Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Petr Šindelář 89654
Jste přihlášen jako Petr Šindelář 89654


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a57n 45Š69e37s84t73á14k 3178279829814

To byste se divil, jaký sítě prodlužek visí z norských činžáků;-D

1.7.2019 21:18
Foto

L38e24o27n18t34ý76n37a 27C83h43v58á92t79a36l85o73v59á 1733975256

Elektromobilita zažívá v Evropě boom, protože na to tlačí EU a tlačí na to nejspíš z toho důvodu, že Němci se vydali s energetikou přímo do pekel. Takže ten boom je uměle vytvořený na politickou objednávku. Bude to stát spoustu peněz a nepřinese to nic. V Praze jsou silnice samá díra, propadlé kanály, nedostatek parkovacích míst, nesmyslná dopravní značení, do nápravy těchto věcí by se měla Praha pustit a až vyřeší základní problémy, může se pustit do budování třeba těch dobíjecích stanic.

19.6.2019 23:09

L13u76b54o96š 17K73r63i41m23l 4917544780755

Po přečtení blogu a následně diskuse mám pocit, že se vracím o +-300 let zpět. V té době bylo také při cestování nutné nechat koně odpočinout a pokud kůň nebyl odpočatý, tak se dál nejelo.

Dnes prostě přijedu k domu a auto připojím k nabíjecí stanici/zásuvce a 6-8 hodin budu čekat, než znovu mohu vyrazit. Někteří zde píší něco o lidech neznalých elektrotechniky, ale sami vypadají jako lidé neznalí základů matematiky a přírodních zákonů. Ale to je příznak dnešní doby, propagovat nové a horší a o starém a lepším tvrdit, že je to horší....

19.6.2019 11:17
Foto

P17a55v58e14l 77D27v52o74ř92á22k 5529305594940

Vy jste borec, který celých 24 hodin projezdí v autě. A ani na minutku si nezdřímne. Tak to pak máte pravdu! ;-D

20.6.2019 16:15

A76n20t75o87n13í50n 37K83o31u50n63o75v20s83k81ý 9488180358138

Mně to hlavně pořád nevychází v penězích.

Více než polovinu ceny benzínu a nebo nafty tvoří spotřební daň a DPH.

Výrobci plánují v souvislosti s od 1.1.2021 platným emisním limitem 95 g CO2 na km vnutit zákazníkům 25% hybridů a elektrických aut.

Pokud to dokáží, tak jak politici ty v rozpočtu chybějící desítky miliard korun nahradí?

Bude mě doma kWh stát místo Kč 5,10 třeba Kč 15?

19.6.2019 7:31

A44n74t58o67n31í83n 80K85o72u81n26o59v30s95k96ý 9758370728638

Tedy - na peníze mi toho nevychází víc.

Když si cenově srovnám VW e-up! za krásných 535 tisíc s rozměrově podobnou Škoda Citigo za 190 tisíc, řekl bych, že pro zlevnění elektrických aut je tu hodně velký prostor a před výrobci hodně dlouhá cesta.

Mimochodem - romantickému ekologickému politickému extrémismu už padla za oběť i zmíněná Škoda Citigo - vypouští do ovzduší 100 g CO2 na km a ve 3.Q se přestává vyrábět...

19.6.2019 7:59

J69o57s35e53f 78Š48o29l94t78e44s 8484898770763

Nepřestává. Bude elektrické Citigo.

19.6.2019 8:52

A71n90t73o92n38í88n 24K31o33u77n63o34v52s87k47ý 9478290228898

Správně. Končí se spalovacím motorem.

Ano, elektrická bude. S komponenty zmíněného e-up!

Víte co bude stát?

19.6.2019 9:10

J81o81s33e94f 55Š62o88l86t44e90s 8174958190343

Měla by stát kolem 420 tisíc s daní.

19.6.2019 9:22

J85o37s66e18f 60Š16o48l85t16e33s 8814658410113

A nemá komponenty zmíněného e-upu. Měla by mít novou generaci.

19.6.2019 9:22

A98n82t87o61n66í66n 81K30o19u12n85o57v47s80k27ý 9218980918358

To je skvělá zpráva.

Cena ve výši víc než dvojnásobku současné ceny spalovací Škody Citigo, kdo by to nechtěl, že?

19.6.2019 9:37

J66o44s36e41f 97Š43o15l66t10e25s 8904938550783

Jak se to vezme. Současná spalovací Škoda Citigo nemá za poloviční cenu ani náhodou automat, takové zrychlení, jednoduchost ovládání a také tak nízké provozní náklady. Také nemá online konektivitu, abyste si mohl předehřát nebo vychladit auto předem. Kdybyste si chtěl současné Citigo vybavit na stejnou úroveň, tak ten rozdíl v ceně bude úplně jinde.

19.6.2019 9:39

A10n35t76o34n35í74n 10K31o98u78n29o36v42s93k49ý 9938800658468

Na venkově si hodně lidí nahradilo rozpadávající se Felicie s pomocí Škodovek Citigo a uvedené požadavky neměli.

Uvidíme jak radostně zareagují na elektrickou Citigo.

19.6.2019 10:50

J38o98s13e65f 77Š31o60l51t74e87s 8744398120603

Uvidíme. Na venkově spíš šli po Daciích. Ty se budou prodávat dál.

19.6.2019 10:55

J79o23s55e51f 21Š76o91l55t47e18s 8924468570483

Nijak. Je to jejich problém. Navíc na elektřinu je stanovená spotřební daň.

19.6.2019 8:53

A34n10t62o85n91í90n 89K11o78u73n35o59v47s10k69ý 9298480988158

Vy jste romantik.

Ten problém samozřejmě přenesou na nás.

Oni to platit nebudou.

Zatím platím u elektrického Fiata 2,50 za kWh a parkovat můžu za Kč 100,- ve všech zónách prahy celý rok.

Vídím, že když ptáčka lapají...

19.6.2019 9:12

J79o89s81e72f 12Š34o28l38t45e62s 8544268530303

Jojo, elektrický Fiat je pěkný dovoz u USA :-) Zdanění elektřiny pro domácnosti bude velice složité, protože se nikdy nebude z většiny používat k nabíjení aut, ale na další věci... Elektřina se blbě označuje jako topná a trakční...

19.6.2019 9:24
Foto

V96l64a82d95i84m38í32r 85Š53ť63a18s51t51n56ý 1531566415383

..Je přitom prakticky jisté, že elektrovozy budou za několik let levnější, jejich životnost bude oproti autům se spalovacími motory vyšší, provozní náklady nižší...;-D;-D;-D.

Cenu elektroaut nejspíš konkurence časem opravdu sníží, ale životnost delší určitě nebude, o to už se výrobci postarají. A s těmi provozními náklady bych také předem nejásal. Až budou dobíjecí stanice doménou soukromých investorů, dá se čekat, že cena dobíjení poletí raketově nahoru. Dobíjecí stanice s dostatečně kapacitní přípojkou nebo vlastní baterií je mnoha milionová záležitost, poplatky za dostatečně vysoký rezervovaný příkon také nebudou zanedbatelné, nehledě na to, že v historických částech měst vám je stejně nikdo nedovolí vybudovat.

19.6.2019 7:08

A13n63t84o46n98í81n 34K50o39u46n72o56v58s75k70ý 9768500258408

Pokud někdo dokáže s jistotou předpovědět ceny a náklady elektrovozů za několik let, měl by bydlet v Delfách.

Bude mu tam za nedlouho patřit ta největší věštírna...

19.6.2019 7:23

J96o61s54e51f 70Š48o40l26t57e76s 8864108410973

Z osobní zkušenosti vím, že prodlužka z okna řešením fakticky je. Sám jsem takto s EV několik měsíců fungoval v bytovce a nebyl to problém.

18.6.2019 21:41
Foto

V69l78a53d47i72m23í52r 59Š21ť81a73s20t82n85ý 1671366215593

Bydlel jste v třináctém patře?

19.6.2019 7:08

J90o12s88e66f 63Š33o68l87t31e93s 8344188400753

Nikoliv, ve druhém. Ale kabel stejně šel z okénka sklepní kóje. Bylo to dočasné řešení, než jsem si nechal zavést elektřinu do garáže.

19.6.2019 8:49

P92e12t20r 13P56a33l89e13č57e32k 3510705644132

Elektromobil je starší vynález než auto se spalovacím motorem. Starší !! Asi o 50 let. Takže měl času dost. Kdyby to bylo lepší, prosadil by se. Evidentně to lepší není, když to musí protlačovat dotace, nařízení a umělá poptávka.:-P

18.6.2019 20:14
Foto

P21a29v66e66l 74D97v42o77ř74á11k 5899325534470

A proč se pohon elektromotorem prosadil v tramvajích, trolejbusech a na železnici? A už hodně dávno!

Protože jediným současným problémem je levný zdroj energie s velkou kapacitou, kdežto tam, kde je trolej, tento problém není.

Takže: elektromotor jako zdroj tažné síly je lepší a je to dávno prověřené. Kromě toho - víte něco o lineárních motorech pro superrychlé vlaky?

Z hlediska výroby je elektromotor také výhodnější, protože obsahuje jen zlomek počtu součástí, než motor spalovací. A jeho životnost? Křižíkovy tramvaje jezdí dodnes s původními motory.

Čili: kdyby naftaři nebrzdili vývoj elektromobilů a akumulátorů, bylo by dnes možná po problému.

19.6.2019 11:11

V15o22k83o28u78n 62V16l36a62d77i33m62i36r 8492408339628

Kdysi jsem kdesi v Italskych alpach videl na silnici typicke trolejbusove vedeni. Ale trolejbusy videt nikde nebylo. A protoze jsem clovek zvedavy, vyptaval jsem se.

Nekdy ve dvacatych letech tam staveli prehradu. A protoze by se tenkrat do tech kopcu zadny nakladak nevysplhal, postavili vedeni a jezdily tam trolejnakladaky s materialem na stavbu.

19.6.2019 13:01

A52n13t11o31n56í95n 90N40e65b74u12ž79e66l64s51k20ý 7165849786690

Tam mají jiný starosti :-)

18.6.2019 18:56
Foto

P44a44v12e35l 87D66v39o27ř43á73k 5789345704980

Pro panikáře radím: kupte si prodlužky do zásoby, nebudou! ;-D

18.6.2019 18:16

V68l74a56d55i73m55í18r 25H98r95u51b83ý 4517713474829

Hmmm.

Váš odhad počtu elektroaut v Praze řekněme v roce 2030? Odhad kapacity baterií a požadavek na rychlost jejich nabití. Špička nabíjení řekněme 16 ÷ 22 hodin. Jaký příkon navíc bude Praha potřebovat. Současný příkon sídliště (Bohnice, Jižní Město) a příkon nabíjecích stanic?

18.6.2019 14:37

T66o14m95á31š 37D63v46o71ř14á22k 6327215153947

Dovolím si konstatovat, že veškeré odhady počtu elektromobilů na 10 let dopředu by byly jen věštěním z křišťálové koule.

Ale zkusím to. Enyky-benyky - 100 tisíc elektromobilů. Jeden každý ujede v průměru 50 km denně (18.250 km/rok). Takže jeden každý potřebuje dobít asi 10 kWh. To máme 1 milion kWh.

Tento výkon nebude soustředěn do špičky a lá všichni přijedou domů, zapnou TV a elektromobil do zásuvky. Nabíjení elektromobilů bude "chytré" minimálně natolik, aby se pomalé nabíjení rozprostřelo přes celou noc. Takže spíš 22:00 - 6:00, tedy 8 hodin. To máme potřebný výkon 125 tisíc kW, tedy 125 MW.

Nikde se mi nepodařilo dohledat přesné údaje o průběhu spotřeby elektřiny v Praze. Akorát že běžně spotřebovává Praha až 950 MW (v horkých letních dnech) a až 1200 MW (v zimních mrazech). Už z toho si dovoluji soudit, že najít v noci 125 MW by neměl být problém.

18.6.2019 15:00
Foto

P75a43v14e19l 18D76v64o96ř69á78k 5729925594590

Tak tak. Přičemž topení přímotopem spotřebuje přibližně stejně, k tomu nějaký boiler a pod ... Jenže tohle si elektrotechnikou nedotčení nedovedou spočítat.

Stačí např. přejít na vytápění tepelným čerpadlem (tím topíme) a energii navíc máme doma. R^

18.6.2019 17:58
Foto

J63a50r82o72s22l47a52v 51H70a33l37u63z62a 2346444679608

Stále nechápu, proč chtějí všichni nabíjet auta v noci od 22:00 do 6:00 ? Co takové auto po ujetí těch 50 km denně dělá - ty méně šťastné stojí někde na sluníčku u úřadu, fabriky, nákupního centra, ... - 2 hodiny si odjezdí a potom stojí, nešlo by je dobíjet v době, kdy to sluníčko svítí, aby to bylo opravdu eko?

18.6.2019 21:43
Foto

V41l80a93d85i42m16í86r 73Š77ť14a92s20t45n71ý 1731236635973

Jasně, že by to šlo. Ale pořídíte si k autu za trojnásobek ceny ropáka solární dobíjecí stanici za další čtvrt mega?

19.6.2019 7:00

M90i74c78h69a44l 70P48a79u51l84í73č19e14k 2643885835855

Asi by bylo dobré také napřed říci, jak by to mělo vypadat. Třeba na sídlišti, kde parkují stovky aut před paneláky, by to mělo fungovat jak? U každého stání také nabíjecí zařízení? To by se asi slušně prodražilo, takto zastavět třeba Jižní město. Co když tam na tolik stojanů není místo? Co když to neutáhne místní přenosová soustava? Atd. Těch dotazů je hodně. Ale moudrá myšlenka tu zazněla - počkejme, jak to budou dělat jinde a vezměme si příklad, a hlavně poučme se z jejich chyb...

18.6.2019 14:24

V59o53k71o88u71n 78V79l11a11d80i76m57i69r 8382718869548

Jinde to delaji zatim tak, ze na kazdem parkovisti u supermarketu najdete dve mista se stojanem vyhrazena pro elektromobily.

Ti panove kteri si tady vymysli pro kazdy elektromobil jedno nabijeci misto jednoduse nemaji o technice poneti. Uz pred vice nez sto lety vymysleli spojari jednotku Erlang, ktera definovala kolik paru telefonniho vedeni je potreba aby se lide dovolali z jednoho mista na druhe. A opravdu jich nebylo moc.

18.6.2019 17:06
Foto

P73a33v88e92l 10D52v11o68ř96á82k 5189885294160

Dokonce i u nás takové supermarkety najdete, třeba v Liberci.

18.6.2019 18:00

E60v91a 98K83o50r83b27e88l72o97v91á 4852106192

Pokud bude cena elektromobilů vysoká, budou chudší dotovat bohaté, pokud se sníží natolik, že si je bude moci dovolit každý, tak se tu pro samá auta nehneme.

18.6.2019 14:19

J17o63s40e10f 84Š24o71l87t41e84s 8904558880803

Proč? Auta si už dnes může dovolit každý a není to zásadní problém.

18.6.2019 21:43
Foto

P82a58v72e50l 19D80v92o17ř84á21k 5829245554810

Já tuhle prohlížel vozy před Lidlem - většinou to byly modely za víc než půl mega.

Na novou elektroškodovku jsou už pořadníky s čekací lhůtou - jako na embéčko za socíku.

Ale větší počet aut už jezdit nebude, leda že by se Vám podařilo zvýšit počet obyvatel.

19.6.2019 11:17

R46a87d83e92k 87W69o68l22o67s45z11c86z31u68k 4459198120664

Všichni propagátoři elektromobilů "zapomínají" na primární výpočet - 1000 elektromobilů nabíjených denně na 1/4 kapacity vyžadují příkon cca 1MW (pokud je nabíjení rozloženo rovnoměrně na celých 24 hodin). V praxi to znamená mimimálně ZDVOJNÁSOBENÍ stávající rozvodů, což konkrétně v zastavěné Praze může být dražší než samotný nákup elektromobilu - bez vytahání balíku peněz z kapes občanů (hlavně těch co jezdí MHD) to nepůjde...

Pro šťouraly dodávám, že odhad je nepřesný, ale sedí řádově.

18.6.2019 12:52

T35o54m47á63š 26D97v78o25ř97á33k 6497835283477

Moc to nechápu. 1000 elektromobilů dobíjených denně na 1/4 kapacity vyžaduje příkon 1 MW kde? Celkem? To by bylo (při rovnoměrném rozprostření na 24 hodin) celkem 24 MWh, takže 24 kWh na vůz. Což tedy je 1/4 kapacity tak leda u nejvyšších modelů Tesly. V praxi je ale fuk kolik % kapacity bude ten který vůz dobíjet, kapacita může být různá.

Těch Vámi uvažovaných 24 kWh na vůz odpovídá asi 100 km dojezdu. Průměrný vůz denně najede méně než polovinu této vzdálenosti, ale budiž. Ten 1 MW je v rámci celé Prahy jako plivnutí do rybníka. Na jeden vůz to dělá 1 kW, což je méně než polovina příkonu rychlovarné konvice. To opravdu není nic, co by pražské rozvody nezvládly, zvlášť v noci.

S nabíjením budou jiné problémy, především s dostupností nabíjecích míst.

18.6.2019 13:25

V36l87a93d52i24m32í43r 30H44r81u70b51ý 4817723704899

Možná, že celkem ujede průměrné auto (to od počty, které článek doporučuje?) jen 50 km. Ale ono ani dobíjení nebude rovnoměrné po dobu 24 hodin. A tisíc aut je v rámci celé Prahy jako plivnutí do rybníka.

Co když to bude čtvrtina parku, tedy cca 150 tisíc (a tedy 150 MW, spíše 200_MW). Předpokládám především v obytných zónách (ve kterých není instalována převážná část elektrického příkonu). To je nárůst současného maximálního příkonu (2011 - ÚEK Prahy) o 20 %, ovšem převážně v bytové zástavbě. A to už plyvnutí není.

Řešení prostorové raději neuvádíte.

18.6.2019 14:55

T49o59m65á44š 59D38v82o67ř72á85k 6687475843507

Viz výše. Převážná část nabíjení bude "pomalé", nikoli na rychlonabíječkách. Pomalé nabíjení se soustředí do nočních hodin, kdy domácnosti nesvítí, nevaří, nepečou, neohřívají vodu, mají vypnutou TV i počítač. V té obytné zástavbě jsou i obchody a firmy, které taktéž mají zavřeno a zlomkovu spotřebu.

Nevím jak v Praze, ale v rámci celé ČR je noční útlum cca 2 GW, takže 200 MW by na Prahu vycházelo statisticky už dnes, bez jakéhokoli navyšování výroby. Ale bavíme se samozřejmě o nočních hodinách (22:00 - 6:00).

18.6.2019 15:10
Foto

J73a41r57o16s43l16a45v 12H88a67l84u63z13a 2656894549188

S rozvojem solárních panelů bude noční proud na rozdíl od stávajícího stavu dražší.

18.6.2019 21:47

T39o64m41á88š 88D55v44o79ř62á12k 6347145383817

Máte pravdu, nebude se nabíjet 24 hodin, ale spíš 8 hodin. S těmi 24 hodinami přišel pan Woloszczuk. Takže potřeba výkonu bude 3násobná. Naproti tomu, nebude potřeba 24 kWh, ale max. 10 kWh (pro 50 km a spotřebu a lá Tesla). Typicky se uvádí průměrný roční nájezd osobního auta spíš 15.000 km (41 km denně) a většina elektromobilů je úspornější než Tesla, takže možná v průměru vystačí i s 8 kWh. A jsme zase na tom, že na každý vůz bude potřeba cca 1 kW (od 22 do 6).

A ano, prostorové řešení neuvádím. Někdo má garáž, někdo bude moct dobíjet v práci, mohou se využít třeba lampy veřejného osvětlení. Na sídlišti to každopádně bude problém, o tom žádná. Já polemizuji jen s věčně se opakující námitkou, že nebude kde brát elektřinu na dobíjení, nebo jako zde, že to nezvládne přenosová soustava.

18.6.2019 15:18
Foto

P68a88v85e74l 37D44v45o70ř81á32k 5649955624780

Ono jde spíš o to, že jsme tady pěkně zaspali, což není jediný případ. Copak prodlužka, ale na většině sídlišť není vůbec kde zaparkovat, protože budovatelé socialismu, byť tu chtěli vybudovat ráj na zemi, si nedovedli představit, že jednou bude mít každá rodina nejméně jedno auto.

A tak nemáme ani podzemní garáže, ani parkovací domy. Problém je v tomhle. A k tomu ještě zchátralá infrastruktura všeho druhu - 40 let devastace se přirozeně nedá jen tak hned napravit.

Elektromobilita právě bude dělat tlak na to, abychom se i v tomhle přiblížili civilizovaném světu. Např. způsobit, aby se po D1 dalo vůbec jezdit. ;-D

18.6.2019 12:44

V69l82a73d37i17m53í79r 58H39r15u93b77ý 4557803384769

Ale dovedli si představit. Plochy byly plánovány (měly být plánovány) na jeden automobil na 3,5 osob. 3,5 osob byla v té době průměrná rodina.

18.6.2019 14:56

V63o42k98o80u19n 36V67l29a29d72i84m74i68r 8772198299718

? Tak proc je nepostavili kdyz si to dovedli predstavit?

Neuperlach se zacal stavet v roce 1967 a ti revansisti tam postavili i dnes postacujici pocet garazi a parkovist.

18.6.2019 16:45
Foto

P70a51v54e57l 54D55v98o76ř74á20k 5409935974660

Možná že dovedli, ale neudělali. Problém byl, že se nepřihlíželo k názoru odborníků, ale na základě politických rozhodnutí. U nás to je vidět na každém rohu.

18.6.2019 18:05
Foto

F81r37a81n51t54i69š93e59k 50P20e88t62r48í75k 6695391664441

Tzv. elektromobilita je slepou uličkou. Bez dotací a umělé poptávky např. od radnic by to celé divadlo rychle skončilo. Takže zodpovědní zastupitelé by od toho dali ruce pryč.

18.6.2019 12:36
Foto

P51a33v97e36l 82D77v85o67ř88á50k 5259375114460

I uvádění klasických vozů bylo před sto lety slepou uličkou. Kdyby dnes viděli ty zácpy na silnicích, říkali by: před tím jsme vás varovali.

Máte asi smůlu, že Vás ne a ne poslechnout.

A jak se díváte na elektrifikaci železnic? Taky slepá ulička?

18.6.2019 18:10

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz