Oranžová na semaforu značí: "připrav se", nikoliv "stůj jako balík"

Jedním z největších morů dopravy v některých, a slovo některých vyzdvihuji, částech Prahy jsou semafory. Ty blokují dopravu na hlavních směrech (silnicích) ve prospěch vedlejších směrů (cest), případně jsou špatně synchronizovány. Místo toho, aby dopravě pomáhaly, jsou paradoxně občas příčinou zácp. Faktorů zácpy je sice více, včetně množství aut, silnic, směrů vedení, atp., ale zrovna semafory jsou faktor, který se dá poměrně jednoduše ovlivnit, proto v okamžiku, kdy semafory spíše škodí, je na místě ptát se, zda-li by s tím nešlo něco udělat. A udělat by s tím něco šlo a hned na dvou úrovních. Tou první jsme my, samotní řidiči, a tou druhou jsou správci těchto zařízení.

Klasická situace: řidič stojí na světlech, svítí červená, svítí oranžová - řidič, nebo řidička, abych byl genderově vyvážený, stojí a nic nedělá, blikne zelená, ale řidič to zaznamená až po nějaké době, další dvě vteřiny mu trvá než zařadí jedničku a pak se pomalu rozjede. Na zelenou, na kterou by mohlo projekt v klidu 10 aut projede stěží 4-5 aut. Na konec kolony, během tohoto průjezdu, dojede dalších cca 5-10 aut a tak vzniká kolona.

Obzvláště pikantní je pak na semaforech odbočování doleva z pruhu, který je veden jako rovně a doleva. Řidič si nepopojede do křižovatky, aby uvolnil cestu za ním stojícím autům, kteří jedou rovně a tím blokuje celý směr. V tu chvíli mě chytají běsy.

Svoje pravidelně se opakující cesty jsem si naplánoval tak, abych míjel minimum semaforů a zároveň se vyhýbal odbočování doleva. Takto naplánované cesty mi zkracují čas strávený v autě cca o 10 minut. Pokud mi cesta dříve trvala 35-45 minut, dnes ji urazím za 25-30 minut - kdykoliv během dne. Kdysi jsem zaznamenal v médiích zprávu o tom, že tuším firma UPS v Americe naplánovala trasy rozvozů zásilek tak, aby auta nemusela nikdy odbočovat vlevo. Jelikož platí v Americe pravidlo, které bych si přál, aby bylo zavedeno i u nás, tzv. "right turn on red" - jinak řečeno, auta odbočující vpravo mohou pokračovat v jízdě, i když svítí červená, musí ale samozřejmě dát přednost autům, kteří jedou zleva a mají zelenou (částečně to někde připomínají zelené šipky vedle červených světel), přineslo toto pravidlo, spolu s naplánováním tras vyhýbajícím se odbočování doleva, nemalé úspory v řádech milonů dolarů za rok a zkrácení času potřebného na rozvoz zásilek.

Vyzývám proto řidiče, aby sledovali pozorně semafor a v okamžiku oranžové barvy již řadili jedničku tak, aby mohli na zelenou vyrazit a nezdržovali ostatní řidiče a šetřili všem čas strávený v dopravě. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by řidiči dodržovali toto jednoduché pravidlo, tak by doprava v metropoli, ale i v jiných městech mohla být o něco plynulejší.

Na provozovatelích semaforů je poté ještě ta synchronizace, což je také občas o nervy, ale to zas jindy....

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Čunderlík | středa 8.7.2009 10:16 | karma článku: 24,86 | přečteno: 3438x
  • Další články autora

Petr Čunderlík

Chci mír za jakoukoliv cenu!

2.4.2023 v 14:44 | Karma: 31,78

Petr Čunderlík

Ve stínu krále... (fotoblog)

18.3.2016 v 9:24 | Karma: 24,91

Petr Čunderlík

Jarní fotolovy... (fotoblog)

15.6.2015 v 12:30 | Karma: 32,80