Doživotní...? Náplň automatu atd?

Neustále na servisu zodpovídám dotazy týkající se takzvaně "doživotní" náplně, nejčastěji v automatické převodovce... jak to tedy je skutečně?  

Někteří výrobci vozidel uvádějí v manuálech že jejich automatická převodovka(či jiné agregáty, ale dnes se budeme bavit o automatu pro zjednodušení) má doživotní náplň. Co to znamená? Nemusím proto servisovat ani se jinak starat? Jak to že mi nějaký servis řekl že bych si měl nechat vyměnit olej v automatu když auto jezdí, sice má už najeto třeba 150tisíc km ale zatím vše funguje...tak co je to za nesmysl, když výrobce přeci ví nejlépe jak se o auto starat?

 

Toto vše může potkat každého z nás, kdo jezdí s automatem. Dnes se nebudeme zabývat tím který automat je dobrý a který není.

Nejprve tedy jak to myslí výrobce s tou doživotností a jak to chápe majitel?

Výrobci většinou nepíší nic o životnosti automobilu, vůbec nic. Jediné termíny které máme k dispozici je datum výroby, pak uvedení do provozu a pak kdy končí záruka. To je vše. O to ostatní tedy se musí postarat majitel. A jsme u jádra věci. Výrobce je firma která potřebuje vyrábět a prodávat, tedy i logicky vzato konec záruky je okamžikem kdy ji vozidlo přestane zajímat a vše je poté na bedrech majitele. Pro výrobce je konec záruky zároveň koncem životnosti vozidla a majiteli starej se, je to jen na Tobě, ideálně si kup nové další auto ať jedeš vždy v záruce.

Jenže...!

Jsme národ ne bohatých lidí, spíše průměrných či chudších a v dnešní postcovidové době stále více vlastní vládou ochuzovaných, tudíž šance na nové auto v záruce mnohým mizí dále a dále.

Ale nebudeme řešit politiku, ale auto. Nyní již známe přesné datum do kdy automobilka považuje naše auto žívé a od kdy ho má za mrtvé. Tudíž životnost vozidla a jeho náplní není do smrti majitele, jak si mnozí myslí. Opravdu to tak není.

Na většině automatů je dobré dělat servis každých 60.000km a pokud jezdíme v těžších podmínkách a s vlekem, pak je rozumné i poměrně tuto dobu pokrátit.

Nebudu zde řešit jestli jen proplach nebo otevřít celou. Nicméně my vždy otvíráme, nejen pro vyčištění usazenin ve vaně, ale také pro vizuální kontrolu mechatroniky a také při tom čistíme/měníme magnety a filtry. Toto proplachem udělat nelze.

Ale zpět k meritu věci a shrnutí.

Výrobce tedy končí životnost auta koncem záruky. Nikoli úmrtím majitele :)

Výrobce většinou dává záruku na 100tis.km a to je vynechání první výměny náplně, druhá výměna je tedy na 120tis km. Výrobce ví, že vynechání jedné výměny katastrofa nepřijde, ona by se nestala ani zameškáním druhé výměny, ale olej nám houstne, nepořádek z opotřebovávaných lamel nám zpomaluje průtoky skrze pístky/solenoidy, dotlačení lamel je pomalejší a pomalejší( nezpozorujeme při běžném užívání) a pak nastane poslední fáze a to je takzvané "kopání" nebo prokluz převodovky. Kopání a prokluzy již pozorujeme a to je okamžik kdy běžný uživatel ví, že je problém...pozdě... Tam již není většinou návratu a je buď výměna za jinou a nebo repase či oprava. Nemusím zde asi psát že to není za 10kč, že...nepočítám ani dobu jakou bude auto stát na dílně než se servis provede. Tuto dobu nejezdíte a nebo máte půjčené jiné auto, což někdy leze zas do peněz...

 

Tolik v krátkosti na téma životnosti pohledem výrobce a jak se jako majitel chránit aby auto jezdilo i poté, co výrobce končí záruku...

 

Další témata a i auta jaká vozím z Německa můžete najít ve videích zde - https://www.youtube.com/channel/UCwpFdJkvohE19cqDxTeeyUw/videos

Budu rád za komentáře a dotazy.

 

David Koukol

Dovozy a servis aut všech značek - 777028881

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: David Koukol | pátek 12.8.2022 15:10 | karma článku: 0 | přečteno: 76x
  • Další články autora

David Koukol

Naftu nebo benzín?

23.7.2019 v 13:07 | Karma: 11,17

David Koukol

STK a stáčení tachometrů?

18.10.2018 v 20:16 | Karma: 14,51

David Koukol

Naftová auta zdarma!!!

26.7.2018 v 9:59 | Karma: 10,03