Hodina se Suzanne Vega
Suzanne ve vídeňském klubu.Daniel Hrbek
Od té doby vydala několik dalších alb, včetně jejího Songs In Red And Grey, v němž zpívala nebývale otevřené písně o svém soukromém životě a pocitech ženy po rozvodu. A tou dobou jsem dostal příležitost udělat s ní ve Vídni pro jeden velmi čtený týdeník rozhovor. Přes jejího dlouhodobého basistu Mikea, který má slabost pro Čechy, jsem si s ní po e-mailu domluvil schůzku v lobby hotelu Four Seasons. V jednu odpoledne. Když jsme do hotelu přijeli, čekal na nás Mike s omluvou, že je vše jinak. Suzanne rozhovor udělá, ale o několik hodin později, protože má momentálně natáčení v televizní talk show. Navíc se změnilo místo koncertu. Ze sálu pro 1500 lidí se koncert přesunul do klubu pro 400, protože místní agentura podcenila propagaci (v celé Vídni nevisel jediný plakát). Abych to zkrátil, v pět hodin konečně přišla. Čekali jsme ji v zaplivaném klubu, kde to bylo cítit směsicí cigaretového kouře, marihuany a piva, podlaha nepříjemně lepila a všude byla strašlivá zima. Mike nás představil. Suzanne byla drobná. Z fotografií jsem měl vždy pocit, že musí mít tak k metru osmdesát. Stáli jsme v chodbě klubu proti sobě a zatímco jí Mike připomínal, kdo že vlastně jsem, s kamennou tváří a se slunečními brýlemi na očích pojídala tyčinky, jediné jídlo, které měla čas za celé odpoledne sníst.
Když Mike skončil, řekla suše: Máte dvacet minut. V tu chvíli jsem si vzpomněl na telefonát s redaktorem zmíněného týdeníku, který chtěl ode mě rozhovor na čtyři tiskové strany. Polil mě pot. Udělal jsem totiž zásadní školáckou chybu: neměl jsem připravené únikové otázky. Všechny dotazy byly osobní, protože mě zajímaly zdroje inspirace ke konkrétním textům. Navíc to byl můj první rozhovor v angličtině. A jí jsem nikdy neslyšel mluvit. Jen zpívat. Co když se mnou skončí dřív, než začnu, když uslyší mou angličtinu a moje koktání? Proč by měla se mnou ztrácet v takové situaci čas, říkal jsem si v duchu. A vzpomněl jsem si na to, že člověk by se neměl setkávat se svými idoly či platonickými láskami. Ale dál na takové úvahy nebyl čas, protože za dvacet minut měl být konec.
Rozhovor začal. Čekal jsem, jak bude reagovat ve chvíli, kdy se začnu vyptávat na okamžik, v němž se dozvěděla, že celou dobu žije s otčímem, kterého považovala za svého opravdového otce a podobné věci, jež se neříkají na potkání. Až do té chvíle jsem měl naivně zato, že ji znám, když její písně jsou, jako bych je napsal sám, kdybych to uměl. Najednou, v konfrontaci se studenou celebritou sedící proti mně, mi docházelo, že je všechno jinak. Pak se ale stalo něco, co dodnes považuju, pokud to tak můžu nazvat, za zázrak. Týkalo se to písně Marlene On the Wall, jejíž refrén tvoří jediný verš: I am changing. Měním se. Ten refrén byl pro mě vždy velmi silným místem, dotýkal se mě velmi živě na velmi bolestivém místě, byl zároveň refrénem, který mě z té bolesti vymršťoval jako prak do sfér, které slibovaly něco lepšího, šťastnějšího. Měním se. Byly doby, kdy jsem cítil, jak se měním já sám, jak jsem sám měněn zvláštní silou, kterou neumím pojmenovat, a přesto ta síla byla skutečná, téměř hmatatelná. A najednou jsem seděl proti autorce této mantry, která ji na albu zpívá s takovou přesvědčivostí, že se mi ježí chlupy na rukách i dnes. To jsem jí vyprávěl, dal jsem do toho všechnu energii, kterou jsem ze sebe uměl vyždímat. Bylo to vyznání, které jsem najednou říkal ne svému idolu, ale své platonické lásce. Nechtěl bych se v tu chvíli vidět, muselo to být směšné, ale ona mě pozorně poslouchala a nakonec vyslyšela, najednou to zajiskřilo i v jejích očích. Měl jsem pocit, že vím, nač myslí, a taky to tak asi bylo, protože když jsem začal větu, ona ji doplnila a zase naopak, bylo to, jako když si povídají staří známí, kteří o sebe ještě neztratili zájem, kteří si ani nemusejí nic říkat, kteří se ani nemusejí často vídat a přesto vědí, že dál zůstávají přáteli. V tuto chvíli se začalo něco, co bych mohl označit přátelstvím, i když tehdy bych si to ještě netroufnul takto pojmenovat. Po dvaceti minutách přišel zvukař a ohlásil, že musíme končit, nato Suzanne řekla, ano, už jdu, ale my mluvili dál, až přišel zvukař podruhé. A když přišel potřetí, byla za námi hodina. Ta hodina, kterou jsem potřeboval k rozhovoru na čtyři tiskové strany. A když jsem rozhovor doma přepisoval, zjistil jsem, že z jejích odpovědí nemusím vyhazovat téměř nic. Kruh se uzavřel před dvěma lety během mého týdenního pobytu v New Yorku, když mě Suzanne pozvala k sobě domů na večeři. Představila mi celou rodinu, dceru a druhého manžela, a než jsme zasedli k večeři, ukázala na starý plakát Marlene Dietrichové z písně Marlene On the Wall, té píseň s refrénem I am changing, a jen řekla: "Tak to je on. Vzpomínáš si?"
David Hrbek
Až budu umírat...
Už jsem sem dlouho nedal žádný ty rýmovačky, tak sem přikládám takový krátký sumář z toho, co se tak mimochodem urodilo.
David Hrbek
Dokud byla ještě žhavá, kul to v ní.
Pár rýmovaček za poslední dva týdny. Já vím, že je to na perex a sledovanost dost slabý, není tady žádnej Klaus, žádnej Zeman, žádná předávačka metálů, žádnej Putin, žádná ebola. No ale kdyby někdo chtěl nahlídnout, tak tady nabízím něco zase já na sobotní večer.
David Hrbek
Vymluvil se, že si jde koupiti kouření, ale více nepřišel.
Toto je autentická slohová práce školačky Lidmily Novotné z roku 1926, která dnes už asi nežije. Chodila tehdy do druhé třídy obecné školy v Benecku. Dědeček mé ženy, který ji učil, si sešity se slohovkami svých žáků nechal na památku a dnes jsme si na tuto práci nějak vzpomněli a vyhrabali z krabice. Stojí to za přečtení, je to moc dojemný.
David Hrbek
Suzanne Vega: S písní Caramel jsem narazila u svého prvního muže
Se Suzanne Vega se dělají rozhovory poměrně snadno. Na jedné straně je to výsostný profesionál, na straně druhé se nebojí překročit svou roli a trochu víc se otevřít. Následující interview, které vzniklo pro Magazín Hospodářských novin, je třetí v řadě, které jsme spolu vedli a kterým jsme se pokusili na předchozí dvě navázat.
David Hrbek
S Lenkou pod markýzou
Každé ráno začínám v Café Palác. To je taková příjemná kavárna v Olomouci. Ona je příjemná hlavně kvůli servírce Lence. Minulý týden tam zase tak přijdu, sednu si na zahrádku pod markýzu a Lenka už automaticky přináší espresso s mlíkem.
Další články autora |
Fiala zničil tuto zemi, Pavel je loutka vládnoucí moci, říká v Rozstřelu Zeman
Rozstřel Miloš Zeman přijal pozvání do pořadu Rozstřel na iDNES.cz. V rozsáhlém rozhovoru s moderátorem...
V Mostě uhořelo šest lidí. Restaurace byla v jednom plameni, popsal hasič
Přímý přenos Při výbuchu a požáru v restauraci U Kojota v ulici Františka Halase v Mostě zemřelo nejméně šest...
Za chybějící papíry k domu pokuta. Polovině Čechů hrozí sankce až 400 tisíc
Premium Je projektová dokumentace k vašemu domu zastaralá a neaktuální? Anebo ji vůbec nemáte? Pak budete...
Aralské jezero vstává z mrtvých. Voda se vrací a do ní i život
Objem vody v severní části Aralského jezera se od roku 2008 zvýšil téměř o polovinu, uvedly...
Koumáci bezdomovci. Ve výměníkové stanici si udělali lázně, měli i bazének
Improvizované lázně objevili minulý týden pražští strážníci ve výměníkové stanici v opuštěném...
ANALÝZA: Soláry hasiče nenahradí. Poučení z kalifornského vývoje
Premium Proč slepá víra, že často abstraktní boj s klimatickou změnou je i bojem s požáry, způsobila, že...
Osm let příprav rychlodrah a výsledek? Chybí peníze, vytratila se shoda
Premium Blíží se konec druhého kabinetu, který má výstavbu rychlotratí jako svoji dopravní prioritu....
Odborníků na chemii je nedostatek, loni jim tak výrazně vyskočily mzdy
Mzdy v oborech spojených s chemií loni výrazně poskočily, na trhu je totiž nedostatek odborníků....
Chřipka je tady a bude letos horší. Už vzala život nejméně osmi lidem
Premium Ačkoli počty nakažených covidem jsou na minimu, infekce zabíjí dál. Jen letos zemřelo už šestnáct...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 121
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2094x
www.facebook.com/davidhrbek
Více informací na www.davidhrbek.cz