Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V13l15a44s63t45i95m60i51l 35K35r64a26u84s 3573214244983

Souhlasím. Mně osobně by na Staroměstském náměstí symbióza Mariánského sloupu pomníku Jana Husa nijak nevadila. Ale pokud by obnovy Mariánského sloupu mělo být dosaženo proti vůli mnoha jiných za cenu rozpoutání vášní, pak bych vyzýval ke zdrženlivosti.

+1/0
20.6.2019 9:30

M73a62r78e44k 86T47r71i67z13u74l69j48a45k 8700696587827

R^R^R^

0/0
20.6.2019 20:17

J75i15ř37í 25K93i53n12d53l 2718537333407

No vidíte a Němci v Drážďnech pomocí sbírek znova postavili z trosek kostel Frauenkirche a stavěli jej 1994 do roku 2005 a trhalo to někomu žíly ??? Restaurovali 22 tisíc kubíků sutin.Do stavby se tak podařilo zakomponovat 43% původních součástí. Ty jsou oproti novým částem výrazně tmavší. Podařilo objevit plnou čtvrtinu obvodového zdiva – 8 390 kusů, použít však šlo jen 3 634 kamenných bloků.

+6/0
19.6.2019 17:37

M66a24r33e47k 55T98r76i90z18u68l27j95a91k 8770916847817

R^R^R^

+2/0
19.6.2019 17:43

V85o88k93o55u35n 74V44l18a70d57i68m35i41r 8432758279438

Nejen to, i obnova berlinskeho zamku, ktery bolsevici zpourali a misto nej postavili obludu Palast der Republik uz je na ceste.

Oni totiz maji ponekud jiny pomer k historii. Staci porovnat nemecka a ceska mesta.

Nemci si stare stavby primo hyckaji. zatimco cesti komunnisti je nechali zchatrat, pak je srovnali se zemi a nahradili hnusnymi panelaky.

+2/0
19.6.2019 19:13

J72a18n 55S25i97n24n69r81e90i66c46h 6193285120741

Nemci si se zbouranim starych pamatek nemuseli lamat hlavu. Udelali to za ne za valky Spojenci.

+1/0
19.6.2019 22:24

V19o68k89o66u43n 46V20l88a58d12i47m38i28r 8322828369838

Chapete pane Sinnreichu, ze jsem psal o obnove a ne o bourani?

0/0
20.6.2019 19:28
Foto

J30i73ř44í 28S75t35r70a90t78i85l 4533828765702

To je nesrovnatelné se situací Staroměstského náměstí. Zde se také obnovilo vše, co bylo nacisty poničeno v květnu 1945. Jen ta velká Nobileho radnice ne. Proč? Protože tam byla špatně, byla v kolizi s odkrytým kostelem sv.Mikuláše a již nestačila potřebám tehdejšího MHMP. Proto byla předmětem zájmu čtyř neúspěšných předválečných soutěží na přestavbu a potom dalších pěti neúspěšných poválečných soutěží na novou dostavbu budovy. Proto po jejím zničení již nebyla vůle ji znovu postavit.

Co se týče Mariánského sloupu, tak ten padl z určitých domácích politických a ideových důvodů, jež přetrvávají dodnes. Pokud by se ale hledalo jiné místo pro umístění kopie sloupu, tak by mohl být znovu postaven.

0/0
20.6.2019 8:02

J61a39n 66R59á31ž 1749853594980

Připadá mi odporné už jen pomyšlení na to, že skupina nějakých anarchistických fanatiků zničí předmět velké historické i umělecké ceny a nechápu, že někdo jejich čin s odstupem času schvaluje ještě dnes..

Ale jsem velký odpůrce stavění replik uměleckých děl a to z jakkoliv ušlechtile podávaných důvodů. Nota bene, když Mariánský sloup nějak moc velký symbolický význam pro dnešní dobu, ani současnou Prahu nemá a replika je vždy replikou, která místu původní genius loci Staroměstskému náměstí nedodá.

Nicméně nápad pana primátora Hřiba, nechat postavit na místo kde původní sloup stál policejní auto, jen ukazuje na to, jaký je hlupák.

+5/0
19.6.2019 15:17

V36o96k65o66u94n 75V41l62a67d83i20m35i96r 8372408909918

Souhlas.

Mozna by bylo rozumnejsi misto policejniho auta tam prozatimne postavit toho trabanta na 4 nohach.

+1/0
19.6.2019 15:53

M63a94r52e66k 34T45r74i35z76u76l88j65a32k 8140186447237

Pane Ráži, rozumím. Z pohledu památkové péče je ve velké většině případů preferován názor nedělat rekonstrukce či repliky toho, co bylo nenávratně zničeno. Ale není to železný zákon, je řada specifických příkladů, kdy se k replikám a rekonstrukcím přikročilo a zřejmě se tak bude dít i v době příští.

Jinou věcí je diskuse o tom, zda má mariánský sloup pro současný prostor či pro dnešní společnost svůj symbolický význam, či ne. Diskusi o tom bych považoval za naprosto legitimní. Preferuji v tomto směru otevřenost vůči té i té možnosti. Anebo možná i vůči úplně jinému řešení. To, co považuji a zhoubné a idiotské, byl byl vznik kategoricky se rozcházejících táborů, které se budou navzájem nenávidět a napadat. (Což bohužel máme jaksi mezi oblíbenými "národními zvyky")

+3/0
19.6.2019 17:42

J44a91n 78S68i14n94n12r53e89i25c92h 6593355410381

Magistrat uvazuje asi takto. Kdyby se odstranil i pomnik Jana Husa, tak by se namesti mohlo vyuzit jako parkoviste pro turisticke autobusy.

0/0
19.6.2019 22:22
Foto

J29i40ř82í 31T63u56r69n71e30r 8908691985643

:-)R^Jak už jsem Vám, Marku, psal v komentáři pod svým článkem, v podstatě to jediné, proč nejsem zcela příznivcem aktuálního znovupostavení Mariánského sloupu, jsou právě ony emoce, které to na obou stranách vyvolává, nikoli podstata sloupu jako taková. Ať replika sloupu na Staroměstském náměstí klidně stoji, ale jako symbol smíření a nějakého společenského konsensu ne záminka proto, aby si kvůli tomu příznivci a odpůrci rozbíjeli hlavy.

+2/0
19.6.2019 14:55

M72a12r60e16k 26T62r23i94z97u22l93j90a57k 8630796547587

V tom se naprosto shodneme, Jiří. Klidně přežiju, když se tam mariánský sloup znovu nepostaví, protože by skutečně nemělo smysl ho tam vztyčit jako objekt dalších hádek a rozbrojů. "Sloupy" či "pilíře", které stále potřebujeme primárně stavět, jsou konsenzus a určitá, pro většinu lidí přijatelná míra usmíření v zemi. Nakouknutí do historie ukazuje například, že i kolem záměru vybudovat na Staroměstském náměstí Husův pomník byl v dané době velký poprask. Kdyby tehdy existovaly blogy a blogeři, asi bychom koukali, co všechno by se na nich propíralo! ;-D

+2/0
19.6.2019 17:20

P42e26t50r 57Š36i13r72o35k22ý 4581873327

Stačí dobový tisk. Občas se bavím, jak se tehdy leckteří mezi sebou mydlili. A dnes v poklidu vedle sebe spočívají v čítankách a učebnicích dějepisu:-).

+1/0
19.6.2019 18:39

R16a48d22e34k 13C88o27u23f41a53l 1193778257332

Kde ma byt to smireni, kdyz spousta lidi v tom vidi symboliku poroby?

0/0
20.6.2019 6:27
Foto

P41a69v37e72l 97D15v90o75ř42á37k 5829245244740

Oni ještě mezi námi žijí nějací porobení - tedy strašlivými Habsburky? A jak velká ta spousta je?

+1/0
20.6.2019 13:12

J56a42n 89P49a63v17e75l 8153542788326

A to si vážně myslíte, že nějaký sloup, o který nikdo nestojí a který bude pro všechny tak významný jako prodavačka matrošek, bude mít nějaký dopad na historické usmiřování?

Ok, nikdo nestojí. Stojí o něj pan Váňa, který si na tom udělá jméno a pár fanatiků, kteří si prostě umanuli (pro mě záhadného důvodu), že tuhle blbost prosadí. Prostě památky občas zanikají. A nebo chcete, aby Francouzi znovu postavili repliku Bastily?

+3/−6
19.6.2019 13:51

M60i90r36o45s10l71a40v 79M21u79d40r65a 6849857880262

Karma R^

Hezký den.

+6/0
19.6.2019 10:47

M24a71r79e96k 29T74r12i47z83u21l29j38a60k 8260656637817

Díky! :-)

+1/0
19.6.2019 13:36

M93a75r54i10e 48Š95í37p21k82o44v62á 5762112344647

Marku, díky. S tím co jste napsal, nelze nesouhlasit.

+5/0
19.6.2019 10:43

M77a27r58e89k 82T97r35i40z26u33l96j25a59k 8210506607637

Marie, děkuji a přeji krásný den. U nás to právě bouří, ale i voda je potřebná, těším se.

+1/0
19.6.2019 13:37

M74a11r12i91e 23Š71í24p32k83o68v18á 5902672844177

Marku, u nás v Praze se slunko usmívá. Zatím.

Tak to bouření může být příslib zajímavých fotozáběrů, že?:-)))

+1/0
19.6.2019 13:42

M20a93r73e82k 97T16r72i98z94u50l23j82a25k 8970216607717

Jo, na focení si brousím zuby! :-):-):-)

+2/0
19.6.2019 13:49

M92a12r23i36e 32Š61í84p14k86o75v59á 5242652324347

Správně!:-) Už se těším dopředu!

Marku, jste totiž sázka na jistotu!

+1/0
19.6.2019 13:51

M65a22r18e49k 26T76r76i64z67u38l13j95a72k 8570406177857

Jsem nespolehlivý element! ;-D

+1/0
19.6.2019 14:14

M57a56r28i73e 82Š92í83p71k21o96v93á 5292962494807

Ty mám nejradši, protože jsou vlastně normální:-)))

+1/0
19.6.2019 14:16

M83a90r57e58k 84T13r21i55z26u34l57j67a93k 8580886417387

R^;-D

+1/0
19.6.2019 19:33

M44i51r37o17s74l15a90v 38B24u65č54e65k 6783703481404

S dějinami je problém. Jako s tím jazykem a vylomeným zubem. Na poškozeném zubu není nic hezkého. Podobně jako Sloup, byl a stál - Kdosi jej vyvrátil - Další rozumný, jde cestou, aby jej zase navrátil. Zase se zjevují jacísi Trampové podivní! Počumí do kapsy nenávisti a zloby - Radostně zvolají - Je to dobrý ! Tupost a nenávist stále doutná, ba - Ještě hoří ...:-)

+4/0
19.6.2019 10:40

J62a24n 87P66a81v57e10l 8533452728576

Jinými slovy, kdo má jiný názor než Vy, je hlupák

0/−3
19.6.2019 13:42

M57a45r25e76k 61T17r61i89z61u96l52j75a25k 8510676567887

Znám se s některými lidmi ze Společnosti pro obnovu Mariánského sloupu osobně. A po léta sleduji (spíše zpovzdáli) jejich práci. Studium historiků a kunsthistoriků, shromažďování veškeré dostupné dokumentace, práce sochařů, nekonečná vyjednávání se všemi možnými garniturami vedení Prahy, jak se postupně během let střídaly, snahy o ekumenický dialog... Je toho hodně. Snad, snad se veškerá ta práce jednou zúročí. Ale za nejdůležitější bych považoval dialog s veřejností, ekumenický dialog a opakované, trpělivé vyjednávání s vládnoucími garniturami... Nebylo to daleko od úspěchu, stavební povolení příslušné městské části už existovalo.

+3/0
19.6.2019 13:48

J55a10n 60S54i86n29n62r94e74i53c70h 6613925370631

Existuje nejaka iniciativa na obnovu sochy generala Radeckeho z Radce na Malostrankem namesti, ktery byl rozebran v r.1920?

0/0
19.6.2019 22:35

M39a42r43e79k 78T49r76i13z70u18l57j77a65k 8700216517397

Nevím, zda existuje,ale pokud by se objevila, nebudu vůbec protestovat. Spíše naopak. Podle pravidla přej a bude ti přáno. Anebo: "Co chceš, aby činili tobě, čiň i ty jiným."

0/0
20.6.2019 6:18
Foto

P89a53v64e89l 71D96v13o57ř95á23k 5659425184290

Já v tom nevidím problém. V Turnově byl mariánský sloup odstraněn komunisty, a tak byl po r. 1989 zase postaven znovu. Sice o kousek vedle kvůli dopravní komunikaci, takže vzhled náměstí se tím trochu změnil, ale to je detail. Nepamatuji se, že by se kvůli jeho obnově někdo bouřil.

Kdežto čin "restauračního" povaleče Franty Sauera tu stále má jakési obskurní zastánce, a jak se dá vyčíst z jejich komentářů, tak jde patrně o lidi spjaté s minulým režimem, který boural a ničil, co se dalo.

Přitom jiné památky, postavené z iniciativy "nenáviděných" Habsburků, nikomu nevadí.

R^

+13/−1
19.6.2019 10:32

M10a13r25e22k 84T19r33i75z20u15l33j56a82k 8770706837397

Například v Olomouci stojí unikátní sloup Nejsvětější Trojice a opodál na Dolním náměstí mariánský sloup. Oba jsou z doby habsburské vlády a nikoho to neuráží, nikde ani zmínka, že by to bylo znamení studu a poroby... Navíc, šroubovice mariánského sloupu už není původní. Dělala se nově, protože materiál té staré se rozpadal. Ani sochy na Karlově mostě nejsou po většině originální, jsou nahrazeny kopiemi. Karlův most je i přesto dál mimořádnou kulturní památkou.

Ale zpět ještě k Olomouci. Tam byla v březnu 1939 vypálená synagoga zfanatizovanou lůzou. Později tam byl zbudován pomník se Stalinem a Gottwaldem, který byl po roce 1990 odstraněn, protože znesvěcoval to místo. Synagoga dodnes obnovena nebyla, ale osobně sním o tom, že by tam mohla jednou znovu stát, až přijde čas.

+10/0
19.6.2019 10:47

M13i42r29o31s13l83a97v 49B69u46č76e30k 6533623461384

Franta Sauer Kysela (1882–1947), bohém, pašerák cukerínu, spisovatel, obchodník se svršky. To ještě tehdy mladá, Milada Horáková vůbec netušila, že bude poprvé historicky zneužita! Sauer - Sloup porazit jménem Národního výboru! = Sociální demokraté a čs. socialisté svolali na poledne tábor lidu na Bílou horu. Identická slova zněla - "Jen ho sejmi" ! ...:-)

+4/0
19.6.2019 10:53

J98a38r77o61s55l97a65v 30N65á77p54r83s48t49e29k 6795346

Ono je všeobecně známo, že jedním z těch obskurních zastánců, kteří projevili pochopení pro odstranění Mariánského sloupu ze Staroměstského náměstí byl prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

0/−3
19.6.2019 11:53

V38o36k38o75u10n 77V10l40a23d45i49m86i97r 8892618699208

;-D Ano, na stranickych schuzich se o tom mluvilo velmi casto, tal to jiste musi byt vseobecne znamo.;-D

+6/0
19.6.2019 12:41

M54a77r42e16k 77T57r43i62z11u46l16j53a64k 8300966577497

R^;-D

+1/0
19.6.2019 13:36
Foto

Š28t34ě20p98á33n 38B98i60c24e83r29a 6799772788636

Sám jsem proti jakémukoliv ničení, natož uměleckých památek. Mariánský sloup, ať už byl symbolem čehokoliv, byl především dílem, které stálo peníze a vytvořil ho lidský um a pot. Kdyby nechali komouši stát pomník Stalina, byl by dnes připomínkou šílené doby, na kterou by se chodily dívat zástupy turistů.

+3/0
19.6.2019 10:31
Foto

P32a77v38e73l 11D90v32o57ř80á41k 5469765624340

Místo toho se tam jednou objevil obrovský portrét Václava Klause - jako symbol nového kultíku. ;-D

+3/−2
19.6.2019 10:34

M68i80r28o89s50l49a42v 45M10u55d54r14a 6169267420592

Ano, s nápisem - myslíme jinak. ;-D

+3/0
19.6.2019 10:44

M42a30r67e36k 89T42r52i67z82u48l36j11a61k 8280916907327

R^;-D;-D;-D

0/0
28.6.2019 20:25

J96a88r24o48m60í87r 38K24r88á42l 4380289564869

U toho Stalina bych to ještě chápal, ale s činem anarchistického pojašence tehdy souhlasil jen málokdo. Koneckonců - byla to připomínka boje se Švédy.

+3/0
19.6.2019 10:35

J25a40r47o81s13l55a93v 97N78á48p75r31s66t11e16k 6445476

Masryk

0/−2
19.6.2019 11:54

M37i61r23o83s29l53a44v 93M68u79d97r74a 6529197390632

No, nechat zírat na Prahu jednoho z z největších vrahů historie, tak to mohli všude nechat i sochy Hitlera.

+3/0
19.6.2019 10:38
Foto

Š90t49ě84p30á79n 19B86i75c13e90r44a 6109842668706

On kdyby se spočítalo, kolik lidí padlo při stavbách pyramid a k tomu jsme připočetli tisíce popravených v časech těch, které pyramidy mají připomínat. Čas to maže.

0/−2
19.6.2019 13:35

I23v82a97n 89H90l93a73v41á21č93e46k 8190854248985

Hrušky s jabkama.

+2/0
19.6.2019 14:54

J14i94ř65í 91V12o19b65e58c27k56ý 1526350175262

Tomu nějak nerozumím. Už bylo mnohokrát dokázáno, že pyramidy nestavěli otroci, ale kvalifikovaní profesionálové, o které bylo velmi dobře postaráno, takže žili vlastně kvalitní život, vykoupený těžkou prací, ale zaslouženě odměněnou. Pokud se začtu do českých dějin, tak samozřejmě, v době, kdy se stavělo Národní divadlo, tak byl veřejně pověšen vrah Janeček, stačí si přečíst paměti posledního rakouského a prvního československého kata. Mají snad modernistické stavby z dvacátých let nějakou souvislost s popravou vraha Martina Leciána?

+2/0
19.6.2019 15:45

V61o98k92o83u22n 36V61l69a21d49i72m96i75r 8532188859728

;-D Jiste, ze obcas nejaky z te pyramidy spadl pane Bicero. To se stavalo a stava i pri stavbach mostu a jinych vysokych staveb.;-DPocet popravenych v dobe stavby Stalinovy sochy v Praze je znam. O dalsich obetech komunisticke zlovule se muzeme jen domnivat.

+2/0
19.6.2019 15:50

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz