Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JZ

V podstatě jsou dva základní pohledy na pravici a levici. Jeden ztotožňuje pravici s konzervativismem a levici s liberalismem. Druhý ztotožňuje pravici s tenkým státem a svobodou a levici s tlustým státem a regulacemi.

Podle článku očividně vyznáváte ten první pohled. Nesouhlasím, já naopak razím ten druhý. Už jen z toho důvodu, že při druhém pohledu mají pravice a levice mnohem praktičtější význam, označují totiž něco, pro co není jiný výraz. Dále z toho důvodu, že tak tomu minimálně v ČR po revoluci rozuměl každý - v televizních diskuzích, zprávách, prohlášeních politiků, všude se jasně razil druhý pohled. Ten první se u nás začal rozmáhat až před pár lety jakožto součást importu západní novolevičácké rétoriky. Já mám za to, že se jedná o součást "války pojmů", kdy nepohodlným výrazům je potřeba změnit význam nebo jim alespoň přiřknout významy další, aby to znepřehlednilo diskuzi a byl mnohem větší prostor pro manipulaci a demagogii.

0 0
možnosti
JM

A jak potom vysvětlíte, že ten první má své opodstatnění v té historické reálii francouzské revoluce, kdežto ten druhý ne?

0 0
možnosti
TT

Jedem das Seine (každému jeho) byl nápis nad branou jednoho koncentráku, tuším, že to byl Buchenwald, ale hledat se mně to nechce.

0 0
možnosti
JM

A to píšete jen pro zajímavost, nebo tím chcete něco naznačit?

0 0
možnosti
Foto

Pro mne je rozdíl mezi levicovým přístupem a pravicovým přístupem dán právem zajišťující chod společnosti.

Pravice se podle mne kloní k tzv. negativnímu právu a levice k tzv. pozitivnímu právu. Z mého hlediska na základě znalostí které mám jsem skálopevně přesvědčen, že ctnostná a morální společnost může fungovat pouze na základě negativního práva.

1 0
možnosti
RE

Skutečná pravice - úcta k tradicím, podnikání, vlastnictví-k tomu se musí taky ovšem přidat úcta k přírodě, životu, zodpovědnost, morální vyspělost - neměla na našem území zatím šanci se plně rozvinout. Snad vyjma meziválečných cca dvaceti let, to je však málo. Po té už jen samé "pseudo".

1 0
možnosti
MB

Všichni jsme vyšli ze společné jeskyně. Nic jsme neměli, pouze oheň a tu střechu nad hlavou. Furt nás někdo ohrožoval - sousední kmen - medvěd - Tak jsme se semknuli - Zřejmě první a poslední ideál .

Pak se začlo trhat! Ti schopnější zahájili výrobu lepších sekyrek - ženy vynalezly sirky na oheň, další nelovili a pěstovali plodiny. Začali si to vyměňovat - První pravice byla zde ! Z jeskyně se vyhnul nejpřirozenější produkt lidstva - Kapitalismus ...

Někteří ani nevstávali! Nerobili - neseli ! Zadumaně čuměli, s kožešinou na hlavě a mudrovali - Měl jsem sen ! Vše je nadpřirozeně řízeno - Je dobré být s tou silou v přátelském vztahu. Já jsem jeho pomocník ! Chovejte se ke mě slušně - Dary dávejte, přimluvím se. Hle první politik je zde ! Z neznámých popudů mu bylo nasloucháno. Pak si ke všemu ještě vyrobil polystyrenovou nástěnku! Vyobrazoval boží znamení - Srpy, kladiva, hvězdy ! Hleďte, je tolik bezpráví a křivosti na světě - Ono mají - My nemáme! No jo, ale oni dřeli ! Drž ubu, teď je zase vydřeme MY! Z jeskyně se vylil proud levicovatosti - Zcela umělý, parazitující prvek historie lidstva - Pravda, poměrně oblíbený !

Jo, jo jeskyně! Tam byl svět ještě v pořádku. Pravil dělník, který svými daněmi dotuje Oligarchu multimilonáře. Třídní boj, to je vono - Pravil soudruh Filip, novodobý kulak, rovněž milionář. Je ovšem hodný - Je levicový ! Instalater s kadeřnicí mají konečně po ptákách - Jejich výlety - cesty do práce s BMW a Audi bylo odhaleno EET ! ... :-)

1 0
možnosti
ZH

MORÁLNÍ KAPITÁL

"Je jasné, že každá ze stran tohoto sporu (viz Vaše téma) - jako všech sporů, které přetrvávají přes dlouhá časová období- má částečně pravdu a částečně se mýlí. Sociální soudržnost je nutnost a lidstvo do této doby nikdy nevytvořilo soudržnost pouhými racionálními argumenty. Každé společenství je vystaveno dvěma protikladným nebezpečím: zkostnatění z přílišné disciplíny a úcty k tradici na jedné straně, na druhé straně pak rozpadu nebo podřízení se cizímu vpádu, a to kvůli nárůstu individualismu a osobní nezávislosti, který znemožňuje spolupráci" (B. Russell: A History of Western Philosophy, 1945).

Jasně a stručně od filosofa.

K blogu i diskusi dodávám - více studovat a pak originálně mudrovat (stejně platné jako více malovat, méně vystavovat...).

K tématu z hlediska sociální psychologie blog: zdenekhosman.blog.idnes.cz/c/727333/moralky-liberalu-libertarianu-a-konzervativcu.html

0 0
možnosti
Foto

Levice a pokrok? Pravice jako neměnné setrvání na místě? Jak kdy a jak v čem.

Čert vezmi veškerou takovou filosofii. Neboť: "Šedivá je každá teorie, ale zelený je strom života." ;-(

1 1
možnosti
JB

Ono je docela směšné označit v dnešní době pravici za statickou, nevyvíjející se společnost, když jsou to převážně zastánci kapitalismu a jakákoli firma se bez inovací neobejde. Kam to dotáhlo socialistické hospodářství s výzkumem a vývojem je vidět dodnes.

Ještě absurdnější je spojení levice a pokroku. Když se nějaká levice zmohla na něco jiného, než zákazy a regulace? Letecká doprava znečišťuje. Zakážeme. Kde je ten vývoj? Energetika znečišťuje. Omezíme spotřebu. Auta cokoli. Omezíme. Některé děti ve škole nestíhají. Zpomalíme ty rychlé. Takhle je to už desítky let.

2 0
možnosti
JM

Přečtěte si článek ještě jednou a pozorněji. Psal jsem o základních koncepcích světa a z toho, co jsem psal, nijak nevyplývá, že je statická pravice nebo společnost, nebo že když je bytí statické ve svých nejhlubších základech, tak že statické i v těch méně základních ohledech.

0 0
možnosti
PK

K textu nemám připomínek, snad jen, že dle vašeho pojmenování, zde v tuto dobu na našem území neexistuje, žádná pravicová strana, doufejme v její brzké narození R^....

1 0
možnosti
Foto

Pravicovou partaj podle pana autora nebo dle Vás bych tu nechtěl. Pletete si pravicovost se zpátečnictvím. Rv

0 3
možnosti
Foto

Já to tak složitě nevidím. Podle mého pravice zastává osvobození jedince od státního zasahování, snaží o co nejmenší přerozdělování. Tržní ekonomiku chce co nejméně regulovat, neboť věří v její samoregulační schopnosti. Obhajuje nízké daně, což má podporovat podnikatelské subjekty. Ekonomická politika má být expanzivní, aby co nejvíce rostla. Oproti levici je tak spíše pro společenskou nerovnost, respektive nesnaží se o vytvoření rovných podmínek tím, že by jedince finančně podporovala. Sociální podpory podle pravice mají být určené skutečně těm, kteří pomoc nutně potřebují a zejména kontrolovány, aby nedocházelo k jejich zneužívání. Soukromý sektor pak chtějí zapojovat i například do sociální politiky. Levice je zastánce přerozdělování ve jménu svobody. Podle ní je člověk svobodný tehdy, existuje-li rovnost šancí. Sociálně slabším občanům, musí stát k rovnosti šancí pomoc, a proto obhajuje sociální ekonomiku. Aby solidárnost mohla financovat, klade důraz na dostatečně vysoké odvádění daní, které má zajišťovat dostupné sociální služby pro všechny. Souhlasí oproti pravici s přímými zásahy státu do ekonomiky a omezování záruky soukromého vlastnictví.

1 0
možnosti
JM

Nevím, zda jste četl dost pozorně, protože můj text nebyl o levici a pravici EKONOMICKÉ

0 0
možnosti
  • Počet článků 123
  • Celková karma 6,52
  • Průměrná čtenost 1030x
Ostravák a etnický čechoslovák. 

Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.

Email: maftik@seznam.cz.

YouTube kanál: 

https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw


 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky