Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Diskuse

O duši

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I19r16e91n85a 94A21g46h41o31v86á 7465718239253

Fajn článek, pane doktore. Já se držím teorií o duši, jak je vypracoval Aristoteles, Platón a Augustin Aurelius. Tito pánové mi dali kdysi křídla a otevřeli brány do světa myšlení o tom co je stát, co je spravedlnost, co je Bůh, co je láska a štěstí. A to mi stačí. V

0/0
23.1.2020 23:35

B80o98h61u48m27í78r 70Š42i98m40e26k 3501800354554

Dík za diskusi!

Když já už jsem takový, že se logickými stavbami filosofů a teologů nespokojím. Já si na ty pojmy musím osobně sáhnout. Dá-li Bůh, tak těch pojmů, na které si osobně sáhnu, bude víc! :-)

0/0
24.1.2020 15:43

J51a95n 50R37á16ž 1229603214180

Hezká úvaha o duši a jejích projevů.

Přidám materialistickou úvahu a nechávám na čtenáři, co si o tomto myslí: Doktor Duncan MacDougall z amerického Massachusetts se zajímal dlouhou dobu o problematiku lidské duše. Chtěl si ověřit existenci, nebo případnou neexistenci, lidské duše v těle a určit i to, zda odchod lidské duše z těla se projeví nějakou změnou. Proto se rozhodl se svým týmem zaexperimentovat. Zvážil dvacet umírajících pacientů a údaje si pečlivě zapsal. Poté je zvážil ihned po jejich smrti a výsledky všechny překvapily.

Lékaři sice už dávno zjistili že v momentě smrti člověka klesá tělesná váha, ale nezkoumalo se proč. Nejedná se o žádný zásadní pokles, nicméně zaznamenat ho lze. McDougall chtěl prokázat, že úbytek váhy je konstantou a tou je váha duše. Z mnohokráte opakovaných pokusů dovodil závěr, že úbytek váhy v momentě smrti je vždy stejný a činí jasných 21 gramů. Tento experiment se opakoval mnohokrát, celých šest let za sebou, než se vědci podílející se na těchto pokusech odhodlali s tímto zjištěním vyjít na světlo světa. Podle vědců neexistuje žádné jiné vysvětlení, než to, že 21 gramů je přesná hmotnost lidské duše. Nebo je nepatrný úbytek váhy způsoben něčím jiným? Zatím se jiné vysvětlení nenašlo!

0/0
20.1.2020 13:39

B29o69h36u55m90í59r 80Š11i55m70e13k 3261530684934

Trochu absurdní experiment! Jak můžete vážit něco, co neváží nic? :-)

+1/0
20.1.2020 14:28

M94a82r48e73k 92T55r78i70z65u15l75j45a50k 8300856197677

Existuje nějaká srovnávací studie, co se děje s tělesnou váhou při úhynu různých, plus mínus podobně velkých savců?

0/0
20.1.2020 15:00

S48t50a40n97i18s44l86a17v 79J44e49l34e64n 8512345526

Výše zmíněný pán prý otrávil asi patnáct psů, aby si ověřil, že u těch změna nenastane. Jeho cílem bylo dokázat, že duši má jen člověk.

0/0
20.1.2020 16:10

M81a42r20e38k 22T47r24i73z90u65l88j85a83k 8440596357847

R^;-D

0/0
20.1.2020 21:45

S92t57a14n28i63s96l74a13v 86J85e74l43e30n 8402505336

Pokud jsem dohledal, tak "mnohokráte" bylo šestkrát, přitom jen u jednoho pacienta zaznamenal tento úbytek.

+1/0
20.1.2020 15:31

I20r97e48n52a 97A39g36h13o25v34á 7265778969313

Projevení duše je harmonie, blaženost, kterou nemůžete jinak získat než tak, že se prostě dostaví, Třeba při pohledu na strom, na růži, na oblohu, na cokoliv, co ve vás vyvolá nezasloužený pocit krásna.

V

+1/0
23.1.2020 23:45

B94o10h88u98m79í57r 76Š47i62m78e23k 3631180594384

Ano, to je také cesta! :-)

0/0
24.1.2020 15:45

P97a56v44e58l 44C60h34m61e85l41í94k 5285775258485

Duše = Ego?8-o Freud nebyl zdaleka tak důsledný jako např. C.G.Jung, který šel v bádání o lidské psyché daleko dále, a proto ho Freud poté víceméně zavrhl jako ostatně všechny své oponenty.

+1/−1
20.1.2020 13:14

B71o57h35u89m63í78r 43Š41i41m69e74k 3431600844724

A racionální zdůvodnění svých tezí nemáte? :-)

+1/0
20.1.2020 14:29

M84a75r27e52k 85T35r68i43z47u85l44j74a36k 8220476627577

Nemá! ;-D

+1/0
20.1.2020 21:46

P68a47v40e50l 15C82h69m73e28l23í12k 5275735858895

Pane Šimku,

je úsměvné, že zrovna Vy, který tu píšete o duši, požadujete jakési RACIONÁLNÍ zdůvodnění.;-D Doporučuji jediné - studujte více a hlavně - do hloubky. Přečtěte si Junga, Adlera, Maslowa, D. Hawkinse a další. Ale "racionálního zdůvodnění" se od nich již z podstaty věci samé pochopitelně nedozvíte. Nebo Vy snad máte "racionální zdůvodnění" např. pro existenci Boha?

0/0
20.1.2020 16:47

B11o11h68u19m52í60r 71Š61i46m87e90k 3511770444674

"Bůh jest" vnímám jako axiom odedávna platný, který se nedá dokazovat. :-)

0/0
20.1.2020 18:26

P14a28v32e21l 84C90h46m41e43l69í44k 5815215168555

No, máte v tom docela slušný guláš....

A to "jájství" jste vzal prosím odkud? Pokud vím, existuje pouze pojem jáství.

P.S Nešlo u Vás o překlep - psal jste to tak opakovaně.

0/−1
20.1.2020 19:25

P40a30v21e57l 84C35h21m77e53l15í18k 5745785148275

Pane Šimku,

ač s Vámi v mnohých věcech nemohu souhlasit, vážím si Vás R^, protože nemažete příspěvky.

Píšu Vám to proto, že Váš kolega Trizuljak to pod všemi svými blogy běžně dělá, což vnímám jako nedostatek sebedůvěry, sebekritičnosti a potažmo pak i sebereflexe. Navíc pak nevynechá jedinou možnost mínusování nebo jízlivé poznámky vůči těm, kteří mu nastaví zrcadlo. To je jasný důkaz ješitnosti a nevyzrálosti zmíněného pána.

Přeji Vám pěkný den.;-)

+1/−1
21.1.2020 10:45

B90o28h95u82m54í97r 97Š51i74m14e19k 3631360744814

Asi se lišíme! Většina diskusních příspěvků neobsahují diskusi s autorem a jeho myšlením. Proto nepatří do diskuse! Každopádně všechny příspěvky ad personam by měly být mazány! :-)

0/0
21.1.2020 14:27

P26a89v49e39l 42C60h30m65e86l82í78k 5175535678785

Pokud je zjevně autor napadán a urážen tak snad ano, i když já bych to tak nedělal. Ale někdo si vykládá ad personam to, že má druhý jen jiný názor, a tak maže všechny příspěvky, které nekopírují ten JEHO. A co víc, pod smazanými příspěvky se pak "baví" se svými soukmenovci dehonestací jejich autorů (stalo se mi).

My dva se, pane Šimku, lišíme, o tom není pochyb.;-)

0/−1
21.1.2020 16:37

B82o71h62u39m52í52r 62Š25i33m10e41k 3321690824794

Nesmysl! Vy jen urážíte druhé ostošest a jako urážku to nevnímáte. Jste prostě anetický. A mnozí rádi píšete o věcech, o kterých nic nevíte. Takoví diskutéři jsou tu jen zbyteční trollové. :-)

0/0
22.1.2020 8:19

P25a57v51e77l 33C90h83m38e74l83í40k 5975395958715

Pane Šimku,

tak naposledy. Pokud jsem chtěl, aby mi dotyčný, co se cítil být mým příspěvkem uražen, citoval domnělou urážku, NIKDY to neučinil, protože neměl CO uvést! A byli to výhradně jen Vaši "přátelé".

Vy nejste člověk, který by byl schopen pochopit kontext textu. Vybíráte si pouze části, z čehož pak vznikne prapodivná slátanina, postrádající jakoukoli logiku. Máte černobílé vidění, a proto jste se i v této Vaší reakci nezmohl na nic jiného než zase na urážky.

Máte evidentně v mnoha věcech, o kterých tu píšete blogy, značné mezery a dotkne se Vás, když jste na to někým chytřejším pouze upozorněn!

Asi by to chtělo více sebereflexe, jste-li jí schopen.

0/−1
22.1.2020 11:14

B29o90h96u17m34í36r 91Š73i45m38e72k 3371340164414

Proč tedy sledujete moje texty, když jsou pro Vás nepřínosné. Na to já nikdy nemám čas! :-)

0/0
22.1.2020 16:01

P28a96v95e13l 13C62h59m12e88l55í90k 5865345648675

... o danou tematiku se totiž dost zajímám.

P.S. Je pro mne přínosné dozvědět se něco nového, ale zároveň mě pobaví, když vidím, jak v tom někdo plave... ;-)

0/−1
22.1.2020 20:04

S22t63a84n36i37s22l41a72v 75J54e88l64e76n 8422935286

Otázkou na pomezí teologie a přírodních věd je, co vlastně ta duše dělá nad rámec toho, co vykonává neuronová síť našeho mozku.

0/0
20.1.2020 12:56

J56i13ř68í 52S22v10o43b91o68d65a 9405938273786

Řekl bych, že jedno bez druhého nemůže fungovat. Současná věda například většinově předpokládá, že život je založen na nějakém fyzikálně-chemickém principu. Jenže zatímco pomalu pronikáme do kvantového světa, odpověď na otázku, co způsobuje, že je živá hmota živá, se pořád posouvá z dosahu našeho zraku. Je to jako hledat odpověď na otázku, proč milujeme i lidi, kteří již dávno zemřeli. Pokud je láska pouhým produktem evoluce, proč pokračuje doslova až za hrob? Víra tu odpověď poskytuje, věda nikoli.

+3/0
20.1.2020 13:16

S44t14a48n79i70s60l72a49v 78J13e15l65e33n 8372575736

Řada funkcí našeho mozku může fungovat i ve strojích. Schopnost učit se, vyhodnocovat vjemy, dělat na základě toho rozhodnutí - to všechno už stroje umí. Stačilo okopírovat strukturu mozku. Kde je tedy hranice mezi funkcí mozku bez duše a a sduší? Nebo má duši i elektronická neuronová síť?

Spousta jevů pokračuje, byť zanikl jejich podnět. Proč by to nemělo fungovat i s láskou?

0/0
20.1.2020 13:44

J93i34ř55í 61S72v39o30b95o25d98a 9635508433686

S těmi stroji to není tak jednoznačné. Stroje ve skutečnosti nekopírují strukturu mozku. Architektura počítačových procesorů se struktuře mozku vůbec nepodobá. V počítačích jsou paměťové obvody a paměťové disky odděleny od procesorů, kdežto v mozku je paměť od "procesoru" nerozlišitelná. Lidský mozek je paměťovým médiem i procesorem zároveň. Vývojáři se sice pokoušejí tuto strukturu napodobit a vyvíjejí procesory, které si vytvářejí vlastní "neuronovou" síť. Problém je v tom, že my zatím nevíme, jak přesně mozek funguje, takže jej zatím nemůžeme napodobit. Mozek se navíc chová biologicky úsporně – ačkoli celý den do něj vstupují obrazy ze dvou optických čipů (očních sítnic) s velmi vysokým rozlišením, do mozku se nenahrává mnohahodinové full-HD video, ale spíše něco jako systém.

Ačkoli současná umělá inteligence se umí učit a umí vytvářet vlastní závěry a reagovat velmi sofistikovaně, neobjevil se zatím ani náznak toho, že by podléhala citům. Umělá inteligence dokáže vyjádřit city (tedy napodobit jejich vnější projev), ale nedpoléhá jejich vlivu. Naprosto všechno, co námi vytvořená umělá inteligence dělá, lze zobrazit jako soubor matematických výrazů a vztahů. Většinu toho, co se odehrává v našich tělech a myslích, nelze exaktně matematicky popsat.

Na lásce je zajímavé, že není biologicky úsporná. Když milujeme lidi, kteří jsou již dávno po smrti, vzpomínáme na ně, podléháme citům, cítíme bolest a smutek, nelze to popsat jen jako pouhý jev, který má určitou setrvačnost. Už ve Starém zákoně se dočteme, že silnější, než smrt, je láska. To je podstata života, kterou nelze vyjádřit žádným exaktně definovaným vzorcem.

+1/0
21.1.2020 10:51

S55t10a77n57i75s53l60a37v 61J32e66l83e63n 8882485166

Neuronové sítě tu strukturu kopírují. Například zpracování obrazů simulovanou neuronovou sítí dělá přesně takové vyhodnocení a komprimaci, které popisujete u mozku.

Lidský mozek samozřejmě zatím plně simulovaný není, protože na to není k dispozici dostatečně podrobná a výkonná simulace. Použíbvané simulace se zatím blíží třeba schopnostem hmyzu. Na druhou stranu je ta neuronová síť na některé problémy už lepší, než lidský mozek (vzpomeňme třeba hraní hry GO, kde neuronová síť porazí nejlepší lidi)

To, co dělají neuronové sítě, popsat také dost těžko. Jednoduché úkony jednotlivých neuronů se popsat dají, celek je ale těžko uchopitelný. A výsledky přitom odpovídají svou (ne) okonalostí práci mozku. Dokonce mohou ty sítě trpět i stejnými chorobami - špatně vyladěná síť může například dostat obdobu epilepsie.

...

Ad láska: Jako jev se setrvačností jsem to popsal, takže to tak popsat lze a ne že nejde.

Obecně to úsporné být může, protože ve většině případů je soudržnost širší rodiny a kmene i paměť na její příslušníky a city posilovaná snaha jim pomáhat, důležitá pro přežití.

0/0
21.1.2020 12:46

B44o20h64u20m91í46r 68Š70i26m71e74k 3281830544604

Pane Svobodo! Láska je skutečně silnější než smrt. Jednak často se setkáváme s tím, že láska dokáže smrt oddálit na léta, ale i láska je silnější než pud sebezáchovy! Ježíš v zájmu lidstva zemřel na kříži, Jan Palach v zájmu čechoslováků se upálil, nedavno se otec v zájmu života své dcery nechal zastřelit a takových příkladů je bezpočet. :-)

0/0
22.1.2020 8:29

B19o97h45u44m59í65r 54Š79i81m29e43k 3961920384154

Pane Jelene, tyto problémy studuje neuropatolog Františe Koukolík. :-)

0/0
22.1.2020 8:22

J55i66ř17í 75S92v28o40b78o57d62a 9625188853586

Velice zajímavá úvaha R^

0/0
20.1.2020 12:53

M81a84r19e77k 77T16r73i64z52u14l56j77a64k 8840386727137

R^VR^ Díky, Bohumíre.

+2/0
20.1.2020 10:02

M71i77r86o65s28l60a76v 77B67u89č67e66k 6853953121464

Duše nepochybně existuje, sám jsem zjistil, že minimálně v trojím provedení ! Chlapecky, již na svém dětském kole Pionýr - opravu řešil soubor Velo i se záplatami. Otec s kaprem a já žasl nad rybí, duší. Pořád jsem si dětsky nemohl srovnat, proč je "Rybí svátek - Dušiček" ? No a pak ti hromští staří Řekové ! Člověk se skládá z těla a duše ! Začal jsem tedy pečovat o tělo své. Potupně přišel na to, že i o Duši, je třeba dbát ! Pravda, zjistil jsem, že mnozí lidé přešli na technologie moderní - Sami jaksi celý život - Jezdí na bezdušových pneumatikách ! Jsem klasik, pak se držím tradic - Duše existuje ! Je třeba ji opečovávat a jezdit s ní denně ... !

Jak bezvadný text J. Dědečka = "Chtěl jsem si koupit dvacet deka duše,

pár kousků pravdy, litr svědomí - Leč prodavačka odvětila suše - Jak jsou ty lidi dneska pitomí" ! Tvrdí, že Duše, neexistuje ! Netřeba nic kupovat a hlavně ani prodávat - Nechte V. Mišíka zívat - Máme ji všichni a pečujme o ni ! ... :-)

+1/0
20.1.2020 8:51

M92a32r46e57k 86T25r60i98z80u12l63j71a45k 8490746937297

R^R^R^!

+1/0
20.1.2020 12:12

D89a59v45i18d 71H25o65r58á11k 9988487836962

Předmětem zájmu teologie je spása člověka, jeho záchrana před naprogramovaným sebezničením.

Zdroj: https://bohumirsimek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=742873

Jsme-li naprogramováni, k sebezničení tak s tím patrně stejně nic nenaděláme, a musíme to tak s pokorou brát.

A pokud nás kdosi stvořil a takto naprogramoval, neměli bychom hledat nějakého "hackera", který by nás přeprogramoval a zasáhl a zničil práci našeho nejvyššího programátora.

+1/0
20.1.2020 8:14

D85a27v60i75d 28H90o15r35á55k 9848617366662

Z toho se jaksi logicky nechá odvodit, ba dokonce i vyplývá, že teolozi se vlastně snaží narušit a bojkotovat myšlenky a smysl práce našeho Stvořitele.

+1/−1
20.1.2020 8:48

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz