Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P55a25v35e12l 90J41e36ř80á11b48e52k 4738403361840

R^R^R^

0/0
10.6.2019 10:06

M40i52l49a80n 24B59í14l68e30k 5574159701

Myslím, že se možná tak trochu se dobýváte do otevřených dveří. Demokracie (resp. právní stát) ve škole není (nebo by neměla být) označována za ideální systém, ale za nejlepší ze špatných zřízení. A jelikož člověk "není ostrov sám pro sebe" a musí nějak žít s ostatními, tak poukázat na model, který se osvědčil nejvíc, není nic zas tak špatného. No a právě aby tento poznatek nebyl jasnou "indoktrinací", tak se děti seznamují s historií v hodinách dějepisu, popř. s etikou, filozofií, právem v hodinách občanské výchovy (kde se diskutují i podobné problémy, jež jste nadnesla).

+1/0
10.6.2019 8:33

I55r50e47n26a 43V41r65á30n42o69v83á 5312202915804

Není nějaké přísloví, že kdo nezná historii, je nucen ji opakovat?

+2/0
10.6.2019 8:00

J26i33ř84í 52K28i72n24d72l 2768537363147

Mann Thomas Kdo nezná minulost, nikdy nezvládne budoucnost. Minulost je důležitější než budoucnost.

+1/0
10.6.2019 8:51
Foto

M30i61c90h60a57e16l58a 29S69t50i90r19n88e62r 32Ř81e22ř63i53c16h40o59v69á 9215694874983

V této souvislosti lze toto přísloví použít pro popis toho, co se děje mezi dospělými i dětmi v kultuře, která není schopná poučit se z historie, protože nevnímá, že vnuceným vzděláváním dětem uštědřuje lekci o násilí.

Přísloví mohu použít pro popis kultury, chovající se násilně k dětem = vnucující dětem vzdělávání, jednající s dětmi z pozice moci, používající násilnou komunikace a domnívající se, že to napraví vnucenými hodinami dějepisu.

Ano, v tomto kontextu máte pravdu. Kdo nezná historii, protože není schopen pochopit souvislosti, děje, jednání lidí i chování a způsob myšlení své vlastní, těžko je schopen v budoucnu jiného chování. Pak pouze zreprodukuje to, co předchozí generace. Čehož jsme mnoho tisíc let svědky.

Z čehož vyplývá, že chování lidí v historii je třeba zkoumat jiným prizmatem než dosud a začít se chovat zcela jinak, chceme-li dosáhnout zcela jiného chování lidí. Proto se učím nenásilné komunikaci s lidmi = dětmi. Proto podporuji svou aktivitou kampaň za sebeřízené vzdělávání. Proto podporuji aktivity lidí směřující k narovnání vztahů dospělých s dětmi.

Co navrhujete Vy? Napadají Vás jiné způsoby, jak přispět/jak přispíváte budoucí kultuře lidí založené na důvěře dobrovolnosti, založené na souhlasu, nenásilné komunikaci?

+1/0
10.6.2019 11:33

M36i81l72a93n 88B39í20l13e38k 5804229761

Lidé nejsou andělé (a nikdy jimi nebudou), žijí a budou žít v polis, takže určitým pravidlům (a sankcím) se nevyhnou nikdy. Vzhledem k tomu je seznámení se s jejich formou a genezí skrz historii a základy společenských věd atd. podle mě v současnosti menším zlem, než dopady případné ekonomické/právní/politické/etické negramotnosti, která by s absolutní dobrovolností také mohla přijít. Ale souhlas s tím, že forma výuky se mění a měnit bude...

0/0
10.6.2019 12:46
Foto

M71i89c32h39a35e23l95a 88S95t89i11r18n33e46r 94Ř54e59ř50i31c71h57o79v75á 9555754604613

To podstatné o čem píši spočívá nikoli v dilematu, zda je či není třeba pravidel. Bez pochyby ano - pravidel je třeba. Podstatným je však proces utváření pravidel a jejich aplikace ve společenstvech lidí. To podstatné je rozdíl mezi pod pohrůžkou násilí vynucovanými normami na jejichž tvorbu nemám vliv a pravidly, která mám možnost spoluutvářet, dobrovolně je přijímat, protože dávají smysl v mých mezilidských vztazích a potřebuji je pro efektivní organizaci vlastního života. Dobrovolnost a princip neagrese jsou tím, co významně odlišuje součásné kultury založené na strachu a trestech s vynucovanými normami od společenství lidí založených na dobrovolné spolupráci, nenásilí, na souhlasu.

+1/0
11.6.2019 19:20

M98i84l33a50n 69B45í91l62e83k 5114339561

S podobnými problémy se ale lidstvo potýká už tisíce let. Není tedy lepší seznámit studenty s vývojem různých systémů a představ (např. Platón, Rousseau, Montesquieu atd. atd.), prodiskutovat klady a zápory, ukázat si, kam různé teorie mohou vést v praxi, než ponechat (případnou absencí dějepisu a společenských věd ve výuce) člověka v lehkovážné nevědomosti, jež vposledku může vést v naivní přijetí navenek ušlechtilých, ale o to nebezpečnějších myšlenek? Právě historie nás dává nemálo příkladů...

0/0
12.6.2019 6:31
Foto

M24i80c91h18a35e73l49a 57S92t83i59r62n17e18r 63Ř95e94ř43i56c78h73o24v21á 9645544304643

Mají-li obedukaci zájem, ano, pak to pro ně může mít smysl. Vnucujete-li jim nevyžádané informace, jen je učíte, že násilí a nucení je v pořádku a morální. O tom všem jsem psala... a to jsem vysvětlovala v článku.

+1/0
25.6.2019 13:45

M26i70l61a93n 30B13í35l50e79k 5494549121

Sama jste připustila, že pravidel je třeba. Tudíž základní edukace je nutná. Jestliže byste totiž např. nechala bez povšimnutí šikanování druhých (z důvodu toho, že děti nemají o tuto edukaci zájem, popř. že by své omezování braly jako učení se násilí a nucení), pak byste se provinila na těch šikanovaných. Dokud lidé nebudou jako andělé, vnucovat se jim některé nevyžádané informace muset budou.

0/0
25.6.2019 15:29

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz