Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

P13a72v79e64l 67V45é50b59r 5699492802861

Víte, nedovedu si představit, že by léčil místo doktora inženýr v bílém plášti, ale docela dobře si dovedu představit, že by tento inženýr (bez pedagogického vzdělání, tudíž nevědoucí, kolik řádků má obsahovat domácí úkol) učil např. elektrotechniku...

+26/0
doporučit
26.5.2019 17:20
Foto

J29a67n63a 30M36a11j39o74v75á 4815872846223

Nejsem si jista. Napadla mne teď zkušenost ze střední školy, kdy nás odborné předměty (na zdravce) prostě učili výhradně lékaři, primáři nebo jejich asistenti. Byla to poměrně drsná zkušenost, ale uměly jsme. Nebyla jiná cesta. Některé hodnoty laboratorních testů jsem si uměla uvědomit ještě po dvaceti letech a některé jsem nezapomněla dodnes. Věděli, CO učit a my jsme si prostě poradily s tím, že se k nám občas chovali spíš jako k vysokoškolákům.

Když jsem se přestěhovala, většina mých kolegyň studovala v menším městě, kde tahle praxe nebyla zavedena. A...(jak to kulantně nazvat)...byla jsem až překvapená, jak neuvěřitelně užitečné bylo, že my jsme prošli výukou "odborníků z praxe". Mělo to i vliv na začátku pracovní kariéry. Táhli jsme se za těmi svými "tyrany z praxe" na jejich oddělení a oni nás tam chtěli, protože věděli, že víme...(sice ještě neumíme, ale víme).

Propojení pedagogického a vnějšího světa rozhodně na škodu být nemusí. Jak si s tím poradit, to už snad ředitelé zvládnou sami.

+23/0
doporučit
27.5.2019 11:27
Foto

J22a41n 79Š28i63k 1152380508799

Váš článek obsahuje spoustu kritiky. Co byste dělal v této věci Vy? Jak byste ji řešil? Líp do školství další peníze? Samozřejmě, školství je podfinancované. To bylo ale vždy a pochybuji, že v budoucnu to někdy bude výrazněji jinak. Bylo to někdy jiné? I za První republiky učitel sice patřil k nejváženějším povoláním, ale i nejchudším.Píšete o amatérech do škol. Možná byste se divil, kolik lidí u nás jsou v různých oborech opravdovými profesionály a jak dokáží svůj obor s nadšením a poutavě prezentovat. Takoví lidé mohou být pro žáky daleko větším přínosem než učitel, kterého jeho práce nebaví. Mě se ta myšlenka špatná nezdá. Věřím tomu, že do škol by šli třeba Ti, které jejich obor baví a z nějakých důvodů skončili nebo jako úvazek navíc. Je opravdu nutné všechno vidět jen negativně a kritizovat a kritizovat a kritizovat?

+25/−1
doporučit
27.5.2019 5:25

J35i54r78i 78K68u70c34e20r88a 5307560256372

Absurdnější je mnohem více skutečnost, že my všichni si musíme platit pětileté studium tisíců studentů na PF, z nichž velká množina nikdy ani na okamžik neuvažuje o tom, že by chtěla někdy v životě učit. Pajdák je prostě relativně lehká škola, titul člověk získá, stát to platí a pak tradá jinam. TO JE ABSURDNÍ. To, o čem píšete vy je až důsledek nápravy mnou popsané absurdity.

+21/−1
doporučit
26.5.2019 18:12
Foto

R90o87m83a85n 47K75o84z53e37l 4957976763824

Pokud vím, tak toto je přece možné dávno - učitel nemusí být nutně vystudovaný pedagog, ale musí mít aspoň pedagogické minimum. Tak kamarád vystudoval informatiku a dnes ji úspěšně učí a na průmyslovce nás učili učitelé s titulem Ing. a nebyl žádný problém.

+17/0
doporučit
26.5.2019 18:14

P32e37t27r 88D31r26a80p90a26l 4834931803

pane autore, na které PF se vyučují mechanika, stavba strojů, beton, stavitelství, geodezie...a další desítky odborných předmětů pro odborné střední školy?

+16/−1
doporučit
26.5.2019 18:20

J32a60n 15R15á57ž 1769943914650

Kdo je větší amatér: Učitel fyziky s dlouholetou pedagogickou praxí, který se kvůli vyhoření přestal zajímat v nejnovější vědecké poznatky nebo absolvent Matfyzu jen s pedagogickým minimem? Kdo je větší profesionál pro výuku angličtiny: Absolventka pajdáku ovládající stěží školometskou angličtinu, se kterou se lze domluvit jen v táboře pro migranty nebo absolventka českého gymnázia, která úspěšně absolvovala některou školu britského systému „Higher Education“ nikoliv však pedagogické specializace.

Většina středoškoláků je dnes vzdělanější ve znalostech potřebných v praktickém životě, než většina jejich učitelů a jen učitel, který je znalostmi předčí, si může získat jejich respekt. Znalosti didaktiky jsou sekundární a lze je získat praxí.

Když jsem chodil na strojní průmku, tak měl u nás největší autoritu inženýr z brněnské Zbrojovky, který šel do invalidního důchodu a šel bez jakéhokoliv pedagogického vzdělání k nám učit.

Relevantní otázky: Kde pracují tisíce absolventů pedagogických fakult, kteří studiem na nich si jen prodlužují mládí? Proč si tisíce mladých každoročně vybírají zrovna tuto fakultu, když je profese učitele tak společensky i finančně nedoceněná? Proč jsou přijímáni na tyto fakulty studenti u nichž i jednoduchý psychotest jednoznačně prokáže, že nemají sebemenší předpoklad vykonávat praxi učitele? Proč stát toto flákání na pedagogických fakultách tisícům v pedagogické praxi nepoužitelných lidí finančně dotuje?

Odpovědi na tyto otázky občany skutečně zajímají a to, že ve školách budou učit odborníci z praxe, kteří nemají pedagogické vzdělání, je zajímá jen okrajově.

+24/−4
doporučit
26.5.2019 18:01

V25l51a36d75i31s51l13a13v49a 11C50h82o70u92r50o86v61á 4127664933201

Nevím, je tou dvoucestné. Děti třeba v přírodopise či zoologii uvítají mladou absolventku zemědělské univerzity než starší vyhořelou učitelku bez zájmu a jiskry co to s dětmi neumí a oni ji ani neposlouchají. Vždyť věk vyučujících se přibližuje padesátce.

+11/0
doporučit
26.5.2019 19:50

K20a95t67e12ř52i94n62a 92K31o90z49á98k87o40v70á 2118471935508

Tady má někdo strach, tak kolem sebe kope.

+12/−1
doporučit
27.5.2019 11:37

J59i48ř22í 80J54u78r80č77á44k 9217170898437

Možná nejlepší, nejúspěšnější ale rozhodně nejoblíbenější učitel v naší ZŠ měl nějakou "rychlokvašnou" komunistickou jedenáctiletku. Jeho autoritu by mu mohl závidět určitě i mnohý "zlatý ámos".

Mně naopak připadalo naprosto nesmyslné, nutit švadleny nedlouho před důchodem k absolvování bakalářského studia pedagogiky, aby mohly učit šít na stroji těch pár učnic, které ještě zůstaly na učilišti. Podobné to bylo i s mistrama u zedníků.

+9/0
doporučit
28.5.2019 21:22

Z88d98e30n40e26k 78E62b48n59e17r 7867176297913

Musím s vámi nesouhlasit, něco jiného je léčit lidi a něco jiného je předávání znalostí a zkušeností z praxe. To že učitel-pedagog odpřednáší dětem-středo a vysokoškolákům co mu ukládají školní osnovy je jen základní část, setkávání s praxí je hodně velká druhá polovina vzdělání.

+10/−1
doporučit
27.5.2019 11:17

O30n93d61ř56e90j 10V29a10l69e60n57t54a 5318971259802

No nevím. Když jsme byli na průmce a potom na VŠ, tak vždy největší efekt měli učitelé, kteří přišli buď z praxe, nebo k výuce ještě navíc pracovali. A nejhoršími, téměř vždy byli ti, kteří nikdy nedělali nic než učení. Jistě, to že je někdo full-time učitel po celý život, není na škodu na základce, nebo u předmětů jako čeština, nebo dějepis. Tam se nic nemění už sto let. Ale aby programování učil někdo, kdo zamrzl u Pascalu a Asembleru, je fakt na nic, stejně jako ti co učí sítě a pořádně žádnou reálnou neviděli.... Tam je člověk z praxe k nezaplacení. A VŠ v tomhle byla ještě o řád horší... tam narazit na vyučujícího zaměřeného na praxi bylo jak potkat jednorožce....

+8/0
doporučit
29.5.2019 11:23

L25a86d78i42s19l54a51v70a 79S16t76r70n95a10d62o72v66a 3718614841242

Tuším, že nějakou cenu pro učitele získala paní , co neměla VŠ. Učila na ZŠ se střední školou . Děti ji milovaly . Myslím , že už skončila. Byl s ní rozhovor i na I Dnes.

Dobrý učitel je ten , který umí zaujmout a je spravedlivý. Má zájem o žáky a umí to s nimi. S tím se člověk rodí, to mu nedá studium. Je to o povaze toho člověka , o jeho chuti do téhle práce. Studium je o vědomostech, praxe bývá jiná.

+7/0
doporučit
29.5.2019 15:51
Foto

Z26d54e42n51ě87k 79M30a70t65u31š18k27a 7618906155916

A proč ne???

+5/−1
doporučit
26.5.2019 18:18

V41i22k86t84o17r 15N29á29r22o32ž97n64ý 3569912578

Tvrdý nesouhlas. Také jsem prošel základní školou , střední školou i vysokou školou. A nepoznal žádný rozdíl mezi kvalifikovaným a nekvalifikovaným učitelem. Řada tzv. nekvalifikovaných učitelů byla lepších , než řada kvalifikovaných....

Nejvíce se to projevilo když nás měl v devadesátých letech na angličtinu kluk , který neměl ani VŠ , ale dvouletý pobyt v Americe..tento odešel a dostali jsme "kvalifikovanou" učitelku , která neuměla vůbec nic.

Přirovnal bych to k reálnému světu. Řada šikovných středoškoláků dosáhne v kariéře obrovských úspěchů , na druhou stranu řada vysokoškoláků skončí u výrobního pásu...

S jednou školou má naše firma družbu. Jejich studenti k nám chodí na praxe. A když vidím ty učitele... vsadil bych se , že mají příslušné vzdělání. Po jiných stránkách je pokládám za totálně nekompetentní...

+4/0
doporučit
30.5.2019 11:20

M41a53r29t39i72n61a 87M75o12u62d90r59á 7450213496869

No a za totáče směli na prvním stupni vyučovat gymnazisté. EXistovala totiž taková specializace - čtyřletý gymnazijní program se specializací na pedagogiku (a psychologii). Mělo to svůj smysl, protože na VŠ se nedostali zdaleka všichni a učitelů, zejména v prvních a druhých třídách, byl nedostatek.

+4/0
doporučit
27.5.2019 18:07

J81i11t81k60a 78K29u72l36h41á46n37k32o68v66á 7967711101734

Z mých vlastních životních a pedagogických zkušeností: Buď učit umíte a v tom případě budete dobrý učitel i bez pedagogické fakulty, nebo to neumíte a v tom případě vám ani magisterské studium PedF nepomůže. Absolvovala jsem doplňkové studium pedagogiky a nejužitečnější předmět, který jsme tam za dva roky měli, byly pedagogické praxe. Vzhledem k překomplikovanosti kvalifikačních požadavků na učitele je určité uvolnění podmínek jen vítáno.

+3/−1
doporučit
28.5.2019 8:57
Foto

M26a69r30i46e 85T62o68m59š98í18č15k51o37v69á 4767205586766

Víte ono to s tím nedostatkem kvalifikovaných pedagogů není tak horké, připouštím, že v některých vyloučených lokalitách tomu tak možná je, ale znám mnoho těch, kteří po dlouhém čekání na uplatnění, již pomalu vzdávají šanci, najít vhodné místo ve školství.Doporučila bych sledovat nabídky pro tuto profesi, je to mizérie, většinou se předávají uvolněné pozice známým, tedy žádný konkuz se nekoná.

Tady tato akce, zaplnit volná místa studenty jiných profesí, je podle mě účelová, budou to lidé lehce ovladatelní, kteří budou vyučovat ne z čerpání svých nabytých znalostí, ale podle šablony, která jim bude dodána.

Jednou ranou se tak zabije starost, kam upíchnout to množství vysokoškoláků, kteří se bohužel nedokáží na trhu práce uplatnit, protože v oborech, které byly přizpůsobeny jejich mozkové kapacitě se neprosadí a také umlčí skupinu vzdělaných lidí, kterým se změny procházející školstvím nelíbí, ale z obavy, že kdykoliv je mohou nahradit těmi nekvalifikovanými, budou méně radikální.

+2/0
doporučit
27.5.2019 11:09

M74i90c75h79a74l 98P65á45t30e50k 8473786936343

Přece i dnes, pokud budu chtít řídit Boeing 737, musím na to mít vzdělání. Budu-li chtít dělat advokáta, musím vystudovat práva. Chci-li léčit lidi, musím vystudovat medicínu. Proč by to ve školství mělo být jinak? Pokud někdo chce učit mé děti, nechť vystuduje pedagogiku. To nikomu nikdo nezakazuje. Dosud platná legislativa už dnes umožňuje přijmout nouzově někoho neaprobovaného. Proč zrovna školství by mělo být jediná výjimka. I naučit musíte umět a je dobré mít vystudovanou didaktiku, pedagogiku a psychologii. Nějakému šarlatánovi bez vystudované anatomie taky nesvěříte své dítě aby ho vyléčil. To můžeme školy rovnou zrušit, ať si každý dělá co chce a kde chce. V takovém světe chcete žít?

+2/−1
doporučit
28.5.2019 12:05
Foto

V61á72c20l74a70v 22C80h44u74c26h60m23a 6365331418856

Vzhledem k tomu kolik učí pedagogicky vzdělaných moulů, kteří nemají moc povědomí o tom, co znamená vzdělávat, tak mi to přijde jako docela dobrý počin. Bylo by ale fajn, kdyby se řešily další problémy jako třeba povinná školní docházka, svoboda vzdělávání, nesmyslná byrokracie apod.

+2/−2
doporučit
27.5.2019 21:19

V94i97k88t86o22r 33N98á35r93o49ž71n85ý 3959322398

Víte pane blogere. Napadla mne jedna otázka. Jaké asi měl vzdělání takový Igor Hnízdo z filmu Obecná škola ???

A navíc..vedle vzdělání (nemusí být nutně pedagogické) bych požadoval po učitelích třeba i nějaké charakterové a morální kvality. Žena , která si ve svých volných chvílích přivydělává prostitucí a všichni to o ní ví , může být jako učitelka "pozlacená". Ale dle mého názoru by neměla ve školství co dělat...

+1/0
doporučit
30.5.2019 11:57

L58a69d35i57s12l17a13v 98H82i16n61n19e40r 1144585485528

Výhodou by mohla být jistá opatrnost žáků při nápadu fackovat zubaře, který by je obtěžoval matematikou. Při pedagogickém výkonu by totiž byl stejně odkázán na přivýdělek plombami...

+1/0
doporučit
27.5.2019 15:04
Foto

M19a95r18t61i82n 94F45a74l59t86ý75n 9441286404718

A Vy jste si nevšiml, že v řadě jiných profesí už amatéři dávno jsou a o profesionála skoro nezavadíte? ;-)

Tak proč by učitelé měli být výjimkou, že?

0/−1
doporučit
26.5.2019 20:59

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz