Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H26e15l72e24n73a 68S63a36s94o11v61á 6356976567113

Člověk, který nemá pedagogiku není amatér.

0/0
10.6.2019 20:34

V98i60k10t27o65r 19N23á23r11o13ž78n57ý 3299412378

Víte pane blogere. Napadla mne jedna otázka. Jaké asi měl vzdělání takový Igor Hnízdo z filmu Obecná škola ???

A navíc..vedle vzdělání (nemusí být nutně pedagogické) bych požadoval po učitelích třeba i nějaké charakterové a morální kvality. Žena , která si ve svých volných chvílích přivydělává prostitucí a všichni to o ní ví , může být jako učitelka "pozlacená". Ale dle mého názoru by neměla ve školství co dělat...

+1/0
30.5.2019 11:57

P39e24t73r 36S62k33á83c67e55l 6844659769

Vzdělání bez charakteru - proti této špatné vlastnosti (spolu s dalšími šesti) bojoval M.Gándhí. Jak mohou udělit diplom člověku bezpáteřnímu? V jakémkoliv oboru lidských činností. Návrh vlády mi připomněl druhý úkol T.G.Masaryka v roce 1918 - uškolení Slovenska. Též se to zvrtlo, na Slovensko posílali byrokraté jen učitele za trest, jejich schopnosti splnit panem Masarykem vytýčený úkol je naprosto nezajímaly. U nás po roce 1990 se vůbec nevyučuje podle odkazu našeho velikána, proč(?):

„Všeobecné porušení světa se začíná hned v kořenech...“ » J.A.Komenský.

+1/0
30.5.2019 17:49

V21i85k76t50o75r 10N28á86r60o85ž63n41ý 3549132918

Tvrdý nesouhlas. Také jsem prošel základní školou , střední školou i vysokou školou. A nepoznal žádný rozdíl mezi kvalifikovaným a nekvalifikovaným učitelem. Řada tzv. nekvalifikovaných učitelů byla lepších , než řada kvalifikovaných....

Nejvíce se to projevilo když nás měl v devadesátých letech na angličtinu kluk , který neměl ani VŠ , ale dvouletý pobyt v Americe..tento odešel a dostali jsme "kvalifikovanou" učitelku , která neuměla vůbec nic.

Přirovnal bych to k reálnému světu. Řada šikovných středoškoláků dosáhne v kariéře obrovských úspěchů , na druhou stranu řada vysokoškoláků skončí u výrobního pásu...

S jednou školou má naše firma družbu. Jejich studenti k nám chodí na praxe. A když vidím ty učitele... vsadil bych se , že mají příslušné vzdělání. Po jiných stránkách je pokládám za totálně nekompetentní...

+4/0
30.5.2019 11:20

P71e21t93r 21S43k94á67c71e47l 6604709939

"Kdo nedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něj neprobudíš vřelý zájem o učení"

> J.A.Komenský.

0/0
30.5.2019 17:50

L77a24d91i54s41l98a42v11a 36S34t61r13n57a11d53o75v53a 3598414811592

Tuším, že nějakou cenu pro učitele získala paní , co neměla VŠ. Učila na ZŠ se střední školou . Děti ji milovaly . Myslím , že už skončila. Byl s ní rozhovor i na I Dnes.

Dobrý učitel je ten , který umí zaujmout a je spravedlivý. Má zájem o žáky a umí to s nimi. S tím se člověk rodí, to mu nedá studium. Je to o povaze toho člověka , o jeho chuti do téhle práce. Studium je o vědomostech, praxe bývá jiná.

+7/0
29.5.2019 15:51

O40n22d56ř60e73j 32V80a53l24e38n88t14a 5168491719682

No nevím. Když jsme byli na průmce a potom na VŠ, tak vždy největší efekt měli učitelé, kteří přišli buď z praxe, nebo k výuce ještě navíc pracovali. A nejhoršími, téměř vždy byli ti, kteří nikdy nedělali nic než učení. Jistě, to že je někdo full-time učitel po celý život, není na škodu na základce, nebo u předmětů jako čeština, nebo dějepis. Tam se nic nemění už sto let. Ale aby programování učil někdo, kdo zamrzl u Pascalu a Asembleru, je fakt na nic, stejně jako ti co učí sítě a pořádně žádnou reálnou neviděli.... Tam je člověk z praxe k nezaplacení. A VŠ v tomhle byla ještě o řád horší... tam narazit na vyučujícího zaměřeného na praxi bylo jak potkat jednorožce....

+8/0
29.5.2019 11:23

J40i32ř42í 21J11u64r46č58á90k 9627420508917

Možná nejlepší, nejúspěšnější ale rozhodně nejoblíbenější učitel v naší ZŠ měl nějakou "rychlokvašnou" komunistickou jedenáctiletku. Jeho autoritu by mu mohl závidět určitě i mnohý "zlatý ámos".

Mně naopak připadalo naprosto nesmyslné, nutit švadleny nedlouho před důchodem k absolvování bakalářského studia pedagogiky, aby mohly učit šít na stroji těch pár učnic, které ještě zůstaly na učilišti. Podobné to bylo i s mistrama u zedníků.

+9/0
28.5.2019 21:22

M27i87c29h87a43l 46P12á45t92e67k 8763606576223

Přece i dnes, pokud budu chtít řídit Boeing 737, musím na to mít vzdělání. Budu-li chtít dělat advokáta, musím vystudovat práva. Chci-li léčit lidi, musím vystudovat medicínu. Proč by to ve školství mělo být jinak? Pokud někdo chce učit mé děti, nechť vystuduje pedagogiku. To nikomu nikdo nezakazuje. Dosud platná legislativa už dnes umožňuje přijmout nouzově někoho neaprobovaného. Proč zrovna školství by mělo být jediná výjimka. I naučit musíte umět a je dobré mít vystudovanou didaktiku, pedagogiku a psychologii. Nějakému šarlatánovi bez vystudované anatomie taky nesvěříte své dítě aby ho vyléčil. To můžeme školy rovnou zrušit, ať si každý dělá co chce a kde chce. V takovém světe chcete žít?

+2/−1
28.5.2019 12:05

J95a71n 97R51i60c81h17t22e36r 5972702583755

Na jednu stranu máte pravdu, ale přiznejme si: žádná škola vás nenaučí učit. I na to je třeba nějakého talentu. Stejně jako se z vás nestane dobrý psycholog jen proto, že to vystudujete.

0/0
31.5.2019 14:25

J74i97t69k20a 88K40u61l95h49á69n26k71o13v69á 7337471641654

Z mých vlastních životních a pedagogických zkušeností: Buď učit umíte a v tom případě budete dobrý učitel i bez pedagogické fakulty, nebo to neumíte a v tom případě vám ani magisterské studium PedF nepomůže. Absolvovala jsem doplňkové studium pedagogiky a nejužitečnější předmět, který jsme tam za dva roky měli, byly pedagogické praxe. Vzhledem k překomplikovanosti kvalifikačních požadavků na učitele je určité uvolnění podmínek jen vítáno.

+3/−1
28.5.2019 8:57
Foto

V59á52c52l50a86v 91C21h81u67c83h15m60a 6315271848706

Vzhledem k tomu kolik učí pedagogicky vzdělaných moulů, kteří nemají moc povědomí o tom, co znamená vzdělávat, tak mi to přijde jako docela dobrý počin. Bylo by ale fajn, kdyby se řešily další problémy jako třeba povinná školní docházka, svoboda vzdělávání, nesmyslná byrokracie apod.

+2/−2
27.5.2019 21:19

M36a46r32t56i86n30a 95M26o55u12d81r78á 7570223836739

No a za totáče směli na prvním stupni vyučovat gymnazisté. EXistovala totiž taková specializace - čtyřletý gymnazijní program se specializací na pedagogiku (a psychologii). Mělo to svůj smysl, protože na VŠ se nedostali zdaleka všichni a učitelů, zejména v prvních a druhých třídách, byl nedostatek.

+4/0
27.5.2019 18:07

L71a42d20i15s32l33a20v 77H98i17n71n76e90r 1884475975868

Výhodou by mohla být jistá opatrnost žáků při nápadu fackovat zubaře, který by je obtěžoval matematikou. Při pedagogickém výkonu by totiž byl stejně odkázán na přivýdělek plombami...

+1/0
27.5.2019 15:04
Foto

R41a42d85e24k 17S77á39r56k36ö94z83i

Návrh MŠMT se netýká výuky odborných předmětů na SŠ, ale všeobecných předmětů na ZŠ...

0/0
27.5.2019 13:29

K19a42t33e55ř10i40n88a 87K16o78z47á12k35o54v57á 2798571285348

Tady má někdo strach, tak kolem sebe kope.

+12/−1
27.5.2019 11:37
Foto

J65a63n82a 90M25a78j97o59v63á 4645802576953

Nejsem si jista. Napadla mne teď zkušenost ze střední školy, kdy nás odborné předměty (na zdravce) prostě učili výhradně lékaři, primáři nebo jejich asistenti. Byla to poměrně drsná zkušenost, ale uměly jsme. Nebyla jiná cesta. Některé hodnoty laboratorních testů jsem si uměla uvědomit ještě po dvaceti letech a některé jsem nezapomněla dodnes. Věděli, CO učit a my jsme si prostě poradily s tím, že se k nám občas chovali spíš jako k vysokoškolákům.

Když jsem se přestěhovala, většina mých kolegyň studovala v menším městě, kde tahle praxe nebyla zavedena. A...(jak to kulantně nazvat)...byla jsem až překvapená, jak neuvěřitelně užitečné bylo, že my jsme prošli výukou "odborníků z praxe". Mělo to i vliv na začátku pracovní kariéry. Táhli jsme se za těmi svými "tyrany z praxe" na jejich oddělení a oni nás tam chtěli, protože věděli, že víme...(sice ještě neumíme, ale víme).

Propojení pedagogického a vnějšího světa rozhodně na škodu být nemusí. Jak si s tím poradit, to už snad ředitelé zvládnou sami.

+23/0
27.5.2019 11:27

R38o36s67t66i82s25l75a59v 10C58a91h18a 6923407597691

Jenze clanek je o zakladkach a vseobecne vzdelavacich predmetech, nikoliv o odbornych predmetech, kde jsou naopak lide z praxe vitani.

+1/0
27.5.2019 12:24

J59i96r80k38a 11N38o29v35á50k 6172765125809

no ale pokud autor argumentuje tím, že tito profíci nestudovali pedagogiku a didaktiku, a tím se snaží naznačit, že neumí a neměli by učit, tak je asi celkem jedno jaký předmět vyučují.

+3/−1
27.5.2019 13:52

R34o33s35t31i50s73l98a85v 90C95a42h51a 6743657147901

Dokazete pochopit, ze je dost velky rozdil mezi ditetem vyucovanym napr. matematiku, cizi jazyk a pod. a stredoskolskym studentem, ktereho uci, jak napichnout zilu, napr.?

0/−4
27.5.2019 13:54

J82i32r47k47a 88N14o66v98á29k 6942985165429

může a nemusí.

a k tomu cizímu jazyku, dobře si pamatuju na rodilé mluvčí po revoluci co zaplavili české školy (včetně té kde jsem byl i já), taky to nebyli kantoři, ale bylo to úplně o něčem jiném něž prokop family s aprobovaným učitelem.

+5/0
27.5.2019 13:58

R25o74s47t73i78s75l35a65v 85C51a65h59a 6823687117481

rodily mluvci je fajn... pokud umi prislusnym zpusobem pracovat s detmi a zaroven je taky umi naucit gramatiku

+1/0
27.5.2019 14:12

V85i35k72t24o43r 66N84á39r63o90ž29n66ý 3359112558

Pokud se někdo živí například jako projektant mostů... takový člověk je antitalentem na matematiku ? Vždyť tu matematiku umí lépe , než 90% tzv. "kvalifikovaných" učitelů...

+2/0
30.5.2019 11:28

R74o91s53t74i30s93l77a94v 89C78a34h95a 6793807877161

Jenomže při učení je mnohem důležitější svojí znalost umět předat.

0/0
30.5.2019 11:59

V45i64k60t42o68r 36N90á97r58o89ž18n19ý 3879552678

To buď sám od sebe umí , nebo neumí... Peďák ho to nenaučí..Apropos..na základce jsme měli plně kvalifikovanou učitelku...a ta to neuměla také... On totiž nějaký diplom z nějaké školy neříká takřka vůbec nic... Jenom to , že prolezl nějakou školou...

+2/0
30.5.2019 12:09

R40o84s95t90i66s38l93a79v 54C18a40h81a 6453187697151

Podle vaší teorie pak můžeme zrušit úplně všechny školy.

0/0
30.5.2019 12:17

V57i75k83t83o12r 73N68á86r47o11ž55n26ý 3409842678

Ještě jeden dovětek.. Znám spousty lidí s VŠ vzděláním , kteří se pohybují v jiném oboru , než vystudovali. A v tomto oboru jsou prvotřídními profesionály. Proč by tedy někdo , kdo nevystudoval peďák nemohl být dobrým učitelem... ???

+1/0
30.5.2019 11:42

R17o44s21t93i21s82l89a30v 76C50a84h16a 6343387537551

Jiste. plati to. Ale na zaklade tohoto argumentu byste mohl chtit zrusit kvalifikacni predpoklady pro jakoukoliv profesi. Proc by nemohl lecit napriklad jerabnik?

0/0
31.5.2019 11:10

V88i87k83t60o43r 13N70á65r65o26ž19n52ý 3659822778

Nemyslím si , že by jeřábník byl schopen se naučit medicínu...

0/0
31.5.2019 15:48

R48o69s50t33i47s33l24a58v 31C66a54h16a 6423267677431

vylouceno to ovsem neni.

0/0
31.5.2019 15:51

J57a93n 54R66i37c56h33t33e13r 5722552373945

Snad proto, že na pedagogické fakultě se učí kde co, jen učení samotnému se tam věnují spíše okrajově;-)

0/0
31.5.2019 14:27

V73i46k64t93o72r 45N46á83r15o16ž32n73ý 3389622938

Jak kde jsou lidi z praxe vítáni jako učitelé odborných předmětů. Jsou školy , kde se brání někoho takového vzít...protože by narušil "smrádek a teploučko"...

0/0
30.5.2019 11:25

Z88d95e38n48e96k 81E60b58n20e26r 7497916457263

Musím s vámi nesouhlasit, něco jiného je léčit lidi a něco jiného je předávání znalostí a zkušeností z praxe. To že učitel-pedagog odpřednáší dětem-středo a vysokoškolákům co mu ukládají školní osnovy je jen základní část, setkávání s praxí je hodně velká druhá polovina vzdělání.

+10/−1
27.5.2019 11:17

M29i73c76h85a62l 56P29á88t22e68k 8793316596523

Jistě, je dobrý advokát a špatný advokát. Dobrý lékař a horší lékař. Vynikající učitel a podprůměrný učitel. Ale každý alespoň vystudoval svůj obor, což by měla být podmínka nutná, nikoli dostačující.

0/−1
28.5.2019 12:29

V86i32k91t97o93r 39N44á16r44o17ž39n23ý 3239872548

Víte , jsou dva druhy prací. Jeden druh může vykonávat pouze ten , kdo vystudoval příslušnou vysokou školu. Jde o lékaře , advokáty , fyziky , výzkumníky, například projektanty mostů , dopravních cest atd... Do druhého druhu bych zařadil profese jako nákupčí , prodejce , plánovač , logistik, ekonom , některý technik , manažer . Tyto profese může vykonávat takřka každý , kdo má však něco v hlavě. Žádná speciální škola na to není potřeba. Kam zařadíte učitele ? Já sám jako technik si nedovedu představit , že bych šel učit například dějepis na základní školu. Na druhou stranu mám spolužáka z vysoké také technika , který pracuje jako školitel a trenér v jedné místní montovně , kde školí lidí té nejhorší kategorie. Historie je jeho celoživotní vášní. On by dokázal "strčit do kapsy" většinu kvalifikovaných učitelů po stránce znalosti historie. Jako kvalitní školitel hloupých dospělých s dvacetiletou praxí by strčil do kapsy i řadu kvalifikovaných učitelů dětí. Proč mu bránit v tom , aby šel učit ?

Ono to přece nestojí tak , že neschopný vysokoškolák , který se ve svém oboru neuplatní půjde za nějakým ředitelem ZŠ a vzápětí bude učit přírodopis. Je to spíše o tom , že na konkrétní místo učitele se může hlásit více lidí a ten ředitel bude mít větší možnost výběru. Tím pádem si vybere toho lepšího.. ale chápu , že některým neschopným učitelům se myšlenka , že budou o svá jistá místa bojovat s někým dalším docela zajídá...

0/0
31.5.2019 11:06
Foto

M77a33r53i10e 66T84o41m54š87í74č15k73o98v83á 4687675756316

Víte ono to s tím nedostatkem kvalifikovaných pedagogů není tak horké, připouštím, že v některých vyloučených lokalitách tomu tak možná je, ale znám mnoho těch, kteří po dlouhém čekání na uplatnění, již pomalu vzdávají šanci, najít vhodné místo ve školství.Doporučila bych sledovat nabídky pro tuto profesi, je to mizérie, většinou se předávají uvolněné pozice známým, tedy žádný konkuz se nekoná.

Tady tato akce, zaplnit volná místa studenty jiných profesí, je podle mě účelová, budou to lidé lehce ovladatelní, kteří budou vyučovat ne z čerpání svých nabytých znalostí, ale podle šablony, která jim bude dodána.

Jednou ranou se tak zabije starost, kam upíchnout to množství vysokoškoláků, kteří se bohužel nedokáží na trhu práce uplatnit, protože v oborech, které byly přizpůsobeny jejich mozkové kapacitě se neprosadí a také umlčí skupinu vzdělaných lidí, kterým se změny procházející školstvím nelíbí, ale z obavy, že kdykoliv je mohou nahradit těmi nekvalifikovanými, budou méně radikální.

+2/0
27.5.2019 11:09
Foto

J17a70n 86Š34i50k 1972160818239

Váš článek obsahuje spoustu kritiky. Co byste dělal v této věci Vy? Jak byste ji řešil? Líp do školství další peníze? Samozřejmě, školství je podfinancované. To bylo ale vždy a pochybuji, že v budoucnu to někdy bude výrazněji jinak. Bylo to někdy jiné? I za První republiky učitel sice patřil k nejváženějším povoláním, ale i nejchudším.Píšete o amatérech do škol. Možná byste se divil, kolik lidí u nás jsou v různých oborech opravdovými profesionály a jak dokáží svůj obor s nadšením a poutavě prezentovat. Takoví lidé mohou být pro žáky daleko větším přínosem než učitel, kterého jeho práce nebaví. Mě se ta myšlenka špatná nezdá. Věřím tomu, že do škol by šli třeba Ti, které jejich obor baví a z nějakých důvodů skončili nebo jako úvazek navíc. Je opravdu nutné všechno vidět jen negativně a kritizovat a kritizovat a kritizovat?

+25/−1
27.5.2019 5:25

R39e69n55á49t43a 41M44a44x45o36v31á 9927671544778

plně s vámi souhlasím. Ještě bych měla na pana blogera dotaz, jestli se byl zeptat u bran pedagogických fakult studentů proč tuto školu studují, když ví, že nikdy učit nechtěli, nechtějí a ani nebudou učit.

+10/0
27.5.2019 8:03

J13o32s87e64f 44H32a74v48r63á90n15e26k 9661521824

Od tohoto autora - lobbisty, těžko čekat něco více, nežli odborářské postoje:-)

+2/0
27.5.2019 8:55

R55o92s84t71i11s83l41a35v 70C41a64h48a 6333417537381

No tak zatim to vypada tak, ze skutecne radu vseobecne vzdelavacich predmetu uci amateri, kteri ale Vami prezentovane schopnosti nemaji. A je jedno, zda jsou to amateri se spravnymi titulem, titulem, nebo bez nej.

0/0
27.5.2019 10:57
Foto

R49a26d19e30k 27S19á50r46k90ö63z31i

Odkaz na kompletní materiál MŠMT, ze kterého pocházejí citované tabulky, naleznete zde: https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/05/nova-akce-ministerstva-skolstvi-amateri.html

0/0
26.5.2019 21:05
Foto

M90a57r38t25i77n 90F61a79l37t18ý94n 9521926714968

A Vy jste si nevšiml, že v řadě jiných profesí už amatéři dávno jsou a o profesionála skoro nezavadíte? ;-)

Tak proč by učitelé měli být výjimkou, že?

0/−1
26.5.2019 20:59

V27l33a79d82i51s16l20a62v64a 10C56h32o65u46r52o47v80á 4477624493761

Nevím, je tou dvoucestné. Děti třeba v přírodopise či zoologii uvítají mladou absolventku zemědělské univerzity než starší vyhořelou učitelku bez zájmu a jiskry co to s dětmi neumí a oni ji ani neposlouchají. Vždyť věk vyučujících se přibližuje padesátce.

+11/0
26.5.2019 19:50

P42e26t86r 57D70r61a25p29a54l 4724261583

pane autore, na které PF se vyučují mechanika, stavba strojů, beton, stavitelství, geodezie...a další desítky odborných předmětů pro odborné střední školy?

+16/−1
26.5.2019 18:20
Foto

R29a90d27e66k 17S21á25r80k93ö72z25i

Návrh novely se týká výuky všeobecných předmětů na ZŠ jako je např. čeština, nikoliv odborných předmětů pro SOŠ.

+6/0
26.5.2019 18:29

L30u68k95á43š 84Š69m24a15h40e31l 2307844172924

Nikdo nemluví o výuce odborných předmětů. Ale i na vámi zmíněné odborné škole jsou všeobecně vzdělávací předměty, a na gymnáziu či 2. stupni ZŠ jsou jen takové.

0/0
26.5.2019 18:57
Foto

Z34d80e54n93ě42k 20M36a40t73u45š54k35a 7798726355476

A proč ne???

+5/−1
26.5.2019 18:18
Foto

R67o81m68a11n 65K87o73z28e40l 4597396663854

Pokud vím, tak toto je přece možné dávno - učitel nemusí být nutně vystudovaný pedagog, ale musí mít aspoň pedagogické minimum. Tak kamarád vystudoval informatiku a dnes ji úspěšně učí a na průmyslovce nás učili učitelé s titulem Ing. a nebyl žádný problém.

+17/0
26.5.2019 18:14

J36i98r16i 19K73u82c40e70r86a 5607620876892

Absurdnější je mnohem více skutečnost, že my všichni si musíme platit pětileté studium tisíců studentů na PF, z nichž velká množina nikdy ani na okamžik neuvažuje o tom, že by chtěla někdy v životě učit. Pajdák je prostě relativně lehká škola, titul člověk získá, stát to platí a pak tradá jinam. TO JE ABSURDNÍ. To, o čem píšete vy je až důsledek nápravy mnou popsané absurdity.

+21/−1
26.5.2019 18:12
Foto

R94a59d87e58k 88S50á79r92k62ö47z26i

Z předložených statistik je evidentní, že školství opouští především starší učitelé. Jako důvod uvádějí nízké platy ve školach. Oni u ti čerství absolventi brzy zjistí, že platy ve školství jsou mnohem nižší, než se píše v médiích...

+1/−1
26.5.2019 18:27

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz