Cyklisté na silnicích - příliš dramat.

Cyklisté jsou stále viditelnější součást provozu. Přináší to jim i ostatním řadu komplikací a některé končí i zraněním či smrtí. 

Již léta bydlím za velkým městem. Má to celou řadu výhod, i nevýhody by se našly. Každodenní ježdění vozem do práce, a samozřejmě i návraty jsou v poměrně silném provozu. Stále více jsou jeho účastníky cyklisté. Sváteční jezdci i profesionálové. Vyčerpaní bojovníci i nabušení sportovci brázdí větší či menší silnice a silničky. Zvýšený počet cyklistů úměrně k tomu přináší i více problémů a kolizí.

Zatímco oprávnění k řízení motorového vozidla vyžaduje autoškolu, úspěšné testy a jízdy, k řízení jízdního kola není potřeba nic. Řidič musí zvládnout velké množství pravidel, což se cyklisty fakticky netýká. Legrační je, že řidič na jízdním kole jakoby zapomněl vše, co se týká pravidel a najednou se mění v jiného tvora.

Protože bydlím mimo město, jak už jsem zmínil, neustále se zvětšuje počet mých zkušeností s cyklisty. Bohužel, mnohdy negativních. Nemíním nějak dramaticky pitvat zákaz jízdy na kole jinak, než jednotlivě a za sebou.  Chápu cyklisty, že jízdou vedle sebe zabírají celý jízdní pruh a myslí si, že je to bezpečnější. Chápu, ale nerozumím. Není to bezpečné. Vím, že osvětlení je potřeba. Sám ho na svém kole mám. Co však nechápu je, jak mě může cyklista v noci oslňovat? Za perlu považuji bílé blikavé oslňující světla. Za tmy je to zážitek a ještě několik minut mám záblesky v očích. Je fakt, že takového šikulu na kole nikdo nepřehlédne. To, že to je proti zákonu snad ani není třeba zmiňovat.

Skutečná dramata přinášejí „mistři světa“. Jejich přístup coby cyklistů je jednoduchý. Silnice je MOJE. Jezdím dobře, jezdím rád. Frajeři za volantem mě nesmí omezit, ohrozit… a ani předjíždět. Mnohdy se vyznačují svébytným oděvem, který je na silnici téměř sebevraždou – černé triko, černé kalhoty, černá přilba a do to ho černé kolo (případně zaměňte za jakoukoli tmavou barvu). Za šera či za tmy je to skutečně silně adrenalinový zážitek po všechny zúčastněné. Cyklista dští síru na neomalené řidiče, kteří ho předjíždějí „na těsno“, řidiči se ještě 10 minut vzpamatovávají z leknutí.

Pokud k specifickému přístupu některých cyklistů k jízdě na silnici připočítáme složitou dopravní či terénní situaci (třeba klikaté údolí), stává se jízda vozidlem i na kole skutečnou akční záležitostí. Nedaleko mého bydliště je velmi frekventovaná silnice II. třídy s výrazným stoupáním a řadou zatáček. Autem 90 km/h na rovince, 50 km/h v zatáčkách. V celém údolí dlouhém cca 4 km jsou jen dvě místa, kde lze rozumně předjíždět. Řidiči mají tu smůlu, že je to oblíbená trasa cyklistů. Ne všech. Především „mistrů světa“. Není se co divit. Velké a dlouhé stoupání je silnou výzvou. Bohužel především pro řidiče. Sám jsem si už zakázal údolím autem jezdit, protože nemám zájem na cyklistickém skalpu. Právní polízanice a destrukci svědomí nepočítaje.

Stále častěji si kladu otázku. Proč se pořád budují cyklostezky, na které nemůže vozidlo, a nikdo neřeší přítomnost cyklistů v úsecích, kde jde skutečně o zdraví či o život? Proč se investují desítky milionů korun do speciálních komunikací pro cyklisty, když někteří z nich milují silnici i když mají stejným směrem cyklostezku?

Zrovna jsem si četl článek http://plzen.idnes.cz/nehoda-cyklista-cicov-visky-predjizdeni-fdw-/plzen-zpravy.aspx?c=A140114_132437_plzen-zpravy_pp o tom, jak při předjíždění zabil řidič cyklistu jedoucího v protisměru. Nepokládám za správné vynášet soudy, kdo pochybil. Řidič se možná nedíval pořádně (při předjíždění?), cyklista možná nebyl osvětlen (večer? To snad většinou je). Ale stalo se to. Přiznávám, že to je přesně ta situace, ze které mám hrůzu. Neuvidím ho a … auto cyklista nedá. Cyklisté jsou na silnicích v daleko větším ohrožení než řidiči. Střet má obvykle jasný výsledek – těžké zranění nebo smrt. Nestálo by za to, aby se s tím něco dělalo? Třeba povinné testy pro cyklisty (ano vím, že to je děs), vynucování dodržování správné výbavy jízdního kola a možná i úseky silnic, kam cyklisté nebudou moci. Prostě je to pro ně nebezpečné.

A začněme s tím, že i my sami nebudeme na silnicích dělat nesmysly a chovat se tak, aby ubylo zraněných, mrtvých a stíhaných.

Autor: Jiří Dastych | úterý 14.1.2014 18:00 | karma článku: 18,70 | přečteno: 952x

Další články autora

Jiří Dastych

Jaké jsou rizika UI?

Umělá inteligence je na vzestupu a kde kdo se snaží ji používat. Paralelně jdou diskuse a aktivity na její regulaci a nastavení bezpečnostních mantinelů.

14.4.2025 v 20:51 | Karma: 5,10 | Přečteno: 104x | Diskuse | Ostatní

Jiří Dastych

Grónsko?

Trump se zakousl do získání Grónska a vypadá to, že nemíní ustoupit. Dánsko je v těžkém stresu a burcuje kdekoho, aby získalo podporu. Všeobecně se šíří pozdvižení.

27.1.2025 v 15:07 | Karma: 16,17 | Přečteno: 423x | Diskuse | Ostatní

Jiří Dastych

Zakázat!

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Množí se zákazy, příkazy a nařízení, jejichž jediným skutečným efektem je omezení lidské svobody.

7.1.2025 v 13:55 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse | Ostatní

Jiří Dastych

Proč nemohu mít dům, kde chci?

Vlastnictví pozemku je velmi zajímavé téma. Ve skutečnosti je vlastně otázkou, co vlastník pozemku vlastně má.

17.12.2024 v 19:24 | Karma: 21,76 | Přečteno: 531x | Diskuse | Společnost

Jiří Dastych

Kdo je chciválek

Protože „chcimír“ je označení pejorativní, tak dotčení vymysleli označení „chciválek“ pro ty, kteří podporují Ukrajinu v jejím odporu. Konstrukce je postavena na jednoduché tezi, že podpora Ukrajiny se rovná podpora válčení.

24.9.2024 v 11:00 | Karma: 34,27 | Přečteno: 3157x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Šel jsem kolem a najednou gepard, líčí oceněný fotograf. Snímek vznikl náhodou

23. dubna 2025  16:08

Jedinečné snímky přírody z celého světa nabízí nová výstava na Pražském hradě Czech Nature Photo...

Pomáhali tyranovi, viní policie další tři lidi kvůli mučení ženy v Siřemi

23. dubna 2025  16:05

Kriminalisté rozšířili počet obviněných v případu ze Siřemi na Lounsku, kde Karel N. držel několik...

Vláda se připojila ke dni beze spěchu. Po Turkově jízdě ignorující předpisy

23. dubna 2025  6:06,  aktualizováno 

Přímý přenos Vláda se připojila k Národnímu dni beze spěchu. Má varovat před riziky spěchu za volantem a přimět...

Za tři roky hrozí nedostatek proudu. Pomoci má urychlení výstavby elektráren

23. dubna 2025  5:25,  aktualizováno  15:57

K rychlejší výstavbě paroplynových elektráren má pomoci novela energetického zákona, kterou...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA INŽENÝRSKÉ ČINNOSTI (35-55.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 55 000 Kč

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 756x
Člověk, který chce zase jít o kus dál a nenechat zlo zvítězit jen proto, že nebude dělat nic.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.