Letadlo s jaderným pohonem
Jaderný pohon
Koncept je vlastně jednoduchý. Jaderné reaktory jsou tepelné motory. Teplo pochází ze štěpení jaderného paliva (většinou uranu) uloženého v reaktoru. Protože štěpení produkuje ionizující záření, musí být kolem reaktoru umístěny ochranné štíty. V praxi to znamená, že je (u dnes používaných lodních jaderných pohonů) v okolí reaktoru uloženo více než 100 tun olověného stínění.
Obrázek: Ilustrace. Zdroj: D. Tenzler
Jaderný reaktor na palubě letadla
Už samotný nápad, naložit takový jaderný reaktor do letadla, zní dnes bláznivě. V době, kdy se tato technologie vyvíjela, se to ale zdálo být výborným nápadem.
Vývojem jaderného pohonu pro letadla se zabýval jak tehdejší Sovětský svaz, tak USA. Obě velmoci pak (naštěstí pro nás) od svého plánu upustily - ze stejných důvodů. Pohon byl nebezpečný jak pro letce na palubě, tak pro okolí.
Sovětský projekt atomového letadla
Sovětský Svaz začal vyvíjet letadlo s atomovým reaktorem v polovině 50. let minulého století. Připomeňme si, že se jednalo o dobu, kdy se s atomovou energií ještě bezstarostně experimentovalo a ochrana životního prostředí neměla ve stalinském Sovětském Svazu žádnou prioritu.
Zato už byla v provozu první sovětská jaderná elektrárna (v dále zmiňovaném Obninsku) a připravovaly se projekty jaderných ledoborců a ponorek. S nápadem vyrobit jaderné letadlo přišel šéf sovětského atomového projektu Igor Vasiljevič Kurčatov. Projekt nabízel zjevné výhody: prakticky neomezený dolet a minimální spotřebu paliva – jen několik gramů uranu pro desítky hodin letu.
Mělo se ale ukázat, že jaderný pohon je v letectví nepoužitelný. Není totiž možné dostatečně dobře ochránit letoun před únikem radioaktivního záření. I když měl letoun stíněnou pilotní kabinu, zaplatili později piloti za pokusy životem.
Obninsk… město, kde byla postavena první jaderná elektrárna na světě. Město bylo tzv. uzavřené, to znamená, že ho nemohli navštívit jak zahraniční turisté tak občané SSSR. Jméno Obninsk mělo navíc předstírat, že se město nachází na Sibiři, na řece Ob. Ve skutečnosti je od Moskvy vzdáleno jen asi dvě hodiny jízdy vlakem. |
Ani palubní technice nedělalo ionizující záření moc dobře, jak ukázaly zkoušky, které se uskutečnily ve Fyzikálním a energetickém ústavu v Obninsku.
Přístroje se prý v podmínkách, jaké panovaly na palubě letadala, silně zahřívaly, což byl následek absorpce energie z ionizujícího záření.
Pro další praktické testy bylo vytvořeno pozemní středisko, kde se zkoumal vliv neutronového záření na samotný provoz a následnou údržbu letadla.
V květnu 1962 začala fáze letových zkoušek. Ukázalo se, že se při provozu reaktoru (kromě očekávaného vlivu na zdraví posádky) kvůli toku neutronů například snižuje dosah rádiové komunikace nebo že se kyslík, který vdechují piloti, aktivuje a vzniká ozón. Sovětská elektronika prý naopak fungovala poměrně stabilně.
Sovětský jaderný bombardér pak mohl vydržet ve vzduchu po dobu, než zemřela posádka na ozáření. V praxi to pak znamenalo, že ze dvou zkušebních posádek přežili celý projekt bez větších následků jen celkem tři členové.
Bylo provedeno 34 zkušebních letů s jaderným pohonem. Letoun dostal název Tu-95 LAL, kde zkratka LAL znamenala létající atomovou laboratoř. Kromě nebezpečí ozáření posádky měl projekt samozřejmě i negativní vliv na životní prostředí. Během provozu totiž docházelo k úniku radioaktivity do atmosféry, takže za letounem zůstávala radioaktivní stopa.
Nejspíš nejhorší následky mohly nastat, pokud by došlo k havárii a letadlo by spadlo do obydleného území. Tento problém se nikdy nepodařilo vyřešit, proto byl celý program v roce 1969 ukončen.
Jaderné letadlo USA
V USA začal výzkum jaderného pohonu v roce 1946. Spojené státy tak byly ve vývoji dále a uvažovaly hned o dvou typech letounů. První byl bombardér YB-60, který měl mít na palubě reaktor s výkonem 50 MW. I on byl ale nebezpečný životnímu prostředí. I za tímto letadlem by se v případě jeho nasazení táhla dlouhá radioaktivní stopa. Nevýhoda a nebezpečnost takového systému je více než zřejmá, proto byl další vývoj zastaven.
Druhým typem byl bombardér Convair B-36, který měl na palubě reaktor s výkonem 1 MW. Sloužil ovšem jen k testování bezpečnosti reaktoru na palubě stroje, ne k samotnému pohonu. Letadlo dostalo název NB-36H a provedlo od roku 1955 celkem 47 letů. V americké verzi se sice podařilo chránit posádku před ozářením, ale přesto se nepodařilo vyřešit riziko havárie. USA zrušily projekt letadla poháněného atomovým pohonem v roce 1969. Stejně jako v SSSR se ukázalo, že je tato technologie nepraktická. Bylo náročné chránit posádku před ionizujícím zářením, cena letadla byla příliš vysoká a existovaly také obavy, že havárie takového letadla způsobí jadernou katastrofu.
Zdroje: Wikipedie, Odkaz
Dana Tenzler
Co všechno víme o Slunci?

Slunce, naše nejbližší hvězda, vypadá na obloze jako nevinný zářivý kotouček. Je to ale obrovská jaderná pec, kde probíhá fúze a vzniká energie, která na Zemi umožňuje život. Z čeho se vlastně Slunce skládá?
Dana Tenzler
Mezihvězdný materiál pocházející z Alfa Centauri

Mimozemšťané nás s největší pravděpodobností zatím nenavštívili. Jak je tomu ale s neživou přírodou? Mohou být ve Sluneční soustavě tělesa, která vznikala v jiných soustavách?
Dana Tenzler
Sbírka minerálů v jiném světle

Prohlížíte si rádi různé minerály a máte doma dokonce několik zvláštních kamenů? Možná se vyplatí na ně namířit světlo z malé baterky, která vydává ultrafialové světlo.
Dana Tenzler
Vzkříšení pravlka obrovského - zázrak nebo ohrožení biosféry?

Co se stane, když ambice tvůrců a možnosti moderních technologií překročí hranice smysluplného? Vzniká právě Jurský park? (délka blogu 3 min.)
Dana Tenzler
Život na hyceánských planetách

Mohl by vzniknout život na exotických světech s hlubokými oceány a atmosférou plnou páry a bohatou na vodík a CO2? Tzv. hyceánské planety by mohly být pro život ještě vhodnější než sama Země.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Američané nevěří Trumpově ekonomické politice, podpora klesla na 37 procent
Americký prezident Donald Trump se od svého druhého nástupu do Bílého domu letos 20. ledna v...
Za výbuch v Íránu zřejmě mohly chemikálie k výrobě raketového paliva, mrtvých je už 18
Počet mrtvých po sobotní explozi v přístavu u íránského města Bandar-Abbás vzrostl na 18, dalších...
Opět bez Trumpa. Prezident chyběl na tradiční večeři oslavující nezávislá média
Jako obvykle bez prezidenta Donalda Trumpa se konala slavnostní večeře ve Washingtonu, kterou...
Při dopravních nehodách ve Středočeském kraji přišli o život tři lidé
Tři lidé přišli v noci na dnešek o život při dopravních nehodách ve Středočeském kraji. Muž a žena...
- Počet článků 1074
- Celková karma 19,03
- Průměrná čtenost 1267x