Dovolená za všechny nervy

V prosinci loňského roku vyšel na stránkách www.krachycestovek.cz článek Za nezapomenutelnou dovolenou dostali britští turisté milionové odškodnění, který informuje o mimosoudním vyrovnání britských turistů za zkaženou dovolenou.

Je až šokující slyšet o mimosoudním vyrovnání ve výši v přepočtu necelých 16 miliónů korun ve věci nezdařené dovolené. Ale je to tak. Nestalo se tak v Česku, ale v Británii. Nebudu se rozepisovat o celé kauze, ta je popsána v citovaném článku http://www.krachycestovek.cz/clanek/308-za-nezapomenutelnou-dovolenou-dostali-britsti-turiste-milionove-odskodneni. Raději bych se pozastavila nad myšlenou, zda by u nás k takové situaci vůbec došlo. Pokud nelze pokračování zájezdu zajistit jinak než prostřednictvím služeb cestovního ruchu nižší kvality než uvedené v cestovní smlouvě, je cestovní kancelář povinna vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Toto je obsaženo v § 852 Občanského zákoníka pojednávající o Cestovní smlouvě a asi to jediné, co klient může získat. Bohužel o odškodnění z důvodů zdravotních potíží, pokažených zážitků nebo ztráty radosti z dovolené nebo jiné nemajetkové újmě se v zákoníku nepíše. Zda se někdy objeví nebo bude odškodnění řešeno jako v Německu Frakfurtskou tabulkou slev (http://www.cestovni-ruch.cz/results/zobraz_prispevek.php?id_prispevek=4597), to zatím nikdo neví. S rychlostí jakou se v našem systému schvalují "novinky", asi ani nikdy schválen nebude. Navíc působení skupiny lobbistů cestovních kanceláří je silné jako samy cestovní kanceláře, které by touto úpravou pouze ztratily. Pravděpodobně se v českých zemích nikdy nedočkáme tak vysokého odškodnění za žaludeční a střevní potíže.

Autor: Petra Chvílová | neděle 27.1.2013 23:08 | karma článku: 10,81 | přečteno: 583x