Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. června 2020 Laura

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D61a19n50a 97Š67u81m60o33v92á 1425599124199

Souhlasím, že podstatný vliv chlazení vodou vidí hlavně aktivisté. Ale tuhle jsem se dívala na velmi, velmi zajímavý dokument. Na západním pobřeží USA pojednou, v určitých místech Kalifornského zálivu, zaznamenali vyšší počet napadení lidí žraloky. Nevím, jestli dokonce bílými. Bylo z toho dost úrazů, i smrtelných a několik let hledali místní ichtyologové příčinu. Nakonec, až když začal být vidět na statistikách trend objevili, že vliv mají vypouštěné oteplené vody z elektráren do pobřežních vod. Ty útoky se totiž nejvíc odehrávaly poblíž těchto míst. Myslím, že k tomu kdosi vysvětloval, že nejbohatší vody na živiny jsou v chladných proudech. A tak vlastně ryby zde v teplejších místech, víc museli hledat netradiční zdroje potravy. Skončilo to varováním obyvatel a v podstatě už si lidi dávají pozor. Teď už se s tímto efektem začíná počítat. Hezký článek Dani. Pozdravuji.R^R^

+2/0
22.10.2019 8:41

D42a97n42a 57Š10u55m85o38v62á 1745919644829

Ryby...musely - omlouvám se, patří tam y. :-)

0/0
22.10.2019 8:42

J67i79r81k69a 66B42r53u33n50n97e78r 4868142979417

R^

0/0
22.10.2019 2:51
Foto

K22l23á69r22a 62T55ů35m61o96v15á 2783394367598

R^A není ta horká voda ještě ke všemu radioaktivní?;-)

+1/0
21.10.2019 16:20

P15a33v22e45l 92V88é94b50r 5349612762411

Samozřejmě. Temelínští si ji nabírají do kýblů a mají zdarma zahradní osvětlení, :-)

+8/0
21.10.2019 16:54
Foto

K52l10á53r19a 17T12ů75m98o34v64á 2423794517228

;-DR^

+1/0
21.10.2019 17:30

D55a26n36a 44T15e44n47z53l20e71r 5290802795853

:-)Průběžné kreativní promíchávání aktivistických lží není vyloučeno.

Přeju krásný večer, Kláro, vám i kocourkovi. R^

+1/0
21.10.2019 21:32

V95l28a33s74t71i37m92i57l 30F54ü15r34s29t 5292562385340

Dano, díky za Vaše články.

Jen pro odlehčení. Ma internetu se prý objevil inzerát: "Solární sušička na prádlo, cena 800 Kč." Ten, kdo si ji objednal, dostal prádelní šňůru.

Přeji krásný den.

+8/0
21.10.2019 12:55
Foto

J86a80r59o19s52l37a78v 44C50h96u47d64á15č65e95k 7404565276535

R^ V návodu k použití by však mělo být napsáno: nefunguje v dešti.

+3/0
21.10.2019 13:58

P77a45v60e28l 47V83é88b42r 5859842892421

Některé solární elektrárny fungovaly i v noci, proč by nemohla tato přelomová sušička fungovat i za deště?

+1/0
21.10.2019 14:10
Foto

P28a90v51e71l 51D55v97o25ř68á23k 5319445584570

Funguje, musíte ji dát na půdu.

+2/0
21.10.2019 14:18

M17i32c17h49a29l 63S33e26d81m16í43k 3129235586341

Nojo, ale pak není solární, pokud ovšem na půdě nejsou extra velká střešní okna. :-P

+2/0
21.10.2019 15:01
Foto

P88a94v55e17l 20D62v73o72ř46á14k 5879835744960

Ale střecha se ohřeje od sluníčka i tak. :-)

+1/0
21.10.2019 19:08

D79a30n91a 14T26e48n40z84l78e61r 5820922985363

To už je ale pak termální.:-)... termická? ....

+1/0
21.10.2019 21:47

D28a55n69a 49T63e23n54z64l95e55r 5620122985223

;-DR^ To je krásné!!!! A já blázen používám solární sušičku pod střechou - něco dělám špatně. :-) Děkuju za milá slova, Vlastimile, mějte krásný večer.

+1/0
21.10.2019 21:33

M54i74l55a27n 28S37t96e40h46l31í92k 7660309713551

Zajímavý článek i diskuse.R^

0/0
21.10.2019 11:01

D25a32n40a 10T90e79n46z77l69e38r 5140562265163

Děkuju za milou návštěvu - blogu i diskuze a přeju krásný večer. :-)

0/0
21.10.2019 21:35

L46u49k29á92š 76B81u78r49g38e27t 4524195100282

Díky za zajímavý blog, přičemž zajímavá je také diskuze. Ano, na spotřebu vody při jakékoli průmyslové činnosti a při chlazení elektráren se s postupující klimatickou změnou a suchem zejména v létě budeme muset dívat stále vážněji. Jistě existují technická opatření, která lze vyvinout a kterými to lze řešit. V prvé fázi se ovšem společnost musí rozhodnout, jestli bude věnovat peníze na rozvoj těchto technologií, nebo na okamžité snižování produkce CO2 drastickými zásahy do průmyslu bez jakékoli záruky pozitivního efektu na klima.

+4/0
21.10.2019 10:58

D72a18n26a 90T60e97n75z82l17e86r 5760802535833

Minulý týden u paní Jílkové to moc hezky řekl pan Klasu mladší.

K těm jaderným elekrárná... ony musí být chlazeny všechny tepelné elektrárny - a pak je tedy lepší vysoce efektivní technologie jaderná, než deset elektráren spalovacích, které pak na výrobu stejného množství energie spotřebují mnohokrát víc vody.

Neměli bychom jedovat na Temelín že spotřebováná vodu. Protože být na jeho místě adekvátní výkon ve spalovacích elektrárnách, byla by situace s vodou daleko daleko horší.

Krásný večer, Lukáši, ať se vám vydaří. :-)R^

+2/0
21.10.2019 21:40

S75t79a50n66i68s35l89a15v 85J29e79l52e61n 8472495606

Myslím, že je to naopak: ty jaderné potřebují chladící vody víc. Pracují s nižší teplotou a mají proto nižší termodynamickou účinnost (poměr je zhruba 4:3).

Tepelné elektrárny ale svou výhodu zabijí tím, že dobývání uhlí a jeho doprava znamenají nutnost vyrobit elektřinu navíc pro tyto činnosti. Dobývání uranu i jeho zpracování je i v nejhorším případě pořád o dost (alespoň řádově) méně náročné.

0/0
21.10.2019 22:36
Foto

Š60t62ě61p92á67n 69B19i41c47e98r25a 6859502538206

Letos jsem si koupil 40 kg jablek v BIO kvalitě z farmy v Temelíně. Nákup doplňoval půvabný výhled na chladící věže.

0/0
21.10.2019 10:02

P69a94v12e67l 83V43é75b39r 5589612142811

Dotaz na rádio Jerevan:

"Příbuzná žijící poblíž Černobylu mně poslala jablka. Mohu je jíst?"

Odpověď:

"Jablka bez obav konzumujte. Ohryzky však v pevném plastikovém pytli zakopejte nejméně 2 m hluboko."

+4/0
21.10.2019 11:02

D36a85n73a 77T94e40n54z48l37e30r 5920312245853

Budete se smát, ale přesně tak to je. :-) Dužina je čistá, ale jadérka a pecky mají stroncium a cesium.

+2/0
21.10.2019 21:48

P81a95v58e93l 51V15é70b42r 5399982512771

To máte pravdu, ale tehdy, kdy vtip vznikl, to byla reakce na mlžení kolem Černobylu (a vůbec všeho).

0/0
22.10.2019 8:18

D54a58n91a 77T28e27n38z20l57e36r 5640722385223

R^ Ať chutnají. R^ Já vyrostla vedle stařičké rafinerie, všechno prosáklé naftou... kam se co hrabe... :-)

Děkuju za návštěvu a přeju krásný večer. :-)

0/0
21.10.2019 21:43

D71a57n79a 25Š55u74m47o90v22á 1615529764649

A já vedle největší papírny ve střední Evropě. Sajrajt z ní doputovával celá léta po Vltavě až do Prahy. Taková hnusná žlutá pěna. Každý rok si pokuty v řádech desítek milionů (poválečná léta to bylo hodně peněz) dávala fabrika ve Větřní pilně do plánu. A bylo vymalováno. To jsme ovšem ještě neměli aktivisty.

0/0
22.10.2019 8:32

S55t87a84n79i12s45l65a41v 12J70e81l70e10n 8522945686

Tady je vidět pozitivní vliv jaderné energetiky. :-P

Jedním z důležitých důvodů pro postavení čističky bylo i to, že by v Temelíně ta špinavá voda dělala problémy. Předtím se to řešilo jen tunelem, který jen odvedl splašky až za Krumlov, aby nnesmrděly ve městě.

0/0
22.10.2019 12:43

E52m85i11l 67N85o42v42á30k 1665503700614

Jen bych upřesnil, že průtočné chlazení vodou z řeky se u některých starších elektráren stále ještě používá, z jaderných elektráren jsou to především některé elektrárny ve Francii, ale např. i maďarský Paks využívá průtočné chlazení vodou z Dunaje. Netýká se to ale pouze jaderných elektráren, u nás se např. takto chladí uhelná elektrárna Mělník. Důvod je jednoduchý: je to levnější než stavět chladicí věže. Riziko spočívá v tom, že pokud je v létě v řece malý průtok a vysoká teplota vody, musí taková elektrárna snížit výkon, nebo některé bloky úplně odstavit. V několika případech k tomu letos došlo. Je totiž vždy daná teplota vody v řece, kterou elektrárna nesmí pod výpustí překročit.

+6/0
21.10.2019 9:34

P98a83v54e85l 16V64é85b43r 5929802762861

Zajímavé, že to ohřívání vody v řece se přitom vyčítá jen a pouze jaderným elektrárnám...

+2/0
21.10.2019 9:52

E58m19i36l 90N48o22v83á91k 1755903680664

Ano, problémy s tím měly např. i uhelné elektrárny v Polsku v roce 2015. Největší problém s nedostatkem vody mají ale pochopitelně vodní elektrárny, u kterých díky tomu množství vyrobené elektřiny v posledních letech setrvale klesá.

+3/0
21.10.2019 10:02

M82i33l77a53n 30S98t46e69h24l98í89k 7400199823861

Člověk by si řekl, že u Dunaje nemohou být problémy se zdrojem vody a její teplotou u výpusti, protože jde o mohutný tok. Všechno je ale jinak. Vygůglil jsem, že loni v říjnu klesla hladina Dunaje v Budapešti jen na 38 cm! Tomu se ani nechce věřit.

https://arnika.org/hladina-dunaje-rekordne-nizko

0/0
21.10.2019 11:00

D54a65n88a 14T66e51n17z85l18e54r 5820202395593

Díky!R^ Za doplnění i za milou návštěvu. Mějte moc hezký večer! R^:-)

0/0
21.10.2019 21:53

J32i49ř24í 90Ř77e94z46n97í12k 4192242363565

Je to podobné, jako bychom předhazovali solární elektrárně, že využije jen nepatrný zlomek sluneční energie - a zbylých 90 procent bez užitku ohřeje zemský povrch a vyzáří se následně do vesmíru

Zdroj: https://danatenzler.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=732433

U slunečního svitu nejde o hospodaření se vzácným zdrojem.

V každém případě bychom měli snažit tu přebytečnou páru na něco použít, třeba na ohřívání skleníků. Totéž se možná týká té sluneční energie, třeba bychom pak nepotřebovali ke štěstí jadernou energetiku.

0/−1
21.10.2019 9:28

M87i21c49h21a91l 57S80e74d18m87í45k 3129765786651

Skleníky se staví u elektráren s odpadním teplem všeho druhu, ale je tak využitelný jen nepatrný zlomek tohoto tepla. Teplo odebrané skleníkem se pak nemusí použít na vypaření vody v chladících věžích.

0/0
21.10.2019 9:36

J35i46ř43í 89J91o85h14n 1693401185686

Prý už se staví horkovod do Č.B.

+1/0
21.10.2019 10:04

E68m94i75l 70N51o15v64á42k 1925583600654

Ano staví, ostatně Týn nad Vltavou je teplem z Temelína vytápěn už poměrně dlouho. Na ten horkovod se ovšem nedá použít odpadní teplo, používá se část páry, která jde na turbínu, takže se tím o něco sníží výroba elektřiny, celková účinnost ale vzroste.

+1/0
21.10.2019 10:28

J70i70ř27í 66J73o67h49n 1823891585436

Nikde jsem se nedočetl, jaké jsou "náklady" na transport energie do Č.B. Bude to čerpání velikého množství vody a to spolu s investičními náklady asi profit celého projektu dost sníží. Asi se i proto se stavbou tolik let váhalo. Dnes to bude z továrně izolovaného potrubí v zemi, takže nebudou taková monstra jako kolem Pardubic a z Mělníka do Prahy.

0/0
21.10.2019 10:49

S30t32a53n87i89s22l97a29v 62J17e31l27e72n 8152495926

Váhalo se proto, že Budějovice si pořídily plynovou kotelnu a potřebovaly ji splatit.

+1/0
21.10.2019 11:00

S69t41a35n72i11s92l53a83v 38J35e25l42e51n 8722435116

Odpadní pára z jaderných elektráren už je použitelná dost obtížně.

Pro zvýšení účinnosti se za turbínou udržuje podtlak, takže teplota páry je někde mezi 60 a 80°C. Pokud se má pára efektivně použít, musí to být pára ještě před průchodem posledním stupněm turbíny (nebo úplně před turbínou), nebo to musí být blízko u elektrárny.

+3/0
21.10.2019 10:43

D28a22n85a 21T17e84n41z87l14e68r 5480672505183

Argument se vzácným zdrojem beru. R^

Ta pára se samozřejmě využívá. Ne všechno je ale technologicky možné. Přeju hezký den, Jiří. :-)

+1/0
21.10.2019 21:56

H19o44r56s94t 43A42n95t88o12n 93H58a51s94l46b37a68u93e47r 3738794546386

Dano, děkuji za další zajímavou informaci a přeji nový týden bez zádrhelu! R^R^

+1/0
21.10.2019 9:06

D14a30n79a 82T30e27n87z68l14e48r 5250892665733

Děkuju a přeju totéž - ať se daří! R^:-)

0/0
21.10.2019 21:51

M34i41c37h86a15l 84S78e88d32m15í89k 3819465196321

R^ Nízký průtok vody v řece a její vysoká teplota může být důvodem k omezení odběru vody pro chlazení JE, která pak musí snížit výkon či dokonce odstavit. Stalo se to loni v létě v Německu:

https://hlidacipes.org/jaderne-elektrarny-v-nemecku-nestihaji-chladit-omezuji-vyrobu-cez-problemy-s-vodou-nehlasi/

U nás omezení potřebná nebyla, nicméně odběr z řeky Jihlavy pro Dukovany je dlouhodobě na hraně. Pro plánovaný nový blok se také vymýšlí nový zdroj vody:

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/dukovany-chteji-rust-musi-ale-sehnat-vodu.A100630_1410632_ekonomika_vem

Další možností chlazení JE je mořskou vodou, což přímořské státy hojně využívají. Vliv na teplotu moře je zanedbatelný a ušetří se na stavbě chladících věží.

+4/0
21.10.2019 9:02

E20m97i56l 69N44o64v11á66k 1395223260154

Nedávno vydaný kladný posudek EIA na nové bloky v Dukovanech připouští souběh s jedním novým blokem o výkonu do 1200 MWe. V souvisejících hydrologických posudcích je uvažován i scénář klimatické změny. Navíc už teď se v Dukovanech připravují investice, které by měly snížit spotřebu chladicí vody o cca 20%. Lze také případně upravit plánované odstávky jednotlivých bloků, které jsou stejně v létě vhodnější než v zimě. Takže ono to s tím nedostatkem vody snad nebude tak horké.

+3/0
21.10.2019 10:23

D80a76n70a 82T89e96n22z78l36e72r 5490472265503

R^ Děkuju za ty linky a přeju krásný večer. :-)

0/0
21.10.2019 22:01

J98i45ř11í 92J96o22h96n 1853671395926

Nešlo by, třeba v dalším blogu, doplnit konkrétní hodnoty pro konkrétní elektrárnu, např. Temelín? Kolik m3 vody/sec spotřebuje na chlazení, kolik m3 vody/sec se tak v chladicích věžích vypaří a jak to ovlivní klima v okolí? Úbytek vody ve Vltavě zejména v době malých průtoků je už dost podstatný. I pro ryby.... Q355 je v Č. Budějovicích (obdobné to bude v Kořensku u Temelína) 6,1 m3/sec. Kolik z toho vezme Temelín na chlazení, když zrovna v tuto dobu bude na 100% výkonu?

+1/0
21.10.2019 8:15

D79a67n27a 63T95e71n84z47l54e65r 5720262335233

R^ To je zase další aspekt ... sucho - a o to důležitější by bylo dál rozpracovávat chlazení vzduchem. Netuším - možná to dokonce už někde dělají. Vím jen o tom, že to v Německu zelení aktivisté kdysi úspěšně zatrhli. :-/

Děkuju za tip. Ale blog z toho asi nebude, omlouvám se. Je to určitě zajímavé téma, ale chybí mi informace. Ale kdybyste měl info vy - vidím u vašeho jména button "b" tedy blog - napište! Je to skvělé téma, aktuální a zajímavé! R^ Samotnou by mě zajímalo.

Děkuju za milý podnět a přeju krásný den. :-)R^

+2/0
21.10.2019 8:39

J21i63ř28í 34J96o29h29n 1963941265846

Nechci Vám brát nakousnuté téma. Jen si zhruba pamatuji, že výpar z chlazení Temelína je cca 3 m3/sec. Což je v porovnání s Q355 =6,1 (průtok tento a menší je po dobu 365-355 dnů) v Č.B. (na Kořensku ani na Hněvkovicích pvl neuvádí, ale bude to obdobné, protože po toku není podstatný přítok). Takže snížení průtoku po dobu 10 dnů v roce o cca 40% , zejména v době letního horka by pro ryby zrovna nebyl "lázeňský pobyt" .

Možná někdo ze čtenářů diskuse doplní data přesněji. Na webu by se dalo vše vygooglovat. Když je účinnost jaderné elektrárny někde okolo 40% , tak není problém vypočítat, kolik vody se vypaří při chlazení. Až bude horkovod do Č.B ,který se již staví, v provozu, tak bude celkové účinnost ještě vyšší.

Vaše blogy upozorní na zajímavá témata, ale někdy jim chybí dotažení do souvislostí a konkrétní čísla, která daný teoretický jev dovedou k uchopení normálnímu člověku.

hezký den

P.S.: začínám nyní s jiným tématem - viz dnešní blog a bude následovat ještě pár, tak sbírám a třídím info, tak jsem na 100% vytížen.

0/0
21.10.2019 9:03

M25i40c76h25a21l 83S63e72d95m31í66k 3299975676551

"Takže snížení průtoku po dobu 10 dnů v roce o cca 40% , zejména v době letního horka by pro ryby zrovna nebyl "lázeňský pobyt" ."

Právě proto byla vybudována přehrada Hněvkovice, aby se v době sucha z ní udržoval dostatečný odtok. Nezlobte se, ale to jsou ty nejprimitivnější kupecké počty. Odparem má smysl se zabývat z dlouhodobého hlediska, jak sníží průměrný průtok v řece a mj. sníží výkon vodních elektráren.

0/0
21.10.2019 9:32

J84i50ř53í 64J60o89h44n 1303801875836

Vrací se z Temelína část ohřáté vody do Hněvkovic? Dle info v diskusi by to mohlo být až 2,5 m3/sec.

0/0
21.10.2019 9:49

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz