Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12a84v12e88l 92Š73u42n12d64a 7226472198539

Uvědomte si, že kdyby soud dal na Vaši argumentaci, zároveň by tím implicitně zakázal např. nošení pokrývky hlavy řádových sester na církevních školách nebo nošení jarmulek.

0/−1
13.12.2019 13:11

J66o49s42e61f 78N25o16ž72i26č25k97a 5135481889256

S tím nemohu souhlasit - v určitých věcech má každá škola jiná pravidla, daná jejím školním řádem, a u církevních škol to platí obzvlášť.

+3/0
13.12.2019 14:06

P40a94v98e61l 45Š39u97n10d60a 7866262508219

A to je právě špatně - ředitelky škol si myslí, že jejich slovo je více než zákon. Jsme společností s liberálním přístupem k náboženství a tak by to mělo zůstat. Vzpomínáte ještě na možnost odepření základní vojenské služby na základě náboženského přesvědčení? Myslíte si, že by si každá krajská vojenská správa měla tehdy stanovovat, jak k tomu přistoupí? To přeci ne...

0/0
13.12.2019 16:13

J76o24s75e96f 42N73o56ž84i90č62k96a 5565951819846

Nesmyslné srovnání...

A jestliže jsme společnost s liberálním přístupem k náboženství, tak to podle Vás znamená, že školy mají např. tolerovat i to, když by některá víra žákům a studentům přikazovala, že v určité dny nemají chodit do školy, nemají se zúčastňovat výuky některých předmětů, atd.?

+1/0
14.12.2019 8:48

P69a13v84e53l 83Š26u70n68d22a 7856722238679

Škola především musí respektovat zákony - tzn. i svobodu vyznání. Budete žáky nutit sundávat před vstupem do školy křížek z krku? Obrázek svatého na přívěsku? Asi ne, hm? Co když bude mít škola v sylabu hodiny křesťanství a Vaše rodina bude ateistická - jak byste se tvářil na to, kdyby Vaše dítě bylo donuceno tyto hodiny navštěvovat? A pak Vás nutilo ráno chodit na mši?

Pak je tu ten druhý, širší rozměr - potenciální nekompatibilita náboženství (vyznání) a školního řádu. Může se týkat oděvu, dní výuky apod. Nebavím se pouze o islámu, příkladem budiž ortodoxní židovství (s "běžným" týdnem neděle-čtvrtek a striktně dodržovaným šabatem). Samozřejmě ne každá škola musí umožnit komplexní variabilitu osnov - ale musí existovat způsob, jak umožnit konkrétnímu člověku vzdělání tak, aby nedocházelo k perzekuci z libovolného důvodu (náboženství, fyzický handicap, sexuální orientace - doplňte si sám). Říct něco ve smyslu "podrob se nebo táhni" není řešením. Alespoň ne ve vyspělé společnosti. Zkuste se zajet podívat do Anglie na libovolnou základku Ofstedem hodnocenou alespoň za 2 a pak hodnoťte.

0/0
17.12.2019 13:37

J49a80r74o62m73í94r 94K12r48á10l 4700739424409

Církevní škola není státní škola. V tom je poněkud rozdíl.

0/0
13.12.2019 18:37

J49o42s12e14f 49V57o22s39i56c11k71y 4653937166553

Vam by se take urcite nelibilo, kdyby vam nejaky islamista v kostele narval silou na hlavu kulicha ! Zkuste se do toho vzit.

0/0
13.12.2019 11:45

J63a20r68o59m88í44r 19K86r43á82l 4110869824319

A Vy se zkuste vžít do faktu, že škola není kostel.

+1/0
13.12.2019 18:39

P13e24t79r 51M84e31j36z19l81í33k 8658544191330

Vtipné je, že soudce má být nezávislý a na druhou stranu se má řídit diktátem shora. Proč NS tedy nerozhodl sám?:-/

0/0
9.12.2019 11:53

J73i90ř18í 10P87ř55i84b88y11l 7236525958395

Rozhodnutí NS mě nutí k zamyšlení, ne ke kritice bez přemýšlení. Ale u Vás mne to nepřekvapuje. Populismus zvítězí.

0/−5
9.12.2019 11:48

J54a68n 30R48i69c38h18t53e86r 5912232183845

Z odůvodnění NS tedy plyne, že budu-li např. Aghóría, kteří jedí a pijí pouze z lidských lebek, "oblékají" se do kremačního popela, živí se exkrementy, močí a mrtvolami, přičemž nezavrhují ani nekrofilii, bude ČR akceptovat náboženský pluralismus a upraví pro mě např. jídelníček v závodní jídelně (pro studenty ve školní jídelně či menze)?

A budu-li adamita, budu smět chodit do práce nahý?

Jistě, je to extrém a otázkou je, zda se to týká pouze náboženských směrů uznaných ČR, ale v tom případě co je to za "náboženský pluralismus" a "svoboda vyznání", když se to týká jen státem uznaných církví?

Obávám se, že Nejvyšší soud otevřel Pandořinu skříňku...

+13/0
9.12.2019 11:12

J28a53n 38B45u93r43i34a84n 2233529734100

Jenže takové náboženství narazí na spoustu jiných zákonů, které tyto praktiky zakazují. Ale hidžáb pravděpodobně žádný zákon ČR ve škole nezakazuje - nebo se pletu?

0/0
9.12.2019 11:18

T97o37m45á23š 22T65a97t88í90č80e50k 5600842940268

Otázka není, jestli je zakázána věc zvaná hidžáb - otázka je, jestli není vhodné zakázat tuto věc jako součást náboženského směru. Alespoň v tomto vlákně tedy.

+1/0
9.12.2019 15:04

T10o79m86á98š 93T91a13t37í41č60e65k 5290192700538

V poho, islám je taky extrém, takže tak nějak v květnu se prohlásím za adamitu. ;-)

+3/0
9.12.2019 15:00
Foto

P40a26v56e47l 71D11v72o40ř73á35k 5249285924460

Opět pro obě strany sporu doporučuji fotku Lidé 12 z blogu pana Strádala.

0/0
9.12.2019 10:30

J12a77n 60B97u26r33i15a36n 2523799184940

Koukám, že mluvíte o podrazu. Ale uvědomujete si vůbec tu základní věc, kterou je, kdo ten "podraz" vlastně spáchal? Tím není ten Nejvyšší soud, který IMHO rozhodl dle platných zákonů - tím je přece zákonodárce. A jistě budete se mnou souhlasit, že zákony ČR jsou nadřazeny školnímu řádu. Jste-li tedy s tímto stavem nespokojen, tak volejte po změně zákonů - apelujte na svého poslance apod. Ale neházejte vinu na nějaký soud, který usoudil, že šátek je náboženským symbolem (což by se asi dalo rozporovat, ale je pravdou, že česká veřejnost má mezi hidžábem a náboženstvím zvané islám rovnítko) a jen rozhodl v mezích mu daných zákonem.

PS: zmiňujtete třeba zákaz náboženských symbolů ve Francii - ale tam ten zákaz není dán školním řádem, ale zákonem republiky (netuším, jak tomu je v Rakousku).

PS2: mně osobně je hidžáb v teoretické části výuky volný - oceňuji, že ho ze zdravotních důvodů nemohla nosit na praktikách.

0/0
9.12.2019 10:29
Foto

P98a13v62e56l 45D87v28o47ř50á34k 5149465334240

Problémek je v tom, zda daná slečna jej nosí dobrovolně z vnitřního přesvědčení, nebo na nátlak rodičů či příbuzenstva. Kdo sledoval případ od začátku, mohl zjistit, že nejprve slečna šátek nenosila, a pak najednou ano. Pročpak?

+2/0
9.12.2019 10:33

R37u49d22a 72S78l72a19v89í38k 5823158316911

Důvod proč ho nosí je naprosto irelevantní.

+1/−1
9.12.2019 10:38

J46a47n 14R72i76c39h75t11e68r 5762272893365

Přečtete-li si odůvodnění rozhodnutí NS, pak zjistíte, že je to naopak to nejdůležitější;-)

+3/0
9.12.2019 11:03

J10a55n 95B77u72r23i73a12n 2953659244790

Slečna je ve věku, kdy si někdo nechá udělat číro, druhý se přetře na zeleno a ona si nejspíš vzpomněla, že by mohla nosit hidžáb. Narozdíl od toho číra k tomu má oporu v zákonech.

0/0
9.12.2019 11:07

P10e45t84r 19M74e79j50z23l94í81k 8988454601370

To je věc výkladu. Holce nikdo nebrání praktikovat náboženství, ať si ho praktikuje do aleluja, ale neomezuje ostatní. A pokud vím, škola jí nezakázala hidžáb z náboženských důvodů. Jako sekulární instituce nemá důvod zkoumat, co je náboženský symbol a co ne.

0/0
9.12.2019 12:11

J17o57s22e68f 71N93o81ž52i71č63k92a 5595191909576

Je ovšem otázkou, zda by se na tomto výkladu shodli i všichni právníci. S ohledem na to, že pražský městský soud rozhodl předtím v této kauze jinak, nejspíš ne...

Viz:

„Podle našeho názoru žalobkyně na užívání šátku jako projevu náboženského přesvědčení na půdě školy, která musí zůstat neutrálním prostředím, právo nemá,“ odůvodnil rozhodnutí předseda senátu Jan Klášterka.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/soud-odvolani-spor-o-hidzab-stredni-skola-somalka.A170918_132859_krimi_jkk

+1/0
9.12.2019 10:42

J89a49n 81B89u92r75i93a89n 2913929964750

Že se na tom právnící neshodnou, je věc vcelku jistá. Oni se právníci vlastně málokdy na něčem shodují - to by pak spory nemusely rozhodovat soudy, ale stačila by návštěva jakéhokoli právníka - což vlastně není v zájmu samotných právniků, kteří se naopak soudí velmi rádi.

Ale snad se shodneme na tom, že platný výklad práva je dle té vyšší instance - a tou je, v tomto případě, Nejvyšší soud.

0/0
9.12.2019 11:03

P76e40t28r 55M59e27j45z16l25í88k 8378934291970

Takže všechny soudy nižší instance jsou prakticky zbytečné:-/ Koneckonců, tohle není první ani poslední případ, kdy NS měl "jiný právní názor" než všechny nižší soudy, většinou ve prospěch velkých korporací proti občanovi nebo "příliš přísně" odsouzeného zločince

+1/0
9.12.2019 12:04

V57i72l31é25m 24B70a58r64á15k 4416277559676

I kdyby PS rozhodla o zákazu, ÚS by musel zrušit. Se stejnou argumentací jako NS.

0/0
9.12.2019 10:51

J60a23n 66B30u74r73i28a15n 2223539184430

No, a kdo nám dal a může dělat změny v Ústavě? Že by zase jen a pouze zákonodárci?

0/0
9.12.2019 10:57

V42i72l84é42m 10B22a87r69á94k 4286307689756

Nesmysl. Kdyby stát dostal v Ústavě (hloupost) určovat způsob oblékání, co kdyby jste přišel o možnost nosit jeans? mě se to také nelíbí, zvláště v divadlech atd.

0/0
9.12.2019 11:08

J78a36n 26B22u34r86i38a13n 2583839914580

Kdyby tak byla napsána Ústava, tak byste se tím musel řídit a hotovo (pokud by to tedy někdo kontroloval a prohřešek trestal).

0/0
9.12.2019 11:15

V68i61l29é11m 91B44a29r22á81k 4816967739326

Když si dělají co chtějí pséčkaři, řidiči, kolisti, lidi zabírající obecní pozemky, tak pochybuji, že by někdo vymáhal.

Kdyby.....tak odejdu do Rakouska nebo Německa. V takové zemi, kde se bojí hadru na hlavě nemá smysl žít.

0/0
9.12.2019 12:10

V14i28l39é85m 72B42a91r96á53k 4956477119916

V podstatě máte pravdu v tom, že teď bude těžké dohadovat se s pemprsáky s kšiltovkou na hlavě. Jenže tenhle argument je ad absurdum. I židovské ženy nosí na hlavě šátek, resp. takový náznak. Prostě nejde to zakázat.

Nelíbí se mi to, ale nedá se nic dělat.

0/0
9.12.2019 10:24

J65a79n 39B82u87r91i82a41n 2603679684120

Prvně by si ti kšiltovkáři museli nechat registrovat svoji církev. Pak by se dalo hovořit o náboženském symbolu.

0/0
9.12.2019 10:31

V82i11l55é93m 96B38a52r88á30k 4686977279856

Problém je jinde. V úpadku autorit. Prostě děckám řeknu...ukliďte si to oblečení. Nedovolí si říci...maminka má také oblečení na židli. Prostě vůči nim funguje autorita, ale jak říkám, na maminku se moje autorita nevztahuje. Takže žádné srovnávání.

Takže.....sundej kšiltovku s hlavy a drž hubu, na nějaké polemiky nejsem zvědav.

0/0
9.12.2019 10:50

K51a10r60e24l 65S81t98r10ž57a62n42o51v97s18k80ý 1488715675

Zlatá devadesátá, kdy si každý mohl dělat co chtěl, nosit co chtěl, říkat co chtěl, vypadat jak chtěl. Ať si má těch hidžábů třeba tucet, mě je to úplně jedno.

+2/0
8.12.2019 22:37

J70o26s70e59f 89N50o59ž97i18č57k13a 5665961809226

V principu s Vámi souhlasím. Jenom si nejsem jist, zda by se oběma dosud plusujícím pánům líbilo např. i to, že každý může veřejně říkat také to, co je politicky ne úplně korektní, atd. ;-)

+2/0
9.12.2019 8:18

M96a46r91t32i27n 93V85a68v11r34a 2480230514972

Vtip je v tom, že v devadesátých letech a i později, žádný přední politik, neZiskovka nebo ,,elita,, fanaticky neřvali, že multikulti je super a že bez něj ČR a jiné země neobstojí ve světě.

Opačná stanoviska byla naprosto běžná a logická: viz proslov o stavu unie a obhajoba hraniční zdi – B. Clinton (za bouřlivého potlesku Hillary).

Nebo několikero vyjádrření Merkel ohledně multikulti.

Zkrátka Západní svět byl jeste +- normální a bránil sám sebe.

+5/0
9.12.2019 9:34

M30i71c50h57a10l 36H10u25š91á19k 2197636665725

Na nasi vysoke skole jsme resili podobny pripad - satek bylo nutne sundat v chemickych laboratorich z bezpecnostnich duvodu. Skola absolutne vymekla - studentce dovolila nejake nahradni chemicke laboratore - asi bez pouziti chemikalii. No doufam ze as slecna bude varit peroxoaceton, ze se ji zkusenosti z laboratori vyplati ....

+5/0
8.12.2019 22:31

R51a95d90m64i61l39a 11H71u87r25s54k72á 9849573682

Diskuse už sice poněkud skomírá, ale přece jen bych si ještě dovolila znovu poukázat na ono šalamounské vyjádření Nejvyššího soudu a rozpor, kterého jsem si povšimla až nyní:

"ČR musí akceptovat a tolerovat náboženský pluralismus, nesmí diskriminovat či naopak bezdůvodně zvýhodňovat některý z náboženských směrů."

Takže na jednu stranu nesmí diskriminovat, ale ani zvýhodňovat. A co to tedy je to nošení hidžábu? Mně se to zdá jako zvýhodňování. Nebo ne? Ach, ti právníci ...

+4/−2
8.12.2019 22:20

K34a50r37e17l 10S87t85r61ž18a96n53o21v81s53k82ý 1228625365

Zvýhodňování by to bylo v okamžiku kdy by hidžáb byl povolený a křížek na krku zakázaný.

+2/0
8.12.2019 22:37

J22a27n 15P43a83v61e21l 8963572828346

Ne, to je diskriminace.

Zvýhodňování by bylo třeba poskytnout úlevy kvůli Ramadánu s tím, že chudák student musel být do čtyř do rána s rodinou.

+1/0
9.12.2019 7:57
Foto

R13a36d51e52k 55P67o67l81i55c66k84ý 6651443811674

Jaká je výhoda mít hidžáb na hlavě?

On snad někdo nesmí nosit třeba kříž, nebo má ta studentka mít jiné povinnosti než kdokoliv jiný?

Nošení hidžábu prostě není výhoda, nedává jí to žádné právo navíc, nikomu to neubližuje.

0/0
9.12.2019 8:08

J28a28r27o15m13í90r 46K72r39á63l 4890669754949

Co třeba v tom, že ona může mít hadr na hlavě, ale jiný kšiltovku ne ?

0/−1
9.12.2019 8:11
Foto

R12a39d12e37k 15P69o12l67i35c85k24ý 6391173681364

Šátek na hlavě ženy je v souladu s běžnou společenskou normou. Kšiltovka nikoliv. Jiná žena by klidne mohla mít šátek bez náboženského významu.

0/−2
9.12.2019 8:22

J61a69r60o26m53í92r 78K39r77á31l 4210899774239

Pánská čepice není běžnou normou ? 8-o Ajta krajta, to jsem se dnes asi provinil. ;-)

+1/−1
13.12.2019 18:41
Foto

R91a76d11e16k 59P64o54l62i17c76k97ý 6151593921414

Vy nosíte čepici v budově?

0/0
13.12.2019 19:54

V90i72l83é76m 45B77a92r38á50k 4316127339986

Jaká je nevýhoda nošení šátku?

0/0
9.12.2019 10:26

A33n16n93a 78K33u54l43i18c23h33o56v14á 2806974

Pane Nožičko, bylo by fajn, kdybyste si před sepsáním článku přečetl čl. 16 Listiny a odůvodnění rozhodnutí NS. Pak byste s ním mohl polemizovat, ale se znalostí věci. Takhle jenom plácáte.

+2/−2
8.12.2019 22:14

J62i83ř27í 48C42a85j97t86h57a37m22l 9413447970482

Pan nožička je b.b.c ...

+1/−2
9.12.2019 0:51

P59e83t57r 41N55e38d11v82ě28d 5809150588327

Ale ale, copak, chybí písmenka el a e? Kdopak to píše? Jo, ten známý důševní mrzáček a milovník mlaďoučkých chlapečků? Tak to jo.

+1/0
9.12.2019 11:13

J76a48n 36P72a64v78e40l 8543322828686

Kdo lže, ten krade. Kdo krade, ten zabíjí. Proto bychom měli každého lháře popravit

Nic proti, ale tuhle logiku, která prostupuje celým Vaším článkem, neberu.

Náboženská svobod a práva patří všem. Demokraté budou schvalovat rozhodnutí soudu. Co se týče dalších koleček salámu, tady by měla proběhnout diskuze. Kdybychom třeba mluvili o modlitebnách či halal jídle, už bychom mluvili o omezování provozu a dodatečných nákladech. To u šátku na hlavě není.

+5/−7
8.12.2019 19:19

J47o11s46e57f 65N66o90ž19i44č69k62a 5485981719356

To, co jste napsal, je jeden úhel pohledu. Druhý úhel pohledu zase může spočívat v tom, že u některých osob či skupin reálně hrozí, že když jim podáte prst, brzy budou chtít celou ruku.

+6/−1
9.12.2019 8:23

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz