V čem tkví velikost Čechů?
Chcete vědět co vede potrhlé spoluobčany k prolézání squashovou pálkou, stavění minaretů ze slámy, přežírání se párky nebo sbírání čtyřlístku? Film Největší z Čechů na nic z toho neodpoví. Zato se z něj dovíme, že Robertu Sedláčkovi nebylo umožněno zfilmovat příběh Jiřího Čunka. Nedoceněný talent a přebytečný čas proto využil ve svůj prospěch a natočil autobiograficky laděný hraný dokument o ukřivděném režisérovi, jemuž v cestě na vrchol brání ignorace diváků i vlastní ego.
Robert Sedláček je vedle několika dokumentů podepsán pod thrillerem Pravidla lží a komedií Muži v říji, v niž se už projevuje jeho slabost pro podivínské charaktery. Oba filmy patří v rámci české kinematografie k nadprůměru a spojuje je také smutný fakt, že se na ně diváci do kin rozhodně nehrnuli. Snad proto se Sedláček rozhodl zcela vymanit z hlavního proudu a natruc nevděčnému publiku tvoří zcela „nemasovým“ způsobem, čímž se stylizuje do role zneuznaného autora.
V nejnovějším počinu svou osobní křivdu spojil s natáčením dokumentu o českých rekordmanech, jejichž předností je přesvědčení o vlastní výjimečnosti a imunita vůči posměchu. Režisér s osudem Sedláčka a tváří Jaroslava Plesla ve filmu s dalšími třemi ztroskotanci objíždí jedince s bizarními zájmy, díky nimž dokázali najít smysl svých životů. Přestože se podařilo dát dohromady opravdu pestrou sestavu podivínů, film jejich potenciál příliš nevyužívá. Většinu z nich prezentuje jako autisty odtržené od reality. Nejde jim ani tak o to být nejlepší jako rozvíjet svou individualitu.
Největší z Čechu bohužel nefunguje jako hraný film ani jako dokument. K prvnímu mu chybí pořádný děj s vývojem a pointou, k druhému autentičnost. Sedláček totiž namísto některých skutečných rekordmanů obsadil herce a věrný realitě zůstal jen v případě jedinců využívajících tělesné anomálie nebo provozujících příliš nebezpečné aktivity. Ani sebelepší herec však nedokáže o své posedlosti hovořit s takovým kouzlem jako člověk, který jí zasvětil celý život. Představitelé své předobrazy zesměšňují přehráváním (Taclík) nebo je berou až příliš vážně, což vede k nechtěné parodii (Myšička, Holub). Nejvíce však utrpěl ředitel agentury Dobrý den. Igor Bareš jej natolik démonizoval, že jej může sotva někdo pokládat za člověka při smyslech.
Téma české touhy po prvenství v čemkoliv je natolik bohaté, že by zcela postačilo věnovat se mu samostatně v dokumentárním filmu a celou rovinu o punkovém natáčení si schovat do šuplíku. Všichni hlavní hrdinové totiž nevzbuzují příliš sympatií a herečtí představitelé působí neuvěřitelně otráveně. Lze vůbec soucítit s laxním režisérem, který ke své práci přistupuje bez jakéhokoliv nadšení a nemá sebemenší snahu výsledek vlastního projektu ovlivnit?
Otázkou zůstává, proč každým coulem televizní film zamířil do kin, kam chodí přesně ti diváci, jejichž bojkot nedá Robertu Sedláčkovi spát. Všechny ty nepřirozené dialogy, kolovrátková hudba i grafika, již je zručný technik České televize schopný vytvořit během jedné směny, jsou součástí úmyslně nedokonalého díla, které chce za každou cenu zůstat masami nedoceněno, aby ještě lépe vyzněl jeho obsah. Pokud o tom někdo pochybuje, stačí se podívat na děsivý plakát odrazující od návštěvy kina i poslední potenciální diváky. Vše může být výsledkem amatérismu stejně jako cílené ironie. Robert Sedláček však stejně jako všichni ti nepochopení lovci rekordů až příliš dobře ví, co dělá. A snad právě proto nikdy nemůže stanout po boku kolegů, kvůli jejichž filmům jsou statisíce lidí ochotny investovat do návštěvy kina.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010

Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost

Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010

Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý

V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce

Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou
Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF...
Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin
Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro...
Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Válečná loď se při spuštění na vodu rozbila. Kim Čong-un přihlížel a zuřil
Kolaps sebeúcty, nedbalost, trestný čin! Tak zuřil severokorejský vůdce Kim Čong-un, který...
V Liberci při posunu vykolejil vlak. Regionální trať stojí
V Liberci v sobotu před polednem při posunu vykolejil vlak, nikomu se nic nestalo. Událost...
Chacháááá! Hurvínek už zase zkusí kino. Předchozí pokusy dopadly neslavně
Premium Děd Vševěd, Otesánek, pták Ohnivák, trojice Dlouhý, Široký a Bystrozraký, dále rarášek, čaroděj,...
V Brně vládne Animefest. Rozšířily se prostory, přibyly také koncerty
Brňané mohou už od pátku v ulicích potkat mladé lidi v roztodivných kostýmech, na výstavišti se...
Rusko a Ukrajina si vyměnily další zajatce, domů se vrací po 307 vojácích
Rusko a Ukrajina si v sobotu podle dohody vzájemně vyměnily 307 zajatých vojáků. S odvoláním na...

Administrativní pracovník/pracovnice v Oddělení systémů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6177x
');
//-->