Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61a34n 47R65á78ž 1229293354650

Jakmile jsem dočetl odbornou diskuzí níže, tak jsem si přečetl plán německých zelených, jak chtějí dosáhnout toho, aby Evropská unie do roku 2050 snížila čisté emise oxidu uhličitého na nulu. Nejprve jsem se nad těmi utopiemi rozesmál, ale pak mne ovládal pesimismus z představy, že tito lidé s největší pravděpodobností ovládnou příští vedení EU.

Ovšem optimismus mi vrátil názor jednoho brněnského "Piráta":

"Nastupující generace nebude tolik zdrojů energií potřebovat, protože bude většinou sedět doma u notebooku a venku budou za nízký paušál k dispozici sdílená elektroauta, stejně jako roboti, kteří jim budou zajišťovat nezbytný servis." Pak začal své představy podrobně rozvádět a tato perspektiva mne dovedla k přesvědčení, že budoucnost je v dobrých rukou a planeta je zachráněna. Jen ten jejich život bude stát za p*d!

0/0
18.9.2019 13:37
Foto

P28a64v10e22l 39D51v43o67ř56á62k 5629455914240

A nejhorší na tom je, že i elektrické lokomotivy, tramvaje a trolejbusy mají také komín v Prunéřově. Zatracenej Křižík, Edison, Tesla a další! ;-D;-D;-D

0/0
18.9.2019 12:33

J55a41r58m30i73l52a 27V27a52v20r32o18c44h39o47v90á 8768215596170

R^R^R^To ale Gréta a jí podobní ani netuší, na to jim zatím chybí vzdělání!:-(

0/0
18.9.2019 9:04
Foto

P13e96t19r 70Š93i52n84d74e52l73á52ř 8559476785164

Jaký má smysl se tady urputně hádat, který vůz je ekologičtější, zda ten s pohonem na elektřinu a nebo vodík, když vlastně žádný z nich nebude zrovna laciný a každý přijde zhruba na milion korun?;-O

0/0
17.9.2019 18:59

J16i58ř48í 75K17i47n75d54l 2768147933227

Hlavním hendikepem pro elektromobily je energetická náročnost výroby baterií. Během výroby baterie pro jeden elektromobil se také dostane do ovzduší zhruba o pětasedmdesát procent víc škodlivin než z výroby celého vozu s klasickým pohonem

A došla k závěru, že vozy vyšší střední třídy, které produkují svými motory přibližně dvě stě dvacet gramů oxidu uhličitého na kilometr, jsou vlastně k životnímu prostředí daleko přátelštější než srovnatelné elektromobily, které během své životnosti ovlivní ovzduší v průměru padesáti gramy CO2 na kilometr navíc. Aby byl ekologičtější než diesely, musel by srovnatelný elektromobil najet celých pět set osmdesát tisíc kilometrů. Studie německého autoklubu ADAC na tato zjištění dále navázala a zjišťovala, jak je tomu u jednotlivých tříd vozů. Počítala s celkovými emisemi během výroby a provozu aut, přičemž vycházela z toho, že v průměru najezdí vůz sto padesát tisíc kilometrů, než je odeslán do šrotu. K tomu ještě studie připočítala hodnoty emisí, vznikajících při produkci elektřiny či paliva pro spalovací motory A došla k závěru, že vozy vyšší střední třídy, které produkují svými motory přibližně dvě stě dvacet gramů oxidu uhličitého na kilometr, jsou vlastně k životnímu prostředí daleko přátelštější než srovnatelné elektromobily, které během své životnosti ovlivní ovzduší v průměru padesáti gramy CO2 na kilometr navíc. Aby byl ekologičtější než diesely, musel by srovnatelný elektromobil najet celých pět set osmdesát tisíc kilometrů.. Vliv na životní prostředí je jen jedna stránka malé efektivity elektromobilů. Tou druhou jsou dotace. Elektromobily jsou poměrně drahé, a tak jejich uvedení do provozu politici podporují různými benefity. U nás stejně jako v okolních zemích je jejich prodej dotován státem. Dotace na nákup elektrických vozidel jsou tím nejméně efektivním a tím vůbec nejdražším způsobem, jak snížení emisí dosáhnout.

+7/0
17.9.2019 14:04

T95o76m78á50š 13D37v88o26ř45á69k 6647765873777

Kdo došel k závěru? Zase - máte k tomu nějaký odkaz, ať se nebavíme na úrovni jedna paní povídala?

Nemám rád obecná prohlášení typu "elektromobily jsou ekologičtější než diesely" (nebo naopak), protože kritérií, podle kterých lze posuzovat jakousi "ekologičnost" je celá řada.

Tato nedávná studie EEA např. tvrdí, že celý životní cyklus vychází z pohledu CO2 lépe pro elektromobily:

https://oenergetice.cz/elektromobilita/studie-elektromobily-vypousti-behem-zivotniho-cyklu-mene-emisi-nez-konvencni-vozy/

+2/−4
17.9.2019 14:51

T73o52m98á63š 84D38v38o32ř87á51k 6117145213407

Pardon, máte to tam uprostřed. Patrně odkazujete na tuto studii ADAC:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/diesel-elektromobil-analyza-adac-tesla.A180329_141634_automoto_taj

Několik problémů - studie je z roku 2018, ale z nepochopitelných důvodů uvažují německý energetický mix z roku 2013, který měl mnohem nižší podíl výroby elektřiny z OZE.

"Němečtí odborníci ke svým závěrům dodávají, že s vyšším podílem čisté elektřiny by se ekologická bilance jednotlivých typů pohonu mohla posunout víc ve prospěch elektromobilů."

No samozřejmě - už se stalo.

Další problém - ukažte mi jedinou Teslu, kterou někdo nechá po 150 tisících km sešrotovat. To by musel být blázen, takový vůz bude mít pořád asi 93 % původní kapacity baterie. Tesla již dnes umí baterie recyklovat a staví první linku na jejich masovou recyklaci, problém je, že zatím ještě není moc co recyklovat, protože drtivá většina vyrobených vozů stále jezdí.

Nechci jim křivdit, tu studii jsem nečetl, ale takhle to trochu vypadá, že se chtěli tím podivným srovnáním zavděčit výrobcům dieselů.

Mimochodem - nic proti nejnovější generaci dieselů, ty se zdají být opravdu konečně "čisté" (v rámci možností, jak jen to u nafty jde), a to dokonce i v reálném provozu. Alespoň se ukazuje, že ta prohlášení o požadavcích odporujícím fyzikálním zákonům opět nebyla pravdivá, alespoň tedy pro všechny normy až po EURO 6d včetně.

Ovšem problém je, že takových dieselů jezdí dnes v německu nějakých 5 % a u nás to bude nejspíš v úrovni promile a při průměrném stáří našeho vozového parku 15 let to tak ještě dlouho zůstane.

+1/0
17.9.2019 15:05

I58v29o 15B75o80u55š18e 5942117708

A započítal jste také ztráty a efektivnost při těžbě ropy, jejím krakování, rafinaci, úpravám a přepravě? Nezapčítal. A vy se vysmíváte Gretě.

+3/−7
17.9.2019 13:49
Foto

J91a74n 65H88i17n34k 2777465904957

Nezapočítal, stejně jako jsem nezapočítal ztráty při těžbě uranu a jeho rafinaci, uhlí a jeho zplynování, plynu a všechny náklady na dopravu do elektrárny. Taky jsem nezapočítal spotřebu elektřiny na výrobu solárních panelů a hliníkových větrníků.

+3/0
17.9.2019 15:15

I39v96o 40B93o82u31š79e 5812727808

Takže nemůžete porovnávat.

+1/0
17.9.2019 15:32
Foto

J83a96n 63H94i91n81k 2177915134707

Můžu. Chtěl jsem tím vyjádřit, že jsem se nezabýval těžbou a dopravou surovin na místo prvotního spalování. Jestli se nafta vyrobí a dopraví dráž do nádrže, než jádro či uhlí do elektrárny, nechám na vás. Určitě jsem zanedbáním rozdílu naftě nenadržoval. Kromě toho výstavba těžebních zařízení, elektráren nesouvisí s účinností, ale pouze s nákladovostí, která je promítnutá v ceně suroviny. Proč bych tedy měl kalkulovat s tím, že nějaké uhlí spadne z vlaku, ropovod navrtají zloději, že měření elektřiny má vady nebo existují černé odběry? To jsou tzv. netechnické ztráty. Ty jsem tak nevyjmenoval, protože mají vliv jen na cenu. Cena suroviny a její distribuce je zásadně a primárně znetvořená spotřebními a jinými daněmi a dotacemi, takže o ní to není.

+3/0
17.9.2019 17:06

T26o63m67á36š 40D19v91o47ř83á27k 6637785273367

Pokud to chcete zaříznout u základních surovin, tak byste měl minimálně zahrnout ztráty rafinerií. Benzín ani nafta nejsou základní suroviny. A jak už jsem psal níže, ropa se přepravuje na mnohem větší vzdálenost než uhlí. Ale srovnávat bych to nechtěl.

0/0
17.9.2019 21:39
Foto

J32a13n 51H66i59n79k 2257695234917

... a příště se mě nesnažte takto utřít bez zdůvodnění.

0/0
17.9.2019 17:07

I92v37o 78B73o17u10š42e 5732757748

Utřít? Bez zdůvodnění? Pokud chcete něco porovnávat, tak musíte porovnávat věci v celém životním cyklu. Říká se tomu LCA - Life Cycle Assesment. To, co jste předvedl vy, je přesně totéž, za co se vysmíváte té 16 leté.

0/0
17.9.2019 22:42

I42v70o 70B10o83u90š82e 5952637198

A smím-li dodat, co nevidíte, jakoby neexistovalo.

+1/0
17.9.2019 15:36
Foto

J12a65n 69H41i91n49k 2247565214867

Opět velice duchaplná reakce. Pan Dvořák to jistě ocení.

+1/0
17.9.2019 17:08

I10v13o 70B74o97u60š45e 5832477518

Vy jste to použil první.

0/0
17.9.2019 22:42

J52i86ř14í 84K65i61n12d67l 2758767833607

Vodíkové auto je také elektromobil. Jen místo baterie veze nádrž vodíku a svazek palivových článků, v nichž chemickou reakcí vzniká elektřina a vodní pára. Jde o zařízení podstatně skladnější a lehčí než baterie – mimochodem proto jsou vodíkovými články už od 60. let vybavovány kosmické lodě. Třeba v Hondě Clarity má svazek výkon 103 kW a hmotnost 52 kg, srovnatelně výkonná baterie ve Volkswagenu e-Golf váží 318 kg. Navíc obsahuje 29 kg lithia, zatímco vodíkový pohon potřebuje jen gramy platiny, tedy množství srovnatelné s katalyzátory dnešních aut. Pro provoz malého počtu automobilů nebo zkušebních městských autobusů v Evropě i USA stačí přebytky z chemického průmyslu. To platí i o České republice: známý je projekt zkušebního autobusu Trihybus, který jezdil v Neratovicích, odstartovala mimo jiné snaha využít přebytky vodíku z výroby PVC v tamní Spolaně. Přímá výroba vodíku je možná dvěma základními způsoby. Prvním je využití fosilních paliv. Například formou parciální oxidace mazutu nebo parního reformingu zemního plynu – také tyto procesy používají české rafinerie v Litvínově a Pardubicích. Toyota Mirai je nejstarší auto na vodíkový pohon. Jednu vodíkovou nádrž má pod zadními sedadly, druhou, menší v ochranném rámu pod podlahou kufru. Za zadními sedadly je pak umístěná baterie s kapacitou 1,7 kWh – díky dostatku prostoru zde stačí levnější a rozměrně menší. V Evropě se prodalo 700 vozů, v USA necelých 3000.

+3/0
17.9.2019 13:45

M60a20r36e32k 95V86a33l92i52č30e86k 2751709704950

Být vůči Grete ironický a tim skrývat vlastní nedostatky (např v informacích ohledně výfuku elektromobilů) je trend, který některým navozuje pocity, že mají navrch. Nemají... Vaše neznalosti jsou toho důkazem.

+4/−13
17.9.2019 12:01
Foto

J71a49n 47H17i44n54k 2217315964797

Stal jsem se zřejmě obětí neznalosti autorů článků, na které jsem odkazoval, a také samozřejmě bolševického školství. Tenkrát se sice stávkovat nemohlo, ale už jsem toho dost zapomněl. Soráč. A jestli jste nepochopil, že těmi výfuky elektromobilů jsem myslel exhalace elektráren, tak beru tuto odpověď celou zpět.

+9/0
17.9.2019 12:14

J14i78ř88í 81K48i79n37d35l 2498917443517

Četl jsem, že Čína, Japonsko, Australie a Indie opouští eletromobily a přechází na pohon s vodíkem. Když vezmu eletromobil, tak tomu je sada bateií, které stojí ne malou čátku. V baterii se nachází litihum, které nutné dostat ze země. Tak se kácí deštěné pralesy a dobívá se lithium. Výroba baterií není zrovna ekologická a ničí přírodu stejně, jako uhlené elektrárny. Aby elektroauta jezdila, potřebují nabíječky a tisíce kilometrů kabelů. Čím víc bude elektroautomobilů tím víc bude třeba elektrického proudu. Tím půjde jeho cena nahoru. Bude třeba více a více lithia a tak půjde jeho cena nahoru. Kapacita baterií klesá, podle toho, kde a za jakého počasí se jezdí, topí. Koupě sady nových baterí rozhodně není levnou záležitostí, přitom litr nafty vydá stejné množství energie jako šedesátikilová baterie. Jeden kilogram benzinu vydá 12 000 Wh energie, současné akumulátory mohou kontrovat maximálně 170 Wh na kilogram. Do baterií v elektroautě , které vážící 600 kg lze napěchovat 100 kWh elektřiny. Tato energie odpovídá deseti litrům nafty. S touto zásobou elektroauto ujede maximálně 500 kilometrů, moderní naftové auto na stejnou vzdálenost spotřebuje zhruba 25 litrů paliva, což odpovídá zhruba 20,5 kg. Tak jaká výhoda.

+6/0
17.9.2019 12:01
Foto

P11a72v22e90l 93D30v65o21ř42á23k 5699885624290

A Vy se domníváte, že auta s vodíkovým pohonem nejsou elektromobily? Jsou, jen místo části akumulátorů používají palivový článek na vodík. Už jsem tu dával odkaz na autobus MHD v Neratovicích.

Kromě toho se část akumulátorů nahrazuje superkondenzátory, které neobsahují lithium a vyznačují se velmi dlouhou životností. A navíc pracují bezeztrátově.

0/−2
17.9.2019 12:34

T68o41m39á49š 38D23v55o28ř27á96k 6517535713927

Můžu se zeptat, kde jste četl to o přecházení Číny, Japonska a spol na vodík? Podle mě se toto děje snad leda v nějaké alternativní realitě.

Problém vodíku je ten, že se vyrábí ze zemního plynu (hypoteticky z biometanu, ale v praxi jen minimum), takže v současnosti nijak neřeší bilanci CO2. Výroba elektrolýzou z OZE je ekonomicky zcela nerentabilní, při kompresi jsou obrovské ztráty a problematické je i skladování a přeprava. V nádrži je tlak 700 bar, nádrže musí mít pravidelné revize, stejně jako u CNG, ale tam je tlak jen 250 bar.

Vodík je i po letech vývoje stále na začátku, Toyota Mirai se vyrábí od roku 2014 a prodalo se asi 20 tisíc kusů. Tesla Model 3 se dnes vyrábí v počtu cca 7000 ks týdně, čili vodík je vysloveně okrajová záležitost. Přesto to nebrání lidem zde na blogu neustále vykládat o tom, jak je elektromobil slepá ulička a že budoucnost má vodík... To je v každé diskusi stejný evergreen jako ten pověstný výfuk v Prunéřově :-)

+1/−1
17.9.2019 12:46
Foto

P60a35v78e36l 53D69v75o35ř25á50k 5339545194640

Měl byste si toho víc přečíst. Co se týče CO2, tak jeho škodlivost je sporná. Nějaké ty páry představují jen závlahu, takže také nic. Problém jsou jiné zplodiny, které se částečně likvidují v katalyzátorech, ale přesto něco proleze, např. kysličníky dusíku. A další, často i karcinogenní. Doporučuji hodinku postát na nějaké rušné křižovatce, v Praze, např. u Letenského tunelu, nebo na průtahu u Muzea.

V uhelných elektrárnách - a ty jsou věru neblahé, je odlučování škodlivých zplodin mnohem dokonalejší, a navíc se mnohem lépe rozptylují vlivem výšky komínu a nekoncentrují se ve městech.

Použít argument, že elektromobil má výfuk v Prunéřově, je na úrovni našeho oblíbeného diskutéra Standy Lunochoda.

Účinnost spalovacího motoru je asi 30% za optimálních podmínek, ve městech při neustálém popojíždění na dvojku lépe neměřit - vidím to na spotřebě. Kdežto moderní elektromotor má účinnost až 90%. Takže celková energetická bilance mi vychází za současné úrovně techniky přibližně stejná.

Dále jste opomněl možnost akumulace energie ze solárních panelů přes vodíkový cyklus. Je to sice málo účinné, ale když je energie ze slunce nadbytek, tak je to jedno.

Kromě toho je vývoj moderních elektromobilů teprve v počátcích. Je tam dořešit spoustu věcí. Např. už jen to, že se vesměs konstruktéři spokojili s výměnou spalovacího motoru za elektromotor při zachování celkové konstrukce.

Dále opomíjíte strategický význam - viz ohlášené zdražení ropy kvůli šarvátkám mezi arabskými státy. Chcete být závislý na arabské ropě? Já ne.

A Citigo není zrovna ideální elektromobil, protože Škodovka trochu zaspala.

+3/−3
17.9.2019 11:21
Foto

I66v44a88n 36V61e79s48e97l84ý 4206788874327

Tak nevím, ale první dvě věty vašeho příspěvku jsou jaksi mimo. Sporná škodlivost CO2? Pro lidský organismus neškodný, skleníkový efekt prý zvyšuje a proto ten lítý a zveličovaný boj proti němu. Vodní pára je také skleníkovým plynem. Ty ostatní emise co zmiňujete existují a už jsou spalovací motory vybavovány zařízeními pro jejich eliminaci (dokonce jsem četl článek o měření emisí dieselu v Německu a v městské aglomeraci naměřili za jízdy menší emise ve výfuku oproti sání - komentováno jako "moderní diesel je čističkou vzduchu) což ale odpůrcům nestačí a tlačí a tlačí nesmyslně na pilu.

+3/0
17.9.2019 12:23
Foto

P83a75v69e47l 32D37v15o84ř62á86k 5259295864930

Ale tzv. skleníkový efekt není objektivně dokázán. Resp. není doložitelné, zda a jakou mírou se podílí na tzv. oteplování.

Diesel má jednu nevýhodu - potřebuje naftu - od Arabů. Vy je chcete podporovat, aby z peněz za ropu platili teroristy?

A pak - složitost takového motoru a přídavných zařízení bude dost technologicky náročné. Ropaři se snaží, aby nepřišli o kšeft.

0/−2
17.9.2019 12:40
Foto

I52v90a15n 94V28e58s88e83l37ý 4706888734327

Tak pokud skleníkový efekt není objektivně dokázán tak proč to tažení proti emisím CO2, které je vlastně příčinou těch emisí dalších (NOx, pevných částic,...) tím přechodem na nízké objemy spalovacích motorů s vysokotlakým vstřikováním.

+3/0
17.9.2019 12:58

I94v74o 25B10o48u30š85e 5102647778

Ale samozřejmě, je dokázán.

+1/−3
17.9.2019 13:50
Foto

J28a95n 49H34i11n79k 2287695484677

Pokaždé mě označujete za nevzdělance. Nechte už toho a raději čtěte pečlivěji. Vůbec nepíšu nikde o škodlivosti CO2 a vím, že mu vděčíme za život. Článek je o tom, že teploalarmisté jej považují za příčinu klimatických změn a elektromobily za spásu při jeho snížení. Zavádění elektromobilů na baterky je podle mě nesmysl a k ničemu nevede. Pokud nahradíme arabskou ropu plynem, pak budiž auta pouze na plyn. Vždy to je lepší, než plynová elektrárna a elektrické autíčko. A jestli bude objeven jiný zdroj energie, pak by se mělo místo jeho přeměny v potřebné teplo nebo mechanickou energii přiblížit místu spotřeby.

+7/0
17.9.2019 12:39
Foto

P36a57v92e89l 90D30v97o48ř55á14k 5809725984420

To, že teploalarmisté považují CO2 za příčinu oteplování, je ovšem nedoložitelné.

Otázka je, zda k oteplování nepřispívá uvolněná tepelná energie ze všech energetických zdrojů, které používají fosilní palivo, tedy i uran. Protože teplem to vždy končí. Viz zákon o zachování energie.

A kde byste chtěl brát ten plyn?

0/−2
17.9.2019 12:46

T39o69m62á47š 94D42v86o38ř74á72k 6187555933567

Ach jo...

Vypočítal jste účinnost řetězce tepelná elektrárna - kola. S některými čísly by se dalo polemizovat, např. účinnost dobíjení je spíš 90 % a účinnost elektromotoru je také kolem 90 %, např. Tesla M3 uvádí 93 %. A rekuperace v tom není započítaná, ta účinnost dále zvyšuje. Ale budiž.

1. ne každá elekrárna je tepelná a ne každá tepelná elektrárna je uhelná. Předpokládejme, že bude elektromobil nabit elektřinou z Temelína, to je také tepelná elektrárna. Proč by nás mělo trápit, že účinnost v řetězci byla "jen" x % oproti dieselu, který emise v reálném provozu plní teprve od zbrusu nového EURO 6d? Co mi pomůže, že 5 (10, 15) let starý diesel dosáhl nějaké účinnosti, když po městě rozprašuje nadlimitní množství NOx a v případě "pečlivě" udržovaného DPF i prachových částic? Srovnejte kvalitu ovzduší v obci Prunéřov s Prahou a pak mi řekněte, jestli je lepší bydlet vedle "neviditelného výfuku" nebo ve městě plném smradlavých dieselů. Jinak řečeno - chceme cílit na účinnost nebo na minimální emise? Z pohledu zdraví lidí určitě na to druhé. Z pohledu emisí CO2 a boje proti globálnímu oteplování zřejmě na to první. Osobně říkám, zcela sobecky, že na emise CO2 kálí bílý tesák, alespoň pokud je na druhé misce vah kvalita vzduchu, který dýchají lidé.

2. uhlí se obvykle těží nedaleko elektrárny, vozí se vlakem. Benzín a nafta se vyrábí v rafinerii. Rafinérie mají samozřejmě také ztráty, uvádí se 5-10 %. A základní surovina se převáží tisíce km, hotový produkt zpravidla cestuje další stovky km cisternami po kolejích i po silnicích. Proč to nezapočítáte celé? Potom by Vám totiž vyšlo, že elektromobily mají v celém životním cyklu lepší bilanci i pro ten CO2, s výjimkou několika málo zemí, které spoléhají téměř výhradně na uhlí, jako např. Polsko.

3. vodní pára je sice skleníkový plyn, ale mraky zároveň odrážejí sluneční záření ještě před dopadem na zem, takže celkový efekt není tak jednoduché spočítat.

+7/−2
17.9.2019 11:19
Foto

P65a67v32e31l 47D74v11o83ř33á79k 5499815394940

Pane kolego, zatvrzelcům to nevysvětlíte. R^

+2/−1
17.9.2019 11:28

T83o14m28á63š 19D63v47o41ř32á36k 6617385603847

4. Napsal jste toto:

Každý den vyjedou na naše silnice statisíce automobilů, které spotřebují výkon asi 20kW každý z nich.

Ta věta nedává žádný fyzikální smysl. Buď hovoříte o výkonu nebo o spotřebě. Co to znamená "spotřebovat výkon"? Snažíte se patrně spočítat nějaký průměrný výkon a převést ho na ekvivalent v elektřině. Pokud ano, pak vězte, že se to dá udělat velmi snadno, bez stanovování jakéhosi průměrného výkonu auta (dál byste totiž potřeboval znát průměrnou dobu jízdy, abyste se vůbec něčeho dobral).

Takže: Průměrné auto najede asi 15.000 km ročně, to je asi 41 km denně. Dosaďte si vlastní čísla, pokud se Vám 15 tisíc zdá málo. Elektromobil má spotřebu podle velikosti cca 13 - 25 kWh na 100 km. Takže na těch 41 km potřebuje cca 5,3 - 10,3 kWh. Počítejme 10. Abyste vyrobil 10 kWh, tak potřebujete při deseti hodinách 1 kWp panelů. To jsou asi 4 velké panely o ploše cca 6 m2. Samozřejmě, to předpokládá, že budou ideálně osvětleny celý den. Realisticky budete potřebovat 2 násobek (v létě) a v zimě nebude stačit ani to.

Přepočteno na celoroční produkci potřebujete pro elektromobil 3.650 kWh, což Vám v našich podmínkách vyrobí FV elektrárna o špičkovém výkonu 3,65 kW. Problém je samozřejmě akumulace, protože v létě se vyrobí třeba 6x tolik co v zimě. Každopádně Vaše divoké teorie o stovkách m2 fotovoltaiky pro jedno auto jsou mimo.

+3/0
17.9.2019 11:31
Foto

J83a44n 95H72i88n81k 2877815584357

Mohu jen zopakovat, že jsem se stal zřejmě obětí bolševického vzdělávání a autorů článku v odkazu. Z školy vím, že výkon slunečního záření je asi 1.4 kW/m2. Pokud byste měl solární články o 100% účinnosti a umístil je vysoko nad hranici atmosféry, tak byste asi s těmi 6 metry na kW vystačil. Ti zlí solárníci však doporučují své výrobky a chlubí se, že dosáhli skvělé účinnosti 18%. Asi jsem jim na to skočil. A s tím nájezdem 15 tisíc ročně taky. To ujedu já se svý dýzlem. Elektromobily, aby měly nějaký smysl, jsou vhodné jen do města pro denní a časté ježdění a každodenní dobíjení. Uvedli mě v omyl, že musí najezdit mnohem víc. Sorry a omluva osobně i Vám, pane.

+3/0
17.9.2019 12:24

T33o40m54á46š 82D96v23o12ř90á54k 6697535533467

Netřeba se omlouvat, je fajn potkat na blogu pro změnu někoho, kdo umí přiznat omyl! R^

Jinak nevím jak ve vesmíru, ale na zemi se uvažuje cca 1 kW/m2. Účinnost nyní prodávaných panelů je opravdu do 20 %. Za cca 3.500 Kč včetně DPH můžete pořídit panel se špičkovým výkonem 275-300 W, který bude mít typicky cca 1,6 m2.

+3/0
17.9.2019 12:54

P40e19t77r 43T40o69m92e85k 1886272490361

R^R^R^

+5/0
17.9.2019 11:07

M16a60r98t51i23n34a 78M94o33u63d27r63á 7430183336709

R^

+7/0
17.9.2019 10:30
Foto

P82a89v41e39l 97D65v63o21ř48á57k 5219655494440

To, že jste pochválila autora, je nejlepším důkazem toho, že je poněkud na omylu. :-P:-P

+2/−5
17.9.2019 11:25
Foto

M22a15r19i75e 46J24a60n77d29o90v58á 8301813235546

;-DR^

+1/−3
17.9.2019 11:37

M43a34r16t98i19n94a 57M86o51u70d52r49á 7590923116689

Víte pendrek, za co jsem ho pochválila

0/0
17.9.2019 16:07
Foto

P38a59v20e58l 17D87v96o93ř72á92k 5639985824190

Nevím, neb jste to neráčila napsat. Třeba za to, že nenosí falešní brýle. ;-D

+1/0
17.9.2019 16:39

M25a51r18t76i24n51a 22M55o53u86d34r62á 7470333956639

Tak hlavně, že jste se k tomu, co jsem NENAPSALA, vyjádřil. Ta antireflexní vrstva Vám tak zlepšuje zrak, že vidíte nejen za roh, ale i to, co není. Bravo!

+1/0
17.9.2019 22:15

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz