Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J30i24ř17í 34S97t61r83a71t15i52l 4183518575212

Mám pro Vás inspiraci pro blog. Jádro Země netvoří tekuté železo, ale je pevné a elastické. Napište o tom něco.

0/0
27.10.2018 17:27

D68a32n21a 66T52e34n31z84l38e59r 5480632645233

Proč proboha? :-)

0/0
27.10.2018 18:09
Foto

J35i38ř43í 85S39t58r91a53t38i38l 4603758905462

Protože je to nejnovější vědecký poznatek. Zároveň ale není zase tak pevné, jeho konzistence připomíná zlato nebo platinu.

0/0
28.10.2018 7:54
Foto

J54i42ř25í 46S31t54r87a30t44i88l 4143268715442

Je to objev australských vědců, který zpochybňuje dosavadní poznatky o zemském jádru. A to se týká jen naší Země! Jak mnoho se asi mýlí současná věda ve výzkumu vesmíru? Myslím, že i moje představy, které zde prezentuji, nemusejí být ani tak velkými nesmysly. Horší je to např. s tvrzením, že "čas", který je jen pauzou či trváním děje, je proměnnou fyzikální veličinou!

0/0
29.10.2018 6:17

D84a56n85a 44T95e69n46z75l18e31r 5220972295253

Když mi dáte link na tu vědeckou práci, tak vám vysvětlím, co jste na tom nepochopil. R^

0/0
30.10.2018 21:13
Foto

J93i82ř15í 75S42t83r39a94t43i11l 4413208355142

Já se ty metody seismických detekcí zemského jádra nesnažím studovat a pochopit. Jen jsem Vám dal tip na nové studium a případně i nový blog. Ani ti australští vědci zatím nespěchají se svými závěry a čekají na potvrzení dalšími odborníky. Zjistili např., že zemské jádro má svoje pevnější vnitřní železné jádro (+ nikl), kde jsou krystalky železa uloženy horizontálně, a méně pevné vnější jádro - s vertikálními krystalky železa (ve směru sever - jih).

0/0
31.10.2018 7:12

D92a54n81a 23T86e56n67z80l52e25r 5790312105783

To není nic nového. Z jakého roku je ta studie?

0/0
31.10.2018 10:02
Foto

J34i92ř34í 32S35t72r36a61t82i37l 4833868155882

Ta nová studie vyšla např. v přestižním vědeckém časopise Nature Geoscience. Je tam uváděn jako jeden z autorů Siao-tung Sung (tuto informaci mám již z jiného zdroje).

Co je na ní objevného, to je pro odborné posouzení.

0/0
31.10.2018 11:32

J23a83n 12Š84v44a41d81l63e49n98k21a 9714569230

Je to studie z roku 2015, aspoň podle Novinek. Je tam uveden i autor, ale ne název článku. Zatím se mi ho nepodařilo najít.

0/0
31.10.2018 12:03
Foto

J39i89ř95í 20S83t60r70a50t75i19l 4843628775412

Má to být úplně současná studie.

0/0
31.10.2018 13:16

J71a54n 38Š10v51a77d67l67e23n93k86a 9674959690

Poskytnete odkaz? Já našel pouze toto:

https://www.novinky.cz/veda-skoly/361432-vedci-poodhalili-tajemstvi-jadra-zeme.html

To je ale z roku 2015, ovšem odpovídá to tomu, co píšete vy. Máte vůbec odkaz na tu studii, nebo jste jenom četl podobné interpretace, jako jsou na těch Novinkách?

0/0
31.10.2018 16:09

D53a35n21a 62T25e22n32z92l40e72r 5130532285713

To je hezké. Link by byl lepší. Taky bych mohla psát o tom, že je nebe modré... upsss... to už jsem vlastně psala. ;-)

0/0
31.10.2018 12:37

J17a92n 10Š80v63a50d91l94e69n20k30a 9774549700

A co přesně je na tom nového? Zahlédl jsem ten článek na Deníku, psán byl dost bulvárně a vlastně příliš nevysvětlil, v čem ten nový objev spočíval. O tom, že má jádro více vrstev o různé tekutosti, se ví. Možná to jenom nevědí autoři toho článku v Deníku.

+1/0
31.10.2018 11:04
Foto

J75i12ř33í 25S63t10r95a50t96i32l 4463648195772

V té studii se patrně jedná o pevnost dvouvrstvéjo jádra, ne o jeho tekutost.

0/0
31.10.2018 11:36

J23a64n 95Š96v59a94d60l29e92n15k14a 9554779570

Ano, jedná se o to, zda je pevné, nebo tekuté.

0/0
31.10.2018 11:54

J65a10n 41Š46v67a60d26l37e48n87k88a 9274749660

Tohle už je Wikipedii, tudíž je to známo již delší dobu. https://cs.wikipedia.org/wiki/Zemsk%C3%A9_j%C3%A1dro?wprov=sfti1

0/0
31.10.2018 11:56

D94a77n44a 97T41e23n80z14l24e32r 5280592205553

To je ale stará informace. Nikdo o tom nepochybuje. Tudíž si myslím, že v tom článku šlo asi o něco jiného - jak říkám, dejte link, vysvětlím vám, co jste na tom nepochopil.

0/0
31.10.2018 12:37

J18a28n 20Š18v32a48d83l95e89n98k96a 9574619840

Možná se jedná o orientaci těch magnetických částic. Podle toho článku v Novinkách by to mohlo pomoci lépe pochopit vývoj jádra. Což je paradoxně to, co pan Stratil odmítá. Podle něj přece minulost nelze poznat, vše jsou jen spekulace. Dokonce by se z toho ani nemělo zkoušet ve škole...

0/0
31.10.2018 12:42
Foto

J25i18ř18í 42S29t92r34a25t69i15l 4243638755602

Nic takového jsem nenapsal, že se nedá nic poznat a vše jsou jen spekulace. Tady se zkoumá současnost Země, která zahrnuje i minulost, a z ní se mohou odvozovat více či míně pravděpodobné teorie vývoje.

V případě evoluce je to něco podobného, s tím rozdílem, že stopy po dávných živočiších končí v určité době a dál je již prázdno. Chybí i fosílie pro sestavení celkové evoluční řady. Mezi geologií a biologií je přece jenom rozdíl.

0/0
31.10.2018 13:15

J85a18n 28Š17v50a69d28l30e76n79k93a 9364829970

No však ano. Totéž jste napsal ve vztahu vývoje života na Zemi. Takže poznání vývoje života na Zemi odmítáte jako nemožné, ale vývoj samotné Země podle vás poznat jde? Vysvětlíte tento rozpor? Jenom, abyste pochopil: oni pomocí zkoumání jádra také chtějí pochopit pochody staré miliardy let, dokonce ještě před vznikem života. A víte, co dělá biologie? Poznává současný život a stopy toho minulého, a z toho dovozuje více či méně pravděpodobné teorie vývoje.

0/0
31.10.2018 16:13
Foto

J87i44ř10í 82S61t94r87a15t24i84l 4393278315922

Geologie může studovat miliardy let existence Země, biologie jen milióny let a končí.

0/0
31.10.2018 17:02

D57a14n93a 67T71e33n20z80l79e88r 5170902665943

Že se vám do toho pletu... malá reklama na další blogy. K Marsu míří InSight, sonda, která bude zkoumat hlavně stav jeho jádra (a tepla v jeho nitru). Brzo budeme moci diskutovat o jádrech planet zasvěceněji - a také o jejich povrchu, protože se očekává, že v případě nulové tektoniky máme na Marsu k dispozici originál povrch planety, jaký měla kdysi i Země.

Zítra bude úvodní blog, za týden další a v den přistání sondy bude "přistávací" oslavný. :-)

0/0
31.10.2018 18:17

J41a37n 48Š91v20a35d37l35e15n40k12a 9794719800

Biologie může studovat obdobně dluouhé časové škály. Mohu tedy konstatovat, že jste rozpor ve svých názorech nebyl schopen vysvětlit. Z toho lze opět dovodit, že se řídíte pouze svými dojmy, nikoli fakty. A na základě těchto dojmů zpochybňujete vědecké poznání, které vám nevyhovuje. Možná i proto, že mu nerozumíte.

0/0
31.10.2018 20:03
Foto

J93i43ř77í 32S48t34r71a71t85i35l 4643588875162

Biologie může studovat i obdobně dlouhé časové úseky, ale ne je věrohodně dokládat, na rozdíl od geologie, která má původní a metamorfovaný materiál k dispozici.

Celkové poznání života na Zemi není možné. Nehledě k tomu, že lidský mozek nemůže poznat sám sebe. Nemá nad sebou patřičný nadhled a od sebe odstup.

Už jen třeba to, že vy jako biolog nemůžete poznat a pochopit moje myšlenkové a pocitové pochody. A nikdo do nikoho nevleze. A jak se ten lidský mozek vyvinul ze zvířecích? Bahník a latimérie žijí dodnes a jejich choulostivější příbuzní vyhynuli. Ani ten australopithecus nemusí být naším vývojovým předkem, byť jsou tady určité druhové příbuznosti.

0/0
1.11.2018 7:07

J63a21n 75Š69v38a92d73l86e46n46k17a 9954659320

Ale kdepak. Geologie má k dispozici také pouze malou výseč obrazu minulosti, a z toho jej poté rekonstruuje. Stále více ukazujete, že vám prostě biologické poznatky nevoní, a proto je a priori odmítáte. Vaše poznámky o bahníkovi či latimérii navíc ukazují, že ani nechápete nebo nechcete pochopit evoluční teorii. Přesto vám to nebrání ji odmítat. Víte, jak se tomu říká? Ignorantství.

0/0
1.11.2018 9:07
Foto

J98i62ř65í 90S61t39r86a46t21i83l 4523418335692

Geologie má k dispozici mnohem více důkazných materiálů pro vývoj Země, nežli biologie pro evoluční řadu živočichů.

Opakuji, že biolog nemůže prozkoumat celkově lidský mozek a organismus, protože jej zkoumá tím samým prostředkem. Tudíž od něj nemá patřičný odstup. Toto vy ale asi svou logikou nepochopíte a budete stále tvrdit, že jej prozkoumat může.

0/0
1.11.2018 10:39

J51a22n 37Š60v46a30d70l92e64n41k51a 9784179170

Opakujete hezky, ale zcela irelevantně k této diskuzi. Zase nelogická odbočka. Ani geologové nekopali na všech místech na Zemi a do větších hloubek se podívali jenom na zlomku míst. Kolik bylo provedeno hlubokých vrtů? Zbytek musejí dovozovat z dalších pozorování. A nikdo si nemůže být jist tím, co bylo před miliardou let, protože se tam nikdy nepodívá. Čili jim můžete vytknout přesně totéž, co vytýkáte biologii. Vy jste se ale nějakým iracionálním duševních pochodem rozhodl geologii věřit a biologii odmítat jako neprůkaznou. Vysvětlit to nedovedete, protože je to založeno pouze na vašich dojmech.

0/0
1.11.2018 11:16
Foto

J95i40ř25í 51S68t48r71a32t69i72l 4963588295272

Průzkumné vrty a seizmické detekce mohou být prováděné prakticky po celé Zemi, archeologie je na tom podstatně hůře. Země skrývá to, co v sobě nosí po celý svůj vývoj, biologie objevuje fosílie některých tvorů staré maximálně tak 500 miliónů let.

0/0
1.11.2018 12:21

J98a90n 27Š96v69a13d44l34e19n55k58a 9454609160

Opravte si: nejstarší fosílie jsou staré 3,5 miliardy let. Průzkumné vrty určitě nemůžete dělat všude. A hlavně je nemůžete vést moc hluboko. Vrt je navíc vždycky jenom úzká výšeč. Abyste si byl na sto procent jistý, co je o sto deset metrů dále, musel byste provést další vrt. Musel byste takhle převrtat celou Zemi - což je nereálné. Ale totéž požadujete po biolozích. Podle vás dokud nepřekopají celou Zemi, nemohou činit věrohodné závěry. Z toho lze dovodit, že nejste myšlenkově konzistentní a úsudek si vytváříte na základě dojmů, nikoli faktů.

0/0
1.11.2018 12:26
Foto

J97i34ř49í 81S32t78r49a80t68i10l 4723838965282

Nemyslím nějaké stopy po mikroorganismech, ale fosílii živočicha Dickinsonia costata. Ale kde jsou další?

0/0
1.11.2018 14:09

J52a64n 62Š87v10a53d92l73e23n53k18a 9134719710

Tak to napište pořádně. Pokud jste chtěl psát o jedné konkrétní fosílii, měl jste to napsat. Pokud vás zajímají další fosílie z této geologické formace, můžete si o nich přečíst třeba zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Ediacaran_biota

0/0
1.11.2018 14:10
Foto

J31i69ř91í 32S87t65r33a45t33i24l 4363498765282

Je to pěkné, pár stop po nějakých živočiších, ale co dál v té vývojové řadě k člověku a k dalším tvorům?

0/0
1.11.2018 15:13

J31a27n 34Š84v16a25d80l53e91n70k45a 9174229330

To už jsem vám psal. Fosilií už jsou tisíce. A mnohé zvládne i genetika a srovnávací anatomie. Proč se na to ptáte pořád dokola? O kolika víte místech se zachovalými horninami z prekambria? I z toho mála se dá ale mnohé zjistit o minulosti Země, jak geologické, tak biologické.

0/0
1.11.2018 15:58
Foto

J20i94ř73í 28S17t76r59a98t18i49l 4953418945172

Tisíce fosílií, ale z kterých dob? Mě zajímají fosílie živočichů ve vývojové řadě k člověku, staré miliardu a více let.

0/0
1.11.2018 16:19

J40a48n 60Š59v75a74d51l95e29n33k96a 9554899760

Před miliardou a více lety ještě mnohobuněční živočichové nebyli.

0/0
1.11.2018 16:57
Foto

J76i30ř86í 80S52t98r34a37t50i17l 4423108685322

A jak to víte, protože se nenašly jejich fasílie? Pokud se našly otisky mnohobuněčných živočichů staré půl miliardy let, tak museli existovat i v dobách ještě mnohem starších. Ale ta řada k člověku je opravdu jen hypotéza.:-)

0/0
1.11.2018 17:46

J18a83n 88Š73v30a73d23l53e19n84k40a 9474819230

Všechno je “jen” hypotéza, stejně jako geologické modely minulosti Země. Vy jste se z nějakého neznámého důvodu rozhodl některým hypotézám věřit a jiné odmítat. Tento rozpor jste doposud nebyl schopen vysvětlit. Patrně žádné racionální vysvětlení nebude.

0/0
1.11.2018 18:26
Foto

J75i49ř31í 61S85t81r31a86t61i25l 4883948815132

Racionální vysvětlení jsem již napsal. Geologie má mnohem větší možnosti zkoumat vývoj Země, nežli biologie evoluci živočichů. Anatomické porovnávání fosilních zbytků nějakých živočichů a skládat je do vývojové řady je sice zajímavé bádání, nikoli však natolik věrohodné, aby se mohlo tvrdit, že vývoj života probíhal takto.

Kdyby se našly např. nějaké fosilní kosterní zbytky vrabce domácího a vrabce polního, přitom nebylo možné je porovnat s kostřičkami současných vrabců, poznalo by se, že jde o dva samostané druhy ptáků? Těžko.

A palentologové mají přitom jen pár nějakých kosterních zbytků pravěkých druhů lidoopů a z nich odvozují vývojovou linii člověka. Je to tady také hlavně o víře, potvrdit se to nedá.

0/0
2.11.2018 7:00
Foto

J96i53ř27í 75S15t28r86a44t43i32l 4343268635332

Oprava: paleontologové

0/0
2.11.2018 7:04

J21a12n 49Š15v27a20d61l10e85n80k23a 9854109310

U poznání minulosti má geologie obdobné možnosti jako paleontologie. Fosílií už je dostatek. Vše doplňuje genetika a srovnávací anatomie recentních i vymřelých druhů. Vy oboru nerozumíte, takže se točíte pouze na fosiliích. Geologové musejí také leccos domýšlet extrapolací současných jevů (obdoba zkoumání recentních druhů). Když se zadaří nějaký nález zachovaného dávného jevu, doplní to hypotézu (obdoba fosilie). A občas si musíte vypomoci dalšími metodami, mnohdy i nepřímými. Racionální vysvětlení jste tedy neposkytl. Leda by tím vysvětlením bylo, že se v oboru neorientujete, a tak vám to prostě takhle připadá.

0/0
2.11.2018 7:24
Foto

J32i73ř84í 35S91t19r55a65t67i64l 4413628365412

Paleontologové musejí leccos domýšlet extrapolací současných jevů. Ano, o tom to je. Pokud extrapolujeme v matematice, tak to dává jasné hodnoty, ovšem v oblasti "života a smrti" jsou to víceméně umělé vývody, které se mohou i velmi mýlit. zejména, když se hledá vývojová řada živočichů miliardy let zpět.

Nejsem zaujatý proti evoluci, ale ve školách bych žáky učil spíše tomu, že se jedná jen o určitý pohled na vývoj života na Zemi.

Je také možné, že člověk byl na Zemi již před miliardou let a zase zmizel. Copak víme?

0/0
2.11.2018 8:49

J16a97n 36Š69v28a97d75l59e74n83k76a 9704519960

Jste zaujatý proti evoluci. Extrapolují i geologové, ale vy odmítáte pouze to, co zjistila evoluční biologie, která přitom postupuje velice exaktně. Je ostatně také možné, že před miliardou let byli na Zemi šestinozí neviditelní obři a že uvnitř zemského jádra je ještě jedno z čistého zlata, co vy víte? Děti se ovšem učí současný stav poznání. K rozvíjení fantazií typu “co by kdyby” mají jiné předměty.

0/0
2.11.2018 12:55
Foto

J67i45ř61í 28S27t64r22a69t47i97l 4333538765542

Ono je také možné, že vývoj života probíhá nezávisle na sobě, a v různém čase na více místech vesmíru. A je také možné, že je někde i mnohem dál ve svém vývoji, a že se i stěhuje vesmírem. Člověk pozemský se také o to pokouší.

0/0
2.11.2018 14:30

J44a83n 72Š63v83a30d93l86e53n53k66a 9124559710

To je klidně možné, ovšem irelevantní k tématu evoluce života na Zemi.

0/0
2.11.2018 14:57
Foto

J97i10ř58í 30S67t58r97a31t13i22l 4443708285462

Evoluce života na Zemi je již neprokazatelná.

0/0
2.11.2018 15:38

J59a37n 45Š74v30a30d25l89e20n22k85a 9304129790

Evoluce života na Zemi nejenže je prokazatelná, ale také je spolehlivě prokázána, navzdory vašim fantaziím.

0/0
2.11.2018 17:21
Foto

J91i17ř61í 25S18t49r70a46t49i13l 4843288555222

Není, jsou to do značné míry jen vědecké fantazie, bez dostatečných důkazů. Biologické extrapolace miliardy let zpět ani nemohou být něčím přesvědčivějším.

0/0
3.11.2018 7:15

J80a59n 28Š23v11a56d36l26e17n91k80a 9354559170

Je. Není ovšem důvod přesvědčovat vás, když jste se od začátku rozhodl, že se přesvědčit nenecháte, protože je to na rozdíl od geologie v rozporu s vašimi fantaziemi. Tím se ovšem vaše fantazie stávají bezcennými, neboť jsou odtržené od reality.

0/0
3.11.2018 11:45
Foto

J89i45ř44í 46S55t27r38a94t60i29l 4613788755222

Viz výše.

0/0
3.11.2018 13:43

J86a42n 88Š12v74a12d19l60e93n72k29a 9554539750

Ano, viz výše i níže. Tam všude se dá dočíst o vašich fantaziích, které považujete za relevantnější než poznatky evolučních biologů.

0/0
3.11.2018 15:39

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz