Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73i61ř49í 78Z28u65k61a93l 3873243755477

Osobně si myslím, že vodík má a bude mít uplatnění opravdu jen ve specifických případech. Jakmile se zlevní el. baterie a sníží se rychlost nabíjení, bude to mít vodík ještě těžší. Momentálně prostě vyhrávají čistě auta na baterie - proč dělat dvakrát konverzi energie, když mohu dát elektřínu rovnou do baterie.

I proto Herbert Diess (CEO VW) nedávno oznámil, že upouští od vodíku a veškeré investice a úsilí půjde do čistě elektrickcýh aut.

Zajímavý příspěvek k zamyšlení je zde: https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

0/0
23.1.2020 10:34

M84i71r35e40k 53M56a97t70y54á38š 3534578543503

Jen malá poznámka pod čarou, Slováci upravili možnosti daňových odpisů pro nízkoemisní automobily. Zavedli daňovou skupinu 0. V praxi to znamená odpis elektromobilu za 2 roky!!!!!

Tuším, že to bude platit již od roku 2020.

+1/−1
12.12.2019 23:03

V63l97a29d14i15m75í26r 76Č36í84ž24e79k 4638987416646

Prosím, používejte zdravý rozum a neposlouchejte EU. Elektromobily nejsou východiskem. Do budoucna je východisko ve vodíku. Vše toto je pouze politická kampaň.

+1/−5
9.12.2019 5:30

S21t28a51n29i19s66l34a30v 59J59e71l26e73n 8302135936

Pokud by byla budoucnost ve vodíku, tak stejně vychází lépe elektromobil s palivovým článkem než spalování vodíku ve spalovacím motoru.

Vodík má sice řadu výhod, jako například vysokou hmotnostní hustotu energie, odpadem je voda, dá se jak spalovat tak užívat k přímé výrobě elektřiny v článcích.

Na druhou stranu má vodík řadu nectností: Jeho výroba je drahá, účinnost uchování energie mizerná (ztráty cyklu elektřina-vodík-elektřina jsou kolem 50%), je výbušný, má nízkou objemovou hustotu energie, prochází skrz řadu metariálů.

Výsledná výhodnost tedy vůbec není jednoznačná.

+3/0
9.12.2019 9:34

V37í63t 67O41ž89a81n47a 1588698585854

Vodík nemá šanci.

+1/0
14.1.2020 12:40

M21i60l89o56š 65T15r43m20a12č 1379456

Na tom, že EON zvýší cenu na 6 Kč u rychlonabíječek nic pozitivního nevidím. 1. je cena 6,- Kč s ohledem na to, za kolik EON elekřinu pořídí a rozvede nehorázná. Myslím, že ty 3,- Kč byly tak maximum únosného. 2. Je zcela nesmyslné zdražovat u rychlonabíječek. U rychlonabíječky stojí auto kratší dobu a tudíž se rychleji uvolní místo pro dalšího zájemce. U AC nabíjení (u EONu následně levnějšího), je to přesmě naopak. Stávájící paušál u ČEZu bylo opravdu jediná rozumná podpora elektroprovozu, která tu dosud byla. Pokud bude zrušena, tak jsme si akorát všichni pohoršili. Nějaká konkurence v našich podmínkách nic neřeší.

+1/0
7.12.2019 23:41

M83i39r77e68k 54M42a58t52y56á32š 3904858263953

Nedívejte se na to tak, že je to 6 Kč za jednu kWh, ale 6 Kč za možnost si nabít 1 kWh.

Cena 3 Kč, nebo "zdarma" - neumožňuje nikomu (kromě gigantů) postavit cokoli se ziskem.

0/0
8.12.2019 0:50

V67l51a81d72i69m80í70r 33H55r73u39b12ý 4927653824639

Dělejte si srandičku z pěti Temelínů! Zkusil jste odhadnout potřebný elektrický příkon? Zkusme to společně: - uvádí se, že registrovaný osobní automobil ujede průměrně 20_000 km ročně (průměr stařečků i služebních aut) - uvažujme jen 17_000. To je cca 48 km/den.

Zkušení uživatelé uvádějí spotřebu při úsporné jízdě 16÷18 kWh/100 km. Uvažujme průměr 17 kWh (jízda a základní osvětlení). Náš průměrný automobil tedy spotřebuje denně 8,16 kWh.

V ČR je registrováno cca 5,6 miliónů osobních automobilů, které spotřebují denně průměrně 45_700 MWh. Budeme-li uvažovat mimořádně ideální rovnoměrné nabíjení po dobu 24 hodin denně, musíme nabíjet příkonem 1_900 MW. Což je více, než čistý výkon dvou bloků Temelína.

Pokud výpočet zreálníme na nerovnoměrnost týdenní a sezónní (1,15) a na nereálnost rovnoměrného nabíjení v průběhu dne (1,2), dostáváme se na nějakých 2,6 GW příkonu, tedy evidentně tří bloků Temelína. Počítáno hodně při zdi.

Nejsou započítány přinejmenším městské autobusy.

+1/−2
6.12.2019 11:34

S27t74a58n53i33s88l72a45v 48J88e15l23e35n 8932345436

Lepší je přepočet přes prodaná paliva. Tři temelínské bloky asi odpovídají mechanické práci paliv v dopravě. Čtyři to budou po vynásobení koeficienty nerovnoměrné spotřeby.

+1/0
6.12.2019 12:28

V93l88a24d33i69m50í30r 66H21r37u65b48ý 4657603764759

Diskuze byla o nárůstu požadovaného příkonu. Samozřejmě - tento příkon byl spočten jakoby na dobu využití 8 760 hodin. Reálné využití výkonu základních zdrojů je kolem 6 500 hodin. Takže reálný výkon bude vyšší.

0/0
6.12.2019 14:32

S88t38a56n42i41s91l16a93v 16J42e83l63e67n 8452385306

Já jsem také psal o nárůstu výkonu, který by byl nutný, pokud by se současná kapalná paliva v dopravě nahradila elektřinou.

0/0
6.12.2019 14:46

M39i45r23e77k 42M22a22t96y18á46š 3254678503163

Skvělý výpočet, dobrá úvaha.

Realita je však taková, že kdybychom vyměnili všechny osobní automobily - hned. Tak nám současná výroba stačí. Pouze bychom neprodávali "přebytky " elektrické energie do zahraničí. Když se to udělá chytře (Od toho jsou ty Smart City a Smart Grids) - nebylo by nutno posilovat ani přenosovou soustavu (silnější dráty).

Ovšem když se to udělá blbě, nebude samozřejmě fungovat nic. :-)

+4/−1
6.12.2019 19:12

S83t71a22n26i83s77l61a92v 51J86e94l18e89n 8852855626

Realita je asi spíš taková, že při okamžité výměně by byl deficit (nutnost dovozu nebo spalování více uhlí)jen o málo menší, než je teď přebytek,

Výpočet: Loni byl rozdíl mezi vývozem a dovozem elektřiny přibližně 14 GWh.

Prodalo se 8 mld litrů motorového paliva. Z litru paliva lze získat v motoru zhruba 3kWh práce. To je 24 GWh mechanické energie v prodaných palivech. 14 je méně než 24. Současná výroba tedy nestačí.

Ale lkidně můj výpočet opravte, je-li v něm chyba

+2/0
6.12.2019 21:10

M30a81r17c35e12l 52P82a44v63l75í41k 7481944258339

temelín - koľko elektriny sa z česka vyváža (pod cenu)? koľko elektriny sa yrobí a rozplynie v noci? koľko elektriny si vyrobia ľudia na streche/stene domu/*paneláku?

a podobne.

na slovensku jeden pán docent vysvetľoval v podobnom duchui. a svoju odbornosť uvádzal ako šéf vývoja hračkového elektromobilu na jeho fakulte (strojnej). mimochodom - zamrzol niekde v osemdesiatych rokoch a podobné autíško s násobne vyššími vlastnosťami roky pred vysokoškolákmi postavili stredoškoláci na priemyslovke v trnave!

0/0
21.12.2019 20:13

L65u86m32í70r 70V47i83t66h76a 2377877576272

Dvě poznámky:

1) Každý elektromobil navíc znamená cca -0,5 auta spalujícího řepkové příměsi. Z toho lze usuzovat, odkud (ne)dotační vítr fouká.

2) Máte tam pěkné "grafíčky, zůstatečky", červeně zakroužkované NOxy, ale tak trošku zapomínáte na ty červené sloupečky v grafu splodin síry. On každý elektromobil taky znamená nutnost přitopit po kotlem uhelné či plynové elektrárny. A i když už jsou dnes velmi účinné odsiřovací technologie, s rostoucími prodeji elektromobilů porostou i ty červené sloupečky. Na to prosím nezapomínejte.

Jinak R^.

0/−2
6.12.2019 7:06

M69i51r35e36k 43M86a64t18y41á47š 3634118373583

Graf jsem "převzal" od pana Mgr. Jaroslava Kepky z MŽP (je vedoucí oddělení politiky a strategie Ministerstva životního prostředí) - použil tyto data na konferenci v Praze (e-salon) - takže by měla být v čase velmi aktuální.

0/0
6.12.2019 8:54

L50u51m39í66r 76V27i30t17h85a 2297247486772

Já to nerozporuju, jen říkám, že pokud významně naroste podíl elektromobilů, klesne sice podíl emisí NOxů, ale stoupnou emise síry. Hezký den!

0/−1
6.12.2019 11:49

M63i15r78e47k 53M34a22t91y37á49š 3964608393163

Se sírou nemohu souhlasit - pokud se to ovšem neudělá úplně blbě - a vše by se vyrábělo z uhlí.

To by se museli udělit výjimky na spalování už ze současných výjimek - ale v tomto státě nic není nemožné :-/

+2/0
6.12.2019 19:34

L91u27m33í31r 42V21i96t41h37a 2197607696372

Jednou v těch grafech je, nějak se tam dostat musela. :-(

0/0
7.12.2019 18:09
Foto

J20a83r31o20m86í65r 33V59e39g93r 2927380872440

Bylo zde napsáno, že elektřinu, kterou spotřebují v budoucnosti elektromobily (v případě, že se nevyužije obnovitelná energie, kterou mohou elektromobily nejen využívat, ale také elektrickou síť budou krásně stabilizovat) už v dostatečném množství vyrábíme a zatím ji vyvážíme , není důvod aby emise síry a čehokoli stoupaly. w.elektromobily-os.cz

+3/−1
10.12.2019 8:38

S31t10a54n78i37s69l35a12v 82J63e85l13e51n 8462365946

Napsáno zde bylo mnohé.

Fakta:

Vyvážíme 14GWh elektřiny ročně. (Je to loňský vývoz, přibližně to je i desetiletý průměr vývozů)

Automobilová paliva, prodaná u nás loni, představují přibližně 78 GWh tepla, které asi můžeme s 0,3 účinností přepočíst na 24 GWh mechanické práce. Pokud u elektromobilů i aut zanedbáme ostatní ztráty, je zjevné, že současné vývozy elektřiny na náhradu spotřeby kapalných paliv (plnou elektromobilitu) nestačí.

+1/−1
10.12.2019 10:59

M28i77r26e24k 38M69a26t61y41á37š 3794768973343

Výpočet je zajímavý, jen bych volil jiné postup. Ale má to smysl takhle počítat?

Kdy si myslíte, že se nám v ČR podaří vyměnit všechny spalováky za elektromobily? ;-)

+1/0
10.12.2019 13:13

S94t42a96n89i95s85l57a81v 89J43e34l36e29n 8442175446

Výpočet jsem uvedl jako reakci na tvrzení "Bylo zde napsáno, že elektřinu, kterou spotřebují v budoucnosti elektromobily už v dostatečném množství vyrábíme a zatím ji vyvážíme". Snažil jsem se ukázat, že to, co podle autora bylo zde napsáno, není pravda.

Pokud vyjdete z jiných předpokladů, můžete samozřejmě počítat jinak a dojít k jiným výsledkům.

Odpověď na druhou otázku nejspíš bude, že buď postupně během několika desítek let (pokud se to ponechá na trhu a postupném zlepšování užitných vlastností elektromobilů, které tím začnou být zajímavé pro spotřebitele), nebo brzy, pokud to nějaká vládnoucí klika prosadí silou (byrokratickou kombinací pobídek a sankcí, nebo přímým násilím).

0/0
10.12.2019 14:32
Foto

P28a96v63e20l 25D76v23o59ř73á15k 5489225514560

Takže když se palivo spálí v motoru, vznikne méně zplodin, než když se spálí s větší účinností a lepším odstraněním exhalací. Takže je ovšem chyba v elektrárnách. Kromě toho se, pokud známo, počítá s JE.

Něco pro Vás:

http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf

To podstatné je na str. 2.

Článek je dva roky starý. A za ně se zase něco dalšího udělalo. Zkuste si v knihovně najít články ing. Černého v tomto časopise, kde se zabývá touto problematikou, a zejména superkondenzátory, o kterých zdejší čtenářstvo patrně vůbec nic neví.

V čísle 8/2018 je další článek o tom, jak na to jdou v Číně, je tam i fotka kola s vestavěným rotorem elektromotoru. A jak se tam řeší výměnné akumulátory a tzv. aku-kanystr.

Někde se na tom pracuje, u nás se spíš jen kecá.

+1/0
6.12.2019 11:20

S91t37a77n87i31s88l23a55v 59J77e23l37e43n 8912875186

Záleží na tom jaké palivo.

Pokud se porovná spalování uhlí se spalováním nafty, tak na jednotku získané tepelné energie vznikne z uhlí 1,75 krát více CO2. I proto při trochu menší účinnosti produkuje automobilový spalovací motor pořád méně CO2 než elektromobil napájený uhelnou elektrárnou.

+1/0
6.12.2019 12:59

L35u18m26í23r 39V25i66t81h56a 2807827326832

Superkondenzátory nejsou cesta. Potřebují se vybít najednou. Tou je naopak výměna akumulátorů. Prostě akumulátory nebudou majetkem majitele automobilu, ale bude si je najímat, stejně jako si najme třeba láhev na pivo nebo bombu na plyn. Nabíjet se bude prostou výměnou. U pumpy necháte vybité a vezmete si nabité. Nabíječka tak pojede celý den rovnoměrně, odpadnou špičky i nutnost superrychlonabíječek.

0/−1
7.12.2019 18:03

S57t73a16n34i96s16l55a47v 97K55a93m88e67n28í50k 2811814844

Nabíjím z FVE, síra ani NO nejsou.

+3/0
13.12.2019 13:09

M35i50r48e95k 31M98a21t40y35á55š 3304178483653

R^ Asi nějak tak jsem to myslel. Děkuji:-)

0/0
13.12.2019 21:54

S38t97a85n70i87s40l36a45v 49J20e78l23e37n 8542215746

Pokud žádná z nabíječek, které používáte, skutečně není propojena s tou fujfuj elektrorozvodnou sítí, napájenou mixem zdrojů, pak je to vpořádku. Jestli jste to vše navíc pořídil za své bez jakýchkoliv dotací z veřejných peněz, nezbývá než smeknout.

+1/0
13.12.2019 23:48

M83a98r71c54e41l 82P86a35v73l94í92k 7711604348409

repka v nafte/čistý repkový olej z kauflandu smrdí a znečisťuje menej ako čistá nafta.

pri benzíne je to lieh.

0/0
21.12.2019 20:15

S58t89a65n90i80s57l62a51v 54J48e85l40e69n 8822935546

Na druhou stranu ten řepkový olej zanáší trysky, zhoršuje mazací vlastnosti motorového oleje, časem sám od sebe degraduje, leptá některé plastové díly, zvyšuje produkci NOx.

Obecně má plusy a mínusy a záleží na způsobu používání, co převáží.

0/0
14.1.2020 13:19
Foto

F98r65a50n55t58i62š17e81k 50K71š22í74r 2939676755

Protože je celý trh pokřiven regulacemi, daněmi, dotacemi a dovozními a vývozními cly, není divu, že nikdo neví co a kolik čeho produkovat.

Stát je brzdou všeho. Z nevzácných zdrojů dělá vzácné a ze vzácných zdrojů dělá nevzácné. Ekonomická kalkulace je tak nahrazena spekulativními odhady jak se soudruzi u vlády vyspí.

+3/−1
5.12.2019 20:41
Foto

P20a18v60e88l 57D45v72o62ř22á42k 5539335674100

Naši občané, jindy vyděšení z muslimských teroristů, si neuvědomují, že jeden z tlaků na zavádění elektromobilů je omezit naši závislost na arabské ropě, neb z jejího prodeje odtékají peníze na výzbroj teroristů.

Nehledě na to, že těžba ropy a její transport představují dost velkou ekologickou zátěž.

Co se týče nutnosti zvýšit výroby elektrické energie, tak ta se dá ale ušetřit. Např. přejít na vytápění tepelnými čerpadly. Jenže - úspora energie je pro její výrobce nevýhodná! Podobně - co přineslo spoření vody? Zvýšení její ceny.

Pokud by v energetice měl platit zákon trhu, tak naopak vyšší spotřeba mě měla vést ke snížení ceny.

Jinak na adresu technických škarohlídů se dá říci, jen si brblejte. To je tak všechno, co můžete udělat. ;-D

+2/−3
5.12.2019 16:45

S23t14a41n29i95s37l30a14v 75J77e51l17e25n 8292685816

Však také velkoodběratelé mají nižší cenu.

Argument o snížení závislosti na arabském světě je zcela relevantní.

K tomu ale nevede snižování efektivity celého hospodářství nahrazováním efektivních technologií těmi, které jsou méně efektivní (dražší na jednotku vyrobené produkce).

Elektromobily se nejspíš po dvou staletích svého vývoje skutečně prosadí. Ale obávám se, že současné huráakce k jejich podpoře povedou spíš ke zhoršení stávajícího stavu.

+3/0
5.12.2019 16:56
Foto

P67a83v78e37l 76D78v80o35ř57á80k 5459535184110

Nesmíme vycházet ze současného stavu (spíš včerejšího) naší techniky a energetiky. Žádný pokrok nebo změna není zadarmo. Vezměte si cokoliv z elektroniky: analogové mobilní telefony - a kde jsou? Skleněné obrazovky u TV ? Počítače s flopy disky? Páskové magnetofony a kazetové ? ATD.

A co to stálo za úsilí a investice, než to začalo fungovat! V r. 1988(?) ̈jsem kupoval barevný TV Salora za 18 tisíc - za téměř čtyřnásobek mého platu.

Nedávno jsem koupil TV Sony za polovinu mého důchodu.

A tak to prostě funguje.

+1/0
5.12.2019 18:49
Foto

L34e93o16n68t45ý39n92a 78C65h46v71á44t40a19l80o42v26á 1133805536

A tohle také bylo dotované státem, trochu níže tvrdíte, že nové technologie bez dotací nelze??

+1/0
5.12.2019 23:26
Foto

P58a74v94e89l 31D41v78o82ř47á59k 5839225124510

A jak jsou podle Vás placeny výzkumné ústavy a AVČR? Víte, co to jsou granty? Nejhorší je, když do diskuse o těchto záležitostech vstupují lidé, kteří o technice a vývoji nevědí nic.Rv

+2/0
6.12.2019 11:24

V82l44a48d78i88m75í13r 11H46r16u92b46ý 4687103914419

Ale my se nabavíme o grantech pro výzkumné ústavy. My se bavíme o neskutečných nákladech na elektřinu, vyráběnou ze solárů, na dotace na vlastní realizaci solárů, na zaplacení čtvrtiny ceny e-auta (tedy vlastně baterií). To nemá co dělat s technikou. S neznalostí ekonomie arci ano.

0/0
6.12.2019 11:44
Foto

L76e64o98n59t35ý38n13a 83C36h66v56á55t29a81l34o68v91á 1563735416

Vím, co jsou granty a vím, jak jsou placené výzkumné ústavy i akademie. Jen jsem narážela na to, že výzkum si platí i soukromé společnosti, například Vámi zmiňovaná Sony.

0/0
6.12.2019 14:43

J62i36n37d76ř51i21c68h 12S53t61r41a85k51o69š 6937833624757

Naopak, většinou se do diskuze o elektromobilech přihlašují lidé, kteří s technikou zkušenosti mají a znají rozpor mezi realitou a přáním, takže zůstavají nohama na zemi.

A také většinou nezavrhují elektromobilitu jako takovou, ale způsob jejího prosazování a dotování - tedy nikoliv investice do výzkumu, ale dotace do spotřeby (ostatně o tom byl i článek).

+2/0
14.12.2019 11:30

E22m79i60l 22N21o42v30á83k 1295223470104

1) Naši občané si na rozdíl od Vás uvědomují, že k nám proudí převážně ruská ropa, nehledě na to, že dost velkou ekologickou zátěž představuje i výroba baterií a elektřiny.

2) Co se týče spotřeby elektřiny, tak dlouhodobě roste, navzdory tomu že možnost ušetřit má každý už dnes. V energetice platí zákon trhu, který rozhodně neříká, že čím je vyšší spotřeba, tím je nižší cena. Kde jste vzal takový nesmysl? Cena silové elektřiny je klasicky určována nabídkou a poptávkou, čím vyšší poptávka nebo nižší nabídka, tím vyšší cena, určitě ne naopak.

+3/0
5.12.2019 17:33
Foto

P88a94v67e38l 14D49v87o57ř47á66k 5369585324930

Takže když klesla poptávka po vodě, proč se zdražila?

0/0
5.12.2019 18:51

E79m14i84l 34N97o70v91á79k 1765233290504

Hlavní důvod je ten, že velký podíl na ceně vody mají náklady na údržbu vodovodů a kanalizací, které jsou v podstatě fixní, takže při snížené spotřebě vody se rozpočítají na menší množství vody a tím zvyšují cenu za m3. V ceně silové elektřiny žádné takové náklady započítané nejsou.

+1/0
5.12.2019 19:06
Foto

P93a17v92e32l 98D30v11o64ř66á73k 5569465304150

Takže - platí tu zákon trhu nebo neplatí?

Patrně vůbec nemáte povědomost, jak to s vodou chodí. Nezdární zastupitelé obcí "prodali" vodní zdroje francouzské firmě (Veolia), která jen inkasuje za odebrané kubíky, ale údržbu rozvodů zůstala na obcích.

Naštěstí smlouva záhy vyprší a vodní upíři půjdou k čertu.

Najděte si přehled o cenách vody v různých oblastech, a zjistíte, že kde si zdroje vody nechaly obce, je voda levnější.

+1/0
6.12.2019 11:36

E36m24i19l 84N30o37v27á41k 1375443580314

Patrně tu povědomost nemáte Vy. Zákon trhu platí, ale zrovna ne u té vody, která je klasickým případem přirozeného monopolu. Proto si nemůžete, na rozdíl od elektřiny, zvolit jiného dodavatele vody, proto je cena vody regulována, a je tvořena oprávněnými náklady na provoz vodárenské soustavy a přiměřeným ziskem. Není tedy tvořena tržně.

0/0
6.12.2019 11:48
Foto

L50e54o30n22t80ý47n86a 20C41h94v35á48t46a35l93o64v30á 1323675646

Není náhodou cena vodného regulovaná státem?

0/0
5.12.2019 23:28
Foto

P29a71v56e82l 94D55v84o11ř19á65k 5729435104580

Kde žijete?

0/0
6.12.2019 11:36

E74m80i51l 85N35o68v35á87k 1205103750714

Spíš je otázka, kde žijete Vy. Doporučuji si doplnit vzdělání třeba zde:

http://www.vodarenstvi.cz/2017/01/08/cena-kterou-kazdy-plati-za-vodu-je-castym-tematem-medii-i-verejne-diskuze-obvykle-se-porovnavaji-jednotlive-regiony-nasi-zeme-a-zastupci-vodarenskych-spolecnosti-obvykle-vysvetluji-proc-jsou-v-jej/

0/0
6.12.2019 11:50

V58l35a72d96i18m68í78r 39H59r93u71b34ý 4667943464779

Tam je něco o státní regulaci cen vodného?

0/0
6.12.2019 14:34

E53m68i60l 34N89o70v54á52k 1785933620414

"V oblasti cenotvorby hraje pochopitelně nejvýznamnější roli ministerstvo financí v souvislosti se zákonem o cenách a dalšími předpisy. Klíčovými normami jsou v této souvislosti především zákon o působnosti orgánů v oblasti cen, zákon o cenách a jeho prováděcí vyhláška nebo cenová rozhodnutí k seznamu zboží s regulovanými cenami."

"Důležité jsou dva základní pojmy. Prvním z nich jsou ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložitelné z účetnictví, které kontrolní orgán ministerstva financí zkoumá. Druhým je pojem přiměřeného zisku, který je následně zahrnován do kalkulace věcně usměrňované ceny.

Přiměřený zisk při výrobě a prodeji zboží, kde je cena regulována, by měl vodárenské společnosti zajistit přiměřenou návratnost použitého kapitálu. Míru výnosnosti použitého kapitálu stanovuje ministerstvo financí. Ve vodárenství byla stanovena na 7 % z vloženého kapitálu. Stejně tak nesmí meziročně zisk růst o více než 7 % na vyrobenou jendotku ve srovnání se skutečností předcházejícího období."

+1/0
6.12.2019 14:39

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS