Naftu nebo benzín?

Mnoho z vás mi píše, co si mám vlastně koupit? Nafta nebo benzín, když jezdím jen málo...Co je pro mne lepší?  

....když jezdím za rok jen 30.000km, nebo 45.000km, 28.000km... případně můžete dosadit nějaký menší nájezd rodinného auta, které plánuje občas nákup, občas výlet, ale žádné dlouhé štreky...

Takové dotazy mi píšete často a tak jsem se rozhodl na tyto dotazy tak nějak celistvě odpovědět formou tohoto blogu. Snad někomu pomůže ke správné volbě.

Budeme se převážně bavit o vozech průměrného stáří od 5 do 10let, které nejčastěji dovážím z německa.

Nebudu popisovat všechny detaily v rozdílech konstrukcí naftového a benzínového pohonu, ale spíše to zajímavé pro mne jakožto majitele takového vozu.

Nafta

               pro mne znamená vyšší dojezd na stejnou nádrž objemově. Má velký zátah hlavně díky turboefektu. Tolik asi uživatelsky je přínos, nebudu řešit ceny paliv. Mínusem nafta pro mne většinou je díky přítomnosti často odcházejícím faktorům jako například - Filtry pevných částic, EGR ventily, vstřiky a další(močoviny až u novějších vozidel). Je ale pravdou, že i tyto neustále řešené faktory jsou levnější a levnější,ale prostě tam jsou a někdy zazlobí. Pravda, něco se dá prevencí hodně oddálit, něco je právě potřeba vyřešit volbou vhodné pohonné jednotky pro můj konkrétní zpusob užítí. O prevenci jak oddálit "smrt" motoru až někdy zas příště...

Benzín

             pro mne jakožto majitele znamená že vlastně až na výměny oleje a filtrů nevím, že by existovalo něco složité a drahé (tedy až na pár nepovedených rádoby motorů), na benzínu vyměníte olej, filtry, občas svíčky a tím jsme skončili. Pozitivní na benzínu je fakt, že ho neničím krátkou jízdou jako naftu.

Samozřejmě negativum mají také, a to hlavní je spotřeba. Při stejném zátahu by benzín papal minimálně 2x více než stejně výkonný motor v naftě. Toto bývá hlavním důvodem proč se snaží lidé vždy koupit naftové auto a to bez ohledu na vzdálenosti na které bude užíváno. V tom je právě hlavně ten zásadní problém.

 

Takže shrnutí.

Je jedno kolik najedu kilometrů za rok.

Cifry v úvodu byly dříve před lety směrodatné k výpočtu, od kdy se již drahé naftové auto vyplatilo a do kolika km ještě ne. Dnes ale jsou cenově stejné, někdy v ojetinách benzínové spíše dražší, takže musíme přemýšlet jinak.

Jde o výsledek pochopení konstrukčních rozdílů obou motorů a tudíž délku od kdy ten daný motor pracuje efektivně a zároveň se neničí.

Takže pokud jednotlivá jízda ve smyslu START - STOP je kratší než 15 - 20km je naftový motor neefektivní a navíc ho tímto provozem ničíme! Však on EGR  a Filtr pevných částic, případně vstřiky si řeknou sami, když ne hned tak za krátký čas ano... (Ostatně toto je v hodně případech i důvodem proč jsou u nás levná auta na prodej - mechanik řekl majiteli - " Je to před smrtí a rychle to prodej")

Takže je to jednoduché - pokud jezdím jednotlivou jízdu 10km každý den do práce, pak naftu nepotřebuji, stejně bude papat a navíc mne čekají zbytečné servisní úkony. Benzín bude papat také, ale servis bude o mnoho levnější, takže ve výsledku a přepočtu cenu na 1km na rok nebo delší dobu se tyto dvě motorizace velice přibližují.

A lepší peníze za servis raději utratit na dovolené za zmrzlinu ne?

Pro každého máme řešení a to ještě před nákupem vozidla, přes nákup, dovoz, či asistenci, dále při provozování vozidla právní servis pro každou situaci při provozu a také i na situace po následném prodeji vozu. Váš David Koukol. PS: Omlouvám se všem "profíkům" a všem co znají vše, tento článek je určený primárně všem obyčejným lidem, kteří nejsou v oboru vzdělaní a chtějí si pořídit dobré auto, nebo již někdy je některý právě z profíků napálil...Zdroj: https://davidkoukol.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=549858

Autor: David Koukol | úterý 23.7.2019 13:07 | karma článku: 11,17 | přečteno: 1499x
  • Další články autora

David Koukol

STK a stáčení tachometrů?

18.10.2018 v 20:16 | Karma: 14,51

David Koukol

Naftová auta zdarma!!!

26.7.2018 v 9:59 | Karma: 10,03