Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i61l34a25n 42S58t68e74h56l92í18k 7840489493741

Opět zajímavé a poučné, včetně diskuse.R^

0/0
21.6.2019 12:53

D53a24n61a 42T12e75n85z91l67e20r 5650862795123

Děkuju, jsem ráda, že se vám líbilo. :-) Mějte krásný den, Milane. R^

+1/0
21.6.2019 13:59

D43a93n69a 15Š71u51m73o34v90á 1495789324629

Díky Dani za tento blog, to sklo je magické na první pohled. Na zámecké expozici v Nových Hradech v exponátech převažovaly vázičky, dózy ap. - kusy zlacené stylem napodobování starých antických motivů - zejména meandry. Bylo sice vidět, že jde o módní dekory z doby hraběte Buquoye, ale fakt krásné. Říkalo se že postup výroby se odehrával v novohradských lesích a byl tak náročný na čas i finance, že když se ztratil, tak už se to prostě později nepovedlo. Možná že záleželo na tehdy primitivních způsobech tavby neustále opakovaných, kdo ví... Už staří alchymisté věděli, že opakováním jednoduchých postupů dostatečně dlouho, dokáží vyrobit překvapivé věci. Např. těžkou vodu?? Neustálou destilací?? Teď nevím, jestli si to nepamatuji špatně a nekecám. :-)Pozdravuji a díky. :-)R^

+1/0
21.6.2019 7:02

D76a77n11a 87T56e27n78z98l89e40r 5950702795803

Ano, také mi připadá, že měli nějaký speciální grif nebo trik, který byl "naučený" a odešel spolu s mistrem, který to používal. Možná se to sklo i kalilo, aby bylo méně náchylné, nebo mělo v sobě čistě náhodou nějakou příměs, která mu dávala lepší vlastnosti. Dnes se už ví, že stačí malounko určitého oxidu a hned vypadá věc jinak.

Jinak princip toho barvení známe i dnes, to by nebyl problém, daly by se vytvořit podobné věci, daly by se i "vytunit" tak, aby měly stejné vlastnosti - to by, myslím, také šlo. Hledala jsem to v předválečných knížkách, které popisují sestavy oxidů různých skel - ale už tehdy se s tím nikdo nezabýval. Nejspíš se to nikomu nevyplatilo.

Jsem ráda, že se vám líbilo a přeju moc hezký den. :-)R^

+1/0
21.6.2019 7:38

P50e67t38r 61P56a35l79e86č87e45k 3430745244822

Věřím, že za pomocí počítačových simullací by se na to nakonec přišlo ale jak říkáš - prostě se to nikomu nevyplatí zkoušet.

0/0
21.6.2019 8:22

D13a45n38a 78T35e97n84z13l20e91r 5860862895703

Ano, tak nějak si to představuju. Ale bylo by to hezké téma na diplomovou práci nebo na doktorát (i když tam jsou spíš komerčnější témata).

+1/0
21.6.2019 8:44

P47e32t88r 34P31a82l44e71č43e24k 3970455744402

Právě. To víš, na prachy se dneska myslí už ve škole, těžko jim to vyčítat. Tohle je dobré maximálně jako intelektuální cvičení ze kterého nic nekouká ("no tak jsme to sklo vyrobili, hurá, napíšou o nás stať ve sklářském časopise který čte asi tak 5 lidí na světě a teď zas jdeme dělat něco užitečnýho"), a to u dneska není v módě.

0/0
21.6.2019 9:12

D44a36n72a 72T24e42n69z20l14e97r 5850752695573

R^ Možná kdyby na to dali peníze z nějakých evropských fondů. Pomyslný projekt "naše společná evropská minulost, umělecká skla a sklářství v českých a německých zemích druhé poloviny 19. století". :-) To by se mohlo chytit. Ale i kdyby dnes někdo udělal experimenty a našel postup, kterým to dělali - prakticky by to nemělo smysl. Nikdo nebude vyrábět sklo takovým drahým způsobem. Dávno jsou lepší sestavy a lepší a levnější druhy černého skla. Nerozbitné černé osmihranné talíře - Luminarc apod.

+1/0
21.6.2019 13:59

P80e50t71r 84P86a56l96e62č24e59k 3390515484872

Ano, alchymisté věřili, že i pouhým opatrným žíháním směsi rtuti a síry v athanoru se lze dosíci slavného Kamene mudrců. Osobně si spíš myslím, že by jim to vybouchlo, ale oni měli poměrně přesnou představu o tom jakými stavy (někdy jim říkali "květy") ta hmota má projít než se z ní stane Kámen Mudrců. Opravdu si nemyslím, že by se někomu kdy opravdu povedlo získat tenhle univerzální reaktant, ale staré legendy mám rád. R^

+1/0
21.6.2019 8:30

W46a91l14d94a 63W58i39n47t77e53r 6267789651489

R^ Přesně tak. Kámen mudrců jako první zmiňuje mystická Kabala a stejně, třeba jako balvan ve spojení s něčím, co se dá sejmout, i kámen byl metaforou něčeho těžkého, ale ne jako břemeno, ale co stojí v cestě a vyžaduje mnoho složitých postupů, aby se skrze něj dalo proniknout (ovládnout jej), tedy ve skutečnosti pochopit celou těžkou problematiku a toto si nárokovali právě mudrcové. Prosťáček a jeho nezatížená mysl nemohla podle mudrců chápat složité postupy a cíl. Proto jim byl kámen mudrců zapovězen - takový jej nemohl metaforicky uchopit a promítá se to i do jeho kouzelných vlastností v pohádkách. Kdo by nějaké universální řešení nalezl, skutečně by držel "kámen" vědění, respektive informace mudrců - proto kámen pozemských mudrců, nikoliv jiných, třeba z nebe a svědčí to o tom, že si předci uvědomovali složitou cestu poznání. Zhmotnělá metafora je už o pohodlnosti - v alchymistických dílnách se o něm uvažovalo jako o neznámém katalyzátoru, ke kterému se dospěje způsobem pokus-omyl a v podstatě se tak to vědění, co měl koncentrovat kámen mudrců proti tomu, co jej představovalo, obchází a tím se pochopitelně zdrcnul na jakousi neznámou substanci, o které se už nemusí nic vědět, jen to, že něco umožňuje transformovat. ;-)

+1/0
22.6.2019 14:34

J46i23r64k72a 12B93r10u58n36n50e48r 4228252839957

:-)R^

0/0
20.6.2019 23:20

D31a33n36a 94T77e16n19z44l37e45r 5310792365333

Děkuju a přeju moc hezký den. :-)

0/0
21.6.2019 7:34
Foto

K91l29á48r20a 82T97ů50m56o45v51á 2893604957538

Ani jsem netušila, že jde o takovou vzácnost... Stojatky si pamatuju jen hnědé, i čirých bylo minimálně. Dnes už se moc nepřeplňuje.:-)

0/0
20.6.2019 17:20

D91a78n78a 61T18e23n50z57l48e72r 5560142195763

R^ To už je opravdu hodně dávno, vlastě přes 200 let. Na běžnou praxi by bylo myslím i dnes tohle sklo příliš drahé. R^

Přeju krásný den, ať se vám vydaří, Kláro. :-)

+1/0
21.6.2019 7:34

V42á92c75l69a18v 38R87o40u64d23e74n37s60k78ý 9422750981345

Hyalitové sklo kdysi vyráběli i ve sklárně v Lenoře. Ta bohužel doplatila na divoké období privatizace a již neexistuje, ale ve sklářském muzeu v Lenoře je výrobky z něho možno vidět dodnes.

Kdysi, ještě za komančů, jsem byl na exkurzi v této sklárně a mistr, který nás prováděl, tvrdil, že se výrobní postup nezachoval. Dokázali zjistit přesně jeho chemické složení, ale ten postup výroby ne a ne napodobit. Ukázal nám i jejich výrobky, které na první pohled vypadaly stejně, ale mechanické vlastnosti hyalitu bohužel neměly - byly velmi křehké a při zahřátí samy praskaly.

+2/0
20.6.2019 16:31

D24a39n65a 75T37e18n38z77l83e28r 5710432115163

Složení se dá zjistit, v tom nebyl problém, to věřím. R^ Možná je nějak speciálně kalil. I když ještě lepší vlastnosti mělo prý to sklo ze Schwarzau.

Přeju hezký den a díky za návštěvu a zájem o věc. :-)

0/0
21.6.2019 7:33

W65a56l79d74a 43W60i71n64t87e77r 6147509101389

R^ Pěkný a zajímavý článek. Domníval jsem se, že to černé pozlacené "nádobí" na zámcích je keramika s černou glazurou a ono je to sklo. Pořád se člověk musí učit. :-)

0/0
20.6.2019 14:10

D79a74n57a 24T58e26n48z42l49e33r 5630962845883

R^ Jestli je to hodně malované a zlacené, tak je to spíš to sklo. Wedgwood dělal čistě černé věci, na vysokou teplotu vypálenou keramiku, ale tu poznáte lehce, protože je matná. Často to mělo dělat dojem, jako by to bylo z Asie, tedy mělo i takový východní vzhled. Tehdy to bylo moc moderní. Typické jsou černé konvičky na čaj s asijským vzhledem.

Přeju krásný den, Waldo, díky za milá slova. Ať se daří. :-)R^

+1/0
20.6.2019 14:22

H65o53r39s57t 57A27n56t85o45n 81H13a44s45l45b35a24u74e97r 3378634306696

Dano, děkuji! Je vidět, že lidský mozek se dá využít i na hezké věci R^R^R^R^

0/0
20.6.2019 9:43

D69a55n94a 67T66e41n92z82l89e53r 5930272355393

R^ Tohle staré sklo je skvělé. R^ Přeju moc hezký den, Horste, ať se daří. :-)

0/0
20.6.2019 13:29

P29e86t92r 24P92a97l70e23č78e22k 3890345674502

Valounky hyalitového skla z novohradských skláren se prý dají ještě najít v Novohradských horách ještě najít. A na Nových hradech si lze prohlédnout expozici výrobků z tohoto unikátního skla. R^:-) (mají temně červené a černé).

+1/0
20.6.2019 8:22

D95a10n76a 25T29e20n58z70l90e26r 5330732945913

R^ To je skvělé!

Existuje ještě daleko víc druhů takových uměleckých skel s podivným složením, hrabě také vyráběl různé předměty, které vzhledem připomínaly polodrahokamy. Tehdy se dělaly krásné barevné věci. R^

Přeju krásný den, Petře. :-)

+1/0
20.6.2019 9:03

M86o84j18m15í26r 48R30o59d14e39n 6916165895567

DěkujiR^

0/0
20.6.2019 8:11

D70a98n25a 44T92e15n73z33l83e68r 5630482125623

Rádo se stalo, přeju příjemný a hezký den. R^:-)

0/0
20.6.2019 9:01

P29a28v10e21l 85V14é72b94r 5519132172461

Dobrý výlet do historie, moc dobrý. Rád jsem si početl, paní Dano.

+1/0
20.6.2019 8:10

D65a17n69a 34T71e54n87z70l74e80r 5400672315673

Děkuju. :-) Jsem ráda, že se vám líbilo, Pavle. Tohle téma si tu nedávno přála tuším paní Dana, průběžně jsem prošla německé zdroje.

Přeju moc hezký den. :-)R^

0/0
20.6.2019 9:01

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz