Diskuse
Má být katolická církev chudá?
Děkujeme za pochopení.
Pavel K
Článek je hezký, nicméně
Vztah církve a státu, popř. společnosti je velmi složitý, a to nejen u nás. Dovolím si ale upozornit, že velmi mnoho památek udržuje stát a církev takové objekty buď pouze spravuje nebo přímo vlastní. A nejsou to malé částky, které ročně plynou ze státní kasy na opravu kostelů a vybraných farností. Pokud se týče restitucí - církev si často nárokuje i objekty a nemovitosti, o které přišla ještě před vznikem 1. republiky, tudíž jsou právní nároky na vrácení takového majetku četnými analýzami zpochybňovány. A to není otázka toho, zda chceme církev chudou. Osobně si myslím, že církev plní pro určitou skupinu lidí své poslání a k jeho plnění peníze potřebuje. Neměla by je však získat poltickým rozhodnutím, nýbrž v souladu s českými právními normami, které by měly platit pro všechny - ať už je to katolická církev nebo Tomáš Baťa. Pakliže by přece jen česká společnost usoudila, že církev by měla dostat ony peníze a majetek ve výši určené touto vládou, bylo by na místě referendum.
Pavel K
Pokračování
Vyrovnání totiž není klasickou restitucí. Jde spíš o politické rozhodnutí a vzhledem k jeho výši (skoro 80 mliard) by určitě znamenalo velké zatížení pro státní rozpočet. Jinak Karma
Tomás de Torquemada a jeho tým
Církev nebyla nikdy chudá
ani v dobách pronásledování. Když Marcus Aurelius nechal zabavit majetek církve, tak církev ten majetek vykoupila zpět za cca 200 000 sesterciu. Stejně tak financovala provoz nemocnic a chudobinců, za což jí Marcus Aurelius (přestože křesťany neměl v lásce) obdivoval. Oni ani ty Františkáni nebyli chudí. Osobně jako členové řádu ano, ale jako řád byli bohatí.
David Nebesky
Re: Církev nebyla nikdy chudá
Oni ti frántiškáni jsou a byli chudí i jako řád - ale pouze formálně. Nicméně s výjimkou pár excesů, z nichž nejviditelnější byla stavba baziliky svatého Františka bratrem Eliášem (která vedla prakticky k rozkolu řádu) jsou relativně chudí z libovolného pohledu, některé jejich větve více, jiné méně.
iacobau
S povděkem kvituji,
že toto je nejlepší článek na téma církve a restituce, který jsme na tomto blogu kdy viděl. Díky, karma
Vrah
Re: S povděkem kvituji,
Myslíte, že ho četl Vereš? Mám mu tam napsat odkaz?
Ale jo, už jsem ho tam dal.
Saša
Dobře jste to napsal.
Jen doplním o otázku, zda opravdu potřebujeme velké kostely?
Ve většině obcí v Čechách je nás jen pár. Kostel nezaplníme. Udržujeme velké kostely zděděné po předcích, stojí nás to veliké peníze a mnoho starostí a dluh na nich neustále narůstá - a přitom se nás v neděli sejde v kostele postaveném s kapacitou pro tisíc lidí jen pár. U nás kolem 50 - a to jsme na tom ještě dobře. Klidně bychom mohli kostel "pustit" a scházet se na faře. První křesťané se také scházeli jen po domech, v Římě se mše sloužily v podzemí a také to šlo. V kostele máme zimu a vlhko a varhany nám už stejně zpráchnivěly a sochy se pod zlacením také začínají rozpadat a na restaurování nemáme, když s našimi lesy hospodaří Lesy ČR.
Ve velkých městech je situace sice lepší, kostely jsou plnější, ale zase jich tam mívají více a tak je také nezaplní. A peníze stojí jejich údržba veliké.
Escoto
Re: Dobře jste to napsal.
Jistě, ale běda provést restituce, dyť by stát dával dárky církvím...