Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M19i19l97a91n 43Š86ť36a47s58t92n68ý 8218312255387

Před přečtením tohoto článku jsem tápal, ale teď je mi to úplně jasné.;-D

0/0
30.8.2019 11:11

J28a36n 46Š88v54a95d64l51e76n70k27a 9854209750

Vidím, že autor některé chyby upravil, ale pořád je tam nesmysl, že se mRNA v cytoplazmě upravuje na tRNA. Tak to prostě není, to jsou molekuly s odlišným určením. mRNA v cytoplazmě zůstává, je to předloha pro syntézu bílkoviny na základě genetického kódu. Ke čtení tohoto kódu (jako šifrovací klíč) slouží tRNA. Ta je ale produkována ze speciálních genů, nikoli z těch, z nichž je produkována tRNA.

0/0
25.8.2019 17:39
Foto

J10a32n 52T39o91m65á29š25e81k 3286340541289

v principu máte pravdu - já si velmi vážím, že se k textu vyjadřuje někdo více erudovaný - ale do textu se mi příliš zasahovat nechce - beru ho jenom jako takový vzebrubný nástřel - pokus o nastínění principu - prostě jsem si takovýmto způsobem skládal mozaiku - s nepřesnostmi --- možná s k tématu vrátím

0/0
25.8.2019 18:42

J30a58n 25Š61v31a39d43l59e78n66k95a 9744649290

Princip jste tím dost zkreslil.

0/0
25.8.2019 19:54
Foto

J64a11n 36T91o19m64á30š72e81k 3926200971719

patrně máte pravdu - ale řekl bych, že chyby jsou spíš v jednotlivostech - zrovna ta oblast, kterou jste zmínil mi nebyla příliš jasná - výhledově se možná pokusím k tématu vrátit - zejména pokud se objeví nějaký související námět - přes jistý kritický tón Vaší poznámky ji určitě beru jako přínos

0/0
25.8.2019 20:32

J97a35n 70Š27v73a72d76l39e95n58k50a 9684709580

Klíčové je, že v procesu zvaném transkripce (přepis) je informace z DNA po určitých úpravách přepsána do mRNA. Z té je poté pomocí šifrovacího klíče v podobě tRNA v ribozómech genetická informace překládána (translace) do sekvence aminokyselin v bílkovinách. Je zbytečné to jakkoli zkreslovat, proces je celkem jasný. Není v té mé výtce žádná ironie, ale pokud už chcete zprostředkovat poznání, tak prosím správně.

0/0
25.8.2019 22:10
Foto

J54a70n 88T92o59m35á68š53e60k 3616630321279

tak jo, zmíňil jste právě jeden ze sporných momentů, který jsem poněkud záměrně přeskočil - rád se k tomuto tématu vrátím, ale předpokládám, až po určité prodlevě - zatím takto

0/0
25.8.2019 22:57

M35i20c93h94a88l 48Š46t32a60j17n67r70t 4144461552907

Chyba bohužel není v jednotlivostech. Úplně se v tom ztratil ten základní princip. Vezmu to lidověji, než pan Švadlenka, neb složitěji to neumím.

Existuje zdrojový kód - "archiv", to je DNA. Z DNA, se vyrobí matrice, k "vytištění" proteinu - to je mRNA.

K vlastnímu "tisku" jsou v cytoplazmě nástroje, ty nejdůležitější jsou tRNA a mRNA.

tRNA (transferová = přenášecí) jsou "kódované držáky na aminokyseliny" každá tRNA se umí vázat jen na jednu konkrétní aminokyselinu a má na sobě jeden konkrétní antikodon. Tím antikodonem zapadne do svého kodonu na mRNA i s aminokyselinou, kterou nese a tím ji usadí do správného místa v řetězci.

rRNA je hlavní složkou ribosomu(ten je dost složitý a skládá se i ze speciálních proteinů). Ribosom je "montážní stanice" kde probíhá sestavení aminokyselinového řetězce, tam se setkává matriční řetězec(mRNA) s nosiči aminokyselin(tRNA). (po vlastní translaci je protein zhusta ještě různě upraven, než začne plnit svůj účel - ten může být stavební, katalytický, signalizační apod).

Někdy se prostě dílko nepodaří, ale kdo nic nedělá, sice za ním nezůstávají nepodarky, ale taky se nic nenaučí.

0/0
25.8.2019 23:15
Foto

J33a95n 94T59o23m60á11š33e48k 3496190781479

aha - tak to je zajímavé - a navíc sepsáno vcelku názorně, jinak ale se mi do textu pořád příliš zasahovat nechce - já vlastně ani nechci psát zcela bezchybné - či neomylné texty - a pokud bych text předělal, ztratily by tyto polemické poznámky smysl - jinak se k tématu rád vrátím, pokud bude pŕíležitost

0/0
26.8.2019 0:13

M98i11c72h23a20l 23Š16t78a33j39n74r75t 4684151332657

Spis jsem chtel rict, ze tyhle popularizace nejakeho vedeckeho tematu jsou docela rigidni disciplina, nic vzletneho. Různé články o proteosynteze budou vždycky obsahovat ty úplně stejně pojmy a principy na kterých toho nebude moc k diskusi. Bez dobrého pochopení jádra problému, se do toho člověk tak akorát zamotá když to píše a následně se to pak může stát těm, co si to přečtou.

0/0
26.8.2019 10:52

J41a52n 66Š97v49a23d16l71e98n30k39a 9594799430

Souhlas, díky.

0/0
26.8.2019 17:29
Foto

J87a25n 97T82o51m37á30š70e12k 3726420801209

díky za názor - velmi si ho vážím, ale do textu se mi již zasahovat nechce - prostě je to taková mozaika s nepřesnostmi, tak jak jsem si ji skládal --- kdo chce může přečíst diskusi - viz poznámka dole

0/0
25.8.2019 18:49
Foto

J89a26n 36T82o85m35á64š42e25k 3526470931429

tak mi to odešlo dvakrát...

0/0
25.8.2019 18:50

M13i33r98e13k 50P17i57n93k78a93s 7412801897356

Dal jsem karmu za práci a snahu. Pravdu má pan Švadlenka - je to ještě mnohem složitější. Bohužel, kvalitní ilustrace a videa najdeme s anglickými texty. Např. zde

https://cs.wikipedia.org/wiki/Translace_(biologie)#/media/Soubor:Protein_synthesis.svg

červenorůžová je mRNA s kodony, tmavozelená tRNA s antikodony a na jejím rameni beta se pomocí aaRsyntázy ( enzymu, tedy bílkoviny ) tvoří řetězec aminokyselin, tedy určitá bílkovina podle mRNA a dalších postranslačních faktorů. Nakonec se tento řetězec několika set aminokyselin musí poskládat v přesném prostorovém tvaru, aby bílkovina byla funkční. A takových reakcí probíhá v každé buňce tisíce za minutu a všechny potřebují synchronizaci a energii. A stejně si pořád většina úplných laiků nechá nakukat, že věda již přece možný samovolný vznik života dokázala :-)

0/0
25.8.2019 13:49

J81a89n 25Š46v36a46d49l73e90n87k40a 9224339960

To se nedá dokázat. Stejně tak neexistuje žádný důkaz existence Boha.

+1/0
25.8.2019 17:22
Foto

J57a62n 59T64o66m97á89š35e38k 3986480421779

díky - možná se k tématu vrátím

0/0
25.8.2019 18:51

J69u81l67i42u13s 90M92a82k52s89a 7707575789959

Jak je vidět objevili se tady odborníci na slovo vzatí, takže mě jistě vysvětlí jak a kde vznikl ten řetízek DNA. Stále se popisuje "stavba domu" , ale ještě nikdo nenapsal jak a kdo dodal potřebné plány ke stavbě? Děkuji za odpovědˇ.

0/0
24.8.2019 12:20

J76a86n 59Š38v58a28d27l80e55n96k83a 9284399700

https://svadlenka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=551461

0/0
24.8.2019 16:11

J24u90l35i21u97s 46M10a41k23s28a 7577545899929

Přečetl jsem si váš obsáhlý blog, který jste mi doporučil a musím konstatovat, že jste si dal záležet. Pro mě jako laika v biologii byl dosti složitý, takže jsem se často přestal orientovat.

Nicméně mě tam chybělo to, proč se všechny tyto děje odehrávaly. Nic ve vesmíru se neděje samo od sebe. Každý pohyb má svoji příčinu a tou je energie. Kdyby byla ve vesmíru pouze hmota, nedělo by se vůbec nic.

0/0
25.8.2019 12:35

J65a68n 75Š21v76a37d41l55e41n32k61a 9814489200

Energie je vlastností hmoty. Není hmoty bez energie a energie bez hmoty. Za to “proč” si dosaďte podle svého přesvědčení. Ateista řekne, že není žádné ultimátní “proč”, agnostik jemněji konstatuje, že se konečné vysvětlení nikdy nedozvíme, věřící v tom budou hledat různé božské síly. V každém případě jsou to otázky mimo vědu, na něž věda nedokáže dát odpověď. Jako když se zeptáte, “proč” zrovna včera, když já jsem chtěl jít k vodě, byla bouřka (antropický princip).

0/0
25.8.2019 13:21

J62u50l61i57u93s 18M64a23k29s55a 7657525849779

Celkem s vámi souhlasím, až na tu první větu, že energie je vlastností hmoty. Hmota může existovat a také existuje, bez energie. Ale energie nemůže existovat bez hmoty, protože energie je pohyb hmoty, a to pohyb zrychlený.

0/0
30.8.2019 11:05

J50a59n 96Š45v10a68d36l64e13n27k58a 9624589470

Dovedl byste uvést příklad hmoty bez energie? Co přesně tím máte na mysli? Energie je ostatně "schopnost konat práci", nikoli "zrychlený pohyb hmoty". Leda byste si vytvořil novou definici energie, kterou věda nezná.

0/0
30.8.2019 14:43
Foto

J63a92n 64T65o24m48á58š74e17k 3946140381459

zajímavá poznámka

0/0
24.8.2019 16:20

J71a59n 21Š96v57a80d75l12e56n53k21a 9324509740

Máte to hodně zmatené. Tak, jak jste to napsal, to není.

V zásadě: genetická informace je uložena v jádře v DNA. Její převod do bílkovin zprostředkovává RNA, ale jinak, než píšete. Nejprve je informace z vlákna DNA v příslušném genu přepsána do RNA, po jejíž úpravách (sestřih, editace) vznikne mRNA (česky mediátorová, anglicky messenger). Ta je potom přenesena do cytoplazmy, kde se určitě nemění v tRNA (nikoli transformovaná, ale transferová). tRNA je produkována samostatně v jádře a jedná se o klíč ke čtení genetického kódu. mRNA vstupuje do ribozómů, což jsou komplexy ribozomální RNA (rRNA) a proteinů (bílkovin). Zde je za pomoci tRNA sekvence nukleotidů v mRNA překládána do sekvence aminokyselin v bílkovině (proces se opravdu nazývá translace, česky překlad).

0/0
24.8.2019 11:43
Foto

J62a80n 35T91o89m90á16š60e69k 3186110591299

děkuju za info - já si podklady pro toto téma dával dohromady z různých fragmentálních zdrojů, asi připíšu dovětek

0/0
24.8.2019 12:48

J22a35n 21Š48v70a91d73l32e36n67k55a 9974519600

Proč z fragmentů? Na to existují celé knížky.

0/0
24.8.2019 16:10
Foto

J88a82n 26T61o18m69á36š36e33k 3426420321139

to asi ano - ale já jsem narazil na jeden časopis, a téma mě zaujalo

0/0
1.9.2019 14:23
Foto

M52á80r68i14a 46T87v72r74d52o37ň41o84v21á 8128141697179

Dodnes si presne pamätám, keď sme na biológii na gymnáziu preberali túto tému, lebo to bol môj najemotívnejší zážitok spojený so štúdiom (pri učení som väčšinou nezažívala nijaké emócie a občas len nudu). Nebola som v škole keď sa to učili, tak som si to naštudovala doma. Bola som tak fascinovaná týmto procesom, že som ho so zápalom utekala niekomu porozprávať, otec si vtedy vylihovať vo vani a bol ochotný ma počúvať.

A zároveň to bol zlomový bod, ktorý ma definitívne utvrdil vo viere v Stvoriteľa, lebo neverím, že tento proces vznikol náhodne a samovoľne.

+3/0
24.8.2019 7:39

J13a64n 31Š44v18a19d18l28e28n42k66a 9134649830

Já to mám bohužel obráceně. Dřív jsem měl jakousi zbytkovou víru, ale čím víc vím, tím víc jsem ochoten připustit náhodu a Stvořitele pouze jako příběh, který vymysleli lidé, aby se vyrovnali s nevyzpytatelností světa a vlastní smrtelností.

+1/0
24.8.2019 11:44
Foto

J22a46n 59T41o98m33á25š73e38k 3466240111199

díky

0/0
25.8.2019 18:51

J50i19ř80í 38B51e24r31á38n71e25k 9985866583348

Milý Jene,

obdivuji Vaši odvahu. Vysvětlit čtenářům proces vzniku bílkovin (proteosyntézu) vyžaduje od autora přeci jenom jistý stupeň erudice. Při čtení Vašeho příspěvku jsem však neskutečně trpěl. Ale k věci : Šílené jsou hrubky ve slovech jako citoplazma,citosin, ribozony (správně cytoplasma,cytosin, ribosomy). Málem jsem omdlel při spatření slova kondony a antikondony (správně kodony a antikodony). Ještě štěstí, že se do toho vašeho pojednání nevloudily kondomy! A tak snad ještě

že t-RNA se nejmenuje transformovaná, nýbrž transferová atd. atd. Být Vámi, tak bych popularizaci biochemie přenechal odborníkům a raději se věnoval malování a fotografování.

+1/0
23.8.2019 18:55
Foto

A95d36a78m 53C56h19a69d37i29m36a 3894660205

;-DR^

0/0
23.8.2019 21:40
Foto

J75a13n 41T16o69m79á71š92e27k 3186900571329

tak díky za názor, já příspěvek sekal před odchodem do práce, ani to nestihl pořádně přečíst, dopoledne se pokusím o nápravu

0/0
24.8.2019 1:08

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz