Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J63i40ř29í 63K86i56n44d93l 2438647693287

Hlavním hendikepem pro elektromobily je energetická náročnost výroby baterií. Během výroby baterie pro jeden elektromobil se také dostane do ovzduší zhruba o pětasedmdesát procent víc škodlivin než z výroby celého vozu s klasickým pohonem

A došla k závěru, že vozy vyšší střední třídy, které produkují svými motory přibližně dvě stě dvacet gramů oxidu uhličitého na kilometr, jsou vlastně k životnímu prostředí daleko přátelštější než srovnatelné elektromobily, které během své životnosti ovlivní ovzduší v průměru padesáti gramy CO2 na kilometr navíc. Aby byl ekologičtější než diesely, musel by srovnatelný elektromobil najet celých pět set osmdesát tisíc kilometrů. Studie německého autoklubu ADAC na tato zjištění dále navázala a zjišťovala, jak je tomu u jednotlivých tříd vozů. Počítala s celkovými emisemi během výroby a provozu aut, přičemž vycházela z toho, že v průměru najezdí vůz sto padesát tisíc kilometrů, než je odeslán do šrotu. K tomu ještě studie připočítala hodnoty emisí, vznikajících při produkci elektřiny či paliva pro spalovací motory A došla k závěru, že vozy vyšší střední třídy, které produkují svými motory přibližně dvě stě dvacet gramů oxidu uhličitého na kilometr, jsou vlastně k životnímu prostředí daleko přátelštější než srovnatelné elektromobily, které během své životnosti ovlivní ovzduší v průměru padesáti gramy CO2 na kilometr navíc. Aby byl ekologičtější než diesely, musel by srovnatelný elektromobil najet celých pět set osmdesát tisíc kilometrů.. Vliv na životní prostředí je jen jedna stránka malé efektivity elektromobilů. Tou druhou jsou dotace. Elektromobily jsou poměrně drahé, a tak jejich uvedení do provozu politici podporují různými benefity. U nás stejně jako v okolních zemích je jejich prodej dotován státem. Dotace na nákup elektrických vozidel jsou tím nejméně efektivním a tím vůbec nejdražším způsobem, jak snížení emisí dosáhnout.

+7/0
doporučit
17.9.2019 14:04

M57a37r55t56i61n41a 48M28o27u73d83r60á 7800343966239

R^

+7/0
doporučit
17.9.2019 10:30

J12i77ř63í 25K93i76n37d74l 2978617683767

Četl jsem, že Čína, Japonsko, Australie a Indie opouští eletromobily a přechází na pohon s vodíkem. Když vezmu eletromobil, tak tomu je sada bateií, které stojí ne malou čátku. V baterii se nachází litihum, které nutné dostat ze země. Tak se kácí deštěné pralesy a dobívá se lithium. Výroba baterií není zrovna ekologická a ničí přírodu stejně, jako uhlené elektrárny. Aby elektroauta jezdila, potřebují nabíječky a tisíce kilometrů kabelů. Čím víc bude elektroautomobilů tím víc bude třeba elektrického proudu. Tím půjde jeho cena nahoru. Bude třeba více a více lithia a tak půjde jeho cena nahoru. Kapacita baterií klesá, podle toho, kde a za jakého počasí se jezdí, topí. Koupě sady nových baterí rozhodně není levnou záležitostí, přitom litr nafty vydá stejné množství energie jako šedesátikilová baterie. Jeden kilogram benzinu vydá 12 000 Wh energie, současné akumulátory mohou kontrovat maximálně 170 Wh na kilogram. Do baterií v elektroautě , které vážící 600 kg lze napěchovat 100 kWh elektřiny. Tato energie odpovídá deseti litrům nafty. S touto zásobou elektroauto ujede maximálně 500 kilometrů, moderní naftové auto na stejnou vzdálenost spotřebuje zhruba 25 litrů paliva, což odpovídá zhruba 20,5 kg. Tak jaká výhoda.

+6/0
doporučit
17.9.2019 12:01

P85e79t82r 33T31o50m76e37k 1516902400551

R^R^R^

+5/0
doporučit
17.9.2019 11:07

T31o20m61á44š 22D54v79o35ř75á19k 6957295613917

Ach jo...

Vypočítal jste účinnost řetězce tepelná elektrárna - kola. S některými čísly by se dalo polemizovat, např. účinnost dobíjení je spíš 90 % a účinnost elektromotoru je také kolem 90 %, např. Tesla M3 uvádí 93 %. A rekuperace v tom není započítaná, ta účinnost dále zvyšuje. Ale budiž.

1. ne každá elekrárna je tepelná a ne každá tepelná elektrárna je uhelná. Předpokládejme, že bude elektromobil nabit elektřinou z Temelína, to je také tepelná elektrárna. Proč by nás mělo trápit, že účinnost v řetězci byla "jen" x % oproti dieselu, který emise v reálném provozu plní teprve od zbrusu nového EURO 6d? Co mi pomůže, že 5 (10, 15) let starý diesel dosáhl nějaké účinnosti, když po městě rozprašuje nadlimitní množství NOx a v případě "pečlivě" udržovaného DPF i prachových částic? Srovnejte kvalitu ovzduší v obci Prunéřov s Prahou a pak mi řekněte, jestli je lepší bydlet vedle "neviditelného výfuku" nebo ve městě plném smradlavých dieselů. Jinak řečeno - chceme cílit na účinnost nebo na minimální emise? Z pohledu zdraví lidí určitě na to druhé. Z pohledu emisí CO2 a boje proti globálnímu oteplování zřejmě na to první. Osobně říkám, zcela sobecky, že na emise CO2 kálí bílý tesák, alespoň pokud je na druhé misce vah kvalita vzduchu, který dýchají lidé.

2. uhlí se obvykle těží nedaleko elektrárny, vozí se vlakem. Benzín a nafta se vyrábí v rafinerii. Rafinérie mají samozřejmě také ztráty, uvádí se 5-10 %. A základní surovina se převáží tisíce km, hotový produkt zpravidla cestuje další stovky km cisternami po kolejích i po silnicích. Proč to nezapočítáte celé? Potom by Vám totiž vyšlo, že elektromobily mají v celém životním cyklu lepší bilanci i pro ten CO2, s výjimkou několika málo zemí, které spoléhají téměř výhradně na uhlí, jako např. Polsko.

3. vodní pára je sice skleníkový plyn, ale mraky zároveň odrážejí sluneční záření ještě před dopadem na zem, takže celkový efekt není tak jednoduché spočítat.

+7/−2
doporučit
17.9.2019 11:19

J64i41ř43í 77K29i86n42d85l 2598507873137

Vodíkové auto je také elektromobil. Jen místo baterie veze nádrž vodíku a svazek palivových článků, v nichž chemickou reakcí vzniká elektřina a vodní pára. Jde o zařízení podstatně skladnější a lehčí než baterie – mimochodem proto jsou vodíkovými články už od 60. let vybavovány kosmické lodě. Třeba v Hondě Clarity má svazek výkon 103 kW a hmotnost 52 kg, srovnatelně výkonná baterie ve Volkswagenu e-Golf váží 318 kg. Navíc obsahuje 29 kg lithia, zatímco vodíkový pohon potřebuje jen gramy platiny, tedy množství srovnatelné s katalyzátory dnešních aut. Pro provoz malého počtu automobilů nebo zkušebních městských autobusů v Evropě i USA stačí přebytky z chemického průmyslu. To platí i o České republice: známý je projekt zkušebního autobusu Trihybus, který jezdil v Neratovicích, odstartovala mimo jiné snaha využít přebytky vodíku z výroby PVC v tamní Spolaně. Přímá výroba vodíku je možná dvěma základními způsoby. Prvním je využití fosilních paliv. Například formou parciální oxidace mazutu nebo parního reformingu zemního plynu – také tyto procesy používají české rafinerie v Litvínově a Pardubicích. Toyota Mirai je nejstarší auto na vodíkový pohon. Jednu vodíkovou nádrž má pod zadními sedadly, druhou, menší v ochranném rámu pod podlahou kufru. Za zadními sedadly je pak umístěná baterie s kapacitou 1,7 kWh – díky dostatku prostoru zde stačí levnější a rozměrně menší. V Evropě se prodalo 700 vozů, v USA necelých 3000.

+3/0
doporučit
17.9.2019 13:45
Foto

P77a57v13e56l 46D74v35o71ř83á47k 5549265224620

Měl byste si toho víc přečíst. Co se týče CO2, tak jeho škodlivost je sporná. Nějaké ty páry představují jen závlahu, takže také nic. Problém jsou jiné zplodiny, které se částečně likvidují v katalyzátorech, ale přesto něco proleze, např. kysličníky dusíku. A další, často i karcinogenní. Doporučuji hodinku postát na nějaké rušné křižovatce, v Praze, např. u Letenského tunelu, nebo na průtahu u Muzea.

V uhelných elektrárnách - a ty jsou věru neblahé, je odlučování škodlivých zplodin mnohem dokonalejší, a navíc se mnohem lépe rozptylují vlivem výšky komínu a nekoncentrují se ve městech.

Použít argument, že elektromobil má výfuk v Prunéřově, je na úrovni našeho oblíbeného diskutéra Standy Lunochoda.

Účinnost spalovacího motoru je asi 30% za optimálních podmínek, ve městech při neustálém popojíždění na dvojku lépe neměřit - vidím to na spotřebě. Kdežto moderní elektromotor má účinnost až 90%. Takže celková energetická bilance mi vychází za současné úrovně techniky přibližně stejná.

Dále jste opomněl možnost akumulace energie ze solárních panelů přes vodíkový cyklus. Je to sice málo účinné, ale když je energie ze slunce nadbytek, tak je to jedno.

Kromě toho je vývoj moderních elektromobilů teprve v počátcích. Je tam dořešit spoustu věcí. Např. už jen to, že se vesměs konstruktéři spokojili s výměnou spalovacího motoru za elektromotor při zachování celkové konstrukce.

Dále opomíjíte strategický význam - viz ohlášené zdražení ropy kvůli šarvátkám mezi arabskými státy. Chcete být závislý na arabské ropě? Já ne.

A Citigo není zrovna ideální elektromobil, protože Škodovka trochu zaspala.

+3/−3
doporučit
17.9.2019 11:21

I49v24o 96B60o13u72š36e 5122877848

A započítal jste také ztráty a efektivnost při těžbě ropy, jejím krakování, rafinaci, úpravám a přepravě? Nezapčítal. A vy se vysmíváte Gretě.

+3/−7
doporučit
17.9.2019 13:49

M71a19r57e61k 36V44a76l75i84č70e66k 2751579284160

Být vůči Grete ironický a tim skrývat vlastní nedostatky (např v informacích ohledně výfuku elektromobilů) je trend, který některým navozuje pocity, že mají navrch. Nemají... Vaše neznalosti jsou toho důkazem.

+4/−13
doporučit
17.9.2019 12:01

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz