Sobota 22. února 2020, svátek má Petr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. února 2020 Petr
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J94i62ř91í 92F13l40o73r25i90á51n 1928472528540

To je ale pokladate otázku zda je lepší nějaká představa nebo žádná. Obavám se ale ze bez představy nelze najít reseni, protože potom by jste brali věci tak jak jsou a jste zpátky na stromě ... filozofovat lze potom o tom zda by to nakonec nebylo lepší ;-)

... ale uz šíření vlny prostorem je představa ... a rovněž i částicová představa prostoru částici které rotují a které nerotují je take představa ... a jsme u teorii ... a teorie může jen vysvětlovat a případně pobizet k hledání nových reseni nových výpočtu novým potvrzením představ novým experimentun ... např. proč hmotné těleso se může pohybovat pouze na základě gravitačního zrychlení a nemohou dosahovat vyšších rychlosti ale pouze pomalu postupne koncentrovat za postupného uvolňování energie a rozpínání vesmíru ... nebo jak to ze se vlny v prostoru nekříží a vzájemně neruší a mohou tak bez omezeni přistupovat prostorem všemi směry.

0/0
doporučit
18.2.2020 6:45

S19t53a14n46i96s69l32a60v 18J14e58l63e27n 8602655866

Představa je určitě pro pochopení dobrá. Když někomu vykládám, jak funguje počítač, také často používám pro názornost představu, že uvnitř běhají trpaslíčci s kyblíčky, ve kterých přenášení jedničky a nuly. Za stejně dobrou považuji i představu světlonosnného éteru.

Problém nastane, když ta představa začne být omezující.nebo z ní vyplynou důsledky, které už nejsou skutečné. Do počítače není potřeba dávat krmivo ani kydat hnůj. Takže s představou trpaslíčků bude něco špatně. V éteru dopadají jinak exparimenty, které by měly ukázat jeho existenci. Takže i s touto představou je něco špatně. Vy se svou rotací nejste schopen uvést konkrétní hodnoty toho, jak moc co rotuje a jak se to zpštně projevuje. Takže asi také něco špatně.

Co se týče vln, které se neruší: tam pokusy ukázaly opak (vysokoenergetické záření se může při vzájemném křížení měnit na částice - https://arxiv.org/abs/1810.04602). Takže i Vaše závěry, že se vlny neruší, jsou nejspíš špatně.

0/0
doporučit
18.2.2020 8:28
Foto

J83i19ř81í 22F54l42o53r15i23á66n 1338412268260

Představa s trpaslíky a hnojem je v případě IT zcela přiléhavý ;-) právě od Feynmana jsem četl něco podobného ale s vodou ... nic ale z toho nepočítal jen posuzoval energetickou náročnost výpočtů PC a jejich teoretické výpočetní omezení ...

Jinak díky za pozorování které naprosto přesně odpovídá částicové teorii prostoru a to by ji i potvrzovalo a zároveň vyvracelo teorii že energie se může šířit prostorem jako vlna bez omezení (vlny na hladině když hodíte dva kameny se posilují či ruší). Pozorování odpovídá oné nerotující částici (částicím) a jejich vhodnou srážkou dojde k jejich roztočení resp. vzniku oné hmotné částice.

Je rotace částice nějakým způsobem už zapracována do současné teorie např. do kvantové teorie pole?

0/0
doporučit
18.2.2020 9:07

S41t93a28n97i59s14l72a33v 69J45e29l86e58n 8422395856

Feynman samozřejmě počítal i s tou vodou (máte-li na mysli jejho příměr s kapkou pravěkého deště a skelnicí vody, přepočtený přes Avogadrovu konstantu a objem pozemské hydrosféry). Teoretická výpočetní onezení ve své eseji o spoustě místa také počítal na základě svých znalostí hodnot energií, rychlostí a objemů kvantových jevů. Že sdělil jen výsledky svých výpočtů neznamená, že je neprovedl.

Vny na hladině, když hodíte dva kameny, spolu interferují. To dělá i elektromagnetické záření.

Co se týče rotace částic: jistým ekvivalentem rotačního momentu je spin. Vizte https://cs.wikipedia.org/wiki/Stern%C5%AFv%E2%80%93Gerlach%C5%AFv_experiment

Ale přesným ekvivalentem makroskopického momentu hybnosti setrvačníku to není.

0/0
doporučit
18.2.2020 10:38
Foto

J79i17ř37í 16F41l20o35r97i22á65n 1488902798720

Feynman demonstroval na vodě a jejím nalévání energetickou náročnost ukládání informace (0,1 - náboj, proud a podobně) a zamýšlel se nad možnostmi optimalizace - tj. nejdříve máte model a poté teprve něco počítáte, pozorujete a potvrzujete ... bez představy nemůžete nic realizovat a dle realizace poté upravujete představu a tak dokola ... ale primární je představa ...

Když hodíte dva kameny tak to ještě jde ... teď naházejte spojitě nekonečné množství kamenů ... myslíte že identifikujete jednotlivé jejich dopady ... ??? ... u jednoho kamene dopad zaznamenáte ještě dlouho poté, u dvou pokud budou vzdálené rovněž a teď přidávejte ... to je problém s vlnovou představou šíření energie ... ten je právě řešitelný lineárním pohybem nerotující částice 1D v 3D prostoru - prostor je pak opakem hmoty se stejnou podstatou v částici prostoru - nerotující 1D jako přenos energie a rotující jako 3D prostor - resp. stabilizující - pohyb hmoty je možný pouze gravitačním zrychlením jako jeden z důsledků důsledku rotace té stejné částice 1D. Přičemž gravitační zrychlení je rovněž konstantní vzhledem k jeho povaze ke kvantu energie rotující částice. A urychlená hmota nutně musí zvýšit svou relativní hmotnost odpovídající jejímu urychlení.

Něco jsem přečetl ke kvantové teorii a s tím spojeným experimentům a všude řeší pozorování kvantování spojitých veličin a to by právě odpovídalo vysvětlení kvantu energie v rotující částici prostoru (ono kvantum). Zde je otázka zda teorie již šla naproti experimentu a zda dedukce rotačního pohybu částice není právě tím krokem teorie (dedukce je stále jen matematická operace tedy teorie) vstříc experimentu (resp. pozorovanému kvantování energie)

Pak je otázka proč teorie dosud nevytvořila model s rotující částící prostoru ... ??? ... na wiki ke kvantové teorii pole je pouze toto bez uvedení rotace energie resp. je uveden pouze výkyv hladiny ...

"Částicová povaha hmoty je zde pak vysvětlována jako výrazný výkyv hladiny energie oproti okolní hladině."

0/0
doporučit
18.2.2020 13:02
Foto

J37i15ř43í 76F19l40o64r66i56á92n 1638232738620

k té proměnlivé hmotnosti urychlovaného tělesa je podobně jako ve Feynmanovi dle mého opomíjena konstantnost gravitačního zrychlení. Podobně nejasná pasáž k tomuto je totiž zde na straně 5

https://www.fzu.cz/~chyla/talks/mytalks/greene2.pdf

konstantnost gravitačního zrychlení totiž je konstantní vzhledem k povaze částice z kterých je hmota tvořena ...

... nikoliv aby to bylo přenášeno pro potřeby teorie relativity na pohled pozorovatele - resp. vztažných soustav

"Experimentalně pozorovana nezavislost zrychleneho pohybu padajicich těles na jejich

hmotnosti je mocnym argumentem pro to, abychom rozšiřili postulat relativity na

vztažne soustavy, ktere se vůči sobě nepohybuji rovnoměrně přimočaře.

"

0/0
doporučit
18.2.2020 13:13

S34t95a10n24i28s43l58a95v 35J83e16l15e95n 8162425216

Jenže Feynman měl za sebou spoustu výpočtů, které pouze shrnul do populárního zjednodušeného vyjádření v přednášce pro fyzikální laiky.

Myslím, že dyž bude vrženo nekonečné množství kamenů, tak pod nekonečně hluboko pod nekonečně širokými základy nekonečné vysoké hromady kamenů bude opravdu nekonečně nemožné identifikovat jednotlivé dopady.

Pokud je problém podle Vás řešitelný pohybem nějaké přímky nebo úsečky či nějakého jiného 1D útvaru ve 3D prostoru, tak ukažte, tak to řešení na konkrétních příkladech dává konkrétní výsledky. Jak třeba vypadá z hlediska tohoto popisu rentgenová lampa? Předpokládejte třeba anodové napětí 100kV a nějaký malý proud. Jak zjistíte, co (kolik čeho) se děje na anodě? Pokud to Vaším způsobem řešitelné není, tak takové konkrétní řešení nepředvádějte.

Zkuste model s rotací ástice konkrétně vytvořit. Dat z nejrůznějších měření najdete spoustu, tak jim přiřaďte konkrétní velikosti rotace, pokud to podle Vás lze. Pokud to nelze, asi se Vám to nepodaří. Přiřazené velikosti by samozřejmě měly odpovídat zpětně pozorovanýnm jevům.

0/0
doporučit
19.2.2020 12:12
Foto

J23i91ř59í 42F39l85o20r48i11á73n 1288332248720

není pravda - pokud chcete něco řešit(tj. i počítat) musíte nejdřív mít představu jak to řešit/počítat - a pak teprve řešíte/počítáte. Ale můj obdiv jestli chcete něco počítat a nevíte vlastně co ... ;-) Počítat asi můžete ...

u kamenů - zde se řeší pouze jejich dopad a šíření informace o něm formou vlny na hladině - hloubku považujte třeba také za nekonečnou. Ale neházel jste je spojitě (což jsem tam uvedl záměrně pro kontrast) - a právě v tom spojitě je u šíření energie (pokud je to pohyb nerotující částice prostoru) problém ... např. výsledky kvantové fyziky a kvantovosti jevů nikoliv jejich spojitosti jak je považuje klasická fyzika.

co se týče příkladu stačí obyčejná zapálená svíčka v místnosti a šíření energie (zde světla) všemi směryna stěnu - svíčka by měla být viditelná ze všech míst okolo svíčky a světlo by mělo slábnout se vzdáleností , tedy intenzita nižší a čím bude dána intenzita? - třeba hustotou letících nespojitých částic prostoru? ... pokud chcete tak to klidně spočítejte já to počítat k dedukci nepotřebuji.

pokud řešit povahu šíření světla (zde na úrovni ověření částicové povahy šíření energie) nerotující částicemi možná by bylo dobré rozebrat dvouštěrbinový pokus, který dokazuje vlnovou podstatu světla ... pokud tedy spíš nedokazuje že je částicové ;-) - ani bych se nedivil - podívám se (deduktivně) na to ... dle toho jaké závěry učinil Albert z pádu tělesa v Pize na vztažné soustavy - resp. zjistil že stejně jako všude je rychlost světla stejná tak všude padají tělesa stejně rychle (protože třeba to má stejnou povahu v rotaci energie rychlostí světla)... ono vždy to pozorované lze sešroubovat jak to potřebujete - pak už je otázka to buď kriticky zhodnotit nebo méně kriticky tomu rovnou věřit ... viz. odkaz 18.2.2020 13:13 - můžete k tomu mít vysvětlení? nebo třeba to jde spočítat?

0/0
doporučit
19.2.2020 15:16
Foto

J92i66ř57í 10F11l22o50r29i56á31n 1768122318370

ještě k tomu počítání ... to málo co jsem četl tak Feynman uvádí že fyzikové se dělí na teoretiky a experimentátory. Resp. teoretici teoretizují nad výsledky a experimentátoři ověřují teorie - jsou to dva světy. Protože teoretik nemá čas na experiment a experimentátor nemá čas na teoretizování ;-) Ale jak jsem již uváděl já se zde pohybuji na stejných experimentech, výsledcích a vzorcích (protože na nic jiného nemám čas ;-) jen odvozuji jinou interpretaci.

Nevím jak potom vysvětlíte

"Co se týče vln, které se neruší: tam pokusy ukázaly opak (vysokoenergetické záření se může při vzájemném křížení měnit na částice - https://arxiv.org/abs/1810.04602). Takže i Vaše závěry, že se vlny neruší, jsou nejspíš špatně."

Vždyť pokud to tak je tak je to přímý důkaz vytvoření částice z energie a interpretace přeci musí být rotace energie. Ono lze i v limitě udělat úvahu že pokud světlo podléhá gravitaci tak gravitačně i působí a co se stane když začne světlo rotovat na malé ploše (pokud má tu schopnost) ... ? ;-) ... zřejmě tu schopnost totiž má a gravitačně působí v tomto limitně malém bodě - v částici prostoru - což se pak děje v těch černých děrách které nakonec vyplivnou malé rotující svazky energie na limitně malém obvodě ... aneb malé kulové hromy a blesky ;-)

Pak prostor může být hromada nespojitých částic prostoru a energie to "lepidlo" které tomu dá tu "spojitost" ... třeba zdánlivou. Ale jak chcete vidět částici prostoru 1D? Ta má rozměr 0 x 0 x 0 - je to jenom bod ... ele už je ...

A Vy místo toho uvádíte "Takže i Vaše závěry, že se vlny neruší, jsou nejspíš špatně. " Vždyť já právě tvrdím že se vlny rušit musí ... nebo kde uvádím že se neruší ... ?

0/0
doporučit
19.2.2020 16:27
Foto

J70i23ř34í 32F55l42o10r14i79á44n 1758242568970

pak se jde také ptát zda je nějaká částice vůbec potřeba a zda není pouze čas, délka a energie ... a energie se pohybuje buď "lineárně" nebo cyklicky a má gravitační účinky (resp. dvě kvanta energie) se přitahují - pro představu třeba pod tlakem kolem jejich pohybu v prostoru ... tak a to je celé.

Pak jen předělat model s důsledky a hledat aplikace a počítat a počítat ;-) ... jo a hodně zábavy ;-) ...

0/0
doporučit
19.2.2020 18:09

Z50d10e20n44k33a 41S26v57o15b93o92d90o90v65á 2702818404183

Ne! trpaslíčci bydlí v radiu a mají tam orchestr a hezky hrají. ;-)

0/0
doporučit
19.2.2020 12:42
Foto

J58i48ř34í 76F50l71o89r23i67á22n 1328802858540

To jsme ovšem tam kde již jsme byli - vysvetlete tedy jak se energie uvolněna fúzi dostane ze Slunce na Zemi - já jsem to popsal a Vy jste za sebe uvedl názvy teorii a kapitolu 28 ... chce to ale popsat základními pojmy ... na kap. 28 jsem se ještě nestačil podívat ale podívám se ... prilis si neumím představit jak jak se vlna šíři ničím ...

Teorie nic nepočítá ale vysvětluje a předvídá od toho je to taky teorie ... podle teorie pak jde případně upravit experimenty či případně vzorce a získat potřebné výsledky.

Pokud M. pokus nic nenaměřil tak to bud znamená ze éter neexistuje nebo to není vhodný experiment. Přesnost u měření nuly pak může byt klidně i 100% ;-)

0/0
doporučit
17.2.2020 20:35

S24t10a29n46i85s53l69a14v 78J65e29l40e40n 8632765396

Nedostatečná představivost není důkazem neexistence jevu.

Pole (gravitační i elektrické a magnetické) se zjevně šíří prostorem. Jakmile přijmeme tuto skutečnost, tak už šíření elektromagnetických vln vyjde jako přímý matematický důsledek absolutně paltící ryhclosti světla ve vakuu.

Teorie ve fyzice předpovídají výsledky experimentů. Konkrétní hodnoty těch výsledků. Vzorce jsou pevnou součástí fyzikálních teorií a výpočty pevnou souičástí jejich ověření. Pouze v populárních článcích a pořadech se ty vzorce pokud možno vynechávají, protože ne každý rozumí jazyku matematiiky.

K Michelsonovu experimentu připomínám, že ten sice naměřil nulovou rychlost vůči hypotetickému éteru, ale podobné experimenty naměřily například změny rychhlosti světla v proudící vodě nebo v rotujících soustavách. Pro hypotetický éter z toho vyplývají vzájemně si odporující vlastnosti. To je jedním z hlavních důvodů, proč byla koncepce éteru opuštěna.

0/0
doporučit
17.2.2020 21:45
Foto

J31i49ř36í 27F74l31o30r98i37á29n 1318642298930

upřesnění otázky ... Jaká je pozorována nejvyšší rychlost řekněme tělesa těžšího než 1kg, které se lineárně pohybuje?

0/0
doporučit
14.2.2020 11:16

S76t28a48n78i90s71l28a83v 38J70e13l78e82n 8152465206

Do jaké míry lineárně? A vůči čemu se má pohybovat?

Třeba ty kvasary se jako celek zhruba lineárně pohybují. Přes kilogram také mají.

0/0
doporučit
14.2.2020 11:33
Foto

J17i23ř82í 45F72l95o63r20i32á92n 1108902268640

Lineárně co nejblíže ke vztahu k nám - protože rychlost je relativní - tedy opět nejlépe v tom urychlovači případně u Slunce či co prolétne kolem Země nad 1 Kg ...

0/0
doporučit
14.2.2020 12:23
Foto

J87i50ř20í 12F46l80o60r48i91á57n 1548922778320

pozn. ten urychlovač už se vylučuje sám jen tím že není lineární ... ;-)

0/0
doporučit
14.2.2020 12:30

S48t90a26n83i88s29l16a47v 28J55e97l23e18n 8252855906

Existují samozřejmě i lineární urychlobače.

Lineární urychlovač částic na několik procent rychlosti světla měla kdysi doma skoro každá domácnost. ;-)

0/0
doporučit
14.2.2020 12:57
Foto

J79i12ř29í 49F29l92o76r46i33á84n 1708252648380

beru nad 1kg ;-)

0/0
doporučit
14.2.2020 13:37

S52t93a72n24i28s16l18a20v 71J19e27l69e93n 8212885376

Psal jste o urychlovačích. Ale v nich se urychlují jen velmi malá množství hmoty.

0/0
doporučit
14.2.2020 14:11
Foto

J64i74ř57í 21F55l35o52r57i39á70n 1548912988270

Souhlas - lineární pohyb je jen výseč rotačního pohybu - je to tedy jen jeho určitá část. A zde se opíráme o to že Vesmír je konečný a o to že i nejrychlejší pohyb fotonu/gravitonu/světla který je relativně "nejlinearnejsi" projevuje gravitační účinky a je přitahován hmotným tělesem - zde černá díra. Tím je i tento pohyb v konečném důsledku rotační.

Pokud se na pohyb tak jak ho vnímáme podíváme filozoficky (to jest možnost dosažení nějakého cíle) a částečně matematicky(možnost označení cíle bodem), tak pohyb je to co představuje že se někam dostane z A do B. Rotační je pak ten kam se defacto nikam nedostaneme tedy z A do A. Vše tedy v kontextu konečnosti Vesmíru - resp. vše se znovu vrátí do něho do centra - viz teorie velkého třesku.

A kdy je pohyb nejrychlejší a "nejlinearnejsi" a s nejhmotnější tělesem? Měl by to byt vzhledem k základní gravitační síle mezi tělesy pohyb těsně před srážkou a těsně po srážce. Tedy při kolizi dvou hmotných těles které na sebe gravitačně působily. Mohou to byt i jiné sily než tech dvou těles? Mohou a to jediné sily které působí v rámci těžiště kolem kterých dané tělesa obíhají - tedy jejich rotačního pohybu). Nemohou to vsak byt sily centrální těžiště Vesmíru protože kolem tohoto těžiště obíhají všechna tělesa a toto centrální těžiště nemá svou protiváhu - což je otázka primarnosti samotné energie a je to opět jen ta základní rotace celku jako projev jeho jednotlivych části - to stejně s primarni gravitaci a primarnim prostorem kolem rotující elementární částice ... pokr. ...

0/0
doporučit
16.2.2020 8:40
Foto

J13i51ř19í 74F60l34o97r88i19á76n 1798182918120

... pokr ... A pokud rotační pohyb stoji proti linernimu, který nas primárně zajima, a který je odvozeny od rotačního , tak pote nas zajímá pohyb (linearni) před srážkou a po srážce a pouze z pohledu lineárního což lze snadno rozeznat. Vzhledem k těžišti srážky. Otázka pak zní jake rychlosti jsou sledované při srážkách těles ve smyslu linearniho pohybu - např. měsíc se od země vzdaluje 4 cm za rok což je opravdu nízká rychlost (nezajímá nas ten rotační pohyb který defacto pohybem není ) Tuším ze ani hvězdy na kolizní draze se k sobě nepohybuji nikterak rychle a před srážkou se ještě rotrhaji takže pripadnycg vyšších rychlosti pak dosahují uz jen jednotlivé jejich části. Z tohoto pohledu se pak lineární pohyb zda s velkou měrou nepřímé umery mezi hmotnosti a rychlosti ... resp. kosmickou loď (což je vedle pozorovatele předpoklad teorie relativity) nebude možné urychlit na větší než 1 procento rychlosti světla. Lineární pohyb je totiž čistě závislý na gravitačním působení a aby bylo možné něco hmotné lineárně urychlit tak to vyžaduje neúměrně větší druhé hmotné těleso resp. neúměrně množství energie ... z tohoto pohledu se jeví teorie relativity jako sci-fi ... resp. čas neni relativní ale absolutní a to i délka. Toto je odvození na základě pozorování rychlosti hmotných těles v lineárním pohybu ... resp. s výši rychlosti je nutné teleso rozložit na elementární částice což by byla ona nerotující částice prostoru

0/0
doporučit
16.2.2020 9:03

S79t35a80n87i18s68l20a23v 14J19e13l98e45n 8432535736

Tady se podle mne mýlíte. Vzhledem k tomu, že ve Vesmíru byla pozorována tělesa, která se pohybují většími rychlostmi, než je rychlost světla,a ta se zjevně nerozkládají, tak asi lze Vaše pravidlo o procentu zavrhnout na základě pozorování.

Navíc není moc jasné, jak to Vaše pravidlo o procentu přesně funguje: POdle Vás se těleso, které dosahyje0,99999% rychlosti světla ještě nerozpadá, ale jakmile dosáhne 1%, tak se najednou rozpadne? A proč je to zrovna 1% a ne t5ema 0,001%, 11,45871%, 99,3% nebo nějaká jiná hodnota?

0/0
doporučit
17.2.2020 9:29
Foto

J23i19ř91í 67F67l18o93r43i86á90n 1488542968760

Zde otázka - Jak blízká (ve světelných rocích) byla ta pozorovaná tělesa které se pohybují významnými podíly c a jaká byla (a zda byla) u nich pozorována rotace kolem něčeho ... např. kolem černé díry či jiné jinak masivní hmoty... ??? ... pointa je v tom že je třeba rozlišit rotační pohyb (kolem něčeho - ono se to totiž bude zase časem vzdalovat) a lineární (kdy se to k sobě trvale blíží) resp. lineární je jen v rámci toho kdy se k sobě dvě tělesa přibližují.

To 1 procento je jenom pro názornost je to 3.000 km/s - stále se ale pohybujeme spíše jen ve 100 km/s - tedy v desetinách procenta ...

Správně se ptáte ... také by mne to zajímalo jak to že je lineární pohyb vůbec možný - ale bude to díky té 4 dimenzi - díky tomu silovému působení a musí tam být tedy nějaká vůle kdy se sníží rotace elementátrní částice a stále ještě se bude chovat jako hmota. U světla se rotace zastavila a veškerá konstatní hybnost se převedla do lineárního pohybu rychlostí světla ...

0/0
doporučit
17.2.2020 10:26

S13t62a32n72i32s57l82a45v 33J87e14l98e41n 8152745246

Pozorovaná tělesa s rychlostí až 2,6% rychlosti světla jsou vzdálena 26000 světelných let. Byl u nich pozorován oběh, trvající několik pozemských let. Pozorováním jejich rotace si nejsem jist. Zkusím dohledat spektroskopická měření, z nichž by se nějaká rychlejší rotace asi dala zjistit. Spíš ale tipuji na rotaci vázanou s oběhem, která se bude měřit špatně.

---

Obávám se, že poněkud volně směšujete rotační a oběžný pohyb. Rotace je pohyb pevného tělesa kolem svého vlastního těžiště (například Země rotuje rychlostí 1 otáčky za 23hodiny, 54 minut a 4 sekundy). Oběh je pak pohyb těžiště nějakého tělesa kolem těžiště s jiným tělěsem (tělesy) Například Země obíhá kolem Slunce s periodou jednou za rok. Rotace a oběh jsou tedy principiálně různé pohyby.

U Měsíce jsou oba pohyby synchronizovány - oběh i jedna celá rotace trvají stejně dlouho. A protože rotace je pravidelná, zatímco oběh ne, Měsíc se na obloze zdánlivě kývá.

0/0
doporučit
17.2.2020 10:46
Foto

J90i54ř25í 95F67l86o50r33i93á84n 1908932968690

Nezaměňuji - je třeba si totiž vydefinovat lineární pohyb ... je lineární pohyb a je pohyb rotační - buď kolem své osy nebo kolem nějakého tělesa. Ale stále se jedná o oběžný pohyb i kolem své osy (tak jak používáte rotaci) i kolem těžiště (jste nad samotným povrchem tělesa). Resp. Rotace je pohyb kolem těžiště a lineární pohyb je pohyb k těžišti. To je ta definice, kterou je třeba rozlišovat - proto se ptám jak ta hmotná tělesa co se pohybují podíly c rotují kolem nějakého těžiště - protože by se stále z pohledu rotující energie jednalo o rotaci ať kolem osy nebo kolem tělesa... zde jde o to zjistit kde je vůle pro ten lineární pohyb a nezaměňovat rotaci a ten lineární pohyb. Chtělo by to pozorování kdy šlo změřit lineární pohyb hmotného tělesa a pak došlo ke srážce - prostě jestli se nějaká planeta/hvězda mohla řítit k jiné v podílu c a pak se s ní touto rychlostí srazit ... předpokládám totiž že toto není možné - hmota se chová jako setrvačník a defacto je to ten pevný bod vesmíru a pohybovat se k sobě lineárně(!!! - nikoliv rotačně) může pouze s gravitačním zrychlením a aby se něco (např. ten 1 KG) lineárně pohybovalo k těžišti jiného tělesa v podílech c tak by to druhé těleso muselo být neúměrně hmotné a to je černá díra která rotuje rychlostí světla ...

0/0
doporučit
17.2.2020 11:12

S23t22a45n11i56s79l36a23v 84J69e37l88e30n 8872675366

U srážek je spíš problém v tom, že pravděpodobnost srážky, při níž jsou vektory rychlosti směrované přesně ve směru spojnice těžišť obou těles, se limitně blíží k nule.

Jinak: těleso se samozřejmě může pohybovat kolem jiného tělesa a přitom samo nerotovat kolem své osy.

Oběžné dráhy navíc obvykle nejsou kruhové, ale jedná se o různě výstředné elipsy. Pod pojmem "rotace" se obvykle myslí pravidelný pohyb a nikoliv pohyb, při kterém těleso neustále mění svou rychlost.

0/0
doporučit
17.2.2020 11:57
Foto

J12i28ř28í 94F45l32o58r39i89á61n 1398382878400

... to je ale přeci ten rozklad pohybu na rotační a lineární ... resp. čistě lineární ani rotační neexistuje a vše se pohybuje po spirále (tj. onen vír - řekněme gravitační), ale spirálový pohyb lze rozložit na lineární a rotační ... ten lineární bude odpovídat gravitačnímu zrychlení ačkoliv ten rotační bude třeba i značný. Ale nelze zaměňovat že když uvidíte že se něco pohybuje že tím myslíte lineární pohyb ... ono totiž čím hmotnější těleso tím bude muset rychleji rotovat aby zůstala zachovány hybnost energie která se pod gravitačním tlakem nemůže pohybovat na úrovni rotace oné elementární částice ... což dle mého v teorii relativity není protože nebyla provedena dedukce oné primárnosti rotace z lineárního pohybu ...

0/0
doporučit
17.2.2020 12:44

S62t85a75n19i75s68l97a84v 35J48e11l15e83n 8872165466

Asi by bylo opět vhodné, abyste tu myšlenku vyjádřil na nějakém konkrétním případu. Zkuste to třeba na tunové družici, která obíhá Zemi po dráze s perigeem 300 km nad povrchem a apogeem 400 000 km daleko v rovině rovníku. Družice je na počátku nasměrována přesně podle Polárky a Jarního bodu tak, aby se vůči těmto bodům její povrch nepohyboval. Čeho a kolik na té družici rotuje v perigeu? Čeho a kolik v apogeu? Jaký je směr osy té rotace? Jakým mechanismem se měmí její (podle Vás rotační) pohyb na lineární?

0/0
doporučit
17.2.2020 12:52
Foto

J98i81ř96í 91F65l72o97r60i46á63n 1828542488260

... spíš by se bylo dobré věnovat tomu pozorování ... "Pozorovaná tělesa s rychlostí až 2,6% rychlosti světla jsou vzdálena 26000 světelných let. Byl u nich pozorován oběh, trvající několik pozemských let. "

Ta rychlost 2,6% je tedy jen v rotaci oněch několika pozemských let?

0/0
doporučit
17.2.2020 13:14

S50t48a81n31i82s60l79a54v 28J68e51l75e79n 8262895616

Zkuste prosím nejprve ukázat na předloženém příkladu s družicí, kolik a jaké rotace a kolik lineárního pohybu podle Vás v jednotlivých částech své dráhy vykazuje. Myslím si totiž, že používáte pojmy v jiném významu, než je ve fyzice běžné. Takže se ovávám, že bych Vám odpověděl na jiné otázky, než jaké máte na mysli (každý z nás může týmiž slovy myslet něco jiného).

0/0
doporučit
17.2.2020 13:41
Foto

J44i52ř91í 90F78l42o46r31i67á64n 1358392548910

Lze příklad z družicí popsat pouze termíny těžiště, rotace, délka, hmotnost a rychlost?

U té rychlosti tělesa 2,6% rychlosti světla šlo o rychlost toho zmiňovaného oběhu?

0/0
doporučit
17.2.2020 14:14

S59t67a84n10i28s82l10a36v 36J91e79l23e54n 8252855556

První otázce nerozumím. Z jakých zružic to chcete popisovat? Já jsem po Vás chtěl, abyste konkrétně popsal (konkrétně vyčíslil) ve svém pojmovém aparátu (" ... ten rozklad pohybu na rotační a lineární ...") pohyb družice, jejíž parametry dráhy i parametry vlastní rotace jsem Vám dost přesně zadal. Tvrdil jste před časem, že ty části pohybu jsou určité. Pokud je to pravda, tak je z těch parametrů určete.

U rychlosti 2,6% šlo o maximum rychlosti, jehož hvězda na své dráze dosáhne.

0/0
doporučit
17.2.2020 14:46
Foto

J18i97ř11í 21F89l63o68r83i13á26n 1248662578310

Teď je otázka zda jde o příklad reálný či fiktivní. Teorie má vysvětlovat pozorované nikoliv vymýšlet nereálné ... to dle mého je problém teorie relativity a to jak se začala používat pro sci.fi představy ... např. pro cestování rychlostí světla ...

U uvedené hvězdy 2,6% (což už by se dalo říci že je značná rychlost - ale vlastně ještě příliš ne) předpokládám že jde o reálný příklad - jde tedy o oběh což je defacto už rotace nikoliv lineární pohyb jako takový (třeba to současná fyzika nerozlišuje ... co je rotace a co lineární pohyb takto). Pak by šlo zjistit jakou rychlostí se přibližují jejich těžiště a zjistilo by se že je to třeba 1 metr (nikoliv ani kilometr)/s ... to jen k demonstraci o co nyní jde - vysvětlit pozorované ...

0/0
doporučit
17.2.2020 15:11

S34t61a14n18i82s89l79a96v 16J60e18l26e10n 8202655866

Pokud jsou ty Vaše rotace jen fikcí, tak se jedná při pokusu o převedení reálné dráhy do takového vyjádření samozřejmě o problém fiktivní. Pokud jsou ty Vaše rotace reálné, tak by se mělo jednat o reálný problém s reálným řešením.

Jako příklad jsem vybral dráhu velmi blízkou drahám, po kterých řada sond letěla. Jen jsem zaokrouhlil použité hodnoty na snáze uchopitelná čísla.

Co se týče pohybu: fyzika roslišuje například pohyb posuvný od rotačního a u posuvného pohybu pak rozlišuje pohyb zrychlený od rovnoměrného přímočarého.

0/0
doporučit
17.2.2020 16:47
Foto

J30i45ř21í 55F36l37o43r12i59á90n 1828802828140

Kde píšu že jsou rotace fikcí? ... Ptám se zda Váš příklad s družicí je konkrétní či fiktivní. Nyní je potřeba se držet pouze reálných příkladů. Definici lineárního pohybu a rotace jsem popsal. Lineární pohyb je z A do B, rotace je z A do A (ať jde o rotaci kolem osy či oběh(Vašimi slovy) kolem tělesa)

Jinak samozřejmě na oběhu družice jde o rychlosti řádově v desetinách procenta rychlosti světla - příklad není tedy z pohledu vysvětlení vyšších rychlostí hmoty tak jako tak zajímavý. Pouze pokud by rychlosti (ať oběhu či lineárního pohybu) byla řádově vyšší. (2,6% je cca 1/40 c)

Je potřeba sledovat rychlosti hmotných těles nad oněch 1 kg, tak aby bylo možné nahlédnout na reálnost/nereálnost předpokladu TR ohledně kosmické lodi. Pozorovatel není nutný už jen proto že fyzikální jevy pozorovatele nepotřebují. Jde spíš o to že pozorování hovořila o konstantní rychlosti světla bez ohledu na směr a rychlost pozorování. Což je vysvětlitelné právě tím že Vaše hodiny při měření jdou pomaleji a jejich pomalejší fyzický chod souvisí s tou samou rychlostí světla, kterou měří. (což je pointa) a pak se dá dovodit že tedy i délka je rovněž konstantní.

Potom co se týče pozorovaného tak lineární pohyb ve směru z A do B (resp. nedojdete nikdy znovu do A- tedy ono "cestování") je značně pomalý a odpovídá to tomu že oním pevným bodem Vesmíru je vlastně každá část hmoty a zaručuje to že právě nedojde k okamžitému (pozn. zde faktor plynutí času -resp. trvání) smrsknutí Vesmíru zpět do černé díry a umožňuje časový prostor pro vytváření formací hmoty (jejíž formou je třeba i samoorganizace života jako poměrně zajímavý projev Vesmíru).

Rovněž omezená rychlost světla má význam v tom že Vesmír se neocitne v chaosu, kdy by se jevy děly okamžitě -a tedy i bez faktoru vzdálenosti - to by nastal naprostý chaos.

0/0
doporučit
17.2.2020 17:28
Foto

J25i52ř14í 11F39l75o14r70i34á15n 1578122478920

Vesmír se tedy kaskádovitě koncentruje s postupným uvolňováním zacyklené energie do lineárního záření, které umožnuje hmotě dosahovat teplot (např. jako kmitání atomů) a skupenství prvků a ty takto mohou vytvářet formace/uspořádání a takové formace je i živá hmota jako projev jakési vyšší samoorganizace Vesmíru. jinak by hmota neměla např. teplotu, nebyla by skupenství apod. ...

Potom lze předpokládat že život je ve Vesmíru obvyklý a rovnoměrně distribuovaný, protože jeho přenos vzhledem k pomalé rychlosti přesunu hmoty po odlehlých místech Vesmíru není z pohledu podmínek pro život možný. resp. život jako takový je běžnou součástí Vesmíru a vyskytuje se právě tam kde jsou pro něj vytvořeny podmínky.(uhlík, voda, teplota ... resp. tak jak to známe na Zemi.

Pokud by bylo možné potom učinit praktický závěr pro filozofii tak by to znamenalo že sny o cestování Vesmírem jsou iluzorní (reálné možnosti cestování Vesmírem jsou v desetinách procenta c stejně jako i možnosti "zastavení" času ve vesmírném plavidle) a náš Vesmír je právě tam kde jsme nyní. Proto technologický pokrok by to znamenalo upřít pozornost na udržení podmínek na Zemi – nikoliv osidlování Marsu (to nic neřeší – resp. cestování Vesmírem není možné). Problematiku životnosti Slunce (cca mnohobuněčný život na Zemi ještě cca 1 mld let) pak řešit vytvořením systémů pro získávání stabilního zdroje energie a pomalé surfování Vesmírem k mladším hvězdám. (Slunce opět vybuchne, odhodí těžší prvky a bude znovu vytvářet další těžké prvky s uvolňováním lineární energie)

0/0
doporučit
17.2.2020 17:45

S94t88a52n13i96s82l80a12v 21J30e93l89e58n 8532275106

Popsal jsem Vám reálnou dráhu. Napsal jste, že je otázkou, zdali se nejedná o fiktivní příklad. Protože popsaná dráha je reálná, vychází mi z toho, že fiktivní by mohla možnost vyjádřit pohyb pomocí Vámi propagovaných rotací. A to i proto, že se konkrétnímu číselnému vyjádření konkrétních příkladů už celkem dlouho vyhýbáte.

Co se týče velikosti jevů podle TR: ta teorie popisuje rozdíl od klasické Newtonovy teorie pro jakoukoliv nenulovopu rychlost. Je tedy jen otázkou citlivosti přístrojů, při jaké rychlosti je už efekt měřitelný. Pokud je k dispozici metoda, která změří délku nebo čas s přesností 1:x, měla by být schopna naměřit efekty TR pro rychlost c/(2 odmocniny z x). Metody, schopné měřit změny vzdálenosti s přesností lepší než 1:1000000000 byly k dispozici už na konci 19. století. To je řádová rezerva pro měření na úrovni oběžné rychlosti Země. Připomínám, že mírně modifikovaný Michelsonův experiment naopak přesně změří rotaci Země.

0/0
doporučit
17.2.2020 19:15

S19t95a92n89i17s14l24a69v 43J60e25l94e39n 8632525886

Pořád v tom Vašem popisu postrádám jakékoliv konkrétní zmínky o kvantitě té rotace. Jak rychle(?) a co(?) rotuje třeba v sondě Sopar Probe, která se rychlostí 200 km/s pohybuje v přísluní své dráhy? Jakým mechanismem se ta totace vzájemně ovlivňuje s lineárním pohybem či zakřivením její dráhy? Pokud je nějaká část podle Vás určitá, tak jiprosím určete.

0/0
doporučit
17.2.2020 9:22
Foto

J44i47ř22í 16F86l85o96r12i12á13n 1328192208790

Zde se pohybujeme v rovině teorie na těch stejných výsledcích jako třeba teorie relativity. Dle mého zde je případná přidaná hodnota v té dedukci rotace částice z lineárního pohybu dvou těles před srážkou. Záleží na tom zde je tato dedukce správně provedena a zda je možné rotační pohyb částic zahrnout do výpočtů (které třeba nejsou tak přesné) a tímto to nepřímo ověřit. Jinak přímý experiment stojí na roztočení částice prostoru 1D (tedy "ničeho") a vytvoření hmotné částice. Tedy nikoliv hledání částice srážkami. Ale předpokládám že toto se stalo právě v černých děrách kde rotují nerotující částice (vlastně světlo) na cca 26 km a v nějakém limitu to prdne a energie začne rotovat kolem těch elementárních částic. Zda je tedy experiment na roztočení nerotující částice proveditelný. Ale dalo by se to asi spočítat z E=mc2 ...

0/0
doporučit
17.2.2020 10:34

S31t86a70n25i19s64l21a39v 88J80e28l18e51n 8802865506

Přes půl promile rychlosti světla několikrát dosáhla nedávno vypuštěná sluneční sonda NASA. Jenže ta se samozřejmě nepohybuje lineárně, ale po elipsách.

Obecně asi ve Vesmíru nenajdete nic, co by se pohybovalo zcela rovně. Vždy existuje spousta sil, které rovnou dráhu zakřiví. Proto jsem se ptal, jak moc lineární dráhu vyžadujete.

0/0
doporučit
14.2.2020 13:08
Foto

J48i68ř40í 59F52l46o46r39i24á21n 1938892858830

jestli se zpožďují či zrychlují je jedno prostě ukazují resp. měří jinak.

13:21 blogového času "... představte si že ve vesmíru levitují všude hodiny a vy se na ně díváte ... jednak poběží třeba pomaleji či rychleji než ty Vaše ve vztahu jak se pohybují a také obraz od nich poletí k vám se zpožděním"

v experimentu zjistili že hodiny měří různě čas podle toho jak se pohybují - resp. je to problém hodin nikoliv času - předpokládám že výsledky vyhodnotili nakonec v jednom stejném čase a místě ;-)

0/0
doporučit
6.2.2020 14:00

S93t13a89n21i73s53l79a30v 98J40e58l54e66n 8922975446

Ano, zjistili, že záleží na pohybu. A to přesně v množství, které odpovídá předpovědi Einsteinových rovnic.

Jak poznáte který čas je ten pravý a správně běžící, když podle měření hodinami je čas relativní?

0/0
doporučit
6.2.2020 14:16
Foto

J14i20ř60í 63F44l91o59r67i43á84n 1568562138240

- máte skutečnost zde čas ,

- pak máte měřidlo což jsou hodiny,

- a pak máte představu o čase že běží v celém vesmíru stejně nebo v každém místě jinak

1) máte představu že čas musíé běžet v každém místě vesmíru jinak aby jste mohl v každém místě pozorovat konstantní rychlost světla a hodiny vám to potvrzují když každé běží jinak aby jste mohl potvrdit že rychlost světla opravdu je konstatní - jste happy (ačkoliv se setkáte pak ve stejném místě se stejnými hodinami ale každé pořád jdou jinak? - správně by se měli zase při stejném čase a místě sladit - resp. jedny zrychlit a jedny zpomalit což se však zřejmě nestalo pokud výsledky vyhodnocovali v jednom místě a čase - nebo ano?)

2) máte představu že čas musí být všude stejný jen rychlost světla je omezená maximem a tedy i každé hodiny které se pohybují jinak musí ukazovat jiný čas a hodiny vám potvrzují že každé jdou jinak a jste happy (resp. hodiny pokud narazí na součet rychlostí vyšší než rychlost světla tak se zbrzdí resp. změní svou rychlost měření a pak se setkáte na stejném místě a opravu všechny jsou rozsynchronizované některé v plusu, některé v mínusu od průměru jejich měření dle toho které více narážely na mantinely rychlosti světla)

0/0
doporučit
6.2.2020 14:36

S73t35a55n93i76s38l95a77v 37J17e30l49e37n 8802145846

Proč by měl čas v každém místě běžet jinak? Naopak, je spousta míst, kde běží stejně. například to jsou všechna místa, která se vůči sobě nepohybují a jsou ve stejném potenciálu gravitačního pole.

V bodě 1. nějak není jasné, proč by se měly po setkání hodiny sesuynchronizovat, když byly v místech s různou rychlostí plynutí času. Jejich pobyt by měl být naopak zachován v různých údajích, které naměřily.

Rychlost světla je podle Vás omezená maximem vůči čemu?

0/0
doporučit
6.2.2020 14:56
Foto

J52i48ř94í 19F11l43o36r50i91á44n 1448552368260

hodiny v jednom místě ukazují stejný čas nebo také mohou každé jinak?

já si myslím že všechny by měly ukazovat čas stejně.

0/0
doporučit
6.2.2020 15:07

S96t75a15n34i15s13l60a89v 63J11e66l76e12n 8392245176

Hodiny, umístěné blízko sebe, které jsou vůči sobě v klidu a stejném gravitačním potenciálu, ukazují (s tolernací danou principem) stejnou rychlost plynutí času.

0/0
doporučit
6.2.2020 15:28
Foto

J20i54ř82í 89F45l61o46r12i80á46n 1838622598420

teď pokud jsou troje a jedny šoupnete poloviční rychlostí světla k orionu do vzdálenosti měsíce a druhé čtvrteční rychlostí světla na druhou stranu také do vzdálenosti měsíce a třetí necháte na místě. Kolik budou ukazovat?

Já si myslím že nevím kolik ale každé s velkou pravděpodobností jinak.

0/0
doporučit
6.2.2020 15:34

S81t69a60n39i40s25l24a31v 76J53e94l87e47n 8382425976

To dost záleží na souřadnicích (poloze a retaltivní rychlosti) pozorovatelů. Záleží i na době, po níž hodiny zkontrolujete.

0/0
doporučit
6.2.2020 15:43
Foto

J13i22ř43í 80F88l61o65r89i64á60n 1738332868310

Tak taky nevite...vše se odehrává následně a ted je stejnou rychlosti vrátíte zpatky. Kolik bude na hodinách?

Myslím si ze na mých hodinách bude mezi nimi dvojnásobek rozdílu po prvním přesunutí. Průměr casu bude stejný.

0/0
doporučit
6.2.2020 16:29

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...