Diskuse
Socialismus s hmyzí tváří
Děkujeme za pochopení.
F25r47a66n92t95i89š27e64k 91K38š63í78r
Když spojíte individualismus s rakouskou ekonomickou školou, dostanete Anarchokapitalismus, který na těchto dvou pilířích stojí.
J67i40ř55í 71Z53a79p26l42e39t81a29l
Středobodem všeho je na západě člověk jako jedinec? No spíš podle toho, jak se to hodí, že. Třeba ta tolik populární rétorika vládnoucí socialistické vrstvy o zodpovědnosti za koloniální zločiny moc s individuálním přístupem společného nemá.
J77i77ř37í 66T61u67r12n49e51r
Víte, pane Zapletale, na obecné principy je nutné nahlížet obecně. Řeč je o tom, jak se vyvinula západní společnost. Kolonialismus se jistě na dokumentaci tohoto principu nehodí a také je alespoň v novodobých dějinách těchto států jejich velkou ostudou. To samé platí s tím souvisejících principech rasismu a rasové segregace. Různí politikové i politické strany mohou také hlásat zcela jiný přístup, ale obecná orientace této společnosti na člověka jako jedince je myslím jasná. Ne vždy to může být užitečné a dokonce to nemusí být ani vždy ani obecně správné. Myslím, že z trochu jiného pohledu to zde výstižně popsal pan Trizuljak
M31a96r30e44k 36T77r37i10z47u35l82j74a59k
Ještě se rád vracím k diskusi. Dle mého soudu je cenná a důležitá filozofie personalizmu, jejímž zastáncem byl například papež Jan Pavel II. Ta se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby, jejích práv a svobod. Myslím, že je to v souladu se svobodnou, otevřenou společností, která rovněž staví na hodnotě lidské osoby, na její svobodě a důstojnosti. Ale nesmí se to přechýlit jen na jednostranné zdůrazňování práv a svobod bez vazby na zodpovědnost. Člověk, který nezná osobní zodpovědnost a nectí základní řád, zůstává ve větru a nemá ani žádnou důstojnost. Ztrácí její zdroje. Protože zdroje lidské důstojnosti, práv a svobody člověka přesahují, On je nemá sám ze sebe.
J66i61ř37í 86T35u84r89n43e27r
Ano, to je přesné. "Personalismus...se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby." To bych některé lidi nechal opakovat třikrát denně. Patří k tomu jistě i zodpovědnost, to je podobné jako nutný soulad práv a povinností.
J12i80ř81í 52S94v61o17b93o15d74a
Pane Turnere, ve svém článku jste napsal, že opakem ideologického kolektivismu je individualismus, přičemž ideologický kolektivismus logicky a správně odsuzujete. V diskusi ovšem uvádíte, cituji: "Drtivá většina problémů západní i naší společnosti spočívá právě v tom, že je stále zohledňován člověk jako individualita". Neměl byste se rozhodnout, v čem tedy spočívá "drtivá většina problémů"?
Já se ve skutečnosti této Vaší názorové rozpolcenosti nedivím. Názorně to ilustrujete celým svým článkem, kde jako "paradox" uvádíte fakt, že se společnost pod vlivem individualismu dostala dál, než společnost, kde platí kolektivní zákony mraveniště. Ve skutečnosti to žádný paradox není. Jedině tehdy, když umožníte co nejširšímu okruhu lidí osobní svobodný rozvoj a realizaci, máte šanci být na špičce tvořivosti ve vědě, pracovním výkonu i umění. Žádná jiná metoda organizace společnosti k lepším výsledkům nevede.
Takže ačkoli ideologický kolektivismus formálně odsuzujete, fakticky je duch tohoto kolektivismus ve Vašem článku bytostně přítomen. Je to podobné jako ve vedení současné Evropské unie.
J62i26ř66í 48Ř79e13z18n15í74k
Ale individuum může existovat pouze ve společnosti, která však nesmí mít méně než pět set jedinců, neboť pod touto hranicí začne reprodukovat nerovnoměrný poměr osob ženského a mužského pohlaví, tedy začne její vymírání. To znamená, že pokud chce jednotlivec přežít, tak jeho strategie musí zahrnovat problém přežití celé společnosti.
M13a22r40e20k 58T23r55i46z42u42l86j14a51k
Zajímalo by mě, jestli je to opravdu tak, že způsob "kolektivního života" různých organizmů lze z určitého úhlu pohledu popsat jako demonstrací základních principů kybernetiky.
A u lidí mě opravdu zajímá schopnost altruistického chování. To také je jednou ze "strategií přežití", když se jednotlivec (suverénní, nenahraditelná osoba) obětuje kvůli ostatním, čímž například jeho rod přežije a může pokračovat dál. Skupina, která má ve svém středu pár altruistických jedinců, by tak mohla mít určitou evoluční výhodu ve srovnání se skupinami, které by takovými jedinci neoplývaly. Rozdíl mezi svobodnou a nesvobodnou společností pak je například i v tom, že ve svobodné společnosti se jedinec může k obětavému chování sám svobodně rozhodnout. Zatímco totalitní režimy vytvářejí oběti násilně a podupávají přitom svobodu jednotlivců nebo i celých skupin. Když to potáhnu ještě o kousek dál, pak tedy mají svobodné, otevřené společnosti velkou evoluční výhodu ve srovnání s nesvobodnými.
J45i29ř87í 61T45u45r29n17e25r
Myslím si, že zvířecí společenstva lze na lidskou společenost použít skutečně jen jako podobenství. Trefně zmiňujete svobobnou vůli, to je právě ten zásadní rozdíl. Lidské sebeobětování má, myslím, jiný rozměr než to, co pozorujeme u zvířat. Výjimkou potvrzujícím pravidlo je asi jen pes. V případě psa jsou zoologové v koncích.
J24i35ř94í 69K88u46č31e64r26a
Perfektní, podezřívám teoretiky komunismu, že se sociálním hmyzem inspirovali. V praxi však evoluce dala člověku mozek, bohu dík , a tak ho nelze přinutit k bezpodmínečné součinnosti s ideálem a ani vůdci se věci neobětují bezpodmínečně bez nároku na cokoliv. Teorie komunismu je již od základu chybná a naprosto nefunkční. Pro vývoj lidstva (sociální, ekonomický, politický. aj.) platí spíše Darwinova teorie závisející na momentálním prostředí, náhodě a systému pokus - omyl. Slepé cesty jsou opouštěny (nacizmus, komunismus, ...) a dříve nenápadné stezky se stávají hlavním proudem.
P60e28t69r 20K80o46r60e27c66k71y
Velká škoda, že se dle Vás člověk od přírodních principů odpoutal, takže nám nyní zbývá jen udiveně koukat na vše co se kolem děje, doslova tak , jako entomolog na brouka..
J85i67ř86í 51T49u94r32n28e85r
Nevím jestli vám dobře rozumím a jestli dobře vy rozumíte mně. Člověk se od přírody zcela odpoutal ve společenském smyslu, to je těžko zpochybnitelné. V biologickém smyslu se zatím pouze odpoutává. Člověk se může dívat na mraveniště zvenku jako na jiný systém, na svoji společnost to nedokáže, protože je součástí systému.
J57i95ř21í 31S86v81o60b77o27d90a
No já nevím, ale mi připadá, že liberální demokraté, vedení EU, Merkelová nebo Macron se z lidí snaží udělat to mraveniště, kde nikdo nemyslí,jen poslouchá "nadlidi", drží h.bu a krok, to je cíl nynějších evropských "elit".
M21a17r80e91k 51T19r71i53z24u24l32j37a29k
To je už asi pětistá padesátá verze srandovního slohového cvičení o "špatné" EU
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Kateřina Lhotská
Vypnutí webů bylo protiprávní
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky