Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Myslím, že není daleko doba, kdy bude vyspělost společnosti v zemích měřena schopnostmi vytvářet, ovládat, nebo aspoň používat, umělou inteligenci. Neumím si představit, že by k tomu nebyla potřeba znalost matematiky. Vyučovat by se měla naprosto všude, aby všichni ovládli základy - ty by měly být také formulovány ve standardech. A maturity z matematiky by měly být prominuty pouze na školách uměleckého typu, kde se na oplátku zase vyžadují talentové zkoušky. Ty taky nejsou povinné všude jinde. Nechápu, proč je kolem tak logických věcí poslední léta u nás takový cirkus. Dokonce i na odborných úrovních ve školství.

1 0
možnosti

Pane Nožičko, já (a moji bývalí spolužáci) jsme třeba zářným příkladem toho, kdo všechno učil matematiku. Vystudovali jsme střední pedagogickou školu a maturovali jsme v r. 1977. Matematiku jsme měli jen 3 roky, maturitním předmětem pro nás nebyla. maturovali jsme z češtiny a ruštiny, což byly povinné předměty na všech středních školách, dále z pedagogiky (byla spojena s psychologií) a z výchov - podle specializace buď tělesné, hudební nebo výtvarné. Tolik tedy ke škole.

Po r. 1975 proběhla na kraji tzv. optimalizace škol. Nevím, co bylo cílem, ale možná tam někdo asi matematiku skutečně neuměl. Protože do této optimalizace probíhala výuka tak, že třeba ve městě, kde jsem studovala, byly dvě střední školy, pedagogická a gymnázium, a ještě učiliště. Pedagogové podle svých aprobací učili na všech třech školách, jejich úvazky se sčítaly, aby v součtu tvořily celé úvazky. No, a někdo na kraji to zkrátka sečíst neuměl. Takže přišlo nařízení, že dělené úvazky nebudou a každý pedagog bude učit pouze na jedné škole. Matematik zůstal na gymplu, kde měl nejvíc hodin. Takže nás v 1.ročníku vyučoval matematice lesní inženýr, protože jako inženýr přece musí matematiku ovládat, že. No, a ve 2. ročníku nás matematiku učil - hádejte kdo? Akademický malíř! když přišel na první hodinu, byli jsme vykulení, že výtvarku nemáme. On si položil knížky na katedru a sdělil, že sice neví, co komu udělal, ale prostě nás musí učit matematiku. Ale že se nemáme bát, protože jeho syn bude tento rok na gymplu z matematiky maturovat, takže vše potřebné tatínkovi vysvětlí, načež tatínek nám to pak ve škole vysvětlí. To ale bohužel jakž takž fungovalo první dvě hodiny. Ve třetí hodině se stalo, že po 10 minutách výkladu padnul první dotaz. Pan profesor byl vedle, protože tomu nerozuměl, a by byli taky vedle, protože my tomu nerozuměli už vůbec.

0 0
možnosti

Pokračování: Hodinu tedy jakž takž dokončil, doma se poradil se synem, ale další hodinu nebylo na co navázat, protože my už jsme zapomněli, kvůli čemu dotaz padnul, a pan profesor byl rovněž vedle. Krom toho naše spolužačka s jeho synem chodila (posléze se vzali a ona dokonce matematiku vystudovala na VŠ, ale to je jiná kapitola) a pokud jsme něčemu nerozuměli, nechala si to vysvětlit a pak nám to vysvětlovala ona. Zajisté seznáte, že tento způsob výuky byl naprosto o ničem. Naštěstí si pan profesor včas zalistoval osnovami, aby viděl, jaké hrůzy ho ještě ten rok čekají, a objevil, že matematika nejsou jen sinus, kosinus, integrály a podobně, ale taky deskriptiva a rýsování. A byl doma! To jako akademický malíř uměl, krom toho jako mladý student chtěl studovat architekturu, ale za války, kdy byl mladý, byl tento obor uzavřen, ale na akademického malíře ho vzali. A tak jsem začali rýsovat. Začali jsme polohou dvou přímek, polohou roviny a přímky, průnikem přímky rovinou a končili jsme průnikem mnohoúhelníku jehlanem a podobnými špeky. Když se to vybarvilo a vystínovalo, byly to skutečné nádherné výkresy. Akorát počítat jsme tak nějak zapomněli. Takže když ve 3.ročníku přišel matematik a dal nám úvodní písemku, aby viděl, co umíme a co ne, skončily všechny tři třídy s pětkami. Matematik se vyděsil a dal nám písemku novou, lehčí. A vyděsil se znovu, protože jsme znovu skončili s pětkami, jen občas se objevila první vlaštovka, kdy některý student dostal čtyři mínus. Posléze matematik zjistil, že z matematiky už neumíme skoro nic, že jsme za ty dva roky výuky - nevýuky prakticky všechno zapomněli, a jen pár jedinců dá možná dohromady trojčlenku. Jinak jsme uměli tak možná sčítat, odčítat, násobit a dělit. Být v té době povinná maturita z matematiky, tak jsme propadli všichni.

0 0
možnosti

Samo o sobe je velmi zvlastni, ze uz na zakladnich skolach se prosazuji kdejake ucebni metody, ktere maji zaky odprostit od biflovani a teziste ma byt preneseno na logicke mysleni, aby z toho nakonec vyplynulo to, ze jediny predmet, kde se da pouzit cista ogika, tedy matematika, je pak z maturity odstranen.

9 0
možnosti
Foto

Pane Nožičko, copak Vy nevíte, od čeho je odvozeno slovo "maturity"? Přece od slovního spojení "mať u riti"!

1 2
možnosti
Foto

Ve státní demokracii se stává každý s jiným názorem, vašim nepřítelem. Buď skrze hlasování vyhraje vaše vize, nebo ta s kterou nesouhlasíte. Pokud by byla svoboda vzdělávání, nic takového by se neřešilo, protože každý by byl v takovém segmentu vzdělávání, kde by mohl v praxi dělat to co pokládá za správné.

4 3
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS