Strategie a základní vzorec fungování
Strategie je výsledkem tvůrčího procesu v organizaci a integruje v sobě hodnoty, poslání, vizi a klíčové cíle. Je to klíčový dokument, podklad, který nám formuje naši cestu ke splnění cílů a který tvoří plán, tedy jednotlivé kroky, které skrze realizaci postupně naplňujeme.
Osobně vnímáme strategii jako součást základního fungování organizace. Každá organizace má v určité formě svoji vlastní strategii. Klíčová otázka je, v jaké formě je popsána, s jakým obsahem; s kým je sdílená a s jakým cílem byla tvořena. Na začátku, když vznikala organizace, byla součástí záměru a postupně se vyvíjela.
Strategie je dokument, který v sobě obsahuje tyto klíčové oblasti:
- Hodnoty – Poslání a Vizi
- Klíčové výstupy z interní a externí analýzy prostředí. Hlavně však definici našeho zákazníka, jeho potřeb, klíčových příležitostí, priority z interní analýzy prostředí apod. Zároveň však scénáře vývoje trhu a to hlavně v oblastech jako jsou – scénář vývoje trhu v našem oboru, vývoj procesů, vývoj teritoriální alokace, způsob financování, vývoj naší konkurence, vývoj vnějšího prostředí i prognózy trhu. Priority, které chceme řešit v daném období.
- Seznam příležitostí rozvoje z pohledu našeho produktu
- Měřitelné parametry, kterých chceme dosáhnout
- Seznam klíčových projektů (Pravidlo 20/80)
- Jasná vazba mezi strategií, ukazateli, projekty a jejich cíli (X-Matrix)
- Model realizace změn (Projektové řízení změn)
Já vnímám strategii společně s vizi jako spojnici mezi tím, co chceme nabídnout trhu a po čem touží naši zákazníci. Strategie nám pak odpovídá na otázku: „Co budeme dělat pro to, abychom toho dosáhli?“
Strategie má různé úrovně a různé stupně. Já osobně ji rád rozděluji na tři základní stupně:
Není však důležité, kolik úrovni chcete mít nebo jestli je opravdu potřebujete. Důležité je začít na úrovni firmy a produktu, avšak to nejdůležitější je strategii správně komunikovat do nitra firmy, získat si podporu lidí a následně ji realizovat. Podstatnou část v úspěšné realizace strategie je její komunikace ve firmě.
Každý vzorec má své vstupy (podklady) a teprve na základě jejich kvality může vzniknout ten správný výstup. Náš vzorec obsahuje:
Hodnoty
Dávají odpověď na otázku: „Jak budeme v naší organizaci jednat?“ Hodnoty nám určují, co je nejdůležitější pro naši organizaci, tým a tvoří vazbu na naše každodenní činnosti. Jsou také považovány za pravidla našeho jednání, naše pracovní zásady a jsou součástí podnikové kultury.
Poslání
Určuje směr a účel, který motivuje členy organizace. Poslání nám definuje tu základní podstatu toho, proč jsme jako organizace vznikli a proč vlastně podnikáme Poslání zůstává neměnné a vyjadřuje vlastně charakter naší společnosti.
Vize
Je jasná představa toho, čím chceme být a čím budeme. Vize odpovídá na otázku: „Kam směřujeme?“ a dává smysl směru, kterým jsme se jako organizace vydali. Vize je vlastně naše budoucnost a pravidelně se aktualizuje.
Cíle
Konkrétní a měřitelné cíle nás vedou k naplnění vize a poslání. Cíle musí být pochopitelné pro všechny v organizaci i mimo ni. Zároveň vyjadřují měřitelným způsobem naše ambice.
Strategie
Integruje a je výstupem tvorby hodnot – poslání – vize a obsahuje cíle, kterých chceme dosáhnout. Strategii si můžeme představit jako mapu, která obsahuje cílovou stanici ve formě našich cílů. Zároveň vizualizuje (obsahuje) všechna rizika spojená s naší cestou realizace strategie. Strategie se definuje vždy alespoň na období 2 až 3 let (krátkodobá), případně na 3 až 5 let (střednědobá) nebo 5 až více let (dlouhodobá).
Plán
Je konkrétní soubor aktivit, které podnikneme, abychom realizovali naši strategii a naplňovali naše cíle. Plán musí respektovat několik scénářů tak, jako i mapa obsahuje různé cesty (alternativy), jak se dostat k našemu cíli (cílové stanici). Plán je vždy fixován na jeden rok.
Realizace
Je forma, jakou realizujeme náš plán – mohou to být konkrétní projekty, aktivity s jasně nastavenou zodpovědností v organizaci, formou zpětné vazby, nástroji pro korekci a úpravu plánu.
Při tvorbě pyramidy cesty k cíli je třeba myslet na to, že každá organizace má svůj produkt, svého zákazníka, svůj podnikatelský model, funguje na ohraničeném trhu, funguje na určitém geografickém místě, pracuje s určitou skupinou lidí a všechny tyto faktory je nutno do strategie zahrnout.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Rodiče hledají v taškách svých dětí zbraně. Kriminalita ve Švédsku klesá
Švédsko zaznamenává dramatický pokles násilné kriminality, zejména co se týče bombových útoků a...
Zhubněte! Tlusté břicho je v Číně symbol blahobytu, vláda vyráží do boje
Víc než polovina dospělých Číňanů trpí nadváhou nebo obezitou. V zemi, kde si lidé prošli léty...
Spory o vnoučata řeší soudy. Prarodiče se nebojí bojovat, aby je mohli vídat
Premium Mnohé prarodiče trápí, že kvůli rodinným neshodám nemohou vídat svá vnoučata, jak by chtěli....
Izrael musí bojovat. Pokud by přijal rady zvenčí, už by možná nebyl, říká český rabín
Premium „Je důležité vnímat, že konflikt s Hamásem se nedá plně pochopit z pohodlí místa, kde žijeme v...
- Počet článků 1
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 80x