Děkujeme za pochopení.
D96a41n11a 54Š59u44m20o32v89á
Myslím, že není daleko doba, kdy bude vyspělost společnosti v zemích měřena schopnostmi vytvářet, ovládat, nebo aspoň používat, umělou inteligenci. Neumím si představit, že by k tomu nebyla potřeba znalost matematiky. Vyučovat by se měla naprosto všude, aby všichni ovládli základy - ty by měly být také formulovány ve standardech. A maturity z matematiky by měly být prominuty pouze na školách uměleckého typu, kde se na oplátku zase vyžadují talentové zkoušky. Ty taky nejsou povinné všude jinde. Nechápu, proč je kolem tak logických věcí poslední léta u nás takový cirkus. Dokonce i na odborných úrovních ve školství.
J45a67r23m73i92l26a 54P40í16c21h34o94v94á
Pane Nožičko, já (a moji bývalí spolužáci) jsme třeba zářným příkladem toho, kdo všechno učil matematiku. Vystudovali jsme střední pedagogickou školu a maturovali jsme v r. 1977. Matematiku jsme měli jen 3 roky, maturitním předmětem pro nás nebyla. maturovali jsme z češtiny a ruštiny, což byly povinné předměty na všech středních školách, dále z pedagogiky (byla spojena s psychologií) a z výchov - podle specializace buď tělesné, hudební nebo výtvarné. Tolik tedy ke škole.
Po r. 1975 proběhla na kraji tzv. optimalizace škol. Nevím, co bylo cílem, ale možná tam někdo asi matematiku skutečně neuměl. Protože do této optimalizace probíhala výuka tak, že třeba ve městě, kde jsem studovala, byly dvě střední školy, pedagogická a gymnázium, a ještě učiliště. Pedagogové podle svých aprobací učili na všech třech školách, jejich úvazky se sčítaly, aby v součtu tvořily celé úvazky. No, a někdo na kraji to zkrátka sečíst neuměl. Takže přišlo nařízení, že dělené úvazky nebudou a každý pedagog bude učit pouze na jedné škole. Matematik zůstal na gymplu, kde měl nejvíc hodin. Takže nás v 1.ročníku vyučoval matematice lesní inženýr, protože jako inženýr přece musí matematiku ovládat, že. No, a ve 2. ročníku nás matematiku učil - hádejte kdo? Akademický malíř! když přišel na první hodinu, byli jsme vykulení, že výtvarku nemáme. On si položil knížky na katedru a sdělil, že sice neví, co komu udělal, ale prostě nás musí učit matematiku. Ale že se nemáme bát, protože jeho syn bude tento rok na gymplu z matematiky maturovat, takže vše potřebné tatínkovi vysvětlí, načež tatínek nám to pak ve škole vysvětlí. To ale bohužel jakž takž fungovalo první dvě hodiny. Ve třetí hodině se stalo, že po 10 minutách výkladu padnul první dotaz. Pan profesor byl vedle, protože tomu nerozuměl, a by byli taky vedle, protože my tomu nerozuměli už vůbec.
J51a78r94m26i87l83a 35P88í83c62h58o92v95á
Pokračování: Hodinu tedy jakž takž dokončil, doma se poradil se synem, ale další hodinu nebylo na co navázat, protože my už jsme zapomněli, kvůli čemu dotaz padnul, a pan profesor byl rovněž vedle. Krom toho naše spolužačka s jeho synem chodila (posléze se vzali a ona dokonce matematiku vystudovala na VŠ, ale to je jiná kapitola) a pokud jsme něčemu nerozuměli, nechala si to vysvětlit a pak nám to vysvětlovala ona. Zajisté seznáte, že tento způsob výuky byl naprosto o ničem. Naštěstí si pan profesor včas zalistoval osnovami, aby viděl, jaké hrůzy ho ještě ten rok čekají, a objevil, že matematika nejsou jen sinus, kosinus, integrály a podobně, ale taky deskriptiva a rýsování. A byl doma! To jako akademický malíř uměl, krom toho jako mladý student chtěl studovat architekturu, ale za války, kdy byl mladý, byl tento obor uzavřen, ale na akademického malíře ho vzali. A tak jsem začali rýsovat. Začali jsme polohou dvou přímek, polohou roviny a přímky, průnikem přímky rovinou a končili jsme průnikem mnohoúhelníku jehlanem a podobnými špeky. Když se to vybarvilo a vystínovalo, byly to skutečné nádherné výkresy. Akorát počítat jsme tak nějak zapomněli. Takže když ve 3.ročníku přišel matematik a dal nám úvodní písemku, aby viděl, co umíme a co ne, skončily všechny tři třídy s pětkami. Matematik se vyděsil a dal nám písemku novou, lehčí. A vyděsil se znovu, protože jsme znovu skončili s pětkami, jen občas se objevila první vlaštovka, kdy některý student dostal čtyři mínus. Posléze matematik zjistil, že z matematiky už neumíme skoro nic, že jsme za ty dva roky výuky - nevýuky prakticky všechno zapomněli, a jen pár jedinců dá možná dohromady trojčlenku. Jinak jsme uměli tak možná sčítat, odčítat, násobit a dělit. Být v té době povinná maturita z matematiky, tak jsme propadli všichni.
P86a98v35e98l 12V88e28r56n97e79r
Samo o sobe je velmi zvlastni, ze uz na zakladnich skolach se prosazuji kdejake ucebni metody, ktere maji zaky odprostit od biflovani a teziste ma byt preneseno na logicke mysleni, aby z toho nakonec vyplynulo to, ze jediny predmet, kde se da pouzit cista ogika, tedy matematika, je pak z maturity odstranen.
J42a38r70m97i43l28a 38Č94e91r25n12á
Pane Nožičko, copak Vy nevíte, od čeho je odvozeno slovo "maturity"? Přece od slovního spojení "mať u riti"!
F63r79a96n38t55i14š17e19k 44K75š48í52r
Ve státní demokracii se stává každý s jiným názorem, vašim nepřítelem. Buď skrze hlasování vyhraje vaše vize, nebo ta s kterou nesouhlasíte. Pokud by byla svoboda vzdělávání, nic takového by se neřešilo, protože každý by byl v takovém segmentu vzdělávání, kde by mohl v praxi dělat to co pokládá za správné.
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Jan Pražák
Mají mít staří lidé přednost?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Petr Hannig
Nejistota ve všem
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ladislav Pokorný
Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky