Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P55a51v88e46l 25J72e92ř58á48b81e16k 4318823561920

R^R^R^

0/0
doporučit
10.6.2019 10:06

M14i26l70a86n 60B53í36l68e26k 5964359151

Myslím, že se možná tak trochu se dobýváte do otevřených dveří. Demokracie (resp. právní stát) ve škole není (nebo by neměla být) označována za ideální systém, ale za nejlepší ze špatných zřízení. A jelikož člověk "není ostrov sám pro sebe" a musí nějak žít s ostatními, tak poukázat na model, který se osvědčil nejvíc, není nic zas tak špatného. No a právě aby tento poznatek nebyl jasnou "indoktrinací", tak se děti seznamují s historií v hodinách dějepisu, popř. s etikou, filozofií, právem v hodinách občanské výchovy (kde se diskutují i podobné problémy, jež jste nadnesla).

+1/0
doporučit
10.6.2019 8:33

I83r79e43n94a 45V89r84á22n33o82v36á 5792662705584

Není nějaké přísloví, že kdo nezná historii, je nucen ji opakovat?

+2/0
doporučit
10.6.2019 8:00

J35i66ř28í 44K39i98n98d84l 2648517873267

Mann Thomas Kdo nezná minulost, nikdy nezvládne budoucnost. Minulost je důležitější než budoucnost.

+1/0
doporučit
10.6.2019 8:51
Foto

M95i12c24h29a29e28l47a 87S74t68i47r20n85e92r 70Ř79e80ř42i44c16h93o82v76á 9425584774893

V této souvislosti lze toto přísloví použít pro popis toho, co se děje mezi dospělými i dětmi v kultuře, která není schopná poučit se z historie, protože nevnímá, že vnuceným vzděláváním dětem uštědřuje lekci o násilí.

Přísloví mohu použít pro popis kultury, chovající se násilně k dětem = vnucující dětem vzdělávání, jednající s dětmi z pozice moci, používající násilnou komunikace a domnívající se, že to napraví vnucenými hodinami dějepisu.

Ano, v tomto kontextu máte pravdu. Kdo nezná historii, protože není schopen pochopit souvislosti, děje, jednání lidí i chování a způsob myšlení své vlastní, těžko je schopen v budoucnu jiného chování. Pak pouze zreprodukuje to, co předchozí generace. Čehož jsme mnoho tisíc let svědky.

Z čehož vyplývá, že chování lidí v historii je třeba zkoumat jiným prizmatem než dosud a začít se chovat zcela jinak, chceme-li dosáhnout zcela jiného chování lidí. Proto se učím nenásilné komunikaci s lidmi = dětmi. Proto podporuji svou aktivitou kampaň za sebeřízené vzdělávání. Proto podporuji aktivity lidí směřující k narovnání vztahů dospělých s dětmi.

Co navrhujete Vy? Napadají Vás jiné způsoby, jak přispět/jak přispíváte budoucí kultuře lidí založené na důvěře dobrovolnosti, založené na souhlasu, nenásilné komunikaci?

+1/0
doporučit
10.6.2019 11:33

M75i83l80a58n 40B93í11l68e26k 5304689161

Lidé nejsou andělé (a nikdy jimi nebudou), žijí a budou žít v polis, takže určitým pravidlům (a sankcím) se nevyhnou nikdy. Vzhledem k tomu je seznámení se s jejich formou a genezí skrz historii a základy společenských věd atd. podle mě v současnosti menším zlem, než dopady případné ekonomické/právní/politické/etické negramotnosti, která by s absolutní dobrovolností také mohla přijít. Ale souhlas s tím, že forma výuky se mění a měnit bude...

0/0
doporučit
10.6.2019 12:46
Foto

M59i47c33h70a60e97l80a 34S52t15i37r14n83e18r 53Ř19e12ř29i46c85h69o49v56á 9215894874883

To podstatné o čem píši spočívá nikoli v dilematu, zda je či není třeba pravidel. Bez pochyby ano - pravidel je třeba. Podstatným je však proces utváření pravidel a jejich aplikace ve společenstvech lidí. To podstatné je rozdíl mezi pod pohrůžkou násilí vynucovanými normami na jejichž tvorbu nemám vliv a pravidly, která mám možnost spoluutvářet, dobrovolně je přijímat, protože dávají smysl v mých mezilidských vztazích a potřebuji je pro efektivní organizaci vlastního života. Dobrovolnost a princip neagrese jsou tím, co významně odlišuje součásné kultury založené na strachu a trestech s vynucovanými normami od společenství lidí založených na dobrovolné spolupráci, nenásilí, na souhlasu.

+1/0
doporučit
11.6.2019 19:20

M79i91l91a12n 63B59í73l37e56k 5554589161

S podobnými problémy se ale lidstvo potýká už tisíce let. Není tedy lepší seznámit studenty s vývojem různých systémů a představ (např. Platón, Rousseau, Montesquieu atd. atd.), prodiskutovat klady a zápory, ukázat si, kam různé teorie mohou vést v praxi, než ponechat (případnou absencí dějepisu a společenských věd ve výuce) člověka v lehkovážné nevědomosti, jež vposledku může vést v naivní přijetí navenek ušlechtilých, ale o to nebezpečnějších myšlenek? Právě historie nás dává nemálo příkladů...

0/0
doporučit
12.6.2019 6:31
Foto

M81i60c96h65a32e77l53a 53S55t84i56r58n23e11r 31Ř29e88ř97i76c58h69o20v90á 9545594234343

Mají-li obedukaci zájem, ano, pak to pro ně může mít smysl. Vnucujete-li jim nevyžádané informace, jen je učíte, že násilí a nucení je v pořádku a morální. O tom všem jsem psala... a to jsem vysvětlovala v článku.

+1/0
doporučit
25.6.2019 13:45

M50i34l44a26n 61B55í69l40e14k 5194529891

Sama jste připustila, že pravidel je třeba. Tudíž základní edukace je nutná. Jestliže byste totiž např. nechala bez povšimnutí šikanování druhých (z důvodu toho, že děti nemají o tuto edukaci zájem, popř. že by své omezování braly jako učení se násilí a nucení), pak byste se provinila na těch šikanovaných. Dokud lidé nebudou jako andělé, vnucovat se jim některé nevyžádané informace muset budou.

0/0
doporučit
25.6.2019 15:29

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz