozor ono chodit do práce a vychovat děti, dnes bez základního komfortu, tedy spotřebičů, téměř nejde.

Otázkou je také cena elektřiny, pokud bude masivní využívání menších či větších ostrůvků a celková spotřeba klesne. Nebude náhodou zdaněna elektřina do aut spotřební daní, jako ropné produkty? Stát by mohl přijít o zásadní část příjmů. Již dnes elektřina pro auto z rychlonabíječky je násobně dražší, přepočteno na ujetý km.

1 0
možnosti
Foto

Myšlenka zajímavá, také jsem se tím už zabýval, ale vyšlo mi, že to nejde, protože:

1. Pokud budete mít panely jen na střeše, tak uděláte maximálně tak 5kW výkonu za plného slunce. V kombinaci s baterií vám to postačí na běžný chod domácnosti (světla, lednička, televize). Ale v momentě kdy začnete používat troubu, žehličku nebo elektrický výhřev koupelny, nebo nedej bůh tepelné čerpadlo, tak jste s výkonem a kapacitou už na tom špatně.

2. V momentě kdy budete chtít dobíjet několik hodin v noci z baterie i auto, tak ta baterie bude muset mít kapacitu tak 10x vyšší proti současným domácím bateriím a abyste jí přes den dobil, tak by vám nestačila ani celá zahrada se solárními panely. Dnes neřešitelné. Možná jednou budou panely účinnější. Ale dnes i když budou sebelevnější, tak tu účinnost a výkon prostě nemají.

3. Nikdy nebudete moci doma provést větší opravy. Už jen zapnutí cirkulárky, nebo silnější vrtačky vám za pár minut vybije onu baterii (teď nemluvím o tom že máte výbavu na dobíjení elektroauta). Pokud nebudete doma chtít mít elektrocentrálu, nezbude vám nic jiného než mít i nadále pro tyto případy připojení na síť se vším, čemu se tímto chcete vyhnout. Tedy platbu za rezervaci výkonu a nutnost státu mít vystavěná vedení a k tomu dostatečné elektrárenské zdroje. Ale pak je veškerý ostrovní provoz postaven na hlavu.

5 0
možnosti

Ad 1: 5 kW v našich podmínkách vyprodukuje asi 5 MWh za rok, což je dost na provoz běžné domácnosti. Průměrná domácnost spotřebuje 2-3 MWh, ale samozřejmě hodně záleží na tom, co všechno jede na elektřinu. Hlavní problém FV je v tom, že výroba bude v průběhu roku silně nerovnoměrná, takže sice možná za rok vyrobíte 5000 kWh, ale měsíčně to už nebude průměrných 416 kWh, ale třeba 700 kWh v červenci vs. 120 kWh v lednu. Sezónní akumulaci bohužel žádná beterie nezajistí, takže možnosti jsou buď zůstat v zimě závislý na síti nebo mít FV instalaci mnohonásobně předimenzovanou, což nehledě na peníze už opravdu narazí na dostupné místo na střeše.

Ad 2: Domácí baterie mívají cca 10 kWh. Elektromobily mohou mít až 100 kWh baterie, ale na druhou stranu je nesmysl dimenzovat domácí baterii tak, aby byla schopná v noci nabít elektromobil z 0 na 100 %, to je naprosto okrajový případ. Průměrná denní spotřeba elektromobilu je asi 8 kWh (při nájezdu 15.000 km za rok). I tak by to ale samozřejmě byl pro běžnou domácí baterii limitní úkol a s provozem v ostrovním režimu je nabíjení elektromobilu z baterie neslučitelné. Co se naopak přímo nabízí je možnost použít elektromobil jako domácí baterii s velmi vysokou kapacitou. Jenže to zase naráží na řadu technických komplikací a výsledek je, že to téměř nikdo neumí a když ano, tak to stojí strašné peníze.

Ad 3: Silnější vrtačka může mít příkon třeba 2 kW, takže z běžné domácí baterie můžete vrtat 4-5 hodin. Ale samozřejmě, když provozujete ostrovní systém, tak si na každý větší odběr musíte dávat velmi dobrý pozor. Když zůstáváte připojený k síti, tak pořád můžete ušetřit alespoň na rezervovaném výkonu, ten totiž nepotřebujete nijak veliký. Kvalitní domácí baterie dokáže dodat dostatečný výkon, např. Tesla Powerwall 2 má kapacitu 13,5 kWh a výkon 7 kW (špičkový) a 5 kW (stálý) a můžete jich propojit až 10 a tím dostupnou kapacitu i výkon navýšit. Se dvěmi už můžete trvale tahat 10 kW, což postačí skoro na všechno.

1 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS