Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 15. prosince 2019 Radana, Radan

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F72r46a49n91t64i37š14e55k 69K92š10í18r 2419536705

Když spojíte individualismus s rakouskou ekonomickou školou, dostanete Anarchokapitalismus, který na těchto dvou pilířích stojí.

0/0
18.7.2019 20:48

J39i96ř52í 38Z73a54p60l54e95t39a56l 2720218622514

Středobodem všeho je na západě člověk jako jedinec? No spíš podle toho, jak se to hodí, že. Třeba ta tolik populární rétorika vládnoucí socialistické vrstvy o zodpovědnosti za koloniální zločiny moc s individuálním přístupem společného nemá.

0/0
18.7.2019 20:13
Foto

J50i54ř22í 68T98u47r44n87e45r 8218901525623

Víte, pane Zapletale, na obecné principy je nutné nahlížet obecně. Řeč je o tom, jak se vyvinula západní společnost. Kolonialismus se jistě na dokumentaci tohoto principu nehodí a také je alespoň v novodobých dějinách těchto států jejich velkou ostudou. To samé platí s tím souvisejících principech rasismu a rasové segregace. Různí politikové i politické strany mohou také hlásat zcela jiný přístup, ale obecná orientace této společnosti na člověka jako jedince je myslím jasná. Ne vždy to může být užitečné a dokonce to nemusí být ani vždy ani obecně správné. Myslím, že z trochu jiného pohledu to zde výstižně popsal pan Trizuljak

0/0
19.7.2019 8:00

M17a64r92e92k 28T71r59i63z70u79l55j28a75k 8900906927137

Ještě se rád vracím k diskusi. Dle mého soudu je cenná a důležitá filozofie personalizmu, jejímž zastáncem byl například papež Jan Pavel II. Ta se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby, jejích práv a svobod. Myslím, že je to v souladu se svobodnou, otevřenou společností, která rovněž staví na hodnotě lidské osoby, na její svobodě a důstojnosti. Ale nesmí se to přechýlit jen na jednostranné zdůrazňování práv a svobod bez vazby na zodpovědnost. Člověk, který nezná osobní zodpovědnost a nectí základní řád, zůstává ve větru a nemá ani žádnou důstojnost. Ztrácí její zdroje. Protože zdroje lidské důstojnosti, práv a svobody člověka přesahují, On je nemá sám ze sebe.

0/0
18.7.2019 18:56
Foto

J40i16ř71í 15T16u28r98n92e51r 8818151665343

:-)R^Ano, to je přesné. "Personalismus...se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby." To bych některé lidi nechal opakovat třikrát denně. Patří k tomu jistě i zodpovědnost, to je podobné jako nutný soulad práv a povinností.

+1/0
18.7.2019 20:56

P61e33t67r 66B53u80r86i58a11n 4751746704788

Zajímavé, karma.

+1/0
18.7.2019 16:36
Foto

J73i65ř50í 32T56u52r94n42e79r 8838791575113

Děkuji.

0/0
18.7.2019 23:13

J46i92ř10í 75S88v53o95b46o28d32a 9605198463206

Pane Turnere, ve svém článku jste napsal, že opakem ideologického kolektivismu je individualismus, přičemž ideologický kolektivismus logicky a správně odsuzujete. V diskusi ovšem uvádíte, cituji: "Drtivá většina problémů západní i naší společnosti spočívá právě v tom, že je stále zohledňován člověk jako individualita". Neměl byste se rozhodnout, v čem tedy spočívá "drtivá většina problémů"?

Já se ve skutečnosti této Vaší názorové rozpolcenosti nedivím. Názorně to ilustrujete celým svým článkem, kde jako "paradox" uvádíte fakt, že se společnost pod vlivem individualismu dostala dál, než společnost, kde platí kolektivní zákony mraveniště. Ve skutečnosti to žádný paradox není. Jedině tehdy, když umožníte co nejširšímu okruhu lidí osobní svobodný rozvoj a realizaci, máte šanci být na špičce tvořivosti ve vědě, pracovním výkonu i umění. Žádná jiná metoda organizace společnosti k lepším výsledkům nevede.

Takže ačkoli ideologický kolektivismus formálně odsuzujete, fakticky je duch tohoto kolektivismus ve Vašem článku bytostně přítomen. Je to podobné jako ve vedení současné Evropské unie.

+1/0
18.7.2019 14:37

J15i53ř39í 39Ř96e44z36n53í43k 4522292353625

Ale individuum může existovat pouze ve společnosti, která však nesmí mít méně než pět set jedinců, neboť pod touto hranicí začne reprodukovat nerovnoměrný poměr osob ženského a mužského pohlaví, tedy začne její vymírání. To znamená, že pokud chce jednotlivec přežít, tak jeho strategie musí zahrnovat problém přežití celé společnosti.

0/0
18.7.2019 14:50

J70i91ř80í 49S86v19o51b44o93d58a 9355858303736

Pane Řezníku, to máte jistě pravdu. Platí to například pro všechny turistické výpravy do divočiny i pro vojenské jednotky. V těchto dočasných nebo i trvalých komunitách je pro přežití naprosto podstatná maximální vzájemná spolupráce. Ale také to neplatí vždy. Pokud se v takové malé společnosti vyskytne schopný a zkušený šéf, může zvýšit šanci komunity na přežití v krizové situaci. Absolutní vládce ale vždy představuje riziko. Najdeme to už v Bibli, kdy Hospodin varuje Izraelce, aby nenahrazovali svůj soudcovský systém královskou mocí (dnes bychom řekli demokracii nahradit absolutismem).

Jednoznačně však platí, že společnost, která se řídí nějakým řádem a zároveň umožňuje maximální svobodu jednotlivce, je nejproduktivnější a nejtvořivější ve všech oborech lidského konání.

+2/0
18.7.2019 15:05

M42a55r43e88k 23T19r42i88z87u50l53j82a22k 8730926587567

Zajímalo by mě, jestli je to opravdu tak, že způsob "kolektivního života" různých organizmů lze z určitého úhlu pohledu popsat jako demonstrací základních principů kybernetiky.

A u lidí mě opravdu zajímá schopnost altruistického chování. To také je jednou ze "strategií přežití", když se jednotlivec (suverénní, nenahraditelná osoba) obětuje kvůli ostatním, čímž například jeho rod přežije a může pokračovat dál. Skupina, která má ve svém středu pár altruistických jedinců, by tak mohla mít určitou evoluční výhodu ve srovnání se skupinami, které by takovými jedinci neoplývaly. Rozdíl mezi svobodnou a nesvobodnou společností pak je například i v tom, že ve svobodné společnosti se jedinec může k obětavému chování sám svobodně rozhodnout. Zatímco totalitní režimy vytvářejí oběti násilně a podupávají přitom svobodu jednotlivců nebo i celých skupin. Když to potáhnu ještě o kousek dál, pak tedy mají svobodné, otevřené společnosti velkou evoluční výhodu ve srovnání s nesvobodnými. :-)

+1/0
18.7.2019 12:59
Foto

J55i63ř89í 35T53u46r82n72e98r 8938741215943

Myslím si, že zvířecí společenstva lze na lidskou společenost použít skutečně jen jako podobenství. Trefně zmiňujete svobobnou vůli, to je právě ten zásadní rozdíl. Lidské sebeobětování má, myslím, jiný rozměr než to, co pozorujeme u zvířat. Výjimkou potvrzujícím pravidlo je asi jen pes. V případě psa jsou zoologové v koncích.

+1/0
18.7.2019 13:12

J14i53r75k70a 93S96e10v62e16r26a 5301816149407

To je myslím na delší debatu, pane Turner. Na rozdíl od Vás já mám za to, že jde o daleko víc než podobenství. Tím nechci říct, že společnost je prostým nastavením nebo souhrnem biologických ukazatelů. Je to určitě jiná dimenze, navíc schopná na biologii zpětně působit. Bez debaty. Na druhé straně, dělá na mě dojem, že podceňujete naši biologickou příslušnost, a její "zákony", které se ve společnosti prosazovaly vždy a všude. Kurt Vonnegut Jr. velmi zajímavě psal v letech 1970 o Sovětech a Američanech jako zdánlivých utopických protipólech odsouzenných k zániku. Zdánlivých proto, že ve skutečnosti rétorika individualismu a kolektivismu naráží na realitu společenských hierarchií, kde existují vertikální procesy (spojené s dominací jedinců, a rozdělování společností na vrstvy podle individuálních schopností) a procesy horizontální (podporující kolektivistické rovnostářství a altruismus). Odsouzených k zániku proto, že prostě nechápou, že to proti čemu brojí je k nim prostý komplement. Naše mozky realitu vnímají a analyzují a současně do ní vkládají naše představy o ní podle našich touh a ustálených preceptů, které s realitou sice komunikují (je-li jedinec duševně v pořádku) ale nejsou na ní vůbec závislé. My se realitě světa přibližujeme ale zároveň od ní unikáme, protože holá realita bez přestav jak by vlastně měla vypadat, by byla nesnesitelná, sebevražedná. Tak si třeba představujeme, že máme svobodnou vůli, přesto že aby jsme si to tak forštelovali, musíme povinně pořád dýchat a chodit na záchod i když se nám to nehodí.

0/0
18.7.2019 18:15

J94i14ř96í 77S50v44o11b78o32d39a 9485878193606

Pane Trizuljaku, souhlasím s Vaším názorem. Pokud ale máte pravdu, pak rozhodně neplatí to, co napsal pan Turner ve svém článku a dále v diskusi. On totiž označuje jako "paradox" fakt, že se společnost pod vlivem individualismu dostala dál, než společnost, kde platí kolektivní zákony mraveniště. Vy říkáte, že "svobodné, otevřené společnosti mají velkou evoluční výhodu ve srovnání s nesvobodnými". Pak ale nejde o paradox, který směřuje proti logickému vývoji, ale naopak, jde o potvrzení kauzální logiky.

0/0
18.7.2019 14:51

M69a52r49e16k 86T68r12i26z34u75l93j34a31k 8450326167877

;-D;-D;-D Pane Svobodo, abyste se náhodou to toho svého úporného hledání "nesmiřitelných antagonistických rozporů" nezamotal! ;-D;-D;-D

0/0
18.7.2019 17:58

J49i46ř91í 11K62u15č21e93r93a 5968541964556

Perfektní, podezřívám teoretiky komunismu, že se sociálním hmyzem inspirovali. V praxi však evoluce dala člověku mozek, bohu dík :-), a tak ho nelze přinutit k bezpodmínečné součinnosti s ideálem a ani vůdci se věci neobětují bezpodmínečně bez nároku na cokoliv. Teorie komunismu je již od základu chybná a naprosto nefunkční. Pro vývoj lidstva (sociální, ekonomický, politický. aj.) platí spíše Darwinova teorie závisející na momentálním prostředí, náhodě a systému pokus - omyl. Slepé cesty jsou opouštěny (nacizmus, komunismus, ...) a dříve nenápadné stezky se stávají hlavním proudem.

+1/0
18.7.2019 12:46
Foto

J85i16ř39í 84T68u94r47n13e72r 8568211965423

Naaprostý souhlas.

+1/0
18.7.2019 13:00

P11e96t21r 78K69o29r73e16c18k57y 2563457173471

Velká škoda, že se dle Vás člověk od přírodních principů odpoutal, takže nám nyní zbývá jen udiveně koukat na vše co se kolem děje, doslova tak , jako entomolog na brouka..;-D

0/0
18.7.2019 12:37
Foto

J37i21ř92í 71T56u29r77n88e86r 8948461755363

Nevím jestli vám dobře rozumím a jestli dobře vy rozumíte mně. Člověk se od přírody zcela odpoutal ve společenském smyslu, to je těžko zpochybnitelné. V biologickém smyslu se zatím pouze odpoutává. Člověk se může dívat na mraveniště zvenku jako na jiný systém, na svoji společnost to nedokáže, protože je součástí systému.

0/0
18.7.2019 12:51

P67e84t75r 88K79o14r30e14c23k82y 2253367343331

Neva, že jste mi neporozuměl, přesto mě fauna fascinuje a inspiruje a to asi do konce života....;-D;-D;-D

0/0
18.7.2019 12:56

J77i58ř81í 48S61v57o19b90o79d84a 3649777636

No já nevím, ale mi připadá, že liberální demokraté, vedení EU, Merkelová nebo Macron se z lidí snaží udělat to mraveniště, kde nikdo nemyslí,jen poslouchá "nadlidi", drží h.bu a krok, to je cíl nynějších evropských "elit".

+1/0
18.7.2019 12:05

M21a20r25e42k 92T92r15i31z41u67l76j41a85k 8430246387767

To je už asi pětistá padesátá verze srandovního slohového cvičení o "špatné" EU ;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/−1
18.7.2019 12:31
Foto

J44i31ř94í 38T21u38r22n96e24r 8778581925953

To, že to tak připadá vám, mě nijak nepřekvapuje. Drtivá většina problémů západní i naší společnosti spočívá právě v tom, že je stále zohledňován člověk jako individualita.

+1/0
18.7.2019 12:32

J14i25ř35í 65S91v13o66b82o42d41a 9285278453896

Pane Turnere, to se fatálně mýlíte. Skutečnost, že je v naší společnosti člověk zohledňován jako individualita, není zdrojem problémů, ale je to přesně naopak – je zdrojem plurality názorů a tvořivosti.

Západní společnost předstihla v rozvoji věd, technologií a umění všechny ostatní civlizace právě proto, že umožnila maximálnímu počtu osob individuální rozvoj ve svobodném prostředí.

Veškeré fatální společenské problémy jsou v dějinách Evropy i celého světa, spojeny se snahou potlačit individuální svobodu jednotlivce.

Technická poznámka: nejsem totožný s výše uvedeným panem Jiřím Svobodou (číslo 3976), ale jeho názor je mně blízký.

0/0
18.7.2019 14:09

I15v17a74n24a 94L61a12n49c42e 3816358987807

Vysvětleno perfektněR^R^R^

0/0
18.7.2019 11:53

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz