David Rath a jeho Rolls-Royce

Tak jsme se zase jednou pobavili. Minulý týden se poslanci střetli nad návrhem odpočtu DPH u všech osobních automobilů. Sociální demokraté nadhazovali něco o zvýšení odbytu mercedesů, bentley, porsche nebo rolls-royců. Naopak vychvalovali svůj návrh zavedení šrotovného. Inu, kde už rozum není, ani Rath nebere.

Shrňme si fakta:

České ekonomice hrozí recese.

Firmy mají problémy s odbytem.

Česká ekonomika je v důsledku socialistických investičních pobídek závislá na automobilovém sektoru.

Česká ekonomika je malá a otevřená.

Lidé (fyzické osoby) nakoupili v lednu a únoru meziročně o 10 % více automobilů (podle Svazu dovozců automobilů).

Firmy v Česku masivně omezily nákupy automobilů.

 

Nyní si představme dva návrhy na řešení v oblasti automobilového sektoru:

Vládní návrh: Zavést pro poplatníky DPH odpočet DPH u všech osobních automobilů.

Návrh ČSSD: Dotovat nákup nového automobilu při současném sešrotování starého částkou 25 tisíc korun.

 

Z výše uvedeného jasně vyplývá: šrotovné v Česku nemá smysl. Soukromé osoby nákup automobilů neomezily, naopak. Zavedení šrotovného by navíc podpořilo odbyt asijských automobilek. Prvotně totiž ČSSD navrhovala vyplácet šrotovné pouze při koupi vozů s emisemi do 120 gramů CO2 na kilometr. Když zjistila, že z produkce jediné české automobilky Škody Auto takovému parametru vyhovuje pouze jediná Škoda Fabia Greenline v základní výbavě, zvýšila limit na 160 gramů.

 

Automobilky v Česku se tak potýkají hlavně s poklesem odbytu u firemních zákazníků. Situaci vyostřili (především) sociálnědemokratičtí poslanci, kteří odmítli schválit odpočet DPH na všechny automobily v prvním čtení na prosincovém jednání sněmovny. Firmy tak na čtvrt roku prakticky zmrazily své plány obnovy vozového parku.

 

Minulý týden byla novela ve sněmovně nakonec schválena. Neobešlo se to ale bez socialistické show. „Chceš-li si někdy koupit rolls-royce, mercedes či bentley nebo porsche nebo ferrari, tak dneska máš pravý čas,“ glosoval při jednání novelu David Rath z ČSSD. Zřejmě ještě neviděl porsche s mřížkou, českým to vynálezem daňové legislativy. Odstranění povinnosti mít v autě mřížku a „udělat“ z něj takto užitkové vozidlo je správným krokem, který je systematický a pomůže jak firmám snížit náklady, tak automobilkám zvýšit odbyt.

 

Šrotovné je naopak výsledkem automobilové lobby a zcela nesystematickým zvýhodněním jednoho odvětví na úkor ostatních a ještě z kapes daňových poplatníků (i těch, co jezdí hromadnou dopravou). Argument stínového ministra financí za ČSSD Bohuslava Sobotky, že jsme černými pasažéry, když šrotovné zavedla třetina Evropy, je nesmysl. Takové opatření zavádí zejména velké státy, kde to má aspoň trochu smysl. A to, že je česká ekonomika závislá na německé spotřebě je prostě fakt. Platí to pro automobily, elektrotechniku i české pivo. Platí to v krizi i mimo ni.  V Česku také dotujeme biopaliva, která sem proudí hlavně z Brazílie, a nepožadujeme na oplátku, aby Brazílie podporovala ve své zemi spotřebu olomouckých syrečků.

Autor: David Havlíček | úterý 10.3.2009 17:08 | karma článku: 32,16 | přečteno: 2507x
  • Další články autora

David Havlíček

Paroubku, okradl jste naše děti

10.12.2009 v 9:59 | Karma: 37,31

David Havlíček

Jak Paroubek zblbnul média

23.9.2009 v 15:40 | Karma: 38,00

David Havlíček

Děkuji, pane Paroubku

15.9.2009 v 14:26 | Karma: 39,62