- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Klasická situace: řidič stojí na světlech, svítí červená, svítí oranžová - řidič, nebo řidička, abych byl genderově vyvážený, stojí a nic nedělá, blikne zelená, ale řidič to zaznamená až po nějaké době, další dvě vteřiny mu trvá než zařadí jedničku a pak se pomalu rozjede. Na zelenou, na kterou by mohlo projekt v klidu 10 aut projede stěží 4-5 aut. Na konec kolony, během tohoto průjezdu, dojede dalších cca 5-10 aut a tak vzniká kolona.
Obzvláště pikantní je pak na semaforech odbočování doleva z pruhu, který je veden jako rovně a doleva. Řidič si nepopojede do křižovatky, aby uvolnil cestu za ním stojícím autům, kteří jedou rovně a tím blokuje celý směr. V tu chvíli mě chytají běsy.
Svoje pravidelně se opakující cesty jsem si naplánoval tak, abych míjel minimum semaforů a zároveň se vyhýbal odbočování doleva. Takto naplánované cesty mi zkracují čas strávený v autě cca o 10 minut. Pokud mi cesta dříve trvala 35-45 minut, dnes ji urazím za 25-30 minut - kdykoliv během dne. Kdysi jsem zaznamenal v médiích zprávu o tom, že tuším firma UPS v Americe naplánovala trasy rozvozů zásilek tak, aby auta nemusela nikdy odbočovat vlevo. Jelikož platí v Americe pravidlo, které bych si přál, aby bylo zavedeno i u nás, tzv. "right turn on red" - jinak řečeno, auta odbočující vpravo mohou pokračovat v jízdě, i když svítí červená, musí ale samozřejmě dát přednost autům, kteří jedou zleva a mají zelenou (částečně to někde připomínají zelené šipky vedle červených světel), přineslo toto pravidlo, spolu s naplánováním tras vyhýbajícím se odbočování doleva, nemalé úspory v řádech milonů dolarů za rok a zkrácení času potřebného na rozvoz zásilek.
Vyzývám proto řidiče, aby sledovali pozorně semafor a v okamžiku oranžové barvy již řadili jedničku tak, aby mohli na zelenou vyrazit a nezdržovali ostatní řidiče a šetřili všem čas strávený v dopravě. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by řidiči dodržovali toto jednoduché pravidlo, tak by doprava v metropoli, ale i v jiných městech mohla být o něco plynulejší.
Na provozovatelích semaforů je poté ještě ta synchronizace, což je také občas o nervy, ale to zas jindy....
Další články autora |
Vítězství, Děčín - Děčín XXXI-Křešice
2 500 000 Kč